Jump to content

Mulig med kommersielt ratet motor i ny fritidsbåt, ref CE merking?


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg kikker litt på en langturseiler. Jeg kan godt tenke meg en komersielt ratet motor i stedet for en elektronisk styrt fritidsbåtmotor. Om jeg har forstått rett er det CE merkingen som stiller krav til utslipp som produsentene må forholde seg til.

 

Spørsmålet er om det finnes komerseielt ratede mekanisk styrte marine motorer som passerer CE merking. Jeg tenker feks på

denne fra VP

http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_commercial_engines/engines/c_displacement/Pages/d5a_ta.aspx

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Spørsmålet er om det finnes komerseielt ratede mekanisk styrte marine motorer som passerer CE merking. Jeg tenker feks på

denne fra VP

Dette skal ikke være noe problem, det selges da mange mekanisk styre motorer i dag som tilfredsstiller kravene til utslipp og støy.. Kravene til utslipp er gitt i følgende direktiv 1998/69/EF (vedlegg 9, henholdsvis tabell 1 og 2)

 

Det finnes en tabell under Vedlegg 1, del Bi forskriften som sier noe om dette..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
  • 2 uker senere...

Her er svaret fra HR på valg av motor:

Svar fra HR varvet og Volvo:

 

Vi monterar inte en D5A TA i HR 48. Det argument jag har för standardmotorn är att den är en väl beprövad motor som vi har haft väldigt lite problem med. Det är också en motor som passar båten väl vad gäller optimalt varvtal för kombinationen motorn, propeller och båten skrov och vikt. Vid val av motor till HR 48 provades diverse motorer och vi fann att D3-110 passar båten bäst. Vid val av annan motor finns det inga garantier att båtens prestanda kommer att bli tillfredsställande.

 

Jeg er lite lysten på å seile langt avgårde med en motor som trenger en nisse med datamaskin i hånda for å bli nullstilt slik at den kan startes. Som det føles nå ekskluderte HR seg fra vår short list av mulige båter.

Link to post

Yanmar leverer fremdeles mekaninske motorer opp til 110hk. Yanmar er også "bedre" ute i den store verden der VP ikke har så store markedsandeler.

 

Synes forøvrig at dette svaret til HR vitner om lite kundevennlighet når det er snakk om båt i million klassen.. dem fleste store gir kunden akuratt den motoren kunden vil ha..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Synes forøvrig at dette svaret til HR vitner om lite kundevennlighet når det er snakk om båt i million klassen.. dem fleste store gir kunden akuratt den motoren kunden vil ha..

 

 

Du skal se at HR vinner kampen mot kundene.

Skulle jeg kjøpt en båt i en slik prisklasse hadde jeg forbeholdt meg retten til å montere hvilken motor som helst.

Jeg deler den oppfatningen fullt ut. En HR 48 kommer på ca 8 millioner. Sikkert bare "nok en kunde" for HR. Men det er ikke "nok en båt" for oss.

 

Den velprøvde D3 som HR beskriver var ny i 2010. VP innrømmet selv at D3 ble relansert som en helt ny motor i 2010 fordi den første generasjonen ikke var god nok. Og nye D3 serien har full EVC styring - som jeg har erfaring med fra 3 båter og 5 motorer.

 

Svaret gjør også at vi tar et par rev i seilene og bruker en del tid på valg av båt fremover. Kan jo hende vi ender på HR alt i alt - men svaret som dette sammen med historien om 37'en ga et inntrykk ikke helt som håpet på.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg må si meg enig i vurderingen til Bitteliten. Og svaret fra HR "och vi fann att D3-110 passar båten bäst" er i og for seg greit. Men at man ekskluderer alle andre av verdens motorer virker dumt. Jeg har en kompis i Volvo. Han hevder også at det 'aldri er tull med elektronikken'. Like fullt kjøpte jeg ikke en slik motor, men fant en 'gammemodig' sak der alt kan byttes av 'hvem som helst' over mesteparten av verden. Og det er ikke Volvo, eller Yanmar for den del. Jeg tror det er slik, at om man i fremtiden skal kunne møte kommende utslippskrav, så er man henvist til avanserte styringssystemer. Men pr dags dato kan man klare seg uten.

