Jump to content

Autopilot når du ikke har hydraulisk styring. ( Saga 27)

Ficher

Recommended Posts

Har selv en Risør 27 og er ganske så interessert i tilsvarende.. Har hørt om slike mekaniske anordninger, men har ikke funnet det. Har snakket med en fyr som hadde det engang. En dings man satte på styresnekka, bakdelen var at det fysisk fikk rattet lenger ut. Men det er vel trolig eneste mulighet, om man ikke kan koble på noe bak på roret..

Det er vel bare å titte litt på hjemmesidene til de forskjellige leverandører. Eksempelvis Raymarine og Simrad leverer slike systemer, komplett og byggesett.

linierdrive.jpg

Hulda er ikke snekke, men seiler. Over vises liniærdive'n som er koblet til rorakslingen via 'rorkult'. Drive'n er fra Simrad, mens hjernen og resten kommer fra Raymarine. Autopiloten opperers både via ledning og trådløs. Slik som dette oppsettet er, så er det også nødstyring ved at det er koblet rett på rorakslingen.

Den vanlige styringen på Hulda skjer via gearoverføring, ikke kjede, wire etc.

Raymarine har i alle fall slike. Man kan si at systemet består av 4 enheter:

En elektrisk lineærmotor som via en arm er festet på rorakslingen, en rorvinkelgiver som måler rorutslaget, en computer med gyrokompass som styrer lineærmotoren basert på rorutslaget og kursen til enhver tid, og et betjeningspanel. Tror jeg ville kjøpe en komplett pakke fra en levernadør.

Jeg er redd/tror at en slik elektrisk lineærdrive vil komme til å jobbe svært tungt i en Saga 27 med mekanisk overføring tilbake til styresnekken med dens utveksling og ratt. Selv har jeg en Raymarine ST4000W koblet rett på rattet, men den er dessverre gått ut av produksjon. Så jeg får stelle pent med min enhet som jobber svært så bra. Det eneste er lyden når den må jobbbe mye: brrrr, br brrrrr brr!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg er redd/tror at en slik elektrisk lineærdrive vil komme til å jobbe svært tungt i en Saga 27 med mekanisk overføring tilbake til styresnekken med dens utveksling og ratt.

Nå kjenner jeg ikke Saga 27, men skjønner ikke hvorfor det skal være så veldig mye værre på denne enn på andre båter? Lienærmotoren koblse rett på roraklingen. Den drar med seg mekanismen til rattet også, men det blir ikke mer krefter enn de kreftene du må bruke på rattet når du styrer vanlig. På vår 45 fot seilbåt har vi to ratt med mekanisk overføring, ikke noe problem. Men du må ha selvsagt en lieneærmotor som er kraftig nok.

. Selv har jeg en Raymarine ST4000W koblet rett på rattet, men den er dessverre gått ut av produksjon. Lars H.

Er man usikker på om kreftene blir for store ville jeg i alle fall ikke ha en slik, de passer best for mindre båter.

Vel, jeg sa jo at jeg "er redd/tror" at det kan bli tungt for en slik motor. I min Saga 27 har jeg nødrorkult i akterkabinen, og å bruke den, er svært så tungt med håndkraft. Men jeg aner altså ikke styrken på en slik lineærmotor, så kanskje det hadde fungert hos meg også? Jeg får tenke på det dersom min ST4000W autopilot fra 1993 skulle svikte for godt.

ST4000W autopiloten som jeg har, har i hvert fall ingen problemer med at den er for svak i min Saga 27 selv om selve drivmotoren ikke er mer enn ca. 10cm lang og 5cm i diameter! men den er kraftig giret ned!

Men diskusjonen om min autopilot er jo egentlig dødfødt i og med at den er ute av produksjon.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det burde holde! Da er det bare de fysiske målene som burde være avgjørende.

En slik lineærmotor er nok større enn den som sitter i rattstyringen til min ST4000W!

Jeg måtte bytte den en gang, trodde det var feil på den, noe det ikke var,

men klarte å ødelegge børsteholderen. Ny motor kostet meg forresten kr.165,-!

Men selv med denne lille motoren blir det krefter på rattet. Det er ikke mulig

å holde det igjen når motoren jobber!

st4000w_motor.jpg

Lars H. :flag_bp:

Jepp, Hulda har et komplett hydraulisk system fra Sleipner liggende. Men det er kanskje litt i største laget for en Saga. Passer nok bedre til båt på 40 fot +++. Ellers så koster disse liniærdriftene en del. Den som er avbildet av meg litt foran, koster i området 20 000 kroner. For en motorbåt er autopilot som går rett på den hydrauliske styringen en bra sak.

Husker en gang for mange år siden noen som monterte noe ala det jeg har i en plastbåt. De tok ikke riktig høyde for kreftene, de bare plastret et feste i skutesiden. Rekasjonskraften fra styringen krakkelerte skutesiden på båten.

Uten at jeg er så veldig teknisk skolert, vil jeg nok slutte meg til rådet om først å bygge om til hydraulisk styring. Det er faktisk ikke så veldig krevende, og gir et mye bedre utgangspunkt for autopilot. Dessuten er det veldig mye enklere å styre manuelt med hydraulisk styring. Min erfaring fra Saga 27 var at jeg ble sittende og ratte noe voldsomt i dårlig være, og det var slitsomt. På båten jeg hadde etter Sagaen satte jeg inne hydraulisk styring etter noen år, og de var et nytt liv. Når jeg nå også har lagt inn autopilot i båten jeg nå har, vil jubelen over hvor lite krevende det er å holde en fast kurs ingen ende ta.

Laholm

Nå koster en lineær drivenhet gjerne 2-3 ganger mer enn en komplett hydraulisk styring.

jeg har vanskelig for å tro at det økonomisk mer lønnsomt med hydraulisk dersom man ikke har det fra før. Men jeg har ikke oversikt over hva det blir totalt sett. Husk at kurskomputer, rorvinkelgiver og betjeningspanel må man ha uansett, så må man ha enten hydraulisk eller elektrisk drivenhet. Ut fra denne: http://www.belamarin.no/archive/maritim/dokumenter/prisliste_september_lowres.pdf er en enkel hydraulisk drivenhet rimeligere, med en forskjell på ca. 5-10000 NOK, og for dette må man ha utstyret til selve styringen; sylinder, pumpe, rør etc. tror nok at man fort kommer ut med mer.

Men at hydraulisk (manuell) styring er lettere enn en mekanisk er det vel ikke tvil om - så legne man ikke får lekkasjer da...

Jeg har en kompis som har sportpilot som tidliger nenv.t Han er godt fornøyd med det. Jeg monterte inn hydraulisk styring i en Nimbus jeg hadde og satt inn hydraulisk autopilot fra Raymarine. Det fungerte godt, men styringen i havn ble litt tregere med hydraulisk enn med den originale "teleflex" styringen. Utifra prisene på seatronic sin hjemmeside ser det ut til at forskjellen mellom sportpilot og bygge om til hydraulisk(med hydraulisk pilot) er ca. kr. 7 000,-.

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...