REM Svart 12.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2010 Ser ut som det er ett eller annet som stikker ut fra toppen av mutteren. Kanskje dette er røret du snakker om? Skal sjekke imorgen. Takk så langt Fjellbonden. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fjellbonden Svart 12.November.2010 Link til dette innlegget Svart 12.November.2010 Du kan ikke se røret utenpå, da det går fra underkant av pluggen og ned i dypet. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 13.November.2010 Link til dette innlegget Svart 13.November.2010 (redigert) På mina tankar som är tillverkade av Marine Projects i Plymouth (förmodligen leverantör även till Fairline) så verkar tekniken vara att man har svetsat in vertikala alu-rör med invändig R½" rörgäng upptill som sticker ner till några cm från tankbotten och sedan kan dessa användas antingen som sugrör direkt eller genom att man sticker ner en tunnare rörledning i detta vertikala /ytter/rör och ansluter till t ex värmaren. Besvärligt att komma till, men beroende på vad som finns ovanför kan man ju eventuellt såga upp ett arbetshål med en större hålsåg. Här är anslutningen till motorn: Och här är en liknande anslutning där man skruvat i en klämringskoppling och dragit igenom kopparröret som går till Eberspächervärmaren som ju skall ha klent rör hela vägen: Och så här ser sugröret till värmaren ut när man dragit upp det: Det är tyvärr lite dålig ordning i kabeldragningen på bilderna, men det är bitvis nästan omöjligt att nå dit och i efterhand dra snyggt. Får bli om motorer och tankar skall ut någon gång (gud bevare mig...). Tack och lov för digitalkameran! Det hela verkar vara ganska likt det som visats på bilderna från Fjellbonden och Dig Rem, och det som syns på toppen av muttern på en bild kan ju vara att man skruvat dit en pluggad rörkoppling? Redigert 13.November.2010 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 13.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2010 Slik ser det ut etter at jeg skar et vindu i det første trappetrinnet til fly, og havnet rett over drainpluggen. Hullet passet utmerket til en 12mm slange, og røret går til bunnen av tanken. Litt vanskelig å tyde budskapet på etiketten, men det står vel at hullet er for draining av tanken når tanken er tom?? Jeg prøvde å tappe ut bunnfall, men det kom kun ren diesel så vidt jeg kunne se. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fjellbonden Svart 13.November.2010 Link til dette innlegget Svart 13.November.2010 Gratulerer med funn! Lappen forteller at dette er dreneringspunkt og at tanken skal tømmes før den løftes etter løftepunktene. Bunnvann kan med fordel dreneres med full tank. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 13.November.2010 Link til dette innlegget Svart 13.November.2010 Ja det är ju möjligt att mysteriet då är löst. Men jag finner dock inte förklaringen till att konstruktören valt denna komplicerade lösning med stor diameter överst i det gängade partiet och sedan ett dykrör med betydligt klenare diameter. Borde innebära att man måste prefabricera detta sugrör av två bitar innan det svetsas in i tanken. Någon som kan förstå vad vad man vill vinna med denna dyrare konstruktion? På mina något äldre tankar hade man som synes ett lite tjockväggigare rör där man kunde gänga en invändig R½" rörgäng överst och sedan låta röret gå hela vägen till tankbotten. Verkar klara uppgiften både enklare och billigare!? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 13.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2010 Helt enig Ebonita. Virker å være en unødig komplisert (og sikkert dyr) løsning på et egentlig simpelt og likefrem problem. Litt overkill, kan man kanskje kalle det? Uansett, den dieselen jeg sugde opp så vel frisk og fin ut ved første øyekast. I ettertid kan den kanskje virke noe grumsete og uklar? Lot noen liter stå slik at jeg vil se om det felles ut noe bunnfall. Har egentlig liten tro på det siden tanken har stått uten bevegelser nå i 3 uker. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 14.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 (redigert) Jeg har slike SEPAR SWK2000 filtere, men med stålkopp i bunnen. Jeg ønsker meg glasskuppel og manometer som på bildet. Manometeret er det vel ingen problem å montere, men hva med glass/plastkoppen under? Noen påstår at dette ikke er tillat pga. brannfare, og at forsikringsselskapene vil søke regress hvis uhellet skulle være ute? Andre hevder at dette kun er gyldig for kommersielle fartøyer, og at i lystbåter er det fritt fram. Noen som vet? Hva slags filtere bruker dere? Redigert 14.November.2010 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
