Jump to content

Montasje av akterwinch på Phantom 43

REM

Recommended Posts

Har akkurat lest meg opp på tråden og må GRATULERE med kjøp av en fantastisk lekker båt.

Takk for det Finn Erik. Ny båt og nye prosjektmuligheter ja. Vi får se hva det blir til etterhvert.

Det første som står for tur er montering av winch bak. Jeg kunne tenke meg en integrert løsning hvor kjettingen går gjennom badeplattingen ala slik jeg gjorde det på Escada.

Forskjellen er at skroget nå går helt tilbake slik at jeg mangler et utstikk å gjemme dreggen under.

Så vidt jeg kan se av bildet Fjellbonden har du winch bak. Har du noen nærbilder av løsningen slik at jeg kanskje kunne kopiere løsningen din?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Utan att vilja föregripa Fjellbonden så är här några bilder på ett ILAS spel som finns på min båt. Spelet är på 1000W och monterat genom däcket på badplattformen.

Sticker ut ganske mycket där bak, och man får givetvis vara försiktig så att man inte går mot andra båtar.

Men gummibåten skyddar ganska bra. Har experimenterat med att flytta in beslaget närmare båten, men då går ankaret emot när man kör upp det. Ett integrerat montage hade givetvis varit elegantare, men jag har ingen ide hur detta skulle kunna förverkligas på min båt

bakre_ankarspel_samt_gummibaat_paa_badplattform_fraan_sb.jpg

bakre_ankarspel_elotor_och_snckvxel_under_dck.jpg

Fungerar väl i stort sett som förväntat, men man bör observera att fallhöjden för kättingen under spelet blir liten.

Jag får skicka ner sambo att peta lite på kättingstacken annars vill den växa upp i hålet och blockera spelet.

Rostfri kätting hade varit att föredra eftersom den är glattare och har gynnsammare rasvinkel.

Redigert av ebonita (see edit history)

Trodde du hadde bedre takhøyde under badeplattingen Ebonita? Skroget på P40 går vel helt tilbake slik som på Phantom?

Ellers kunne jeg tengt meg en noe mer diskre løsning, hvor kjettingen går gjennom badeplattingen ala dette. 2010_03_14_006.jpg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Så vidt jeg kan se av bildet Fjellbonden har du winch bak. Har du noen nærbilder av løsningen slik at jeg kanskje kunne kopiere løsningen din?

Her utvendig. Har polert ankeret med tilbehør etter dette.

Som Ebonita påpeker, stikker det ut noe og man må være litt forsiktig med dette hjørnet.

Kanskje hadde rulleport vært å foretrekke fremfor fast gjennomføring.

Har også sett noen eksempler hvor braketten er hengslet og kan dras opp i vertikal stilling inntil akterspeilet. En Løsning jeg tror jeg ville gått for.

Jeg ville ikke hatt vinsjen på plattformen, da denne stadig blir utsatt for sjøsprøyt og noen ganger blir helt overskyllet.

002.jpg

Her innvendig. Glad for at denne jobben var unnagjort da vi fikk båten(Har blitt nok kryping likevel). Bare ytterste delen av kjettingen er rustfri.

Har ikke hatt problemer med kjettingpyramide, men jeg har vel noe mer høyde ettersom kjettingen går gjennom akterspeilet.

015.jpg

Trodde du hadde bedre takhøyde under badeplattingen Ebonita? Skroget på P40 går vel helt tilbake slik som på Phantom?

Ellers kunne jeg tengt meg en noe mer diskre løsning, hvor kjettingen går gjennom badeplattingen ala dette.

Jo skrovet går bak under badplattformen och det är ju det utrymmet du ser på bilden med kättingboxen.

Det är väl någorlunda detsamma på andra liknande båtar som Din skulle jag tro och inte alls samma höjd att spela med som i främre ankarboxen där men ju lätt kan få plats med en ganska hög kättingstack.

