Jump to content

Lage bunnplugg i båt som ikke har bunnplugg?


Polarn

Recommended Posts

Nix, det vannet som måtte bli der nede suger jeg opp med samme vakuumpumpen som jeg skifter olje med. Nå har jeg hatt min Saga 27 i 23 år og aldri hatt behov for å løsne bunnpluggen.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det jeg er ute etter er enklest måte og rengjøre kjølsvinet på. Når jeg skal skifte gearolje har jeg ingen annen mulighet enn å slippe olja rett i kjølen. Vakuumpumpa fra BT er nå utslitt som følge av bruk til å suge opp alt mulig rart av væsker.

Lensepumpen blir bare meget grisette av olja. Aldri prøvd våtsuger, men om det finnes en som tåler olje/glukol m.m så er jeg åpen for forslag. Enkleste er jo selvfølgelig bunnplugg med et kar under båten som samler opp olje, vann o.l for så å levere dette på gjenbruksstasjon. Er skeptisk til å drille et hull i kjølen for så å sette inn en rustfri bålt innsatt i sikafleks. Er redd for at skroget kan begynne å suge vann om man ikke får dette gjort ordentlig.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Du har garantert mulighet til å suge opp olja, f.eks via peilepinne. Det er ikke vanlig å lage båtmotorer på en slik måte at du må slippe olja i kjølen for å få den ut. Og det blir uansett griseri, hele kjølen må jo vaskes etterpå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er skeptisk til å drille et hull i kjølen for så å sette inn en rustfri bålt innsatt i sikafleks. Er redd for at skroget kan begynne å suge vann om man ikke får dette gjort ordentlig.

En slik bunnplugg har jeg aldri hørt om. Hos meg er det en metall (messing) gjennomføring med innvendige maskingjenger hvor en skrur inn en plugg. En slik løsning du antyder, ville jeg aldri tenkt på en gang!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvordan selve gjennomføringen ser ut, husker jeg ikke. Jeg hadde vel ute pluggen en gang for 15-20 år siden, men selve pluggen som ble skudd inn fra utsiden så ihvertfall ut slik som denne fra Maritim.

 

3218-00.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Riktig, så man kan borre hull, sette inn en skroggjennomføring som endes med noe alla dette?

 

lenseplugg2.jpg

 

På den måte setter man inn gjennomføringen med sika og det blir ikke noe som direkte kommer i kontakt med selve skroget annet enn gjennomføringen så skroget ikke har mulighet for å trekke vann?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Har lett litt i nettbutikkene, men det merkelige er er at jeg ikke finner noen ferdig pakke med både gjennomføring og plugg. Den du viser bilde av er vel egentlig for trebåt, uten gjennomføring. Og ikke aner jeg om det er vanlig med bunnplugg i plastbåt lenger heller. De første 10 årene jeg hadde båten fra 1987 spurte forresten alltid han som sjøsatte meg om våren om jeg hadde husket å skru inn bunnpluggen, men det har han sluttet med. På stavangersk kalte vi den trepluggen som vi slo inn i hullet på trebåter for en "nyggla" (nøkkel på bokmål).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er overhode ikke noe problem å bore et hull i skroget og sette inn en bunnplugg! dette gjør at du kan spyle hele båten innvendig uten at du må ty til lensepumpe eller annet. da renner det enkelt og greit bare ut i gjenn gjennom dreneringshullet. Nå vet ikke jeg hvor stor båt du har, men når jeg gjorde dette på min båt, boret jeg bare et hull i rett størrelse, vetet sårkantene med polyester og satt til slutt fast pluggen med glassfiber sparkel. silikonerte rundt til slutt som en ekstra sikring mot lekkasje.

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Hadde en Joda 24, og der hadde tidligere eier bare drillet et passe stort hull og satt i en rustfri bolt innsatt i sika med skive imellom mutter og bolt. Skal jeg gjøre dette må det bli gjort på en ordentlig måte så ikke skroget har mulighet for å ta inn vann. Akkurat som man installerer skroggjennomføringer. Det kan jo oppstå en fare ved en eventuell landkjenning med å ha en plugg som stikker ut, så en som går i flukt med skroget hadde vært best.

 

Det som ER et problem er at man ikke vet hvor tykk kjølen er. Dette hullet ville blitt foran motoren da båten min lagres med baugen nedover grunnet stvjernet bak treffer bakkem om båten ikke tiltes noe fremover.

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt til å gjøre det samme i løpet av vinteren. Savnet å kunne spyle motorrommet skikekelig uten å måtte pumpe vannet ut. Dersom du går inn på www.baatmagasinet.no og søker på "nuglo", så finner du en grei bruksanvisning fra Båtmagasinet nr. 7/2008. Jeg leste denne artikkelen (på biblioteket i Tønsberg) og da har artikkelen også bilder av fremgangsmåten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bladet, og skal skanne inn artikkelen for deg Polarn i løpet av formiddagen. Kommer tilbake når det er gjort.

 

Og så var det gjort. Artikkelen i pdf-format kan hentes her.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fant den dere henviste til og tar meg friheten til å kopiere inn teksten her.

 

Skaff deg en ”nuglo”

 

Skaff deg en ”nuglo”, det vil lette mye av renholdsarbeidet i motorrommet i båten din.

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

 

Du har helt rett i at slavearbeid er avskaffet for lengst i vår del av verden, men en nuglo er da heller ingen slave eller noen tjener. Bare en enkel og grei plugg som hjelper deg med renholdet av motorrommet og kjølsvinet, når båten ligger på land. En nuglo er rett og slett en dreneringsplugg.

