Jump to content

Plattformdavit til Phantom 43


REM

Recommended Posts

Det tender laucnh systemet til Bezensoni er ganske mye billigere enn en pasarell da :smiley: Tror passarellen vår kostet ca 250 tusen ferdig montert. Hev og senkbar platform på Bavaria 38 koster ca 200 tusen.

 

Vi har tre års erfaring med pasarell og krybbe. Og på neste båt - om det blir en motorbåt - blir det enten senkbar platform eller systemet som er vist over. Pasarellen brukes mindre enn vi hadde trodd til annet enn kran. Vi så for oss bruk både som landgang og "stupebrett" (det tåler ikke at man bruker det som sviktbrett). Men poenget var først og fremst å ha en god løsning for jolla - og det har vi fått. Jolla vår veier ca 300 kg - pasarellen løfter 350. Innfestingen tåler heldigvis det samme. NordWest tok en ekstra sjekk av den i sommer. På lang arm er vi forsiktige og ikke løfter for høyt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er vel den løsningen jeg synes best om så langt, allt tatt i betraktning. Suppleres denne med en enkel winch med fjernkontroll montert på akterspeilet burde jeg være i box for en relativt billig penge.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Å låse fast gummibåten med pasarellen er vel ikke så lurt

 

hehe, skulle vara intressant att höra den hemliga planen...

 

Men jag kan förstå tveksamheterna.

 

Samtidigt så upplevde jag ett tillfälle i somras med 'unexpected heavy weather' när det nog varit överhängande risk att jag blivit av med gummibåten om inte pasarellen hållit den på plats.

 

Så det lite pros and cons som vanligt...

Link to post
Share on other sites

Jeg fester jolla med 3 jekkestropper mot fester nedfelt i badeplatformen. Samt at jeg presser den fast med landgangen - legger en fender i mellom. I dårlig vær er vi blitt anbefalt å feste jolla til aktre kryssholt.

 

Om båten synker raskt og blir strømløs rekker vi uansett ikke å få jolla ut - den veier jo 300 kg. Vi har overlevelsesdrakter ombord.

Link to post
Share on other sites

Hva med sånne da ?

Takk for tipset Viksund 3400. Jo, kan vel funke disse? Til tross for mange bilder er jeg fortsatt usikker på hvordan de virker. Ei utrolig lite informativ og dårlig hjemmeside for et kanskje bra produkt?

Jeg har bedt leverandøren om mer info.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Joda Kua, ser vel ut til å kunne funke, men jeg synes det blir mye mickel. Har vel mest tru på løsningen til ILAS så langt, men jeg er svært usikker.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Den Hurley daviten har jeg sett i bruk på en Bavaria. Jeg synes den virket mye bedre enn ILAS løsningen Hurleyen er leddet slik at man kan dra jolla ombord enkelt. ILAS sine er så langt jeg har sett ikke mulige å vinkle mot vannet - og man må da bruke en del kraft.

 

Jeg brukte mye tid på å finne optimal davit løsning til forrige båten vår. Sanp davit funket på gummijolle - men da vi skulle over på en liten RIB med større og tyngre motor ville jeg ha noe bedre og ikke minst slippe å ta av motoren. Jeg var innstilt på å kjøpe en Hurley løsning. Men i mellom tiden ble det ny båt - og da kom landgang/kran på i stedet. Etter min mening er det den beste løsningen på større båter.

 

Min erfaring er at en god davitløsning gjør at jolla blir mer brukt og man kan stille litt større krav til jollas kvaliteter. Dette gir igjen da mer bruk. En 3 meters rib med 15 hester er ei flott jolle som i hvertfall vi brukte mye. Og med en god davit løsning blir man fort kvitt jolla også - vi hiver stort sett ut jolla så fort vi har lagt oss til - for vi bruker badeplatformen mye.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Kjøpte TG-Daviter til vår båt nå og gleder oss til sesonger uten snappd. og av med motor osv. En kompis hadde disse og jeg var kronisk missunelig, så derfor måtte jeg ha.

Disse kan du svinge inn når ikke i bruk eller fjerne enkelt helt. Selv har jeg også kjenninger med Ilas sine og de fungerer overhodet IKKE optimalt, da de vipper ut for lite og er altfor høye til at du klarer å vippe jolla opp alene

TG er en optimal løsning og laget med en herlig finish

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Hurley Davits Noe a tenke på kanskje? Med 900USD på "Bay it now" har du de her for 6 Bærumstiere eller deromkring.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Joda, det er bare å innse. Noen ganger er det nytteløst å stritte mot B´liten. For husefredens skyld må man av og til la fruen få sin vilje. (Sukk)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...