Jump to content

Noe å hente på å bytte propell på Ibiza 21 m/mercruiser 1.7 ?

Arvid.65

Recommended Posts

På denne båten/motoren tipper jeg du kan tjene max 1-2 knop i topphastighet om du finner rett propell. Imidlertid vil gevinst i topphastighet kunne bety tregere akselerasjon og høyere planingsterskel.

Propellvalg er i min mening vanskelig, og kostnaden til ny propell virker ofte bortkastet.

Hei Arvid.. Jeg hadde stålpropell på Uttern D55 med mercruiser 1,7. Brukte orginalpropellen førte måneden da båten ble kjøpt i 2006, siden ble det brukt stålproppel i 3 år. Nå er jo Uttern en litt lettere båt, tipper jeg, men her utgjorde det omlag 3-4 knop. Toppfart var 36 knop. Videre skal det redusere forbruket på bl.a. marsjfart. Stålpropellen skal også ha bedre egenskaper for å motvirke at den slipper i svinger og pådrag. Alupropell forandrer form ved høy belastning, mens stålpropellen beholder formen. DU får nesten lese litt på nettsidene til produsentene, så får du deres fordeler av propellbytte.

-stålpropell er jo unektelig penere enn sort alu. Tror min stålpropell kostet ca 4500 kr.

Får se hva det blir til, er i grunn fornøyd med farten på den.

Har hatt den i 36 knop på en god dag. Og den går lett 33 med familien på 5 i.(wastegaten på turbo er ok)

Var litt nysgjerrig på om noen hadde noen erfaringer.

Så er det jo finere med stål da :-) men ikke for enhver pris, uten videre nytte.

Stålpropell har fordelene ved å lettere skjære vannet og ikke bøye seg så mye som en alu prop i høye moment. Tjente 5 knop ved å bytte fra org alu til ballistic stål (kvassere pitch) på en Morgan 5200 med Suzuki 115 (41 til 46 knop).

Beetlen jeg har i dag (samme motor som deg) maxer ved 4100 rpm på 29.8 knop med en sylskarp stålpropell. I følge tidligere eier mistet han topphastighet, men fikk aksellerashurtighet og bedre planing ved lavere turtall.

Skal bli artig å prøve org prop, denne skal gi ca 32 knop.

Men uansett så dreier alt seg om størrelse og stigning, deretter hvordan en belaster motoren.

Får jeg spørre om max rpm når du oppnår topphastighet?

I siste utgave av Båtmagasinet, er det en artikkel om test av stål vs alu. Riktig nok på en Anytec 622 SP med Yamaha F115. Altså, en annen båttype og utenbordsmotor, i forhold til Arvid sin.

Uansett, jeg refererer til noen av setningene i teksten:

"Himmel og helvete i forskjell" da i favør stål.

Stål gir lavere forbruk, noe høyere toppfart, fremfor alt eventyrlig forbedrede sjøegenskaper.

Med stål kunne motor trimmes mere ut, uten å slippe, og dermed løfte forskipet høyere ut av vann. Bedre akselrasjon og "sitter som ett skudd i svingene". Testbåten sluttet å galoppere med stål, mens den måtte trimjusteres mye for å unngå dette med alu.

Toppturtallet gikk ned med stål, fra 6000 til 5800.

Ifølge artikkelen blir egenskapene til båten mye bedre med stål. Det er der jeg også mener det er mye å hente.

Dersom du kontakter leverandører av stålpropeller, så har de sikkert tabeller for hvilen propell som passer til din båt og motor.

Jeg har blitt fortalt at man må være noe mere varsom med stålpropell når man skal sikfte fra fremover til revers og motsatt grunnet vekt på propellen.

Redigert av Eureka (see edit history)

Får jeg spørre om max rpm når du oppnår topphastighet?

Hadde håpet å slippe det spørsmålet, kan nemlig ikke huske turtallet :blush:

Men har litt lyst til å prøve med stålpropell, om ikke annet for å få vite :yesnod:

Dette er min første båt, og har derfor ikke tenkt så mye på topp turtall/fart forhold, før nå etter jeg har tatt den opp.

Har tenkt mer på trimplan, vingling i lav fart. Så nå er bennet sport tabs montert, blir spennende å prøve til våren.

Kanskje de bremser litt når jeg dorger også?