Link to post

Jeg har en kompis i Volvo. Han hevder også at det 'aldri er tull med elektronikken'.

:lol: den var god. Jeg er på god hils med et par som er veldig tett på VP og de sier ikke akkurat det samme. Jeg har selv byttet noen givere på motorene våre som definitivt er relatert til elektronikken.

 

Hva gjør man om man feks ligger i den Chilenske skjærgården, lynet slår ned og slår ut EVC boksen og pga stormbyger må man evakuere ankringsplassen?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

 

Hva gjør man om man feks ligger i den Chilenske skjærgården, lynet slår ned og slår ut EVC boksen og pga stormbyger må man evakuere ankringsplassen?

 

Da er det bare å heise seil....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Dette hadde jeg valgt... denne er fra 1996 og har gått 2100 timer, og er på 110 hk

yanmar.jpg

 

Ser grei ut etter 14 år

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

D3-110 fåes også i SOLAS versjon.

Da skal den ha alternativ start og kunne gå strømløst.

Jasså - det var interessant. Det må jeg sjekke. Takk for tipset!

 

Her er det VP skriver selv om sine SOLAS approved motorer

The SOLAS range consists of the D3, D4 and D6 engines, all featuring the very latest in technology with common rail, 4-valves per cylinder and supercharging with aftercooler. The SOLAS engines are based on standard engine design with a SOLAS kit mounted and tested in factory before delivery to boat builders. The kit includes a shut off valve for crank case ventilation and a tilt switch, to be mounted on the engine room bulkhead.

Virker ikke som om det er store endringene da.

 

Kan det være slik at resten av SOLAS kravene settes til installasjonene?

 

Noen som har link til kravene i SOLAS?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg tipper HR foretrekker å levere volvo til sine motorer da de sikkert har best rabatter for denne motoren og et velfungerende samarbeid ift. håndterinv av service, reklamasjoner og sånt. Hvis en skal levere alle mulige motorer etter kundens ønsker blir nok konstnadene ved hver enkeltbåt litt høyere, samt dårligere rabatter hos leverandørene pga mindre volum. Når det er sagt, så har jo HR levert yanmar til flere båter jeg har vært ombord i, så det burde være gode muligheter for at de har et godt samarbeid med yanmar også. HVa om du nevner for de at du er seriøst interessert, men ikke hvis de ikke vil levere annet enn volvo??

Link to post

En barndomsvenn og god kompis har nå seilet rundt i 2 år fra og til med sin alu seilbåt.. nedi den står det en perkings fra 80 tallet en gang.. værdens simpleste motor som han sier og så lite komplisert at han har lagd eller fått lagd deler når noe en skjelden gang har ryki..

 

Til og med rastafolket kjenner til perkings som han sier gjennom sin ferd i karibien og Stillehavet.. veldig greit og ha det simpelt når man er i værdens utkanter og hjørner.... en ting han har erfart spesielt var at mange slet med og få fikset seildrevene sine på langtur.. kunnskapen og deletilgang er svært begrenset i visse områder. en kan jo bare tenke seg hvordan det er og få tatt diagnose av Vp klumpen på ei øy i stillehavet :lipseal:

 

Spennende tid Bittliten :flag_bp:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

......Det är också en motor som passar båten väl vad gäller optimalt varvtal för kombinationen motorn, propeller och båten skrov och vikt. Vid val av motor till HR 48 provades diverse motorer och vi fann att D3-110 passar båten bäst. Vid val av annan motor finns det inga garantier att båtens prestanda kommer att bli tillfredsställande......

Dette svaret fra HR synes jeg er på grensen til ren svada. Motoren skal vel ikke tilpasses propellen? Båten merker vel ikke om det er en Yanmar eller VP når turtall og ytelse er noenlunde riktig og du får en dertil tilpasset propell?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...