Bitteliten Svart 25.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2010 (redigert) Ett sitat jeg fant på nettet: . Bearing in mind the basic shape and design of the hull, Ja sett på nettet er det forlokkende. For vår del vil vi veldig gjerne ha sentercockpit - der kommer desverre dagens Maløer til kort. Mulig det endres med nye 47 som er på gang. Vi var ombord i et par Maløer på Öppet varv. Fine båter, kanskje litt for konservative for oss? Vi slet litt med å finne tonen med folka. Sikkert oss det er noe feil med. De var ivertfall ikke veldig ivrige selgere - det skal de ha. Redigert 25.November.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 (redigert) el systemet ombord er som Ole Petter skrev over en kobinasjon av 12V og 24V - hvorfor det er slik vet jeg ikke. Jeg mener det er en egen 12 V radio / navigasjons batteribank i denne båten mens forbruk er 24 volt. Når det gjelder 230 volt så er det vanlig med generator og inverter i disse båtene, og jeg ville ikke byttet ut den ekstra dynamoen med en 230 volt. Den ekstra 24 volt dynamoen tjener noen viktige formål, som er å levere mye ladestrøm til batteriene hver gang motoren startes samt å øke muligheten til å toppe opp batteriene hver gang man kruser med motor i vindstille. Alternativt ville jeg heller beregnet en større forbruksbatteribank og satt inn to kombinerte ladere / invertere som kjøres i parallell. (Da får en dobbel sikkerhet både på lader og invertersiden). Det er således viktig å dimensjonere alt slik at man kan planlegge fast generatorkjøring med for eks. 1,5 time i døgnet. Jeg vet det er mange som velger traksjonsbatterier i HR båtene, men dette fordrer at man klarer å topplade disse ofte. Hvis man da ikke ligger med landstrøm ofte nok så blir dette vanskelig å få til i praksis. Dette fordi traksjonsbatterier må topplades oftere enn AGM for å unngå at elektrolytten skiller seg og for å unngå krystallisering av sulfat. Når vi da vet at traksjonsbatteriene må absorberingslades dobbelt så lenge i forhold til AGM batterier før de er toppladet, så må man jo kjøre generatoren eller motoren dobbelt så lenge før batteriene er fulle når man ikke har tilgang på landstrøm. I en langturbåt er det viktig å velge utstyr som gjør det praktisk mulig å bruke båten riktig, for er det noe man blir lei av så er det å kjøre generator eller motor for lenge om gangen. Da er det bedre å dimmensjonere anlegget riktig slik at man kan koke en suppe uten å starte generator. En komfyr kan godt brukes på inverter når alt stemmer. Brenselcelle er kanskje heller ikke så dumt? Redigert 26.November.2010 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Jeg må si meg enig i vurderingen til Bitteliten. Og svaret fra HR "och vi fann att D3-110 passar båten bäst" er i og for seg greit. Men at man ekskluderer alle andre av verdens motorer virker dumt. Jeg har en kompis i Volvo. Han hevder også at det 'aldri er tull med elektronikken'. Like fullt kjøpte jeg ikke en slik motor, men fant en 'gammemodig' sak der alt kan byttes av 'hvem som helst' over mesteparten av verden. Og det er ikke Volvo, eller Yanmar for den del. Jeg tror det er slik, at om man i fremtiden skal kunne møte kommende utslippskrav, så er man henvist til avanserte styringssystemer. Men pr dags dato kan man klare seg uten. Denne kompisen er vel ikke mye å ta vare på, når han som er i volvo systemet kan påstå at det ikke er elektroniske feil på nye volvoer. Eller så er han fullstendig inkompetent! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Det er mulig synet ditt bedrar deg Mulligan. Det gjør det nok ikke. Jeg har blåst opp det bildet både på Mac og PC. Det synes tydelig at skruehuset på klemma også er like skjevt. Den klemma er ikke trukket til. Men noen ser kanskje bare det de er betalt for å se. Det at det er kabel til en fjernbetjening er riktig. Kan være en akselbrems. Men den skal allikevel ikke henge løs midt i maskinrommet slik at det er fare for at den skades. Man kan komme i en situasjon hvor man trenger motoren, og da er det bad news om akselbremsen ligger inne. 12 V kablene ligger inntil et rør som er boltet fast på motoren. Uansett hvor mange regler, forordninger, lover og paragrafer man fremsier endrer det ikke det forhold at isolasjonen vil slites vekk og det kan oppstå brann. Selv om man har en skjult agenda skal man være svært forsiktig med å bortforklare en alvorlig sikkerhetsrisiko. Sitér dette innlegget Link to post
