Bitteliten Startet 8.November.2010 Del på Facebook Startet 8.November.2010 (redigert) Jeg kikker litt på en langturseiler. Jeg kan godt tenke meg en komersielt ratet motor i stedet for en elektronisk styrt fritidsbåtmotor. Om jeg har forstått rett er det CE merkingen som stiller krav til utslipp som produsentene må forholde seg til. Spørsmålet er om det finnes komerseielt ratede mekanisk styrte marine motorer som passerer CE merking. Jeg tenker feks på denne fra VP http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_commercial_engines/engines/c_displacement/Pages/d5a_ta.aspx Redigert 8.November.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 8.November.2010 Del på Facebook Svart 8.November.2010 Tja. når kina-motorene kan EU-godkjennes, så må vel VP også få det til ? Det kan vel ikke være slik at en ikke lenger kan sette inn en driftsikker maskin pga tullete EU regler, vel ? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 8.November.2010 Del på Facebook Svart 8.November.2010 Foreløpig er det vel bare Detroit's to-taktere som ikke klarer fritidsbåtkravene vel? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Sydvesten Svart 8.November.2010 Del på Facebook Svart 8.November.2010 Spørsmålet er om det finnes komerseielt ratede mekanisk styrte marine motorer som passerer CE merking. Jeg tenker feks på denne fra VP Dette skal ikke være noe problem, det selges da mange mekanisk styre motorer i dag som tilfredsstiller kravene til utslipp og støy.. Kravene til utslipp er gitt i følgende direktiv 1998/69/EF (vedlegg 9, henholdsvis tabell 1 og 2) Det finnes en tabell under Vedlegg 1, del Bi forskriften som sier noe om dette.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bitteliten Svart 23.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2010 Her er svaret fra HR på valg av motor: Svar fra HR varvet og Volvo: Vi monterar inte en D5A TA i HR 48. Det argument jag har för standardmotorn är att den är en väl beprövad motor som vi har haft väldigt lite problem med. Det är också en motor som passar båten väl vad gäller optimalt varvtal för kombinationen motorn, propeller och båten skrov och vikt. Vid val av motor till HR 48 provades diverse motorer och vi fann att D3-110 passar båten bäst. Vid val av annan motor finns det inga garantier att båtens prestanda kommer att bli tillfredsställande. Jeg er lite lysten på å seile langt avgårde med en motor som trenger en nisse med datamaskin i hånda for å bli nullstilt slik at den kan startes. Som det føles nå ekskluderte HR seg fra vår short list av mulige båter. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 23.November.2010 Del på Facebook Svart 23.November.2010 Yanmar leverer fremdeles mekaninske motorer opp til 110hk. Yanmar er også "bedre" ute i den store verden der VP ikke har så store markedsandeler. Synes forøvrig at dette svaret til HR vitner om lite kundevennlighet når det er snakk om båt i million klassen.. dem fleste store gir kunden akuratt den motoren kunden vil ha.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mulligan Svart 23.November.2010 Del på Facebook Svart 23.November.2010 Du skal se at HR vinner kampen mot kundene. Skulle jeg kjøpt en båt i en slik prisklasse hadde jeg forbeholdt meg retten til å montere hvilken motor som helst. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2010 (redigert) Synes forøvrig at dette svaret til HR vitner om lite kundevennlighet når det er snakk om båt i million klassen.. dem fleste store gir kunden akuratt den motoren kunden vil ha.. Du skal se at HR vinner kampen mot kundene. Skulle jeg kjøpt en båt i en slik prisklasse hadde jeg forbeholdt meg retten til å montere hvilken motor som helst. Jeg deler den oppfatningen fullt ut. En HR 48 kommer på ca 8 millioner. Sikkert bare "nok en kunde" for HR. Men det er ikke "nok en båt" for oss. Den velprøvde D3 som HR beskriver var ny i 2010. VP innrømmet selv at D3 ble relansert som en helt ny motor i 2010 fordi den første generasjonen ikke var god nok. Og nye D3 serien har full EVC styring - som jeg har erfaring med fra 3 båter og 5 motorer. Svaret gjør også at vi tar et par rev i seilene og bruker en del tid på valg av båt fremover. Kan jo hende vi ender på HR alt i alt - men svaret som dette sammen med historien om 37'en ga et inntrykk ikke helt som håpet på. Redigert 23.November.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 23.November.2010 Del på Facebook Svart 23.November.2010 Jeg må si meg enig i vurderingen til Bitteliten. Og svaret fra HR "och vi fann att D3-110 passar båten bäst" er i og for seg greit. Men at man ekskluderer alle andre av verdens motorer virker dumt. Jeg har en kompis i Volvo. Han hevder også at det 'aldri er tull med elektronikken'. Like fullt kjøpte jeg ikke en slik motor, men fant en 'gammemodig' sak der alt kan byttes av 'hvem som helst' over mesteparten av verden. Og det er ikke Volvo, eller Yanmar for den del. Jeg tror det er slik, at om man i fremtiden skal kunne møte kommende utslippskrav, så er man henvist til avanserte styringssystemer. Men pr dags dato kan man klare seg uten. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2010 (redigert) Jeg har en kompis i Volvo. Han hevder også at det 'aldri er tull med elektronikken'. den var god. Jeg er på god hils med et par som er veldig tett på VP og de sier ikke akkurat det samme. Jeg har selv byttet noen givere på motorene våre som definitivt er relatert til elektronikken. Hva gjør man om man feks ligger i den Chilenske skjærgården, lynet slår ned og slår ut EVC boksen og pga stormbyger må man evakuere ankringsplassen? Redigert 23.November.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.November.2010 Del på Facebook Svart 23.November.2010 (redigert) Hva gjør man om man feks ligger i den Chilenske skjærgården, lynet slår ned og slår ut EVC boksen og pga stormbyger må man evakuere ankringsplassen? Da er det bare å heise seil.... Redigert 23.November.