ebonita Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 (redigert) http://www.diesel-fuels.com/graphics/separ2000-18GD.jpg Jag har liknande Separ-filter. Dom hade också stålkopp från början, men så fick jag en spricka i den ena plexiglaskoppen och när jag bytade så passade inte hålet i stålkoppen så jag kontaktade den svenske återförsäljaren Svea Diesel (Mikael Lindberg +46 8 7646610) och efterhörde deras mening om det var nödvändigt med stålkoppar. Han pratade någonting om strålskydd, men med kylda avgasrör så borde det ju inte vara några extrema värmekällor i närheten så jag monterade utan stålkoppar. Utan stålkoppar blir det lättare att se eventuellt skit i botten, och vid brand så finns det ju ändå flera bränsleslangar som inte är brandhärdiga i motorrummet. Manometer kunde SveaDiesel sälja till det facila priset SEK 1180:- per styck (deras detaljnummer 063650) . Egentligen behöver man dessutom nya lock på filterhusen, men dom menade att man nog kunde borra och gänga i befintliga lock. Min mening är att det borde gå att hitta betydligt billigare manometrar, men mina sökningar på internet gav inga bra resultat så jag la projektet på is tills vidare. Svea Diesel säljer filterinsatser för omkring 150:- st, men observera att man kan backspola filtren enligt anvisning från producenten http://separfilter.com/products.htm Så jag har nöjt mig med att ha filterinsatser i reserv. Jag bytte vid ett tillfälle när jag fått skitig diesel i ena tanken. Man noterar att på dom flesta bilder i broschyrer och datablad så visar producenten filter utan ovan nämnda stålkopp. Redigert 14.November.2010 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 14.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Jeg kjøpte SEPAR filterinnsatser nylig for NOK 158/stk. Noget dyrere enn i Sverige, men ikke avskrekkende. Jeg sjekket manometerprisene fra SEPAR i USA og der kostet de USD 150, altså, etter rask hoderegning omlag det samme som prisen Ebonita fikk i Sverige. Sjekket også på nettet etter manometre, og de fikk man for kr 150 og oppover. Har vel med kvaliteten å gjøre antagelig? Trur ikke jeg vil gamble her, da en lekkasje i manometre kan få dramatiske følger. Har bedt om pris fra norsk leverandør, og ligger disse på linje med Sverige/USA kjøper jeg to original, væskefylte instrumenter derfra. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fairline35 Svart 20.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2012 Hei Rem. Har vært å sett på en Phantom 43, 2001 mod i helgen som vi vurderer å kjøpe. Båten mangler ankervinsj akter og krybbe til rib. Hvilken løsning gikk du for? Hvor stort anker? Hvilken krybbe? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 20.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2012 Jeg monterte winchen på Stb. side og med innvendig nedkast på siden av eksosrøret. Fungerer meget greit etter at jeg byttet til syrefast kjetting. Ankervekt 25Kg Jeg monterte utfellbare ILAS krybbe, som jeg har modifisert noe etterhvert. Fungerer "så der", men jeg har planer om ytterligere forbedringer Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fairline35 Svart 20.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2012 Hvilken type winch og størrelse? Hvis du skulle kjøpt ny krybbe, hvilken hadde du da gått for? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 20.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2012 Kjøpte en 1400W (trur jeg det var) Anchorlift. Husker ikke typenr., men si den skal monteres i SB sideskjørt på en Ph43 med nedkast under eksosrøret så husker de det. Kjøp ei pakke (gjerne med rabatt fra Sjøen for alle) bestående av winch, anker, fjernkontroll og kjetting. Kjettingen hiver du og erstatter med en syrefast. Litt usikker på hvilken krybbe jeg ville kjøpt idag. Finnes mye rart der ute. Sjøkua har en fin løsning på sin P35 trur jeg med et rullesystem og en fjernstyrt winch. Jeg vurderte også dette, men synes det ble for mye "ræl og leamikk" Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fairline35 Svart 20.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2012 Takker. Hvor går dusjvannet, til engen tank med pumpe? Evt. hvor er disse plasert? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 20.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2012 Til egen gråvannstank, med nivåbryter og automatisk pumpe. Finner den under luka ved døra til forkabin. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fairline35 Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Rem, har du liggende noen bilder / beskrivelse av motering av ankerwincen som du monterte. Har kjøpt oss en Fairline Phantom 43 som ikke har ankerwinch bak. Ellers er båten topp utstyrt med baug/hekk trusther, landgang og generator. Sitér dette innlegget Link to post
