Jump to content

VP 22 TMD - plutselig motorstopp


bjoris

Recommended Posts

Vi har en TMD 22, 78 hk i en Rodman 620. Motoren har fungert fint i alle år med unntak at wastgaten som henger seg opp hele tiden. Her i forbindelse med hummerfiske begynte den å gå ujevnt i det min far hadde lagt til kai og så stoppet den, ikke vært mulig å få den i gang igjen... Nå er alle filter skiftet, det er sjekket at det kommer diesel fra tanken. Vi mener å ha utelukket at det er noe feil fram til matepumpa. Der derimot ser vi at dieselen ikke suges inn effektivt, ved kinning går det en del diesel inn og så kommer det noe tilbake... Noen som har teorier ut fra denne beskrivelsen? Håpet er at det er noe med matepumpa... Er det normalt pakningssett til disse eller må hele saken byttes? Den er pt ikke demontert, men det er neste skritt. Håper og tror at det er denne som trekker luft, aner ikke hvordan denne fungerer, er det en form for membra i den? Antar det må finnes pakninger etter eller annet sted som kan medføre luft slik at den mister trykket?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Motoren har fungert fint i alle år med unntak at wastgaten som henger seg opp hele tiden. Her i forbindelse med hummerfiske begynte den å gå ujevnt i det min far hadde lagt til kai og så stoppet den, ikke vært mulig å få den i gang igjen... Nå er alle filter skiftet...

 

Når wastegaten henger seg opp, kan det føre til alle mulige slags problemer, slik som stempelringer, ventiler osv. En kompresjonstest er en enkel måte å sjekke at dette fortsatt tetter slik det skal.

 

 

...det er sjekket at det kommer diesel fra tanken. Vi mener å ha utelukket at det er noe feil fram til matepumpa. Der derimot ser vi at dieselen ikke suges inn effektivt, ved kinning går det en del diesel inn og så kommer det noe tilbake... Noen som har teorier ut fra denne beskrivelsen? Håpet er at det er noe med matepumpa... Er det normalt pakningssett til disse eller må hele saken byttes? Den er pt ikke demontert, men det er neste skritt. Håper og tror at det er denne som trekker luft, aner ikke hvordan denne fungerer, er det en form for membra i den? Antar det må finnes pakninger etter eller annet sted som kan medføre luft slik at den mister trykket?

 

Forutsatt at det er dieseltilførsel som er problemet ->

 

Trykket ved dysene bør sjekkes for å bekrefte at det ikke kommer tilstrekkelig diesel.

 

Det sitter vel en elektrisk lavtrykkspumpe ett eller annet sted som pumper diesel til matepumpen, er denne sjekket?

 

Rep sett for matepumpen skal finnes, det kan se ut i katalogen som om Volvo delenummeret er #3582250

Forøvrig koster ikke hele pumpen så mye mer, så det er mulig det er en bedre invistering å bytte hele pumpen, som har Volvo delenummer #3582500.

 

 

Kanskje noen andre har noen forslag !!! Lykke til!

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Ja, det er ikke så lett å si, men jeg tror vi får holde oss til teorien om at det er matepumpen som ikke gjør jobben og fikse den først. En vet vel ikke så mye mer om en sjekker dysetrykket? Dette kan vel ikke være i orden når motoren ikke starter??? Det kan jo være at motoren har annen slitasje, men det skulle jo være rart om motoren hoster litt og aldri mer vil gå... Det tyder på noen plutselig feil. Hadde stempelringer eller noe annet alvorlig vært gåen i motoren ville det vel vært ulyder?

 

Vel, skal komme tilbake med hva vi finner ut... Nå er det bare å finne tid til å jobbe mer med det...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...