Jump to content

hva med å konvertere motoren til LPG-drift?

nomen

Recommended Posts

De med bensinmotor i båten,er det noen som har (vurdert) å konvertere til LPG-drift?

Hvis en ser bort fra installajonskost er det jo billigere en bensin,mer miljøvennlig også for de som måtte vektlegge det.

Gassen kan brukes til mange andre ting i båten også,koking,oppvarming,varmtvann o.s.v

Ikke så mange plasser å fylle riktignok,men man kan kjøre på bensin hvis en ønskr det også.

Hvis mange nok hadde spør etter det kommer fyllestajonene av seg selv.

Grunnen til denne ideen er at jeg var på Karmøy på et kurs som handlet om bruk av LPG (propan).

Det er en fantastisk energikilde spør du meg.

Synd den rørledningen til Grenland ikke blei noe av.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Flasker er sikkert en mulighet, og ser en på en 11kg flaske LPG så inneholder den vel rundt 19 liter LPG (ca. 0,575 kg/l)... og med tanke på en bensin motor på gass bruker rundt 1,5 - 2 ganger bensinvolumet... Så skulle vel det tilsvare rundt 10-12 liter bensin... som vel rekker til å få en båt med V8'er i plan og litt til...

Det blir noen flasker er skal ha med seg om en skal ta seg en tur på et par timer.. Er ikke sikkert det er mye igjen til kaffekoken da..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

og med tanke på en bensin motor på gass bruker rundt 1,5 - 2 ganger bensinvolumet...

En bensinmotor med et moderne gassanlegg bruker ca 15% mer på gass enn på bensin. Min V8 (bil) bruker 1,5 l/mil på bensin og 1,7 l/mil på gass (blandet kjøring). Likefullt så er det jo upraktisk med flasker da! :)

På sjøen tror jeg dette er et håpløst prosjekt. Hvor skal man fylle? Å ha med gassflasker er helt utopi, man kunne fylle underveis.

Argumentet om at man uansett kan kjøre på bensin holder ikke. Skal man foreta en ganske kostbar ombygging til LPG-drift, må man kunne utnytte det. Ellers blir det bare tull.

Jeg kjører bil med gassdrift, og det går veldig fint. Men selv på land må man planlegge litt når man skal på langtur, hvis man ønsker å kjøre på gass hele tiden.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Ja,ja ser ut til at gass i båt er dødfødt,like greit egentlig da det etter min menig kun er diesel som gjelder i båt.

Gass gjør seg nok best på land.

Hadde jeg hatt råd skulle konvertert huset mitt til gass,og kun brukt strøm til belysning.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Vi har hatt 3 biler på jobben som fikk problemer grunnet LPG installasjon. Høyere driftstemperatur ødela ventiler på 2. Den tredje hadde helt maskinras. At noen biler fungerte bra gjorde ikke underverker, det hele ble et tapsprosjekt for oss. (greit nok ble mye tatt på reklamasjon, men det ble mye bortkastet tid til diskusjoner og fremskaffelse av leiebiler etc.)

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Etter hva jeg har hørt om ventilras etc så kommer det av at gassen er helt tørr, og at smøresystemet som tilsetter smøring med gassen er for dårlig, eller har gått i stykker.

Mange sverger til anlegg fra Prince. Men jeg har hørt om noen tilfeller der smøringa har vært for dårlig, og motoren har fått skader.

Føkk deg...

E85 er ikke umiddelbart noen løsning det heller.

Forutsatt at motoren tåler å gå på E85 blir det bare høyt forbruk.

Det kreves avansert motorstyring og og gjerne turbo for å nyttiggjøre seg E85.

Og det er det vel bare Volvo, Ford og SAAB som håndterer.

På landevei bruker jeg bare E85 og er strålende fornøyd med det.

Men jeg har Trionic motorstyring som er laget for formålet.

Redigert av Mulligan (see edit history)

har lekt med tanken på LPG jeg og..

I og med at jeg stort sett tar opp båten hver gang jeg har brukt den, og det ikke er så langt til LPG station hos meg, så burde det være gjennomførbart.

Nå skal det sies at det blir en annen båt før dette blir realitet. Det må da være mulig å få en stor fastmontert LPG tank, slik at man får litt rekkevidde?

Sikkerhet er en annen ting, brann i båt har jeg prøvd før, og jeg tør ikke tenke på konsekvensene med gass og brann :rolleyes:

Jeg kjører bilen min på gass! Dette anlegget er to år gammelt nå, og har foreløpig kjørt 30000 km siden januar på kun gass. Så langt synes jeg dette ser ut til å fungere veldig bra, men jeg har også hørt om noen topper som har røket pga gassen. Kjennr mange som har kjørt mye på gass, og møtte en taxisjåfør forrige dagen med en chevy-van, som hadde kjørt over 500000 på sine chevroleter de siste årene på kun gass. Han hadde hatt et par topphavarier, men ellers ikke noe problem. Problemet med toppene løste seg også på en eller annen måte, så det hadde han ikke opplevd på mange år nå! i alle tilfeller tror jeg det er dødfødt å bruke i båt!

Jeg har kjørt ca. 100.000 problemfrie km. på gass med min V70. GasTech, som monterte anlegget, bygde inn en egen tank for en spesialolje (Flashlube) som kompenserer for gassens mangel på smøreegenskaper. Visstnok ikke noe must, men sterkt anbefalt.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

LNG utvider seg ca 600 ganger fra væskeform til gass om jeg ikke husker feil i farta. LNG'en lagres på spesialisolerte tanker, ved forbruk er "gassingen" mindre en forbruket, slik vil aldri tanktrykket bli for høyt. Faktisk nyttes det fordampere for å opprettholde tanktrykk og for å få LNG gassen over i gassform før den entrer motorer. Dersom en blir liggende over lengre tid uten forbruk vil etterhvert tanktrykket øke nettopp grunnet "varmegjennomstrømning" fra omgivelse til tankinnhold, under slike omstendigheter holder ett automatisk trykkavlastningssystem trykket under kontroll.

Om det ikkje skulle vere praktisk med rein gass drift, så kan ein bruke ei "blanding" av vanlegt drivstoff (Bensin/Diesel) og samtidigt ha gass innsprøytning. Eg har hørt/sett at dette har blitt gjort med enkelte diesel biler: Når ein da sprøyter inn propan i luftinntaket vil dette føre til ei meir fullstendig forbrening av Dieselen, samt at ein får eit mindre forbruk av diesel. Eg vil tru noko liknande kan gå på bensinmotor og. Det går vertfall fint å kjøyre ein bensin motor på rein propan utan mykje ombygging..... :thumbsup:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...