458.jpg

461.jpg

Redigert av Arvid.65 (see edit history)

Se der ja. De vil jo i stor grad hjelpe til med å balansere båten mtp skjevhet i last/ personer, sidevind etc. Sikkert en del å hente på "bow down" ved akselrasjon eller om du vil ha hekken opp av vannet av andre grunner. Som jeg nevte i innlegget over her, så vil stålpropell gi mere løft i forskipet. Sammen med sporttabsen får du jo en veldig komplett båt mtp sjøegenskap med stålpropell. Bruk av trimplan kan jo også brukes til å "avlaste" tiltingen på motoren, så du slipper å kjøre det hele tiden.

Hvor mange timer hadde du på motoren i år? -dersom man bruker den mye, vil jo stålpropell betale seg selv med drivstoffreduksjon på 5-6 %...

Arvid, forøvrig går Sunnyen fortsatt jevnt og fint :)

Redigert av Eureka (see edit history)

Kjøpte båten midt i fellesferien, og jeg fikk rett over 30 timer på den.

Så det tar vel noen år å kjøre inn stålpropellen, men jeg har avfunnet meg med at båt koster.

Så er det jo gøy med litt eksprementering, og noe nytt av og til :-)

Da har du jo gjort en bra jobb på Synnyen hvertfall :-)

(PS! ikke vær redd for å komme inn på chat´n)

Helt riktig, og siden båten står på henger så vil også andre se det, og "gjøre noe" med det! Egenandelen på forsikringen er så høy at tapet blir helt ens eget.

Ja, det er sant, men nå ligger jo stort sett båten på vann, hvis ikke er den innlåst i garasje.

Så at propellen er fin, betyr kanskje ikke så mye :wink:

Synes du har en flott topphastighet på båten, og er faktisk redd du vil miste topphastighet når du begynner eksprimentere. Skal se om jeg finner størrelse og pitch på min orginal kontra stålskruen jeg har på nå.

Trimplanene var fine, misunnelig på kontrollknappene med tibakemelding på. -Nice!

Hadde samme båt for noen år siden og eksperimenterte vilt en stund for å finne den optimale propellen.

PICT0751.jpg

Nedenfor står de hastighetene jeg oppnådde med de ulike propellene. Jeg noterte meg også mange andre faktorer (baugløft, trimvillighet, planefart, osv.) men forskjellene var små på denne båten. Har problemer med å formatere denne tabellen, men håper følgende er forståelig:

-Prop -Pitch -Toppfart -MaxRPM -SLIP

Black Max alu -23 -34,0 -4250 -15 %

Ballistic ss -21 -34,5 -4450 -10 %

Turbo ss -23 -34,9 -4050 -9 %

Turbo 4 blade -22 -34,5 -4400 -13 %

Stiletto 3 blade -21 -34,7 -4450 -10 %

Vengeance -23 -33,5 -4200 -16 %

Rev 4 -21 -32,0 -4250 -13 %

I ettertid forstod jeg at den originale BlackMax alupropellen egentlig var veldig god på denne båten, både hva angår kjørekomfort, toppfart, mykere girskift, osv. Ikke minst er den billigere å bytte når man går på noe. Hadde ikke giddet å bytte til stålprop på den båt & motor-komboen idag, basert på de små forskjellene jeg oppnådde da.

Trimplan, derimot, er gull verdt på den båten!

Redigert av Stevens (see edit history)

Takk for gode tilbakemeldinger.

Litt smak og behag, men hvis en sparer 5-6% drivstoff, er jo det en faktor å ta med.

Jeg synes også toppfarten er bra i forhold til forventningene jeg hadde før jeg prøvde, ble forespeilt 32-33 knop av diverse selgere.

Og som jeg ser på din tabell Stevens, er det ikke mye å hente nei.

Så jeg får se hva det blir til.

Men ser på bildet til at du har anoder på flapsene, er det noe jeg må ha?

Flapsene er jeg veldig spent på å prøve. Det var rett før jeg måtte hive den på vann å teste den en tur etter montering i høst, men greide å holde meg. :smiley:

Men ser på bildet til at du har anoder på flapsene, er det noe jeg må ha?

Vel, anodene ble i allefall godt tæret ila. en sesong så jeg var glad de var der. Alternativet hadde vært at trimplanene, stempelstangen eller drevet hadde blitt mer tæret istedet.

Jeg brukte standard roranoder med en gjennomgående bolt, men det finnes sikkert bedre løsninger. Man får jo tilogmed kjøpt anoder som er spesielt tilpasset festehullene på Bennett trimplan (som jeg så at du har):

304505_l.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...