Jump to content

Noen som har "oppskrift" på vinterkonservering?


sjonkel

Recommended Posts

Har en Penta TAMD40 163HK med 290 drev. Har mast på mekanikere både fra Nymo grimstad (småbåtavdelingen) og fra Tromøya/Arendal (husker ikke hva de heter) siden slutten av august, men ingen kommer. Det virker som ingen har system på sakene sine da det er umulig å få en time... bare "at de kommer når de kan".

 

Så jeg tenkte å prøve selv. Noen som har en oppskrift på denne motoren på hvordan jeg tar konserveringen selv?

 

Som f.eks Hvordan kjøre gjennom kjølevæske, skifte olje, etc andre ting?

 

Og hvilke ting jeg må kjøpe inn (((hvilke filtre, sinkanoder, Olje, frostvæske type osv ..? Jeg jeg bor ca 15 minutter unna maritim.no butikken og biltema)))

 

Supert hvis noen kunne hjelpe meg.

 

-SemiAmatør

Link to post

Kjøp alt du trenger av filtre og olje. La motoren gå i en times tid eller så til oljen er god og varm. Bruk en oljesuger til å suge ut oljen. Bytt filtrene. Fyll på ny olje, samt girolje. Lag en blanding av kjølevæske og litt skjæreolje. Kjør dette inn i motor og la den ligge der. Bytt sinker og husker ikke om det er girolje på dette drevet eller om det er tank inni båten.

 

Nå har jeg faktisk aldri gjort dette selv, men det er omtrent slik det gjøres:)

Link to post

adeneo's vinterkonservering av motor og drev ©

 

 

Planlegg å bruke en hel dag på vinterkonserveringen, og vent ikke til i siste liten.

 

Vinterkonservering kan være jobb nok på enkelte båter, om man ikke i tilegg skal gjøre det i minusgrader med regn eller snø som pisker ned rundt ørene i halvmørke.

 

Les i manualen for din båt, dersom du har denne, og planlegg alt som skal gjøres med båten og i hvilken rekkefølge det skal gjøres, skriv gjerne en huskelapp.

 

Husk å ta med hvilket verktøy du trenger, om du trenger hjelp til noe osv. i planleggingen.

 

Lag gjerne en liten sjekkliste hvis du tror det kan hjelpe deg med å huske alt.

 

Når alt er nøye planlagt er det bare å sette i gang.

 

Før du starter motoren tilsett ett konserveringsmiddel til drivstofftanken, ofte kalt ”fuel stabilizer” på fagspråket.

 

Noen bruker ingenting i drivstoffet, noen bruker bare kondensfjerner, men de fleste båtmotorfabrikanter anbefaler ett konserveringsmiddel som gjør at drivstoffet ikke blir gammelt og tykner,

 

eller mister oktantallet under lengre lagring.

 

Det beste vil være å tilsette dette før den siste turen før vinteren tas, slik at det blandes inn skikkelig med drivstoffet. I de fleste tilfeller vil det beste være å lagre båten med full tank,

 

men ikke alle opplagringsplasser tillater dette på grunn av brannfaren. Følg de anvisningene som gis av marinaen eller plassen der båten skal i stå gjennom vinteren.

 

Dersom man planlegger å utføre en del arbeid på båten selv, er det anbefale at man skaffer seg manualen til sin motor og drev.

 

Ett par andre ting som kan være kjekt å ha:

 

Finn ut hvilke deler du trenger for vinterkonserveringen. Filter, o-ringer, tetninger osv.

 

Ha alle disse delene tilgjengelige FØR du starter med jobben.

 

Pakninger, o-ringer, tetninger osv. er engangsprodukter, og SKAL skiftes ut med nye. Ikke bruk de gamle selv om de ser like fine ut, de er sannsynligvis ikke det.

 

Sjekk i manualen din før du starter hvilke typer og mengder motorolje, fett, drevolje, tetningsmiddel, fogging olje osv. du trenger.

 

Ha alltid med en del filler og tørkepapir.

 

 

1.

Begynn med å sette på muffene på drevet og tilslutt ferskvann fra en hagekran eller lignende, start motoren og la den gå varm. Dette vil skylle ut saltvann dersom du har hatt båten i sjøen, og vil varme opp oljene slik at den renner lettere.

 

2.

Når motoren er blitt litt varm og er stoppet, byttes olje og oljefilter.

 

3.

