Arvid.65 Startet 6.November.2010 Link til dette innlegget Startet 6.November.2010 Hei. Lurer på om noen vet om det er noe å hente på å bytte fra orginal svart alu prop, til feks stålpropell? Har en Ibiza 21 touring m/mercruiser 1.7 120hk. Noen sier det hjelper, og andre sier det er minimal forskjell. Noen med erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 balistic stål propel gir kansje 1-3 knop mer fart Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
68 GT Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 Du er nok mer tjent med å slipe den butte alupropen din sylskarp. 5 min på en slipemaskin og du har spart tusenlapper og kanskje tjent et par knop Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
ankerpilsen Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 På denne båten/motoren tipper jeg du kan tjene max 1-2 knop i topphastighet om du finner rett propell. Imidlertid vil gevinst i topphastighet kunne bety tregere akselerasjon og høyere planingsterskel. Propellvalg er i min mening vanskelig, og kostnaden til ny propell virker ofte bortkastet. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 Hei Arvid.. Jeg hadde stålpropell på Uttern D55 med mercruiser 1,7. Brukte orginalpropellen førte måneden da båten ble kjøpt i 2006, siden ble det brukt stålproppel i 3 år. Nå er jo Uttern en litt lettere båt, tipper jeg, men her utgjorde det omlag 3-4 knop. Toppfart var 36 knop. Videre skal det redusere forbruket på bl.a. marsjfart. Stålpropellen skal også ha bedre egenskaper for å motvirke at den slipper i svinger og pådrag. Alupropell forandrer form ved høy belastning, mens stålpropellen beholder formen. DU får nesten lese litt på nettsidene til produsentene, så får du deres fordeler av propellbytte. -stålpropell er jo unektelig penere enn sort alu. Tror min stålpropell kostet ca 4500 kr. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid.65 Svart 6.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 Får se hva det blir til, er i grunn fornøyd med farten på den. Har hatt den i 36 knop på en god dag. Og den går lett 33 med familien på 5 i.(wastegaten på turbo er ok) Var litt nysgjerrig på om noen hadde noen erfaringer. Så er det jo finere med stål da :-) men ikke for enhver pris, uten videre nytte. Sitér dette innlegget Link to post
ankerpilsen Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 Stålpropell har fordelene ved å lettere skjære vannet og ikke bøye seg så mye som en alu prop i høye moment. Tjente 5 knop ved å bytte fra org alu til ballistic stål (kvassere pitch) på en Morgan 5200 med Suzuki 115 (41 til 46 knop). Beetlen jeg har i dag (samme motor som deg) maxer ved 4100 rpm på 29.8 knop med en sylskarp stålpropell. I følge tidligere eier mistet han topphastighet, men fikk aksellerashurtighet og bedre planing ved lavere turtall. Skal bli artig å prøve org prop, denne skal gi ca 32 knop. Men uansett så dreier alt seg om størrelse og stigning, deretter hvordan en belaster motoren. Får jeg spørre om max rpm når du oppnår topphastighet? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 (redigert) I siste utgave av Båtmagasinet, er det en artikkel om test av stål vs alu. Riktig nok på en Anytec 622 SP med Yamaha F115. Altså, en annen båttype og utenbordsmotor, i forhold til Arvid sin. Uansett, jeg refererer til noen av setningene i teksten: "Himmel og helvete i forskjell" da i favør stål. Stål gir lavere forbruk, noe høyere toppfart, fremfor alt eventyrlig forbedrede sjøegenskaper. Med stål kunne motor trimmes mere ut, uten å slippe, og dermed løfte forskipet høyere ut av vann. Bedre akselrasjon og "sitter som ett skudd i svingene". Testbåten sluttet å galoppere med stål, mens den måtte trimjusteres mye for å unngå dette med alu. Toppturtallet gikk ned med stål, fra 6000 til 5800. Ifølge artikkelen blir egenskapene til båten mye bedre med stål. Det er der jeg også mener det er mye å hente. Dersom du kontakter leverandører av stålpropeller, så har de sikkert tabeller for hvilen propell som passer til din båt og motor. Jeg har blitt fortalt at man må være noe mere varsom med stålpropell når man skal sikfte fra fremover til revers og motsatt grunnet vekt på propellen. Redigert 6.November.2010 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid.65 Svart 6.