Jump to content

Seilturer jorda rundt

Bitteliten

Recommended Posts

He,he det var et godt poeng. Som tidligere sjømann samt mange år i små marinefartøyer er jeg personlig helt avromantisert ang. langturseiling og hulahulaliv. Den vanlige ruten for jordomseilere går i gjennom fattige områder i verden, hvor en blir sett på som en flytende onkel Skrue. Det føles ikke alltid helt ok og er ikke så spennende. Noe langturseiler utnytter også den kulturelle gjestfrihet som en opplever mange steder, slik gir et fortjent dårlig rykte. Mange havner i rusmissbruk og dritt, selv her i Middelhavet finner en "skrekkhavner" med nedkjørte folk og forlatte båter.

Men lysten til å kaste loss skal en ikke undervurder og da er tiden inne til å ta en skikkelig selvtest på om dette egentlig passer for meg. Dette finner man i mange "langtursbøker" tror faktisk det stod også en artikkel i Seilas. Så koster det faktisk en hel del, dvs en må kanskje være villig til oppgi andre ting dersom en ikke har ubegrensede ressurser.

Vi seiler nå på 3. året i Middelhavet og er man litt interessert i kultur og å seile i land med folk og med andre seilere hvor en ikke betraktes som en flytende pengebinge, så har det noe for seg. Muligheten for stikke ut i Rødehavet og videre østover er også til stede dersom en føler Middelhavet blir for lite;) Det kreves heller ikke watermaker, elverk eller tørkeskap for å seile her. Derimot en båt m. gode seilegenskaper også lettvind, ikke tre over dekk, god uteplass, ventilasjon/lufting og rikelig med solcellepanel samt realt ankerutstyr. Dvs de fleste nyere båter kan oppfylle disse kraven. Bare kast loss..

:giggle: Det regner ikke i Middelhavet - så pytt pytt :giggle:

Enig med Petter i at en bør tenke seg godt om før en drar. Selvtest på om dette er noe for en selv og de en har med seg.

Er det seiling en er ute etter kan jo dette foretas i egne farvann uten de helt store strabasene. Er en langt nok ute til at en ikke ser land er opplevelsen ikke så forskjellig fra Sør Atlanteren. Litt avhengig av årstid :wink:

Er det kultur en er interessert i har jo Middelhavet og Svartehavet nok å by på for mange år fremover.

Ellers ser jo listen i første innlegg til Bitteliten OK ut. Døgndistanser da på 150-200 nm kan jo by på noen problemer da en ikke har kontroll på været. Oppnår en ett snitt på farta på 5 knop bør en være ganske fornøyd.

Ellers god :sailing:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Ser det ble startet en tråd med hensyn på fremtidig pensjon på OT. Dette er jo også en faktor en bør ha i bakhodet før en legger ut på ferden. Nå legges jo pensjonssystemet om og blir en ute i flere år får vel dette innvirkning på fremtidige utbetalinger.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Båt med innlagt værprofet og kontroll på været måtte jo være tingen å ta med seg :thumbsup:

Les Yaghan boka og se hvorda de håndterte værinformasjon. SPOS heter systemet

5 knop i snittfart mener jeg er for lavt om man hensyntar båtens normalfart. Båten vi planlegger å seile med bør kunne klare betydelig høyere fart enn dette.

HR48speeddiagram.gif

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg vet da søren jeg men med forrige båt som var 40 og dagens båt som er 43 så ser jeg 8 og gjerne 9 tallet vel så ofte som 5tallet og det skal veldig lite vind til for å få båten til å passere 5knop med god margin, men så er det det at man ikke betandig seiler rett på mål selv om det er vind bakfra så kanskje kanskje men 5 høres lavt ut, det skal jo ingenting til å få en 48foter til å passere 5knop, snitthastighet er altid lavere enn man tror men med så stor båt så gjør man fort 200+ mil på gode dager og er det null vind så går man gjerne med motor også innimellom.

En kollega av meg seilte over Atlanteren i 2006 ARC med en Jeanneau Sun Odyssey 42 og etter loggen hans så var snittfarten stort sett mellom 5 og 5,5 knop over dammen... tett innpå 20 døgn brukte han.. Så jeg tror at en snittfart på litt over 5 knop er realistisk... Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Båters polardiagram er stort sett teori på lik linje som værkartene fra SPOS blir. Flotte verktøy som en kan ha med seg i planleggingen. I melkeruta går det som oftest bra så lenge en holder seg der og noe større snittfart enn 5 knop bør en ikke regne med. Og legger en til noen avstikkere nord og sør for melkeruta bør en ta takhøyde for at noe av tidsplanen ryker før eller siden.

Uforutsett hindringer som en selv ikke har noen som helst kontroll over dukker ofte opp som perler på en snor og en vrir seg som en skrue når en oppdager at den fine tidsplanen går ned i miljøstasjonen til Neptun. Ønsker ikke ta fra noen drømmen om den perfekte ferden en har planlagt. Men det er mange nok der ute som har strandet på grunn av at tidsplanen har sviktet og som ikke har lagt inn muligheten for at ferden kan ta mye mere av tiden enn en først satte opp. Ferden skal jo hels bli en opplevelse en skal mimre om resten av livet og ikke et ork som en helst ser ugjort.

Kun noen vennlige hint på deres ferd til fantastiske opplevelser :cheers_wine:

Jeg vet da søren jeg...

Vi har idag båt som kryper over 6 tallet med veldig lite vind. Og hun seiler som en drøm når hun seiler på kryss og tvers :wink:. Jeg pleier å spøke med at jeg setter ut den elektriske viften slik at farten kan øke. Mere skal det ikke til :saint:.

Og når vinden forsvinner noe den gjør av og til så står valget mellom å bli liggende å vente, slik Tage Voss pleide å gjøre, eller starte jernhesten. Greit nok dersom ikke neste havn ligger 15 døgn foran oss. Hav strømmen tar oss formodentlig i riktig retning, men snur den så kan dette bli en prøvelse på akrobatiske krumspring fra min side. Frem med kalkulatoren og regn ut om dieselen rekker til neste havn. Kniper en her på kalkylen og 20 timer gjenstår før en er inne. Niks mere diesel å bruke og utenfor havna går strømmen sterkt i en retning en ikke ønsker seg og ingen vind vil klare å få oss på rett kurs. Hva gjør en da ? Jo en vinker farvel til den havna og håper på at neste havn som ligger 10 døgn lengre unna gir en muligheten til å entre for seil og krysser fingrene på at det er diesel og ikke minst etterlengtet vann å få tak i. Kan bli ganske moro å være ombord :lol:

Kan være ganske smart å ha med seg ett par store padleårer slik noen venner av oss hadde. Disse hjalp de ut av noen situasjoner.

Redigert av jawik (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...