Jump to content

Brenselcelle i båt noen erfaringer

SRA

Recommended Posts

Vet om en som har en slik sak, tror han er strålende fornøyd. Den fremste ulempen er vel prisen. Lett å velge en støyende generator når prisen er såpass mye lavere å kapasiteten mye større, så får en gjerne 230V i tillegg.

Husker ikke hvor men har sett bedre priser enn den du lenket til.

Ønsker meg en slik selv, er bare litt for gnien så det kan ta litt tid.

Et spennende norsk firma, Nordic Power Systems, har under utvikling en brenselcelle-generator drevet av diesel. De ser for seg ulike markeder for denne, deriblant båt. I følge nettsiden har de en prototype på 1 KW i drift, da begynner vi å snakke om effekter som monner i fritidsbåter.

Nå kan det godt være et stykke frem før dette blir kommersielt tilgjengelig til en akseptabel pris for oss vanlige fritidsbåteiere. Men jeg ser ikke bort fra at dette vil være en type produkt som flere av oss vil få erfaringer med i løpet av ikke veldig mange år.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

• 1 år senere...

Hei

har så nær bestemt meg for den største EFOY 210 watt. Ok, den gir meg ikke 230V, men med konverter så kan man jo bruke noe med forsiktighet. Nå er ikke strøm min sterke side, men kan ikke forstå annet enn at denne må være til god hjelp på batteribanken. Den kan jo tross alt stå å putle å gå hele døgnet. Å kjøpe et aggragat for meg er ikke aktuelt, da plutselig er det ny båt å bla bla bla

Tror dette vil bli bra, så tror avgjørelsen vil bli en slik...........

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...