Fairline35 Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Hvilke anker bruker du som ekstra anker? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 15 kg bruce med 5 meter 10 mm kjetting. Alt i rustfritt gjør det rensligere. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 (redigert) Dette er en god artikkel om tandemankring http://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/tandem-anchoring.php Viktig å merke seg at tandem ankeret ikke skal festes i hovedankeret, men sjakles inn før hovedankeret. Vi har Bruce hovedanker og 10kg Rocna som tanden anker. Vi bruker det på svai. Har aldri testa tandem hekkanker Redigert 9.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Hvordan kaster du tandemankeret F´bonden? Kopler du deg innpå hovedankeret og kaster tandemankeret manuelt før du slipper hovedankeret med winchen? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fjellbonden Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 (redigert) Jepp. Forut har jeg Deltaanker og det er fint å dra kjettingen over. Akter kan jeg stå på plattformen. Redigert 9.Juli.2012 av Fjellbonden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Vi skal også kjøpe oss en rib, ca 300 - 340 cm. Ser Princess har noen fine krybber med snappfester, er det noen som har tips til krybbe og fester? Jeg har vurdert mange forskjellige løsninger og har kommet til at ILAS daviderne er de beste. Vel å merke hvis du må heise opp båten manuelt. ILAS daviderene har en telskopløsning slik at du kan skyve jolla ut så den blir liggende med kjølen utenfor kanten på plattingen. I tillegg kan de foldes sammen slik at de ikke tar noe plass på plattingen når jolla er på vannet. Jeg har en Brig 280 (trur jeg) med en 15Hk Tohatsu. Pakka veier vel fort 80kg, men det er ikke noe problem for en litt røslig kar å dra jolla på plass etter litt trening. Jeg drar opp jolla diagonalt ved at kjølen sklir på den bakre teakklossen. Du har jo hydr. passarell og kan benytte denne som kran og da blir vel kravene noe annerledes? Bitteliten tipset meg på NorWests løsning som vel må være det optimale ved bruk av passarelle. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fairline35 Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Passarellen blir brukt til kran ja. Jeg ser Nord West har en flott løsning, de er nok ikke billige... Som nevnt tidligere så liker jeg løsningen til Princess, finner ikke den type hurtigfester til krybba de bruker. Selve krybben i tre / teak lager jeg selv. Rem, har du prøvd med galv.kjetting? Ser prisen er 6 ganger mer.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Ca 30.000 sek for krybbene, montert på en 420 Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Rem, har du prøvd med galv.kjetting? Ser prisen er 6 ganger mer.. Syrefast er dyrere ja, men 6 ganger? Betakte NOK 6000 trur jeg for 50m/8mm. Galvanisert kjetting fungerer ikke da den bygger for høy pyramide. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fairline35 Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Da blir det syrefast kjetting. Kjøpte du den anker rullen som er 50 cm lang? Sitér dette innlegget Link to post
Fairline35 Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 30000 sek for en krybbe er for dyrt for min del, jeg må nok gå for en billigere løsning. En kjempe flott krybbe er det.. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Husker jeg ikke. Kjøpte den lengste de hadde og forlenget den ca 30-40 cm. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fairline35 Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Er det noen med erfaring ned XR20 anker, fra Anchorlift. Dette er ett anker som kan monteres mye nærmere hekken enn Bruce ankeret slik at ikke rulle og anker stikker så langt ut. http://anchorlift.com/images/bow_rollers/full_size/XR10%20B28S-1.JPG http://anchorlift.com/images/bow_rollers/full_size/MA10%20B28S.JPG Sitér dette innlegget Link to post
Fairline35 Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Har nå montert ankerwinchen, det gjenstår kun å sette fast ankerrullen. Satte winchen bak kassen for gassflaskene. Monterte en inspeksjonsluke til winchen, greit å komme til på enkel måte til kjettingen hvis du skal få tvist på kjetting. Brukte 5 mm alu. plater som ble bøyd til. Brukte firkantrør for å guide kjettingen ned i tønna / kjettingkassen. Tønna er kapp av ett plast drensrør som blir brukt i grøfter. Lett og sterkt. Boret ut ett drenshull i bunnen og satte på en slangestuss. Vil ikke ha saltvann flytene rundt omkring i båten. Har kjørt kjettingen inn og ut 20 ganger uten problemer. Var litt spent på om det ville kile seg i firkant røret eller om jeg fikk for lite fall. De gangene jeg skal bytte sink og skal ta stor service på generator så er det kun 5 muttere som må løses og hele tønna kan tas ut. De vanlige serivcepunktene på generatoren kommer jeg lett til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.