nomen Startet 7.November.2010 Link til dette innlegget Startet 7.November.2010 (redigert) De med bensinmotor i båten,er det noen som har (vurdert) å konvertere til LPG-drift? Hvis en ser bort fra installajonskost er det jo billigere en bensin,mer miljøvennlig også for de som måtte vektlegge det. Gassen kan brukes til mange andre ting i båten også,koking,oppvarming,varmtvann o.s.v Ikke så mange plasser å fylle riktignok,men man kan kjøre på bensin hvis en ønskr det også. Hvis mange nok hadde spør etter det kommer fyllestajonene av seg selv. Grunnen til denne ideen er at jeg var på Karmøy på et kurs som handlet om bruk av LPG (propan). Det er en fantastisk energikilde spør du meg. Synd den rørledningen til Grenland ikke blei noe av. Redigert 7.November.2010 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
eysteind Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 Litt vanskelig å få fylt tanken. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 Litt vanskelig å få fylt tanken. Ser den,dette er nok tenkt mer som et prosjekt fra min side,ihvertfall til begynne med. Gassflasker er jo en mulighet,ikke vanskelig å få tak i de. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Sydvesten Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 Flasker er sikkert en mulighet, og ser en på en 11kg flaske LPG så inneholder den vel rundt 19 liter LPG (ca. 0,575 kg/l)... og med tanke på en bensin motor på gass bruker rundt 1,5 - 2 ganger bensinvolumet... Så skulle vel det tilsvare rundt 10-12 liter bensin... som vel rekker til å få en båt med V8'er i plan og litt til... Det blir noen flasker er skal ha med seg om en skal ta seg en tur på et par timer.. Er ikke sikkert det er mye igjen til kaffekoken da.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
LENB Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 og med tanke på en bensin motor på gass bruker rundt 1,5 - 2 ganger bensinvolumet... En bensinmotor med et moderne gassanlegg bruker ca 15% mer på gass enn på bensin. Min V8 (bil) bruker 1,5 l/mil på bensin og 1,7 l/mil på gass (blandet kjøring). Likefullt så er det jo upraktisk med flasker da! :) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 (redigert) Det var vel ikke forbruket sydvesten tenkte på eller? Redigert 7.November.2010 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Key Freak Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 På sjøen tror jeg dette er et håpløst prosjekt. Hvor skal man fylle? Å ha med gassflasker er helt utopi, man MÅ kunne fylle underveis. Argumentet om at man uansett kan kjøre på bensin holder ikke. Skal man foreta en ganske kostbar ombygging til LPG-drift, må man kunne utnytte det. Ellers blir det bare tull. Jeg kjører bil med gassdrift, og det går veldig fint. Men selv på land må man planlegge litt når man skal på langtur, hvis man ønsker å kjøre på gass hele tiden. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
nomen Svart 7.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 Ja,ja ser ut til at gass i båt er dødfødt,like greit egentlig da det etter min menig kun er diesel som gjelder i båt. Gass gjør seg nok best på land. Hadde jeg hatt råd skulle konvertert huset mitt til gass,og kun brukt strøm til belysning. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
BEG Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 Vi har hatt 3 biler på jobben som fikk problemer grunnet LPG installasjon. Høyere driftstemperatur ødela ventiler på 2. Den tredje hadde helt maskinras. At noen biler fungerte bra gjorde ikke underverker, det hele ble et tapsprosjekt for oss. (greit nok ble mye tatt på reklamasjon, men det ble mye bortkastet tid til diskusjoner og fremskaffelse av leiebiler etc.) Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Brodern Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 Etter hva jeg har hørt om ventilras etc så kommer det av at gassen er helt tørr, og at smøresystemet som tilsetter smøring med gassen er for dårlig, eller har gått i stykker. Mange sverger til anlegg fra Prince. Men jeg har hørt om noen tilfeller der smøringa har vært for dårlig, og motoren har fått skader. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
