ravddo Startet 4.November.2010 Del på Facebook Startet 4.November.2010 Er det noe spesielt en bør passe på med disse motorene og drevene. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
adeneo Svart 4.November.2010 Del på Facebook Svart 4.November.2010 (redigert) Bakdelen er vel at det er en forholdsvis gammel konstruksjon på motor og drev, men dette er også en av fordelene ettersom det er lite nymotens teknikk som kan gå i stykker. Motoren er basert på B20, og er servicevennlig og forholdsvis enkel å ha med å gjøre, samtidig som den er svært pålitelig. Drevet er nærmest skuddsikkert, og 280 er vel det drevet som er testet med flest timer og mest juling, og som har tålt tidens tann godt, da de aller fleste fortsatt er i drift. Med motoren kan vel det meste som kan gå i stykker på en gammel motor selvfølgelig ryke, og på drevet kan det ofte lekke litt vann inn, oftest fra pakingene på tappe/fylle skruene og på pakningen til festet til girsjalteren. Redigert 4.November.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 4.November.2010 Del på Facebook Svart 4.November.2010 Denne er vel basert på B21? En langt mer moderne motor (sier dermed ikke at den er moderne..). Hadde en slik i en Scand 24, og var veldig fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 4.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2010 (redigert) Ja det er den motoren med overliggende kamaksel 140 hk. Har faktisk ikke vært oppi båten da den akkurat er kommet i familiens eie. Motoren er orginalt ferskvannskjølt og er overhalt for noen år siden. Det eneste som må gjøres noe med er eksosmanifoil og ny/reparere propell som er slitt. Redigert 4.November.2010 av ravddo (see edit history) Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
adeneo Svart 4.November.2010 Del på Facebook Svart 4.November.2010 Det er godt det er noen som følger med AQ140 er selvfølgelig B21, med vanlig reg reim, og så vidt jeg kan huske rundt 125hk. Det samme gjelder, gode enkle motorer som er servicevennlige og enkle å skru på. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 Ting en bør passe på, Motoren er gammel. så alt kan skje, tror produksjonen av denne stoppet i 1979, eksosmanifold er forbruksvare, og den er viktig og skifte i tide, ellers tærer utblås på syl 4 opp, sjøvannsfilter huset har lett for og sprekke, særlig hvis man skrur korken på og av mye, tettningene til sjøvannskretsen kan være greit og skifte hvis de er gamle, membranene på aks pumpene på forgasserene er også greit og skifte hvis de er gamle, Jeg har tilsvarende motor i en Draco 1700 TL, i denne båten passer motoren utmerket, men en kar på jobben, har samme motor i en draco 20, i den båten synes jeg motoren blir for snau Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
ravddo Svart 6.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2010 Takker! Hvor kjøper man best deler/eksosmanifoil fra? Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
FredrikW Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 En telefon til Iglebæk Motor pleier å løse de fleste problemer hvis man trenger deler til Volvo. Iglebæk Motor Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 jeg har handlet en del hos drevdelar.se og marinepartseurope.com Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
FjordHT Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 Vil anbefale trådstarter å lese tilbake i trådene mine, hvor jeg har stilt mange (dumme) spørsmål og fått mange bra svar. Oppstår problemer med tenningen på disse ettersom de blir eldre, får ikke korrekt fortenning så mange bytter til 123ignition fordeler(les også tidligere innlegg). Ja, det blir lett lekasje fra kjølevannssystemet, og de gamle filterhusene er noe dritt å plages med. Eksos kjøpes på MEKONOMEN(se innlegg ang hvordan dette gjøres) Overhalingskit til mye rart kan kjøpes på Ebay for småtteri av prisen i norge/sverige. Har ikke fått brukt min(e) så mye at jeg har fått flere erfaringer :p Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Noen små spørsmål. Vannpumpa/sirkulasjonspumpa på AQ140A den er orginalt med flens for direkte tilkobling til kjøler? Er det bare AQ140A som har denne pumpen? Er pumpen lik på en AQ145? Eller er den som bilutgaven med stuss? Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
FjordHT Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Er pumpen lik på en AQ145? ja Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.