Isbåter Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Selv om man har en skjult agenda skal man være svært forsiktig med å bortforklare en alvorlig sikkerhetsrisiko. Dette motorrom kjenner jeg mer til en du. Rør du prater om er plastrør til beskyttelse av kabler. Den styrekabel du siger at hanger og slenger bak gir er helt inntil combi og er ut av veien uten du skal inn med en traktor i motorrom?!? Jeg prøver ikke å forklare deg den slangeklemmen! Veit ikke hva du driver med til daglig men med slike uttalelser tviler jeg på din kompetanse innen båtbygging. Sitér dette innlegget Besøk våres hjemmesider www.isbater.no Link to post
Enzo Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Jeg ser ingen feil med den slangeklemmen selv om jeg forstørret 800% her, den er strammet til og overskuddet av klemma henger litt nedover, men over denne "leppa" som henger litt ned ser man klemma som ikke har samme vinkel den går etter min mening rett fram slik den skal Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 tviler jeg på din kompetanse innen båtbygging. Tvil i vei. Det står deg fritt. For å være dønn ærlig synes jeg hele det maskinrommet fremstår som et skjærereir. I min båt ligger alt av elektriske kabler i maskinrommet i taket, klamret på kabelstiger. Der ligger de beskyttet mot tråkking og at noe faller ned på dem. Der finnes heller ikke bunter av skjøre slanger til ventilasjon. Det er faste kanaler til tilluft og fraluft. Sitér dette innlegget Link to post
Isbåter Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Veit ikke om du har motorrom å den størrelsen, mengde utstyr tar en mengde plass. Den kabelen du lurer på bak motor er gammeldags girkabel. Om du kan finne plass til en slik oppe i tak og trenger ikke å føre den ned er du jammen go Sitér dette innlegget Besøk våres hjemmesider www.isbater.no Link to post
Mulligan Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Jeg skrev elektriske kabler. Sitér dette innlegget Link to post
Isbåter Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Åssen kan du ha alle kabler motor trenger oppe i tak uten å føre dem ned? Sitér dette innlegget Besøk våres hjemmesider www.isbater.no Link to post
Isbåter Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Jeg kan også forklare deg litt om den slangeklemmen. Om du ser på enhetene fra Mastervolt bak motor, er dem ikke litt ut av fashion...ikke sant...? Sitér dette innlegget Besøk våres hjemmesider www.isbater.no Link to post
logget av Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 (redigert) Men noen ser kanskje bare det de er betalt for å se. Når jeg tar betalt for å se, noe som jeg i perioder gjør, så må jeg se med relasjon til forskrifter og kan ikke skrive mangler på deg jeg mener kunne vært bedre. Jeg synes forøvrig du godt kunne legge ut noen bilder av ditt eget maskinrom, og du trenger ikke være redd for meg for jeg skryter av mye jeg selv om installasjonen kunne vært penere. Redigert 26.November.2010 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 kabler motor trenger oppe i tak uten å føre dem ned? De blir ført rett ned der de skal kobles til stort sett. Tvinnet i spiral for å hindre bruddanvisning. Sitér dette innlegget Link to post
Isbåter Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 De blir ført rett ned der de skal kobles til stort sett. Har den motoren mange koblingpunkter til el-kabler? Om du kan legge ut bilder av ditt motorrom blir jeg takknemlig. Sitér dette innlegget Besøk våres hjemmesider www.isbater.no Link to post