FjordHT Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Kanskje e85 og større drivstofftank er en bedre løsning med tanke på at det er jo lettere å dra med noen bensinkanner til båten en å dra en dunge med gassflasker... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 (redigert) E85 er ikke umiddelbart noen løsning det heller. Forutsatt at motoren tåler å gå på E85 blir det bare høyt forbruk. Det kreves avansert motorstyring og og gjerne turbo for å nyttiggjøre seg E85. Og det er det vel bare Volvo, Ford og SAAB som håndterer. På landevei bruker jeg bare E85 og er strålende fornøyd med det. Men jeg har Trionic motorstyring som er laget for formålet. Redigert 8.November.2010 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Jeg kjenner til en båt, en Larsson på ca 26-27 fot som kjører på gass. Jeg har ikke snakka så mye med dem om det, men de gir inntrykk av å være fornøyd med det. Jeg har dog inntrykk av at de holder seg mye lokalt. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Ja,ja ser ut til at gass i båt er dødfødt,like greit egentlig da det etter min menig kun er diesel som gjelder i båt. Gass gjør seg nok best på land. Nåja, si ikke det, per i dag finnes det 5 av disse i Norge, går riktig nok på LNG. Sitér dette innlegget Link to post
laffus Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 har lekt med tanken på LPG jeg og.. I og med at jeg stort sett tar opp båten hver gang jeg har brukt den, og det ikke er så langt til LPG station hos meg, så burde det være gjennomførbart. Nå skal det sies at det blir en annen båt før dette blir realitet. Det må da være mulig å få en stor fastmontert LPG tank, slik at man får litt rekkevidde? Sikkerhet er en annen ting, brann i båt har jeg prøvd før, og jeg tør ikke tenke på konsekvensene med gass og brann Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Jeg kjører bilen min på gass! Dette anlegget er to år gammelt nå, og har foreløpig kjørt 30000 km siden januar på kun gass. Så langt synes jeg dette ser ut til å fungere veldig bra, men jeg har også hørt om noen topper som har røket pga gassen. Kjennr mange som har kjørt mye på gass, og møtte en taxisjåfør forrige dagen med en chevy-van, som hadde kjørt over 500000 på sine chevroleter de siste årene på kun gass. Han hadde hatt et par topphavarier, men ellers ikke noe problem. Problemet med toppene løste seg også på en eller annen måte, så det hadde han ikke opplevd på mange år nå! i alle tilfeller tror jeg det er dødfødt å bruke i båt! Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Jeg har kjørt ca. 100.000 problemfrie km. på gass med min V70. GasTech, som monterte anlegget, bygde inn en egen tank for en spesialolje (Flashlube) som kompenserer for gassens mangel på smøreegenskaper. Visstnok ikke noe must, men sterkt anbefalt. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Brutus Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 (redigert) Nåja, si ikke det, per i dag finnes det 5 av disse i Norge, går riktig nok på LNG. Ja, LNG løser nok problemet med volumet, men det er vel rimelig spesielt tankanlegg ombord i de båtene som benytter det, det må jo holdes kaldt for å holde seg flytende i vanlig atmosfærisk trykk. Redigert 8.November.2010 av Brutus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 LNG utvider seg ca 600 ganger fra væskeform til gass om jeg ikke husker feil i farta. LNG'en lagres på spesialisolerte tanker, ved forbruk er "gassingen" mindre en forbruket, slik vil aldri tanktrykket bli for høyt. Faktisk nyttes det fordampere for å opprettholde tanktrykk og for å få LNG gassen over i gassform før den entrer motorer. Dersom en blir liggende over lengre tid uten forbruk vil etterhvert tanktrykket øke nettopp grunnet "varmegjennomstrømning" fra omgivelse til tankinnhold, under slike omstendigheter holder ett automatisk trykkavlastningssystem trykket under kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 Om det ikkje skulle vere praktisk med rein gass drift, så kan ein bruke ei "blanding" av vanlegt drivstoff (Bensin/Diesel) og samtidigt ha gass innsprøytning. Eg har hørt/sett at dette har blitt gjort med enkelte diesel biler: Når ein da sprøyter inn propan i luftinntaket vil dette føre til ei meir fullstendig forbrening av Dieselen, samt at ein får eit mindre forbruk av diesel. Eg vil tru noko liknande kan gå på bensinmotor og. Det går vertfall fint å kjøyre ein bensin motor på rein propan utan mykje ombygging..... Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.