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 (redigert) ankerpilsen skrev On 6.11.2010 at 22.21: Får jeg spørre om max rpm når du oppnår topphastighet? Hadde håpet å slippe det spørsmålet, kan nemlig ikke huske turtallet Men har litt lyst til å prøve med stålpropell, om ikke annet for å få vite Dette er min første båt, og har derfor ikke tenkt så mye på topp turtall/fart forhold, før nå etter jeg har tatt den opp. Har tenkt mer på trimplan, vingling i lav fart. Så nå er bennet sport tabs montert, blir spennende å prøve til våren. Kanskje de bremser litt når jeg dorger også? Redigert 6.November.2010 av Arvid.65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 (redigert) Se der ja. De vil jo i stor grad hjelpe til med å balansere båten mtp skjevhet i last/ personer, sidevind etc. Sikkert en del å hente på "bow down" ved akselrasjon eller om du vil ha hekken opp av vannet av andre grunner. Som jeg nevte i innlegget over her, så vil stålpropell gi mere løft i forskipet. Sammen med sporttabsen får du jo en veldig komplett båt mtp sjøegenskap med stålpropell. Bruk av trimplan kan jo også brukes til å "avlaste" tiltingen på motoren, så du slipper å kjøre det hele tiden. Hvor mange timer hadde du på motoren i år? -dersom man bruker den mye, vil jo stålpropell betale seg selv med drivstoffreduksjon på 5-6 %... Arvid, forøvrig går Sunnyen fortsatt jevnt og fint :) Redigert 6.November.2010 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid.65 Svart 6.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 (redigert) Kjøpte båten midt i fellesferien, og jeg fikk rett over 30 timer på den. Så det tar vel noen år å kjøre inn stålpropellen, men jeg har avfunnet meg med at båt koster. Så er det jo gøy med litt eksprementering, og noe nytt av og til :-) Da har du jo gjort en bra jobb på Synnyen hvertfall :-) (PS! ikke vær redd for å komme inn på chat´n) Redigert 6.November.2010 av Arvid.65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 Arvid.65 skrev On 6.11.2010 at 20.25: Så er det jo finere med stål da :-) Helt riktig, og siden båten står på henger så vil også andre se det, og "gjøre noe" med det! Egenandelen på forsikringen er så høy at tapet blir helt ens eget. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Arvid.65 Svart 7.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 (redigert) Mouche skrev On 7.11.2010 at 8.32: Helt riktig, og siden båten står på henger så vil også andre se det, og "gjøre noe" med det! Egenandelen på forsikringen er så høy at tapet blir helt ens eget. Ja, det er sant, men nå ligger jo stort sett båten på vann, hvis ikke er den innlåst i garasje. Så at propellen er fin, betyr kanskje ikke så mye Redigert 7.November.2010 av Arvid.65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ankerpilsen Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 Synes du har en flott topphastighet på båten, og er faktisk redd du vil miste topphastighet når du begynner eksprimentere. Skal se om jeg finner størrelse og pitch på min orginal kontra stålskruen jeg har på nå. Trimplanene var fine, misunnelig på kontrollknappene med tibakemelding på. -Nice! Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 (redigert) Hadde samme båt for noen år siden og eksperimenterte vilt en stund for å finne den optimale propellen. Nedenfor står de hastighetene jeg oppnådde med de ulike propellene. Jeg noterte meg også mange andre faktorer (baugløft, trimvillighet, planefart, osv.) men forskjellene var små på denne båten. Har problemer med å formatere denne tabellen, men håper følgende er forståelig: -Prop -Pitch -Toppfart -MaxRPM -SLIP Black Max alu -23 -34,0 -4250 -15 % Ballistic ss -21 -34,5 -4450 -10 % Turbo ss -23 -34,9 -4050 -9 % Turbo 4 blade -22 -34,5 -4400 -13 % Stiletto 3 blade -21 -34,7 -4450 -10 % Vengeance -23 -33,5 -4200 -16 % Rev 4 -21 -32,0 -4250 -13 % I ettertid forstod jeg at den originale BlackMax alupropellen egentlig var veldig god på denne båten, både hva angår kjørekomfort, toppfart, mykere girskift, osv. Ikke minst er den billigere å bytte når man går på noe. Hadde ikke giddet å bytte til stålprop på den båt & motor-komboen idag, basert på de små forskjellene jeg oppnådde da. Trimplan, derimot, er gull verdt på den båten! Redigert 8.November.2010 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 I tillegg å sparer du drevet for skader dersom du går på grunn med alu kontra stål. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid.65 Svart 8.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Takk for gode tilbakemeldinger. Litt smak og behag, men hvis en sparer 5-6% drivstoff, er jo det en faktor å ta med. Jeg synes også toppfarten er bra i forhold til forventningene jeg hadde før jeg prøvde, ble forespeilt 32-33 knop av diverse selgere. Og som jeg ser på din tabell Stevens, er det ikke mye å hente nei. Så jeg får se hva det blir til. Men ser på bildet til at du har anoder på flapsene, er det noe jeg må ha? Flapsene er jeg veldig spent på å prøve. Det var rett før jeg måtte hive den på vann å teste den en tur etter montering i høst, men greide å holde meg. Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 Arvid.65 skrev On 8.11.2010 at 14.32: Men ser på bildet til at du har anoder på flapsene, er det noe jeg må ha? Vel, anodene ble i allefall godt tæret ila. en sesong så jeg var glad de var der. Alternativet hadde vært at trimplanene, stempelstangen eller drevet hadde blitt mer tæret istedet. Jeg brukte standard roranoder med en gjennomgående bolt, men det finnes sikkert bedre løsninger. Man får jo tilogmed kjøpt anoder som er spesielt tilpasset festehullene på Bennett trimplan (som jeg så at du har): Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.