Bytt drivstoffilter. Sjekk vanninnholdet i filteret eller glasset under filteret, alt ettersom hvilket type filter man har. Dersom vannet er over ¼ opp i filteret bør drivstofftanken sjekkes, og om mulig dreneres for vann.

 

4.

Sjekk frostveske nivået på ferskvannskjølte motorer. Kjølevannet bør ha ett frysepunkt som er lavere enn den laveste forventede temperaturen på stedet du bor.

 

Noen dråper kjøleveske kan tas med til noen som har utstyr for å måle dette, eller man kan kjøpe billig utstyr for dette på en bildelebutikk.

 

Kikkerter som benyttes av profesjonelle er relativt kostbare, men er langt mer nøyaktige enn billige testsett.

 

Blandingen mellom frostveske og vann bør være rundt 50/50, og det bør ikke være mer enn 60% frostveske i kjølevannet, da dette vil føre til at frysepunktet vil begynne å gå feil vei, slik at kjølevannet vil fryse lettere enn ved en 50/50 blanding.

 

5a.

Ta av drevet (kun for Mercruiser, OMC og Volvo SX-DPS). Undersøk alle belgene nøye for sår revner og andre skader. Dersom noen av belgene ser tørre, værslitte eller stive ut bør de byttes.

 

Belgene bør uansett byttes etter 4-5 år. En lekkasje i belgen vil føre til skade på gimbal lageret og kryssene i drivakselen, og dersom det lekker over lengre tid, kan hele drevet skades.

 

Man bør også sjekke innstillingen av motoren i forhold til gimbal lageret. Dette gjøres med en stang som tres inn der hvor drivakselen til drevet stod.

 

Dersom man har planlagt å gjøre vinterkonserveringen selv i årene fremover, MÅ man ha ett slikt verktøy, da kontroll av motorens plassering SKAL utføres når drevet er av.

 

Å unnlate å gjøre dette kan føre til skader på gimbal lager, drivaksel og i verste fall motor og drev.

 

5b.

For de med Volvo AQ200 serien drev (normalt 270,280 og 290).

 

Dersom en ikke vil ta av drevet for å lagre dette ett annet sted, noe som strengt tatt er unødvendig, holder det med å ta av det øvre girhuset på drevet, dette er enklere enn å ta av hele drevet.

 

Sjekk belgene og kryssene på drivakselen på samme måte som i forrige punkt.

 

Det er verdt å merke seg at belgene ikke er like slitesterke som på Mercruiser og OMC drev, og bør uansett byttes annethvert år, for å være sikker.

 

Dersom det oppstår lekkasje i belgen må hele motoren som regel tas ut for å bytte lageret i svinghjulskåpen.

 

Pass på å ikke miste eller skade skimsene mellom det øvre girhuset og mellomhuset.

 

6.

Sjekk gimbal lageret. Går det lett og jevnt rundt? Hvis ikke, skift det ut nå. Sjekk kryssene på drivakselen nøye, Disse roteres samtidig som de bøyes i alle retninger.

 

Det minste slakk, ujevn motsand, eller kniping tyder på at de er slitt og bør byttes. Hvis det virker i orden, smøres de med nytt fett.

 

Noen har smørenipler, andre ikke, forsøk uansett å få fett i og rundt der hvor kryssene er innfestet.

 

7.

Dersom det var antydning til girolje i belgene, er tetningen i drevet i stykker. Hvordan disse sitter varierer litt, men det er stort sett en jobb som bør settes bort, og som MÅ repareres før drevet monteres på igjen,

 

8.

Tapp oljen av drevet og fyll på etter fabrikantens anvisninger. Noen eldre drev benytter motorolje, og står oppført som ”samme som motor” i manualen.

 

Det anbefales å bruke en W30 olje på drev som er oppført som "samme som motor", og ikke en olje med to tall, slik som på motor.

 

Bruk ALLTID nye o-ringer eller tetninger på tappeplugg, venilasjonsplugg, påfyllingsplugg, peilepinne osv. samt nye pakninger og tetninger når drevet skal monteres tilbake. Kostnaden er minimal i forhold til vannlekkasje i drevet.

 

Dersom drevet har en egen oljeindikator inne i båten, bør den tas ut og rengjøres, dette gjelder ikke hydraulikktanken til tilt/trim systemet, men noen drev har noe som kalles ”gear lube monitor” montert i motorrommet med slanger til drevet.

