Jump to content

Hvordan Beskytte båten best mulig i vinter?

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei kjære båtfolk! :flag_bp:

Ja, no er vinteren rett rundt gjørnet, og vi er allerede i November måned!! :eek: De fleste velger og ta båten sin på land, noen på vinterlagring, mens noen lar båten ligge på sjøen.

Jeg bryr meg om båten, og vil ikke få skroget mitt skjært opp av den sylskarpe isen.

Men så til spørsmålet, hvordan beskytte båten best muligt? Og hvordan bygge hus over båten, som er sterk nok til og stå en hel vinter ?

Jeg har alltid bygget tak over båtene mine, men har sletet veldig med pressening som rivner, og som må kjøpes ny flere ganger iløpet av en hel vinter.

Jeg vet det finnes ''garasjer'' for båter, med stålrør som byggverk, og slitester pvc til trekk. Men dette koster, og jeg er en av de som ikke liker og sløse bort penger på noe som man fint kan bygge eller reparere sjøl. Det store er hvordan bygge byggverk, med pressening over, som tåler mye vind... Jeg har båtplass i molo, og har rett til og sette båten på parkeringsplassen i mololaget. Når det blåser i nordlig rettning, er denne plassen veldig utsatt. For at preseningen ikke skal rivne, er det vell viktig at det er stram, og ikke ligger og blaffrer med vinden. Båten står inntil en fjellvegg, som er 2-3 meter høyere en båten. kan denne brukes til noe?

For at det skal bli litt lettere, tegnet jeg en tegning på sann ca båten står iforhold til fjellveggen. Ta gjerne tegningen og vis eksempel på hva du vil tro er det beste! og hvordan det er bygget opp :cool:

ebbpmv.jpg

Satser på og få båten opp begynnelsen på Desember! :wink:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Jeg bryr meg om båten, og vil ikke få skroget mitt skjært opp av den sylskarpe isen.

Det trenger du ikke å bekymre deg over, plastbåter tåler dette helt fint. Det verste som kan skje er at du sliter vekk litt bunnstoff helt i spissen på baugen.. :smiley:

Det er det ultrafiolette sollyset som gjør at plasten eldes, og man blir jo ikke brun på vinteren. Så lenge man har kontroll på frostsprengning og snøfall (kalesje) har båten det bedre på vannet om vinteren enn på sommeren.

Is skraper ikke i plast skrog? Det vet jeg det gjør, har en jolle på hytta som ligger i en våg (sæbøvågen) med mye is på vinteren. Den har synlige skjære merker i bau og akter! Riktig nok kommer det mye ferskvann fra en elv og ned i vågen, men det skjærer iallfeall, om ikke like mye som på tre... Men båten skal opp, og alle glass skal ut, og limes og listes på pånytt. Derfor må det vere stabilt og tett overbygg.

Det er ikke drivende is inne i vågen, og merkene er rett over vannflaten når båten ligger i ro, uten noen ombord... Men er det ikke mulig og få svar på det man lurer på her inne?

...er det ikke mulig og få svar på det man lurer på her inne?

Jeg prøver meg!

Jeg hadde slått inn noen ekspansjonsbolter i fjellet(forutsatt at du får lov til å bore i fjellet), og festet en sville i fjellet.

Deretter hadde jeg festet en sville i bakken, noe som vanligvis gjøres ved å bore hull i svillen og slå ned f.eks. armeringsjern i bakken som bøyes over svillen, slik at svillen ligger støtt.

Deretter hadde jeg satt stendere på 60cm, eller 30 dersom det skal være veldig solid, med toppsvill på toppen.

Deretter lagt dragere til taket på skrå fra fjellet ned på den nye veggen i samme cc avstand som stenderene i veggen, blir som å bygge ett lite hus.

Jeg har sett andre som har slike konstruksjoner som er skrudd sammen med skruer og merket godt, slik at de kan demonteres lett, og brukes år etter år uten å kjøpe nye materiealer.

Pressening festes med stifter med en liten plastbit mellom stiften og pressening, desto strammere desto bedre. Legg en lekte over enden på presseningen oppe ved fjellet og nede ved bakken som skrues fast slik at det ikke blir løse ender på presseningen som kan blåse opp.

baatopplag.jpg

Redigert av adeneo (see edit history)

Tusen takk skal du ha adeneo! :flag_bp: Dette så jo fantastiskt ut! Men bakken er grus, og tviler på jeg får lov til og begynne og borre i fjellveggen? er ikke sikker. Men ser tankemåten, og det skulle nok fungert! :yesnod:

Men er det ikke mulig og få svar på det man lurer på her inne?

Jo, det håper jeg du vet at det er. Men når jeg svarte slik jeg gjorde var det fordi det virket som om hele saken din var basert på at du tror isen skjærer båten istykker.

jeg har selv hatt forskjellige båter på vannet i årevis og både blitt innefrosset og kjørt i is utallige ganger.

Søgne dykkerklubb har hatt båtene sine på vannet i 30 år og de får virkelig kjørt seg i isen siden det er dykkerturer i helgene året rundt.

Ikke har jeg observert annet enn bortskrapet bunnstoff og har heller aldri hørt om skader på dykkerbåtene.

Kan heller ikke huske å ha lest om skader her på forumet, selv om det er svært mange medlemmer som har båter på vannet året rundt.

Når jeg skriver dette så er det fordi det du forteller om vil kunne føre til unøding bekymring blandt medlemmene.

Selvsagt vil også en plastbåt bli skadet om man i betydelig fart krasjer inn i massiv is, men da er det snakk om knusningsskader, som om man skulle kjørt på fast grunn.

At skroget kan bli skåret istykker av 'normal' kjøring i isskorpe, eller opplag i is, mener jeg folk ikke trenger å bekymre seg over.

Selvsagt vil også en plastbåt bli skadet om man i betydelig fart krasjer inn i massiv is, men da er det snakk om knusningsskader, som om man skulle kjørt på fast grunn.

At skroget kan bli skåret istykker av 'normal' kjøring i isskorpe, eller opplag i is, mener jeg folk ikke trenger å bekymre seg over.

Og det er jeg enig i!

Har heller aldri sett alvorlige skader, men kun småriper, fra is på båter som er benyttet om vinteren, hvis man ser bort fra pakk-is, som det er lite sannsynlig det er noe av i Hordaland.

Redigert av adeneo (see edit history)

No handlet temaet om hvordan jeg skal bygge tak over båten, og 1 av grunnene til jeg tar den opp, er is på sjøen, er også møkkalei av og måke snø av båten vær dag i 2-3 måneder.. i fjord hadde vi 6 måneder med snø i bergen! Startet i Desember, og ikke før i mai måned var snøen vekke. No skal ikke jeg lage noe diskusjons tråd, men lurer på hvorfor båten på hytta, som ligger i ro hele vinteren, og fått synlige skrapemerker (hakk) i bau og akter :confused: Dette vil iallefall jeg unngå på snekken!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...