Bitteliten Svart 26.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Isbåtar - jeg tror jeg vet din relasjon til HR, og jeg kan tenke meg at du kjenner båtene godt Tror vi har et par felles kjente også. Kan ikke du ta en prat med Magnus eller Oflof om motor til båten min? Jeg skulle gjerne hatt annet enn D3. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 mange koblingpunkter til el-kabler? Nei, det er ikke mange. Kun en liten 17 hk motor. Bilder av min båt eller innvollene i min båt blir lagt ut den dagen den er tilsalgs. Jeg ser på det som grunnleggende tyveribeskyttelse. Sitér dette innlegget Link to post
Isbåter Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Kan anbefale deg, Bitteliten, å ta prat med vores ærefulle agentur i Norge. Han har utvalg av veldig god kaffe på sitt kontor Sitér dette innlegget Besøk våres hjemmesider www.isbater.no Link to post
Isbåter Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Nei, det er ikke mange. Kun en liten 17 hk motor. Til sammenligning av disse motorrom trodde jeg du hadde litt større motor Jeg skulle ikke gitt meget for slik løsning i den HR-en der man klatrer over motor til å komme seg til utstyr i sb-side. Om båten blir levert med aggregat bør alle disse kablene som skulle hange og slenge over motor vært utstyrt med hurtigkoblinger Sitér dette innlegget Besøk våres hjemmesider www.isbater.no Link to post
logget av Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Bilder av min båt eller innvollene i min båt blir lagt ut den dagen den er tilsalgs. Jeg ser på det som grunnleggende tyveribeskyttelse. Jo det høres fornuftig ut, spesielt siden man med stor sannsynlighet må bryte seg inn i 90 % av landets seilbåter for å finne ut hvor bildene er tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 (redigert) Om båten blir levert med aggregat bør alle disse kablene som skulle hange og slenge over motor vært utstyrt med hurtigkoblinger Er det adgang til motorrommet direkte på bb side - eller må man klatre over hovedmotoren? Kaffen til Ole Petter har jeg ikke smakt - men vi har snakket sammen og mailet. Jeg lurer på om ikke jeg må få Magnus til å snakke med Benny Martinsson for å få de til å forstå hva jeg mener Redigert 26.November.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Isbåter Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Man klatrer over motor. Men på grunn av utspekulert installasjon ( ) har man god tilgang uten å slite bort kabler og annet utstyr. I tillegg er svære luftslanger til føring av luft ned til aggregat og motor og kraftig vifte på utsug som holder temperatur nede i motorrom under hektisk gang. Sitér dette innlegget Besøk våres hjemmesider www.isbater.no Link to post
Bitteliten Svart 26.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 (redigert) Har sendt deg en IM Isbåter Kanskje du kan ta en kikk på den andre tråden jeg har startet: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/75562-optimal-langtur-seilbaat-for-jorda-rundt-utstyr-tips-diskusjon/ Jeg har en del spørsmål om tekniske løsninger her Redigert 26.November.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Jeg skulle ikke gitt meget for slik løsning i den HR-en der man klatrer over motor til å komme seg til utstyr i sb-side. Behøver ikke nødvendigvis være i taket. Det passet meg. Det kan også klamres på kabelstiger på skott. Men aldri ubeskyttet på dørken. Kikk ned i maskinrommet på danskebåten. Der ser du tenkinga. Og så kan du telle hvor mange plast Tywraps du ser. spesielt siden man med stor sannsynlighet må bryte seg inn i 90 % av landets seilbåter for å finne ut hvor bildene er tatt. Kun et prinsipp Ole Petter. Jeg legger ikke ut bokstavene mine eller bilder av båten på nettet. Båter som ikke er fransk/tysk massekonfeksjon blir med årene lette å kjenne igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Isbåter Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Vores venn har ett år gammel 48foter til salg som er fullutstyrt til 5års langtur. Eieren synes den bitteliten til en slik tur og skal ha en større Sitér dette innlegget Besøk våres hjemmesider www.isbater.no Link to post
Bitteliten Svart 26.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Jeg vet - Ole Petter har allerede presentert den for meg - og jeg har takket høfflig nei For tidlig for oss. Men ringer de fra Norsk Tipping i helgen kan det jo hende det endrer seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.