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bitteliten Svart 23.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2010 Takk for det. Noen av ankringsplassene der er kanksje litt tricky i slik sammenheng ser det ut til Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.November.2010 Del på Facebook Svart 23.November.2010 Veit ikke om Volvo, men Scanias motorer går i "take-me-home" modus om elektronikken streiker. Antar Volvo gjør det samme? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2010 (redigert) Om den starter ja. Det var en katamaran som det ble fortalt om av et medlem her (ebonita var det vel) i sommer som pga lynnedslag ikke fikk start på motoren sin i sommer. Redigert 23.November.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 23.November.2010 Del på Facebook Svart 23.November.2010 Nei, man bør ha det slik at om alt går til helvete, så skal man kunne koble litt ledninger, trykke på knotten og det tusler igang. En jeg kjenner fikk start ved at han satte pipe og skralle på reimskivemutteren og nappet til. Det er jo en tjansespill. Og lar seg kun gjøre på små motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.November.2010 Del på Facebook Svart 23.November.2010 Mitt valg i en slik båt ville vært en ekte Perkins M92 eventuellt en Perkins M130. NB, og ikke noen Perkins Perama, Prima spagetti ræl som VP mariniserer. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.November.2010 Del på Facebook Svart 23.November.2010 (redigert) Dette hadde jeg valgt... denne er fra 1996 og har gått 2100 timer, og er på 110 hk Ser grei ut etter 14 år Redigert 23.November.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 23.November.2010 Del på Facebook Svart 23.November.2010 D3-110 fåes også i SOLAS versjon. Da skal den ha alternativ start og kunne gå strømløst. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.November.2010 Del på Facebook Svart 23.November.2010 Dette hadde jeg valgt... denne er fra 1996 og har gått 2100 timer, og er på 110 hk Joda, enig den duger helt klart den også. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2010 (redigert) D3-110 fåes også i SOLAS versjon. Da skal den ha alternativ start og kunne gå strømløst. Jasså - det var interessant. Det må jeg sjekke. Takk for tipset! Her er det VP skriver selv om sine SOLAS approved motorer The SOLAS range consists of the D3, D4 and D6 engines, all featuring the very latest in technology with common rail, 4-valves per cylinder and supercharging with aftercooler. The SOLAS engines are based on standard engine design with a SOLAS kit mounted and tested in factory before delivery to boat builders. The kit includes a shut off valve for crank case ventilation and a tilt switch, to be mounted on the engine room bulkhead. Virker ikke som om det er store endringene da. Kan det være slik at resten av SOLAS kravene settes til installasjonene? Noen som har link til kravene i SOLAS? Redigert 23.November.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 23.November.2010 Del på Facebook Svart 23.November.2010 Jeg tipper HR foretrekker å levere volvo til sine motorer da de sikkert har best rabatter for denne motoren og et velfungerende samarbeid ift. håndterinv av service, reklamasjoner og sånt. Hvis en skal levere alle mulige motorer etter kundens ønsker blir nok konstnadene ved hver enkeltbåt litt høyere, samt dårligere rabatter hos leverandørene pga mindre volum. Når det er sagt, så har jo HR levert yanmar til flere båter jeg har vært ombord i, så det burde være gode muligheter for at de har et godt samarbeid med yanmar også. HVa om du nevner for de at du er seriøst interessert, men ikke hvis de ikke vil levere annet enn volvo?? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 23.November.2010 Del på Facebook Svart 23.November.2010 (redigert) En barndomsvenn og god kompis har nå seilet rundt i 2 år fra og til med sin alu seilbåt.. nedi den står det en perkings fra 80 tallet en gang.. værdens simpleste motor som han sier og så lite komplisert at han har lagd eller fått lagd deler når noe en skjelden gang har ryki.. Til og med rastafolket kjenner til perkings som han sier gjennom sin ferd i karibien og Stillehavet.. veldig greit og ha det simpelt når man er i værdens utkanter og hjørner.... en ting han har erfart spesielt var at mange slet med og få fikset seildrevene sine på langtur.. kunnskapen og deletilgang er svært begrenset i visse områder. en kan jo bare tenke seg hvordan det er og få tatt diagnose av Vp klumpen på ei øy i stillehavet Spennende tid Bittliten Redigert 23.November.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 23.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2010 Ikke bare deletilgangen - også tollerne skal herse med en. Les Yaghan så forstår dere hva jeg mener. De folka har sykt mye penger (snakkes om 800.000 i pensjon i måneden) og de klarte ikke å skaffe deler i noen av landene i SørAmerika. Meldingen har blitt sendt til HR ja - så de vet hva jeg mener. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.November.2010 Del på Facebook Svart 23.November.2010 ......Det är också en motor som passar båten väl vad gäller optimalt varvtal för kombinationen motorn, propeller och båten skrov och vikt. Vid val av motor till HR 48 provades diverse motorer och vi fann att D3-110 passar båten bäst. Vid val av annan motor finns det inga garantier att båtens prestanda kommer att bli tillfredsställande...... Dette svaret fra HR synes jeg er på grensen til ren svada. Motoren skal vel ikke tilpasses propellen? Båten merker vel ikke om det er en Yanmar eller VP når turtall og ytelse er noenlunde riktig og du får en dertil tilpasset propell? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bitteliten Svart 23.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2010 Jeg forstod heller ikke problemet - utover at de ikke gidder å ta seg bryet med å teste propell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.