Jump to content

Erfaring med Volvo AQ140A med 280 drev?


ravddo

Recommended Posts

Bakdelen er vel at det er en forholdsvis gammel konstruksjon på motor og drev, men dette er også en av fordelene ettersom det er lite nymotens teknikk som kan gå i stykker.

Motoren er basert på B20, og er servicevennlig og forholdsvis enkel å ha med å gjøre, samtidig som den er svært pålitelig.

Drevet er nærmest skuddsikkert, og 280 er vel det drevet som er testet med flest timer og mest juling, og som har tålt tidens tann godt, da de aller fleste fortsatt er i drift.

Med motoren kan vel det meste som kan gå i stykker på en gammel motor selvfølgelig ryke, og på drevet kan det ofte lekke litt vann inn, oftest fra pakingene på tappe/fylle skruene og på pakningen til festet til girsjalteren.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Ja det er den motoren med overliggende kamaksel 140 hk. Har faktisk ikke vært oppi båten da den akkurat er kommet i familiens eie. Motoren er orginalt ferskvannskjølt og er overhalt for noen år siden. Det eneste som må gjøres noe med er eksosmanifoil og ny/reparere propell som er slitt.

Redigert av ravddo (see edit history)
Link to post

Ting en bør passe på, Motoren er gammel. så alt kan skje, tror produksjonen av denne stoppet i 1979, eksosmanifold er forbruksvare, og den er viktig og skifte i tide, ellers tærer utblås på syl 4 opp, sjøvannsfilter huset har lett for og sprekke, særlig hvis man skrur korken på og av mye, tettningene til sjøvannskretsen kan være greit og skifte hvis de er gamle, membranene på aks pumpene på forgasserene er også greit og skifte hvis de er gamle,

Jeg har tilsvarende motor i en Draco 1700 TL, i denne båten passer motoren utmerket, men en kar på jobben, har samme motor i en draco 20, i den båten synes jeg motoren blir for snau

Norske båter er best!

Link to post

Vil anbefale trådstarter å lese tilbake i trådene mine, hvor jeg har stilt mange (dumme) spørsmål og fått mange bra svar.

 

Oppstår problemer med tenningen på disse ettersom de blir eldre, får ikke korrekt fortenning så mange bytter til 123ignition fordeler(les også tidligere innlegg).

Ja, det blir lett lekasje fra kjølevannssystemet, og de gamle filterhusene er noe dritt å plages med.

 

Eksos kjøpes på MEKONOMEN(se innlegg ang hvordan dette gjøres)

 

Overhalingskit til mye rart kan kjøpes på Ebay for småtteri av prisen i norge/sverige.

 

Har ikke fått brukt min(e) så mye at jeg har fått flere erfaringer :p

Link to post
  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...