Jump to content

Forslag til oppgradering av slitt (trolig oljet) treverk?

Sitrin

Recommended Posts

Hei (håper dette ble riktig med mitt første innlegg).

Båten min er en 2005 modell og noe av treverket begynner å bli slitt.

Ønsker derfor å få oppgradert det på en enkel måte.

Jeg ønsker ikke å pusse ned alt treverket for så å lakke det opp igjenn.

For meg ser det ut som det er opprinnelig oljet.

Det meste trevereket ser bra ut, men det er slitt noen steder. Kantilsta ved pentryen og bord plata.

Har blitt anbefalt lett tørpussing med fint sandpapair også bruke linolje.

Har noen noe forslag eller erefaring med dette.

vedlegger to mobilbilder.

dsc00072.jpg

dsc00071.jpg

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Som jeg forstår så er det da ikke så viktig hvilken teak olje jeg bruker (vet ikke hva som er opprinnelig brukt).

Noe jeg bør gjøre ekstar på flatene som er mye slitt annet enn å ha på ekstra med olje?

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Den kantlista ser det ut til at lakken har sluppet taket på, så den bør du nok skrape ren før ny behandling. Bordplata ser bedre ut, der ville jeg bare ha mattet ned med 180 slipepapir og vasket med rødsprit før ny behandling. Om du ønsker en matt overflate kan Owatrol teakolje brukes, men ønsker du en blank lakkaktig finish så kan jeg anbefale Owatrol Edelolje. Jeg har brukt begge sorter i min båt, teakoljen på alle vertikale flater og edelolje på de horisontale for slitestyrkens del. Men olje/lakk som har sluppet taket må uansett vekk, det hjelper ikke hvor mye du enn smører oppå løs lakk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for gode råd alle sammen. :thumbsup:

(Index) Tror ikke det har vært lakk der, men olja er slitt bort.

Jeg vil ut fra dette pusse ned slitte flater og legge på Owatrol Edelolje på alt terverk.

Blir et av flere vinterprosjekt :sweat:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...