Jump to content

Plattformdavit til Phantom 43


REM

Recommended Posts

180_2.jpg

 

Jeg skal montere davitere på plattingen til nye Escada. Jeg vil ikke ha slike tradisjonelle hengedavitere, men slike som gjør at jeg kan ha RIBén stående i ei krybbe ytterst på plattingen, med motor og det hele. Jeg har sett på Industri Lambertseters variant, og synes disse er tiltalende i den forstand at de kan felles inn til akterspeilet etter at jolla er låret, og således ikke blir stående på plattingen som ei snublefelle.

Det finnes sikkert også flere varianter som hadde egnet seg. Noen som har erfaring med slike?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

En på Ilas ligger i båsen ved siden av meg og han har de daviterne du sikter til rem. Han syntes imidlertid det ble litt høyt å "knekke" riben opp på disse så han har fått lagd seg en minikran i polert aluminium som står på plattingen helt inn mot bakveggen. Det er både praktisk og tøft. Båten ligger nå i vinteropplag i Drøbak men den kan du få sett på hvis du ønsker.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Den er jeg klar over Fru Jacobsen, men ulempen med høyden og en tung ribb/ dårlig rygg gjelder vel for alle slike løsninger, ikke bare for IL. En egen winch med fjernkontroll inngår derfor i planene. Planlegger sporenstreks en tur til Drøbak i morgen for å se på den løsningen. Hva slags båt er det og ligger den i Drøbak havn eller Vindfangerbukta?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Som Mix sier ,få deg en pasarell først som sist .Da kan du bare heise opp ribben å kjøre den inn,følger du med i løpet av vinteren/våren så kan det fort dukke opp en fin brukt en.Ser dem store båtane i havna hos meg har pasarell,er jo en grei måte å håndtere ribben på .Det er også en grei sak å ha når du ligger med hekken inn,noe du stort sett kommer til å gjøre nå vil jeg tru .Men dem koster jo litt ,men det gjør jo det meste.Har sett dem på Finn til rundt 25 båtlapper,noe som er en fin pris kontra hva nyprisen er .Men det er jo selvsagt smak å behag dette også,men lettvindt når det gjelder å håndtere ribben.Det er det lite tvil om,å en grei måte å gå i land på også når du ligger der med rompa inn ;o))

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Men du får ikke gått noen steder med en sånn passarelle-sak, men... jeg som har eldre båt med en allerede liten platting og ingen hekkport kunne hatt nytte av en sånn dings. Men det virker bortkasta med hekkport om du må klatre opp i sofaen, for så å gå på passarellen ned til brygga igjen


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

83_-1869424976.jpg

Tja? Er vel fullt oppreist her vil jeg tru? Vil vel hele tiden være nervøs for å skalle.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

83_1998117690.jpg

Ja, det er riktig mix. Plattingen min er nok dypere ja. Da vil en passarelle kanskje ikke være til så mye hinder? Jeg får følge med litt på Finn kanskje.

Med passarelle kan jeg bakke inn til faste brygger, hvor jeg ellers måtte gå med baug inn. Blir vel hipp som happ. Aktervinsj vil jeg ha uansett for å kunne gå med baug inn til naturhavner. Andre fordeler med passarelle? Stupebrett?

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

83_1998117690.jpg

. Aktervinsj vil jeg ha uansett for å kunne gå med baug inn til naturhavner. Andre fordeler med passarelle? Stupebrett?

Stupebrett er morro veit du,altid poppis det .Men ser gutta med P 45/47 fra havna ,når vi ligger på konge øya vår Lort .Dem bakker inn da å bruker pasarellen å tursler i land,blir noe høyt fra bauen å ner vil jeg mene.Følg med i vinter du Rolf,kansje det dukker opp noe morsomt.Å ha jolla ligganes på badeplattforma kan da heller ikke være noe knall,men er det plass nok så kansje .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jag har pasarelle på min båt, och visst lyfter den gummibåten ganska bra.