Möjligen kan man designa lådan så att botten kommer närmare båtbotten? Här kan nog en lösning a la Rem bli effektivare! Och Din lösning på den förra båten var givetvis elegantare, men nu fanns detta på den här båten när jag köpte den. Sen beror det ju på hur mycket man vill såga... Och hur man skyddar sig mot vatteninträngning i båten. En eftermonterad akterkättingsbox är ju en visst risk om man inte kan göra den helt vattentät med egen länspump.

Men det är kanske bättre att acceptera att låta kättingen gå in genom ett hål längre upp som Du hade på gamla båten eller Som Flellbonden visar (även om jag inte är så helt begeistrad i den frigående kättingen över badplattformen). Beror på hur det är med plats för spelet där.

Jeg liker ikke anker gjennom platform. Vi har det. Jeg synes det er vanskelig å sjekke at ankeret er vridd riktig for å komme rett oppi rulla (vi har svivel). Også i noen trange havner der det er fort gjort å huke andres ankertau blir det et styr å komme seg løs. I sommer tok vi nesten med oss en halv Maxi 95 i Hunnebostrand ettersom han hadde lagt sin dregg over vår. Jeg oppdaget ikke det før begge maskiner var satt forover - og jeg så noen i sidesynet som vinket fortvilet. Dreggtauet hans var omtrent helt i lufta......

Greit at det ser fint ut med ankeret gjennom platformen - men ikke så praktisk

Bare noen innspill på veien rem :smiley:

Jeg erfarer også at hekkanker blir mindre og mindre brukt. Vi ligger enten på bøye, logside eller for svai. HEkkanker mot fjell vet jeg ikke om jeg tør etter det som skjedde med naboen - en P40 - da vinden dreide. De lå plutselig longside i steinene da vinden dreide. Jeg reddet dem ut med jolla. Greit å ha litt trekkraft :smiley: Men np har jeg et 10kg Rocna anker ombord som ekstra anker. Kanskje jeg kan bruke det som ekstra anker i hekken også

Fantastisk lekre båter dere har begge to :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Takk for innspill og bilder begge to. Nyttig kunnskap å ha i den videre planleggingen.

ad. planlegging:

Citat Fjellbonden:

Bare ytterste delen av kjettingen er rustfri.

Hur har men skarvat rostfri kätting till galvad så att skarven kan passera kabularet? Skulle gärna vilja förlänga min 30 m ankarkätting fram men vet inte hur man gör en skarv på kalibrerad kätting.

Bitteliten:

Jag förstår att det kan vara en nackdel att ankaret kommer upp under och igenom badplattformen. Dels för att ankaret (i sällsynta fall dock för Bruce-ankare) kan komma upp felvänt, men framför allt om man skulle få med sig en kabel eller annan ankarlina upp. Då måste det bli ännu svårare att bli av med eländet...

rem - vi postet helt likt :smiley: så du kan lese om mine erfaringer rett over ditt innlegg.

Ja, jeg så innlegget dit B´liten. Nyttig kunnskap det også og verdt å tenke over. Takk alle sammen så langt.

ad. planlegging:

• 2 uker senere...

Har også sett noen eksempler hvor braketten er hengslet og kan dras opp i vertikal stilling inntil akterspeilet. En Løsning jeg tror jeg ville gått for.

Har ikke hatt problemer med kjettingpyramide, men jeg har vel noe mer høyde ettersom kjettingen går gjennom akterspeilet.

015.jpg

Jeg må plage deg litt til Fjellbonden. Har du noen tips om hvor jeg kan finne slike hengslede braketter?

Videre, i vår båt har vi brønn for gassflasker i benken bakerst til Stb. Er det i denne brønnen du har montert winchen vi ser på bildet

ad. planlegging:

Spelet är på 1000W och monterat genom däcket på badplattformen.

bakre_ankarspel_samt_gummibaat_paa_badplattform_fraan_sb.jpg

bakre_ankarspel_elotor_och_snckvxel_under_dck.jpg

Etter å ha studert mulighetene i egen båt trekker jeg fram denne igjen. Hvordan er det med vanninntrengning inn i båten med en slik løsning Ebonita? Har du erfaring med at sjøen slår inn over badeplattformen og vann renner inn? Må du være ekstra forsiktig når du går ned fra plan slik at ikke aktersjøen flommer inn over plattingen.

ad. planlegging:

Nej jag har aldrig sett att det kommit in nämnvärt med vatten denna vägen, varken när man kör båten eller den ligger stilla.

