Jump to content

Kan et drev lagres uten olje over vintern?

tangkvast

Recommended Posts

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men jeg prøver likevel.

Her et Mercruiser Alpha 1 Gen. 2 drev som jeg har tappet olja av. Jeg skal shine drevet litt til våren så jeg tar det ikke av nå grunnet manko på lagringsplass.

Går det greit å lagre det ute på båten over vintern uten olje?

Båten står lagret på hytta, så det er tørr luft der båten står. Er litt usikker mtp kondens som kan oppstå som følge av temperatursvingninger. :confused:

Om jeg må lagre drevet med olje på, går det da greit å demontere det til våren uten å tømme det for olje?

Det skal bare pusses og lakkes, men vil ikke gjøre det mens det henger på båten i frykt for å få lakkstøv på båten.

Hvilken olje skal man egentlig bruke på dette drevet?

Den som jeg tappet ut var blå-grønn på fargen. Er det den syntetiske drevoljen fra Mercruiser?

Alle svar mottas med takk.

Redigert av tangkvast (see edit history)

Ville ikke lagret en slik gjenstand uten olje, selv om innmaten sannsynligvis har tilfredstillende oljefilm til å hindre rustdannelser disse månedene. Om den gamle olja er bra og den er tappet av under renslige forhold (merk. olja fortsatt ren) fyll denne påigjen om du skal åpne drevet til våren, om ikke ser jeg ingen grunn til å utsette oljeskiftet. Husk nye fibertettninger på fylle og lufteskrue.

Drevet kan lagres uten olje, og det er viktig at det i hvert fall sjekkes at det ikke er vann i oljen, da denne kan fryse og føre til sprekker i drevet.

Aluminium korroderer, men ikke nevneverdig under slike forhold, problemet er selve gearene, dersom de står uten olje kan det komme rustflekker på disse, og jeg har sett nettopp det flere ganger. En liten rustflekk på ett gear kan før til betydelig økt slitasje på flere av gearene, slik at det uansett vil være en rimelig forsikring å fylle på olje på drevet.

Når oljen nå er tappet av kjøper du Mercruiser's HP lube og fyller på til våren, over vinteren er hvilken som helst olje grei, så lenge drevet bare skal lagres og oljen er fri for vann. Fyll det ikke helt opp, men følg peilepinnen.

Redigert av adeneo (see edit history)

Takker så mye for alle svar!

Da tar jeg å fyller olje på drevet til helga.

Har kun brukt båten 10-15 timer i år, så olja så ut som ny. Jeg tappa drevet kun for å se om drevet var tett da dette har vært første sesongen med båten og jeg har hatt nok av andre problemer med den.

Adeno: Hvilken peilepinne er det du mener? Jeg har kun klart å finne to hull på drevet, et i bunn og et på toppen og har blitt forklart at jeg skal pumpe olje inn fra bunnen til det kommer ut på toppen. Så skal jeg skru igjen hullet på toppen og pumpe til det kommer olje i bunnen av drevoljebeholderen i motorrommet.

Nå er det slik at ikke alle Alpha Gen II drev har "lube monitor" inne i båten, og da benyttes peilepinnen, men i ditt tilfellet peiles oljen ved å sjekke at den er på streken på beholderer når oljen er kald og drevet er nedtiltet.

Jeg pleier å pumpe fra bunnen og opp til det kommer ut olje av lufteskruen i toppen, deretter fyller jeg olje i beholderen til det igjen begynner å komme olje ut av lufteskruen, deretter setter jeg i lufteskruen og fjerner pumpen i bunnen, setter inn tappeskruen i bunnen, og til slutt fyller beholderen til "full" merket.

Pass på å gjøre rent skikkelig i beholderen da det ofte legger seg mye guffe i den.

Redigert av adeneo (see edit history)

Nå er det slik at ikke alle Alpha Gen II drev har "lube monitor" inne i båten, og da benyttes peilepinnen, men i ditt tilfellet peiles oljen ved å sjekke at den er på streken på beholderer når oljen er kald og drevet er nedtiltet.

Jeg pleier å pumpe fra bunnen og opp til det kommer ut olje av lufteskruen i toppen, deretter fyller jeg olje i beholderen til det igjen begynner å komme olje ut av lufteskruen, deretter setter jeg i lufteskruen og fjerner pumpen i bunnen, setter inn tappeskruen i bunnen, og til slutt fyller beholderen til "full" merket.

Pass på å gjøre rent skikkelig i beholderen da det ofte legger seg mye guffe i den.

Da skjønner jeg! Ble litt finta ut av den peilepinnen.

"Lube monitoren" skal vaskes ordentlig ja. Var en del seig "guffe" i bunnen der.

Mange takk for hjelpa!

Tillater meg å henge på et spørsmål på denne tråden.

Jeg har hatt Bravo 3 drev i flere år, og har benyttet samme metode for å fylle på olje som beskrevet ovenfor. En nabo i båthavna hevdet imidlertid at det var enklere å fylle på via tanken inne i båten, også når drevet hadde vært helt tømt for olje.

Kan dette være riktig? Vil man da ikke risikere at den nederste delen ikke fylles opp pga. luftlommer?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...