tangkvast Startet 4.November.2010 Link til dette innlegget Startet 4.November.2010 (redigert) Dette er kanskje et dumt spørsmål, men jeg prøver likevel. Her et Mercruiser Alpha 1 Gen. 2 drev som jeg har tappet olja av. Jeg skal shine drevet litt til våren så jeg tar det ikke av nå grunnet manko på lagringsplass. Går det greit å lagre det ute på båten over vintern uten olje? Båten står lagret på hytta, så det er tørr luft der båten står. Er litt usikker mtp kondens som kan oppstå som følge av temperatursvingninger. Om jeg må lagre drevet med olje på, går det da greit å demontere det til våren uten å tømme det for olje? Det skal bare pusses og lakkes, men vil ikke gjøre det mens det henger på båten i frykt for å få lakkstøv på båten. Hvilken olje skal man egentlig bruke på dette drevet? Den som jeg tappet ut var blå-grønn på fargen. Er det den syntetiske drevoljen fra Mercruiser? Alle svar mottas med takk. Redigert 4.November.2010 av tangkvast (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Er det ikke vann i olja kan jo olja stå i drevet. I og med at du har tappet den ut,er det nok lurt å fylle på ny,pga ut du ikke lagrer det under stabil temp. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
SeaRaymond Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Ville ikke lagret en slik gjenstand uten olje, selv om innmaten sannsynligvis har tilfredstillende oljefilm til å hindre rustdannelser disse månedene. Om den gamle olja er bra og den er tappet av under renslige forhold (merk. olja fortsatt ren) fyll denne påigjen om du skal åpne drevet til våren, om ikke ser jeg ingen grunn til å utsette oljeskiftet. Husk nye fibertettninger på fylle og lufteskrue. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Ville nå hatt på olje for å forhindre kondens og korrosjon. Du kan vel bruke vanlig GL5 olje EP type. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 (redigert) Drevet kan lagres uten olje, og det er viktig at det i hvert fall sjekkes at det ikke er vann i oljen, da denne kan fryse og føre til sprekker i drevet. Aluminium korroderer, men ikke nevneverdig under slike forhold, problemet er selve gearene, dersom de står uten olje kan det komme rustflekker på disse, og jeg har sett nettopp det flere ganger. En liten rustflekk på ett gear kan før til betydelig økt slitasje på flere av gearene, slik at det uansett vil være en rimelig forsikring å fylle på olje på drevet. Når oljen nå er tappet av kjøper du Mercruiser's HP lube og fyller på til våren, over vinteren er hvilken som helst olje grei, så lenge drevet bare skal lagres og oljen er fri for vann. Fyll det ikke helt opp, men følg peilepinnen. Redigert 4.November.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tangkvast Svart 4.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Takker så mye for alle svar! Da tar jeg å fyller olje på drevet til helga. Har kun brukt båten 10-15 timer i år, så olja så ut som ny. Jeg tappa drevet kun for å se om drevet var tett da dette har vært første sesongen med båten og jeg har hatt nok av andre problemer med den. Adeno: Hvilken peilepinne er det du mener? Jeg har kun klart å finne to hull på drevet, et i bunn og et på toppen og har blitt forklart at jeg skal pumpe olje inn fra bunnen til det kommer ut på toppen. Så skal jeg skru igjen hullet på toppen og pumpe til det kommer olje i bunnen av drevoljebeholderen i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 (redigert) Nå er det slik at ikke alle Alpha Gen II drev har "lube monitor" inne i båten, og da benyttes peilepinnen, men i ditt tilfellet peiles oljen ved å sjekke at den er på streken på beholderer når oljen er kald og drevet er nedtiltet. Jeg pleier å pumpe fra bunnen og opp til det kommer ut olje av lufteskruen i toppen, deretter fyller jeg olje i beholderen til det igjen begynner å komme olje ut av lufteskruen, deretter setter jeg i lufteskruen og fjerner pumpen i bunnen, setter inn tappeskruen i bunnen, og til slutt fyller beholderen til "full" merket. Pass på å gjøre rent skikkelig i beholderen da det ofte legger seg mye guffe i den. Redigert 4.November.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tangkvast Svart 4.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Nå er det slik at ikke alle Alpha Gen II drev har "lube monitor" inne i båten, og da benyttes peilepinnen, men i ditt tilfellet peiles oljen ved å sjekke at den er på streken på beholderer når oljen er kald og drevet er nedtiltet. Jeg pleier å pumpe fra bunnen og opp til det kommer ut olje av lufteskruen i toppen, deretter fyller jeg olje i beholderen til det igjen begynner å komme olje ut av lufteskruen, deretter setter jeg i lufteskruen og fjerner pumpen i bunnen, setter inn tappeskruen i bunnen, og til slutt fyller beholderen til "full" merket. Pass på å gjøre rent skikkelig i beholderen da det ofte legger seg mye guffe i den. Da skjønner jeg! Ble litt finta ut av den peilepinnen. "Lube monitoren" skal vaskes ordentlig ja. Var en del seig "guffe" i bunnen der. Mange takk for hjelpa! Sitér dette innlegget Link to post
maxumscr Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Tillater meg å henge på et spørsmål på denne tråden. Jeg har hatt Bravo 3 drev i flere år, og har benyttet samme metode for å fylle på olje som beskrevet ovenfor. En nabo i båthavna hevdet imidlertid at det var enklere å fylle på via tanken inne i båten, også når drevet hadde vært helt tømt for olje. Kan dette være riktig? Vil man da ikke risikere at den nederste delen ikke fylles opp pga. luftlommer? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Vil man da ikke risikere at den nederste delen ikke fylles opp pga. luftlommer? Jepp!!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.