 

Disse har en tendens til å tette seg med skitt som samler seg nederst, og bør rengjøres hvert år.

 

Dersom man har ett Mercruiser Alpha drev er det hensiktsmessig å bytte impelleren i drevet på dette tidspunktet, og det er unødvendig å fylle ny olje på drevet før impelleren er byttet, da dette uansett krever splitting av drevet.

 

9.

Ta av proppellen. Dette kan gjøres enten før eller etter drevet er tatt av båten, men det kan enkelte ganger være hensiktsmessig å gjøre dette før drevet tas av.

 

Sjekk rundt proppellakselen at det ikke er tau, fiskesnøre eller annet som har surret seg rundt.

 

Rengjør proppellakselen, og sett den inn med vannfast fett. Dersom proppellen ikke skal monteres før til våren, bør fettet tørkes av, og nytt fett legges på før proppellen monteres igjen.

 

Dette forhindrer at proppellen setter seg, og proppellen bør uansett tas av en gang året.

 

Dersom proppellen har skader er vinteren tiden for å sende den borte for reparasjon.

 

10.

Monter drevet igjen I henhold til manualen, husk nye pakninger og tetninger.

 

11.

Sjekk batteriene. Er syrenivået på vannfylte batterier der det skal være. Er de fulladet.

 

Ett batteri som ikke er tilstrekkelig ladet kan fryse og sprekke i løpet av vinteren og lage ett skikkelig griseri i båten din. Rengjør polene og smør de med litt fett, eller spray de med noe som hindrer rust.

 

12.

Start motoren igjen, pass på at den får kjølevann fra for eksempel muffer eller lignende. Sjekk at ikke de nye filtrene lekker, og at drevet fortsatt girer forover og bakover. La motoren gå til den er varm.

 

Dersom alt er i orden er det på tide å frostsikre herligheten.

 

13.

Kjør turtallet opp til 1500rpm og spray fogging olje inn i forgasseren. På en injektionmotor kan oljen tette følere og sensorer slik at det oppstår feilmeldinger i elektronikksystemet, fogging olje i en injektion motor gjøres derfor på eget ansvar.

 

Spray til det kommer en del røyk i eksosen. Stopp alltid motoren ved å stenge bensintilførselen(kranen) siste gang før vinteren, slik at forgasser eller injektionanlegg er tomt for bensin.

 

På dieselmotorer startes motoren opp igjen, og det sprayes litt til, la motoren gå noen sekunder på så lavt turtall som mulig før den stoppes med tenningsnøkkelen.

 

14.

Koble fra muffene/vanntilførselen, og la vannet renne ut av drevet.

 

Finn fram manualen for motoren og ta ut alle dreneringspluggene på motoren, manifoldene, kjølere, varmevekslere, vannpumper og alt annet som kan inneholde vann.

 

IKKE tapp av kjølevesken fra ett ferskvannskjølt system, med mindre man skal bytte denne også.

 

Sjekk manualen, og vær sikker på at alle pluggene er tatt ut, å overse en kan bety sprekt motor til våren.

 

Bruk en liten skrutrekker eller en ståltråd og stikk opp alle hullene etter pluggene for å være sikker på at det ikke ligger skitt der som stopper for vannet. Pass også på at motoren står så rett som mulig.

Enkelte kjølere, varmevekslere, manifolder osv. kan tappes enklere ved å ta av en slange i stedet for en plugg.

 

Når alt vannet er tappet ut, settes alle pluggene inn igjen, bruk gjerne litt gjengetetning på pluggene, og bytt ut plugger som ser skadet ut, eller har dårlige gjenger.

 

Motoren kan i utgangspunktet helt fin stå vinteren over uten kjøleveske. En tørr motor fryser ikke, og rustdannelsene vil være minimale, og ikke utgjøre noe problem.

 

Dersom man fortsatt ønsker å fylle kjølesystemet med kjøleveske kan dette gjøres på flere måter.

 

På ferskvannskjølte motorer er det mulig å benytte ett system hvor man kjører frostveske inn i motoren med muffer, da det kun er manifolder, varmeveksler og slanger og pumpehus som skal fylles.

 

På sjøvannskjølte motorer kan det ved å bruke muffer fortsatt ligge igjen vann nederst i motorblokken som er vanskelig å få ut, dette vannet kan fryse, med påfølgende sprekt motor.

