Olemannen Startet 8.November.2010 Link til dette innlegget Startet 8.November.2010 (redigert) Hei, Er ny eier av denne 2004 Suzuki 9.9 Four Stroke påhengsmotor og klar for vinterkonservering. Antar at ingen nødvendige punkter krever spesial-verktøy eller kompetanse? Nedre plugg sitter trangt, må man ta av underdeksel for å få ut denne? Selger sa man trengte en spesial-presse (kanne?) for å fylle på olje på drevet. Korrekt? Når den er kjørt uten vann inn i noen sekunder så er den vel tørr og tåler frost, eller må den kjøres i bøtte med frostveske? Om den kjøres i et fat med vann er det nok til å få ut saltet eller finnes noen lurt triks for å koble hageslangen rett i vanninntaket? Sant at man må bytte plugger og oljefilter hvert år etter 100 timers bruk? Og til slutt; olje til motor, kan jeg bruke vanlig helsyntetisk bil-olje? Antar drevet krever spesial "båt-butikk-olje" ? Andre tips fra dere erfarne "vinterkonservatorer"? Mvh Ole Redigert 8.November.2010 av Olemannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 girolje du kan bruke tube men lettest med kanne og pumpe biltema har ca 39 kr biltema plugger de er vel lettest og ta og skru av side dekselet for å få ut nedre plugg. kjør i ei bøtte eller stamp ikke kjør motor TØRR! De er bra for motor å bytte olje på gir og motor vært år viss du har brukt den så mye olje ikke bruk syntetiskolje bruk mineralolje SAE 10W-40 Sprut crc marine spray på motoren under dekslet. plugger min suzuki har gått nå 170 timer på samme plugger skal bytte den til våren. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Olemannen Svart 13.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2010 Hva er grunnen til at man bør bruke "gammeldags" mineralolje og ikke syntetisk på en 4 takts påhenger? Og; bør man bytte oljefilter også hver sesong? Kjører de fleste motoren i bøtte med frostveske før den settes bort (minusgrader) eller er det nok å tomkjøre den noen sekunder? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.November.2010 Link til dette innlegget Svart 13.November.2010 Jeg bruker den oljen jeg får når jeg spør etter olje til den motoren jeg har på verkstedet jeg bruker. Bytter jeg olje så bytter jeg også filter. Har aldri brukt frostveske i en bøtte, kun vann fra hageslange eller i en dunk. Kjør ALDRI motoren uten kjøling, selv ikke et sekund! Motoren tømmer seg for vann på egen hånd, men lurt å vippe motoren opp/ned noen ganger før den settes vekk. Har maken motor som deg (samt et par andre). Jeg ville også skrudd ut tennpluggene og sprøytet inn f.eks litt CRC 6-66 og dratt i snoren et par ganger, samt spraye hele motoren innvendig med en god dusj CRC. Bruker også en fettpresse på de niplene som skal ha litt fett. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bearded Beast Svart 13.November.2010 Link til dette innlegget Svart 13.November.2010 (redigert) fordi motorfabrikanten har spesifisert det slik og det står i instruksjonsboka. Trenger man noen annen grunn? å ha på en 'bedre' olje enn anbefalt er ikkje heldig det heller. Bytter du olje så bytt også oljefilter! Du kan bytte filter uten å bytte olje men å bytte olje uten å bytte filter? skamme seg. Å kjøre motoren i frostvæske er slett ikkje nødvendig. Ei heller denne tomkjøringen.- den er direkte skadelig for impeller og vil gjøre meir skade enn det en skvett vann der evt gjør. Kjør den i ferskvann du til varm- ferdig. Om du absolutt SKAL ha ut siste dråpen vann som er fanget i impelleren så holder det med et lite nøkk i starteren elr at du dreier motoren rundt en omdreining for hånd om mulig. Elr ved å dra i snora i ditt tilfelle.. Redigert 13.November.2010 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 13.November.2010 Link til dette innlegget Svart 13.November.2010 fordi motorfabrikanten har spesifisert det slik og det står i instruksjonsboka. Trenger man noen annen grunn? å ha på en 'bedre' olje enn anbefalt er ikkje heldig det heller. Bytter du olje så bytt også oljefilter! Du kan bytte filter uten å bytte olje men å bytte olje uten å bytte filter? skamme seg. For det første det er ikke skadelig å bruke en bedre helsyntetisk olje, men det er heller ikke nødvendig. Særlig når oljeskiftene skjer hyppig etter lite bruk. Å bytte filter hver gang er helle ikke nødvendig. Er flere bøker/manualer som opererer med annenhver gang. Tenk hvor mye olje et bilfilter renser iløpet av et intervall. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 13.November.2010 Link til dette innlegget Svart 13.November.2010 Etter Suzuki-manualen min, så skal motorolja + filter byttes etter 20 timer.(ny motor). Deretter skal motor olja byttes etter 100t. bruk, mens oljefilteret skal byttes etter 200t. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 I beg to differ angående bruk en fancy syntetolje Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Deretter skal motor olja byttes etter 100t. bruk, mens oljefilteret skal byttes etter 200t. Står det ikke noe om årlig eller etter 100 timer? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.