Och jag har aldrig märkt att sjön vill komma upp på badplattformen när man går ur planande läge.

Men arrangemanget innebär ju tvivelsutan ett ganska lågt placerat hål in i båten, /kanske det lägsta?/ och om båten av en eller annan anledning skulle komma att ligga onormalt djupt i vattnet så kommer ju vatten så småningom att tränga in även denna väg. Men som sagt tidigare att bygga en självdränerande kättingbox här låter sig knappast göras eftersom man måste ner under vattenlinjen för att få fallhöjd. Och att få till en vattentät låda tror jag knappast är möjligt.

002.jpg

Her innvendig. Glad for at denne jobben var unnagjort da vi fikk båten(Har blitt nok kryping likevel). Bare ytterste delen av kjettingen er rustfri.

015.jpg

Hvis jeg velger samme kjettinginntak som deg Fjellbonden, altså rett under landstrøminntaket, havner jeg over vanntanken på Bab. side. Her er det forsåvidt plass til en brakettløsning som du har på bildet dit, men jeg er mer usikker på om jeg får høyde nok til kjettingpyramiden.

Den svarte bøtta på bildet, som du har stående for å samle opp kjetting, står den på vanntanken?

ad. planlegging:

Njoo, men da havner jeg i brønnen for gassflaskene.

Har sporet opp en annen Ph43-eier som har installert en Quick winch. Skal ta en prat med han.

Mens jeg har deg på tråden, har du sett om det finnes mannlokk på dieseltankene? Tappekranene i bunn av tanken er fjernet kan det tyde på? Ihvertfall er ikke keg i stand til å finne noen.

ad. planlegging:

Har ikke mannlokk, men en plugg som er merket "drain". Her går rør til bunnen og man kan føre ned en tynn slange og suge opp vann. Fungerer utmerket.

Hadde spor av vann i forrige båten, men etter drenering ble det borte.

Har nå investert i em 5 l Hammerdown som jeg skal bruke på alt som går på diesel.

Har prøvd den på en traktor med CR, og den fikk et helt annet lydbilde, jevnere og roligere gange.

Og dette "Drain" inntaket/røret ligger bakerst i tanken ved siden av pickup-røret? Er det lett å komme til eller må du skjære hull i dørken?

ad. planlegging:

Jeg skal ikke være skråsikker hvordan det ser ut, da jeg har begrenset husk.

Hos meg er det diverse luker ned til baksiden av motor, og mener man kommer til toppen av tanken samtidig.

Håper på at jeg husker riktig når jeg mener jeg har samme system på denne båten.........

Skal se om jeg får sjekket når jeg kanskje skal innom om ca en ukes tid.

.jpg

ILAS foreslår en slik løsning med en 1000W "Sailor" winch med kjettingkabular. Jeg kommer til å midlertidig ta ut gassflaskebrønnen som du finner på 43érn, for å få tilgang til området rundt 220V inntaket. Her vil jeg forsterke opp festeområdet med ei større solid plate som jeg plaster til akterspeilet, og så fører jeg kjettingen ned i spalta ved siden av eksosrøret. Med denne løsningen trenger jeg vel ikke den braketter du benytter?

Fint Jon, om du kunne sjekke opp tilgangen til "Drain" røret til tankene, og hvordan du kommer til lukene for tilgang bak motorene.Regner med at soffaene må ut.

ad. planlegging:

12112010911.jpg

Er dette den omtalte drainpluggen Fjellbonden? Hva skjuler seg isåfall under pluggen?

Jeg kommer ikke til fra oversiden uten å skjære et hull i første trinn på trappa til fly. :rolleyes:

ad. planlegging:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...