Jump to content

Vurderer Uttern T55 - Erfaringer?


nani17

Recommended Posts

Ja, jeg har hatt en D55 - og kan bekrefte at den har et skrog som planer fort og som er flatt. min opplevelse var at at den slår i sjøen og sladder i svinger.

 

Kvaliteten på bygget er vel det jeg anser som omtrent middels. Noen synes det er topp - andre vil ha litt mer.

 

Jeg hadde kjøpt annen båt om jeg skulle bruke 250 tusen på en DC i dag

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Har hatt en D55 med 120hk diesel med stålpropell, solgte i vår. Mulig dieselvarianten har andre/ bedre egenskaper i sjøen, for jeg kjenner ikke igjen så mye av de negative egenskapene som blir presentert. Men husk, det er "bare" en 18-19 foter og det setter begrensninger.

Som med alle båter i alle størrelser, så må man finne en båt og båttype som passer i det farvannet man ferdes, med det bruksmønsteret man har og de aktiviteter man vil gjøre. Uttern er langt fra en dårlig båt, og den har sine egenskaper og begrensninger. Om jeg hadde gått innfor det, så skulle jeg klart å rævkjøre en Ibiza også, eller bare finne dens begrensninger og svake sider.

 

Å karakteriesere uttern som skranglete billigbåt er kanskje å dra den litt langt, men heller en betegnelse for hvordan man har behandlet båten sin. Man bør kanskje også være litt edruelig i omtalen av båter man ikke har hatt selv.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Har hatt en D55 med 120hk diesel med stålpropell, solgte i vår. Mulig dieselvarianten har andre/ bedre egenskaper i sjøen, for jeg kjenner ikke igjen så mye av de negative egenskapene som blir presentert. Men husk, det er "bare" en 18-19 foter og det setter begrensninger.

 

Ja - det er nok absolutt tilfelle. Tester jeg har lest bekrefter at D55 har meget godt av den ekstra vekten innenbordsmotoren gir

 

18-19 fot er litt drøyt å kalle D55 for synes jeg. Den er nok mer 17 fot ettersom baugnebbet er en god fot langt.

 

Produksjonen av Uttern er flyttet til Polen. Marine Power systemet har hatt store leveranseproblemer i år av disse båtene. Forhandlere er glade for det i dag ettersom markedet har vært dårlig for mange

Link to post

Har hatt en T55, den opplevdes billig, skranglete og det absolutt værste var at konsollet ikke er støpt fast, men skrudd. Dvs at du kan ikke holde deg i det når du reiser deg opp - for det skrur seg løs og blir skranglete og lett ødelagt.

 

Byttet min T55 i en Morgan 5200 med 115 hk. Denne var mye bedre på alle måter. Modellen har skiftet navn til 525 i dag.

Morgan leveres med Suzuki motorer, hvilket var en herlig overgang fra steinknuseverket Mercury Optimax. -Men hver sin smak.

Link to post

Det kommer jo an på hvor mye penger en vil/kan bruke på båt og hvor den skal brukes. Det finnes alltid en bedre båt nesten samme hva du ser på men det kommer med en prislapp. Det må vel være mulig å få seg en prøvetur en dag det er litt ruskete så ser du fort hvordan det arter seg. Såå om du liker den så kjøper du den :thumbsup:

Det er lov å kjøpe en annen båt igjen seinere om du skulle endre meining vel

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

Er godt fornøyd etter to sesonger med Uttern T55 diesel (2008-modell). Har hatt båt i 40 år, erfaren med småbåter.Alle båter har sine pluss og minus, så også Uttern T55 / D55.Dette er ingen Riva. Båten har god brukskvalitet - godt sammenskrudd.(Har teitet et par skruer under innkjøringsfasen - helt normalt spør du meg).Enkel og robust,absolutt ikke "skranglete".

Vi har brukt båten mye i ruskevær her på Vestlandet - vil påstå at trygghet i grov sjø er en meget sterk side, særlig pga høyt fribord. Vi har aldri følt oss utrygg,- utrolig at båten bare er 5,5 meter.

Båten har gode sjøegenskaper. I krapp motsjø/sidesjø kan den slå hvis man ikke trimmer ned baugen og tilpasser farten.Å lese sjøen må man gjøre uansett båt.Vi monterte trimflaps i vår - dermed er problemet eliminert - det anbefales. Båten er ellers rask og fin i sjøen. Båten har ikke flat bunn men moderat v-bunn bak - det funker bra.

Hvordan den er med påhenger vet jeg ikke - men vil tro at den er helt ok!

Se ellers 30-40 brukererfaringer på den svenske maringuiden.se (Uttern D55 og den tidligere modell med samme skrog 5500 DC)

Link to post

altså vi må skille mellom båter med påhengs og innenbordsmotor. Med påhengs er båten lettere og vekten ligger lenger bak og den 'tar' også dermed sjøen lenger bak på skroget kor vinkelen er flatere mens en med innabords gjerne er roligere fordi har litt meir vekt som også ligger lenger frem - gir større våt flate og tar da sjøen lenger frem kor skroget har en kvassere vinkel. Dette gir en mer behagelig tur. Påhengsbåter 'flyr' meir på vannet og går alltid mykje fortere av nevnte grunner enn tilsvarende båt med innabords og samme hesteantall.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...