Fairline35 Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Løfter denne tråden igjen. Skal til å bestille ankerwinch til den nye båten vår. Er det noen som har gjort samme jobb på samme båt som har tips og råd om montasje. Ønsker også tips om hvilken winch man bør kjøpe. Vi skal også kjøpe oss en rib, ca 300 - 340 cm. Ser Princess har noen fine krybber med snappfester, er det noen som har tips til krybbe og fester? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 8.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 (redigert) Beklager mye rot. Har ikke fått ryddet enda etter tre "tre veckor i Båhuslen" Ved å montere vinchen i sideskjørtet får du bra fallhøyde for kjettingen. Kjettingen vil skli over eksosrøret, så dette har jeg valgt å beskytte med en tykk plastfolie som jeg vrappet rundt eksosrøret og festet med ei slangeklemme på hver side. Ved bruk av syrefast kjetting vil denne skli lett rundt røret og legge seg pent og flatt på gulvet under. Med denne løsningen har jeg har enda tilgode å få problemer med at kjettingen bygger for høy pyramide. Jeg valgte en 1,5 kw winch fra Anchorlift og 8mm/50m kjetting og med fjerkontroll. Winchen er ikke frittfall, men legger ut kontrollert. Dvs i samme hastighet som du normalt benytter når du går mot land med dreggen ute. Fungerer bra da du har god kontroll på hvor mye kjetting du har ute. Skjelden behov for å stramme innmer enn en meter eller to. Så benytter jeg en 25kg Bruce. Da denne stikker et stykke ut fra plattingen fikk jeg behov for å forlenge ankerrulla. Kjøpte den største rulla de hadde og sendte denne til et verksted som skjøtet på ca 30 cm Tilføyet: Mannlokket på det øverste bilde er for å ha tilgang til kjettingpyramiden ved forkiling eller om noe annet skulle skje. Har ikke hatt behov for denne enda. Redigert 8.Juli.2012 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fjellbonden Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Det ser ut som en god løsning. Den siden du har montert vinsjen i skulle tåle bortimot hvasomhelst. Bra jobba! Anbefaler på det sterkeste å rigge til et ekstra anker på 12-15 kg med en kjettingstump på 4-6 m som du sjakler fast i hovedankeret når du vil sove ekstra godt. Sitér dette innlegget Link to post
Fairline35 Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Takk for respons. Dette ser jo meget bra ut. Måtte du forsterke noe på innsiden, der du monterte winchen? Har du noe form for guiding av kjetting på innsiden? Har ikke fått tid til å studere noe som helst ombord, måtte reisen dagen etter at vi fikk båten. Hvis du får tid en gang så hadde det vært flott med noen bilder på innsiden også. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 (redigert) Anbefaler på det sterkeste å rigge til et ekstra anker på 12-15 kg med en kjettingstump på 4-6 m som du sjakler fast i hovedankeret når du vil sove ekstra godt. Hmmm, interessant. Dreggen vår løsna på Alvøen i ferien (kl 0400 på morgenen selvfølgelig ) Har etter det syslet med tanken om å bytte dregg. Hvordan fester du ekstradreggen F´bonden? Som en ren forlengelse av hoveddreggen? Hvor sjakler du og når/under hvilke forhold benyttes ekstradreggen? Redigert 9.Juli.2012 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fjellbonden Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Jeg bruker to sjakler mot hverandre slik at bolten i den ene går gjennom kjettingen til ekstraankeret og bolten i den andre gjennom hullet ytters på ankeret. Ekstraankeret bruker jeg ikke på dagtid hvis jeg er ombord og noen ganger ikke der det er trangt og ekstremt trygge forhold. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Hullet øverst i Bruceankeret er, etter det jeg har forstått, ment for å kunne feste ei line med ei bøye eller fender i andre enden. Hensikten er å kunne ro ut med jolla feks. og hale opp dreggen. Nyttig når man ligger feks i ei bukt hvor det er langgrunt mot land og man ikke tør å bakke for langt mot grunna med båten. Vil ikke et horisontalt trekk i dette hullet forårsaket av sekundærankeret, forårsake at hovedankeret ikke graver seg så dypt som det ellers ville gjort? Bare en tanke. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fjellbonden Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Kanskje, men i det øyeblikk du har et horisontalt trekk i hovedankeret så er det vel tiden for litt backup fra ekstraankeret. Hvis hovedankeret slipper, vil dette også fungere som en meget god daumann for ekstraankeret. Ankret med baug mot berget i Imsasundet i dag, og da fikk ikke hovedankeret tilstrekkelig feste. Men litt bråkjekk som jeg var, hadde jeg ikke lagt ut ekstraankeret. Her ble løsningen i sikre med tau til en bøye somlåg utenfor her. Uten den, ville jeg lagt ut på nytt med to anker. Det har aldri sluppet for meg og denne løsningen har jeg praktisert i over 15 år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.