Vet inte riktigt hur smidigt alternativet (kran?) fungerar men jag kan nämna vissa för och nackdelar med pasarelle:

 

+ Lyfter gummibåten med motor ganska bekvämt sedan man bara har fått bra lyftöglor på gummibåten

+ Kan användas som trampolin/hoppbräda vilket är uppskattat när man har ungarna med

+ användes i ganska sällsynta fall som landgång

+ Om man lägger ner den över gummibåten så tjänar den som visst stöldskydd för gummibåten

 

- är i vägen när man skall röra sig på badplattformen. När den ligger nerfälld över gummibåten så får man klättra över den om man vill till SB sida av badplattformen vilket inte är speciellt bekvämt. Inträffar ganska ofta när man lägger till med SB sida mot kaj.

- är tung

- skymmer sikten bakåt när den inte är nerfälld

- är väl inte speciellt vacker???

 

:crazy:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Plattingen min er stor nok så det holder, så det vil ikke bli problematisk å passere med jolla liggende på.

Bakke inn til naturhavner vil jeg aldrig finne på Tine, medmindre jeg er ekstraordinært overordentelig sikker på at det er dybde nok. Og jolla må jo ligge på plattingen om jeg har passarell eller ei, ikke sannt? Hengedavitere eller snappdavitere (måtte Gudene forby) vil jeg ikke ha. Det eneste som gjenstår er en egnet metode for å få heist jolla opp i plattformkrybba, og alternativene er:

  • Løfte manuellt
  • Montere egnet winch på akterspeilet
  • Montere pasarelle

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

 

+ Om man lägger ner den över gummibåten så tjänar den som visst stöldskydd för gummibåten

- är tung

- skymmer sikten bakåt när den inte är nerfälld

- är väl inte speciellt vacker???

Se der ja. Nye momenter kommer opp. At pasarellen faktisk kan fungere som tyverisikring er jo et godt poeng. At den jo må være tung er også et poeng å ta med i vurderinga. Hva snakker vi om. 80 kg?

 

Har sett på båter i UK som har en dedikert kran som kan svinges ut til formålet. Tror disse har en manuell winch. Etter bruk svinges krana inn til akterspeilet igjen og er således ikke til sjenanse for trafikk på plattingen. Noen som har erfaring med slike, og vet hvem som forhandler?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette med jolla og smidige løsninger er mer og mer aktuellt.. Kran,passarell,tendelifter etc blir montert mer og mer som ekstrautsyr. Sunseekers,sealines,fairlines etc kommer med forskjellige patenter av tenderlifts mer og mer orginalt.

. Vedr passarellen så er det den mest plasskrevende versjonen, så sant du ikke SKAL bruke den mye som landgang så er den mest i veien.

 

Jeg har bannet opp og ned passarell da halve plattformen er ubruklig/vannsklig og komme til.. Tenderlift plattform er valg nummer 1. kran nummer 2. Passarelle helst ikke for vært nordisk bruk spør du meg.

 

Husk ved montering av passarell må du minst laminere opp 10 cm massivt.. det er enorme krefter på hekken da de løfter fra 200KG og oppover på hydraulikken.

 

Her er noen linker REM

 

opacmare

 

tendelift

 

besenzoni

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Trist å ødelegge en så fin og ryddig plattform.

 

Men hvis det først skal gjøres, ville jeg gått for kran. Kanskje mulig å kombinere fundament for kran og brakett for anker.

 

Vi har landgang fra Besenzoni og har brukt den som det en gang i sommer.

Ellers ypperlig som jolleheis og "transportlås".

 

Hvis du vil ha passasje på innsiden av jolla må du vel på utsiden av plattformen med kjølen på jolla. Da kreves det vel noen bauta braketter?

Link to post
Share on other sites

Bakke inn til naturhavner vil jeg aldrig finne på Tine, medmindre jeg er ekstraordinært overordentelig sikker på at det er dybde nok.

Og det veit vi jo på Lort ,at det er dybde nok.Ellers er jeg jo selvsagt enig med deg.

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

En kompis har en 38 med ILAS sitt jollestativ. Uten kran og løftemulighet. Ha sliter som f... for å få opp igjen jolla. Kran, pasarella er nok alternativene her. Når jolla er oppe, kommer du ikke til badestigen. Da ligger den under jolla. Så en i sommer som hadde talje i targabøylen, det var ikke videre lekkert, men jeg skjønte hvorfor. Hvis du skal på harryhandel i løpet av vinteren, ligger det haugevis med Phantom på Marieholm. Fra 38-46. Disse har mange forskjellige løsninger på jolleutfordingen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...