oslofjord Startet 3.November.2010 Link til dette innlegget Startet 3.November.2010 (redigert) På din side (linken under)står det at man få trøbbel hvis man fyller "vinterbensin" i september eller april og drar på tur en varm solskinnsdag. Er dette noe man bør ta hensyn til ? Link: http://www.dinside.no/854483/hvor-lenge-kan-du-oppbevare-bensin-og-diesel"Sommer- og vinterbensin Vinterbensin har høyere damptrykk en sommerbensin. Sommerbensinen kommer rundt 1. mai. Vinterbensinen kommer tidligste 1. september. Sommerbensin fungerer dårligere enn vinterbensin om vinteren. Vinterbensin kan fungere dårligere enn sommerbensin om sommeren, spesielt for motorer med forgasser." "Når du skal sette bort "sommer-maskiner" med bensinmotor og forgasser, bør du imidlertid fylle tanken med sommerbensin. Dette fordi vinterbensin kan forårsake såkalt damplås når den brukes om sommeren. Bensinen bør derfor fylles før vinterbensinen kommer. Vinterbensinen kommer ifølge Statoil tidligst 1. september." http://www.snl.no/bensin "Hydrokarbonblandingens flyktighet justeres etter årstidene (vinterbensin, sommerbensin), og den karakteriseres ved en destillasjonskurve hvor man særlig er interessert i temperaturer hvor henholdsvis 10 , 50 og 90 % av bensinen er fordampet." Redigert 3.November.2010 av arildgimse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nightlife Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 Høres ut som noe man hadde hatt like godt av å ikke vite:) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 i alle dager! dette greiene her har jeg aldri hørt om før. viste det var forskjell på diesel, men ikke bensin Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Loff Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Damptrykket er forskjellig på sommerbensin og vinterbensin. Dette er gjort for å gjøre det lettere å starte vinterstid. Har aldri hørt om problemer med dette på landjorda/sjøen, men det er en kjent problemstilling på fly som benytter bilbensin. Undertrykket fra bensinpumpa kan gjøre at det dannes en gassboble i bensinslangen, og motoren får ikke bensin. Har du selvfall (bensintank høyere enn motoren) eller trykkpumpe i tanken er det ikke noe problem. Sitér dette innlegget Trøndelag Link to post
oslofjord Svart 4.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 (redigert) Det står at sommerbensin i "vintermaskin" kan bety trøbbel. Kan det være årsak til eventuell starttrøbbel ved sesongstart i april (eller når man ferskvannskjører i oktober ved ca 0 grader) hvis det er gammel sommerbensin på tanken ? Redigert 4.November.2010 av arildgimse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Loff Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Det kan det sikkert. Pga det lavere damptrykket vil en forgassermotor få mindre bensin (mager blanding), og vil derfor bli vanskelig å starte. Å prime motoren, evt helle litt bensin i sylindrene dersom det ikke er priming, vil sikkert hjelpe. Sitér dette innlegget Trøndelag Link to post
Christensen Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Dere kødder nå ikke sant???? Aldri hatt problemer med sommerbensin på vintern eller vice versa! heller adri hatt problemer med flere år gammel bensin! Visste ikke at det var forskjell! Vet det er forskjell på diesel og bioetanol. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Hansi Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 Christensen skrev On 4.11.2010 at 14.48: Dere kødder nå ikke sant???? Det regner jeg med, en skal ikke tro alt en leser. Sitér dette innlegget Link to post
Loff Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 At det selges bensin med annet damptrykk om sommeren enn om vinteren er sant. At det skaper problemer trenger ikke å være det.. spørs hvor kresen motoren din er. Sitér dette innlegget Trøndelag Link to post
Øyeren Svart 21.November.2010 Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 Det stemmer at det er forskjell på sommer og vinterkvalitet av Bensin men det skal mye til for at det skaper problemer. Det er temmelig mye og gå på begge veier. Vinterbensin om sommeren kan koke i rør og forgasser på veldig varme sommerdager eller om mottorrommet er dårlig ventilert(varmt). Tror neppe noen vil merke dette.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.