 

ENKELT OG BILLIG

Den er like enkel og billig som den ser ut, nugloen, men det er kanskje ikke nok til å overbevise båtfolk flest om fortreffeligheten. Av en eller annen grunn er det ikke så mange båteiere som har tatt seg bryet med å bore et 20-25 mm hull gjennom skroget på det dypeste punktet i kjølsvinet.

I stedet velger vi å slite med kluter og opprispede hender for å rengjøre motorrommet så godt som det lar seg gjøre, uten å få vekk gammel diesel og olje fra kjølsvinet. Og slik kattevask betyr at eimen fra motorrommet gjerne henger igjen i hele båten, og familien føler at ferieturen skjer i en gammel møkkete yrkesbåt og ikke i en delikat familiebåt. Renhold er første bud til en vellykket tur, og renhold kan gjøres grundig og enkelt – med en nuglo på plass i kjølen.

Når båten plasseres i krybbene på land, må man sørge for at akterdelen, hvor pluggen i kjølen befinner seg, er det laveste punktet. Det er bare slik at vannet fritt kan renne ut gjennomdreneringshullet.

 

SPYL MOTORROM OG KJØL

En dreneringsplugg gjør vedlikeholdet enkelt. Da kan motorrommet spyles med slange eller høytrykksspyler, hvis du er litt forsiktig. Etter å ha sprayet motor, vegger og kjølen med motorvask, spyles det rent. Alt blir skinnende rent. Med dreningspluggen på plass på det laveste punktet, renner vannet og skitten ut.

En lesepumpe kan ikke gjøre samme jobben som skroggjennomføringen. For det første vil lensepumpen ha problemer med å få å med seg det som ligger dypest i kjølen. I løpet av en sesong er det mye rart som kan havne i bunnen av båten, gjerne oppsamling av hår fra både dyr og mennesker, skruer, plast og verktøy. Det skal ikke så mye skitt til før lensepumpen tetter seg og stopper opp, for den er ikke noe filter. Lensepumpen skal bare gjøre den jobben den er satt til å gjøre, sørge for å få vann ut av båten når den er på sjøen. Med spyling og vasking på land en gang i året, med et dreneringspull, er du sikret at lensepumpen holder seg hel og ren.

Hvem har ikke opplevd at ting havner i kjølen under vedlikehold. En syrefast skrue, for eksempel, den kan du ikke ta opp igjen med en magnet, men den kan spyles ut gjennom dreneringshullet.

Mange har en psykologisk sperre for å bore hull i båten under vannlinjen. Det er fint å vise forsiktighet, men en nuglo er ikke ”farligere” enn de andre skroggjennomføringene som du finner under en båt. En drevbåt har et stort og åpent hull i hekken, bare beskyttet av en gummibelg. Vann og toalett er også koblet via skroggjennomføringer i bunnen. Det gjelder bare å gjøre jobben skikkelig.

 

Slik går du frem:

1: Finn det laveste punktet i kjølen som du kan komme til med hånd og verktøy fra begge sider.

2: Gå til anskaffelse av en skroggjennomføring som kan tjene som dreneringsplugg, gjerne 25 mm. Sørg for at den har firkanthode som kan skrus av og på med skiftenøkkel. Et vanlig skruespor vil være vanskelig å ta av og på over tid og skruehodet blir gjerne ødelagt.

3: Velg en konisk gjenget plugg. Den vil dra seg på som en plugg etter som du skrur.

4: Bruk styrefast eller messing.

5: Bor et hull på 20-25 mm

6: Vær nøye med å behandle det åpne hullet med topcoat. Finslip rundt hullet på inn- og utsiden. Smør topcoat på innsiden. Utsiden behandles først med en tokomponent grunning, deretter med bunnstoff. Også tunnelens innside males med bunnstoff.

7: Skru fast fra begge sider og fest med rikelig med sika eller tilsvarende.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Spiller det egentlig noen rolle? pluggen vil jo uansett bli stående jevnt med utsiden. Husk bare å mette snittflaten med polyester eller aller helst epoxy, og bruk Sikaflex mellom når du skrur flensen til bunnpluggen fast. Bruk også litt fett på gjengene til pluggen, sånn at du får den opp igjen neste vinter.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg går ut fra at du skal ha hullet helt nederst FØR selve kjølen, og ikke lodrett ned gjennom HELE kjølen?

 

nugle.png

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jo Lars, tenkte å ha det i senter. Har vært ute å sjekket litt nå og jeg tar litt feil med at jeg har skikkelig kjøl. Jeg har tunell bak så kjølen begynner ikke før en del lenger bak. Men jeg tror jeg skal gå for den skråløsningen uansett.

Banket litt i skroget og den bitte lille kjølgreia på bildet er ganske solid. Så er den ikke mer enn ca 3 cm i tykkelse akuratt i bunn. Skråborrer heller derfor et hull fra innsiden ved laveste punkt og setter inn en skroggjennomførong isatt i sika slik som på tegningen din.

 

kjoel_polar.jpg

 

Ser for meg å lage hullet her, men om jeg skulle være uhelldig i å treffe mere i overgangen. Hvirdan får jeg det tett da? Frese inn litt?

 

hull_i_kjoel.jpg

 

Laster inn små bilder jeg så jeg ikke får kjeft fra Ingar :giggle:

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...