 

Det anbefales uansett på både sjøvannskjølte og ferskvannskjølte motorer å heller ta av slangene til manifoldene, sirkulasjonspumpe, sjøvannspumpe og også i noen tilfeller og ta av termostathuset, og å helle en 50/50 blanding av vann og frostveske rett i motoren uten at den går, men selvfølgelig først etter at motoren er TAPPET for ALT vann som var der.

 

15.

Spray en rustbeskytter, slik som CRC eller WD40 på alt i motorrommet, untatt glassfiberen.

 

Vri rattet slik at stangen på styresylinderen er helt ute, påse at den er ren for støv og skitt, og spray denne med en lett olje eller korrosjonsbeskyttende spray flere ganger mens den vries slik at hele sylinderstangen er dekket.

 

16.

Sett båten slik at baugen er litt høyere enn akterenden slik at eventuelt vann renner bakover. Ta ut bunnpluggen dersom båten har dette. Dersom drevet står på båten skal dette alltid stå i nederste stilling.

 

Dersom drevet står opptiltet kan vann komme inn i eksoshullene og fryse inne i drevet, slik at drevet sprekker. Belgene får også større belastning når drevet står oppe.

 

17.

Skru av alle hovedstrømsbrytere, og dersom man ønsker kobler man i fra batteriene.

 

Dersom man er det minste usikker bør kablene til batteriene merkes, slik at man vet hvem kabel som går hvor.

 

18.

Ikke glem resten av båten, denne guiden er kun for motoren og drevet. Husk på eventuelle forbruksvannsystemer, wc osv.

 

http://www.boatinfo.no/

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Lag en blanding av kjølevæske og litt skjæreolje. Kjør dette inn i motor og la den ligge der.

 

Her er nok et eksempel på at det ikke finnes noen fasit på hvordan vinterkonservere motor. Har vel alltid kjørt mine motorer først med ferskvann via sjøvannsinntaket (10 - 15 minutter) for deretter å kjøre gjennom frostvæske til dette kommer ut av eksosen. Går sjelden mer enn 8 - 10 liter med frostvæske. Denne bør blandes 60 / 40 (vann / frostvæske) før den kjøres gjennom motoren. MEN.... hvilken effekt vil en skjæreolje ha i tillegg til frostvæskeblandingen?

Jeg vil vel kalle dette for "smør på flesk" da frostvæske inneholder alle nødvendige smørende egenskaper en motor trenger.

 

Ellers så støtter jeg meg til resten som foreslått men mine rutiner pleier å være:

Høst:

- Båt opp av sjøen og skylle gjennom motoren med ferskvann og deretter frostvæske i motoren.

- Oljeskift pleier jeg å ta til våren pga potensiell kondensdannelse innvendig i motoren.

- zink / offeranoder skiftes på våren (se lenge båten ligger på land.

Vår:

- Vask og polering

- bunnstoff og utvendig zinkanoder. For sistnevnte så finnes det bra zink (som tæres opp) og billig zink som ikke tæres der det skal tæres opp.

- Etter sjøsetting startes motoren og lar denne gå litt før den stoppes og oljeskift utføres på motoren.

Du har jo drev og dette må vel tømmes og skiftes mens båten står på land. Da kan jo zinkskifte gjøres samtidig.

- Når det gjelder oljer så sier brukermanualen din noe om hvilken oljetype og viskositet du skal ha. Gjelder helt sikkert det samme for drevet.

- Skifte av impeller på sjøvannssiden inn i motoren. Bør helst gjøres før du setter båten på sjøen. Alternativt må du huske å stenge krana for sjøvannet hvis båten ligger på sjøen.

 

Ellers så finner du ved enkle søk i dette fantastiske forum mye informasjon om konservering og klargjøring av båt.

Det viktigste med slike oppgaver er at du blir kjent med din egen motor hvis noe skal oppstå og servicefolk er langt unna.

 

Hele denne jobben bruker du ikke mer enn et par timer + noen kanner med kaffe og godt humør. :thumbsup:

Link to post
  • 6 år senere...
On 11/8/2010 at 6:52 PM, adeneo said:

adeneo's vinterkonservering av motor og drev ©

 

Vil bare gi tommel opp for denne, og legge til at for punkt 13. om smøring av motor, så anbefales det ifølge bruksanvisningen for Mercruiser innsprøytingsmotor å koble på en liten bensintank som er fylt med bensin, bensinstabilisator og totaktsolje og kjøre motoren fra denne på 1300 rpm i 5 minutter, så sakte ned til tomgang og av.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...