Jump to content

Vinterdiesel på VP D4 motor. OK eller fy-fy ?

Puffen

Recommended Posts

Hvis du ikke er klar over det så begynte oljeselskapene å fylle opp vinterdiesel allerede i høst. Dvs at hvis du har fylt diesel i høst så har du allerede vinterdielselens egenskaper på tanken din.

Forskjellen mellom vinter og sommer diesel er jo bare et tilsetningsmiddel (parafin) som gjør at diesel ikke fryser så lett ved kuldegrader som en sommerdiesel blanding ville ha gjort(fagfolk må gjerne rette meg på dette utsagnet).

Kan ikke stå innefor å anbefale 2-takts olje som tilsettning, selv om det sannsynligvis ikke er noe problem. Bruker heller det anbefalte produktet fra statoil "drivstofforbedrer" 1 liter koster 180,- og holder til 2000 liter diesel (bruk doseringsmål) en merutgift på 8 øre per liter drivstoff. Bruker dette hele året, og fåes kjøpt hos blant andre volvopentaforhandlerene

Om en har en motor som er så skjør at en må ta forhåndsregler med tanke på sommmer/vinterdiesel så hadde jeg gitt opp.Har hatt utallige dieselmotorer i bil og båt har ikke ofret det en tanke,bortsett fra jeg passer på å fylle opp på høsten så en får vinterdiesel på tanken.Vil nevne at jeg selv har commonrail diesel i båten dog av annet merke.Slutt å ha nerver pga desse D-motorene og nyt heller båtlivet :thumbsup:

Redigert av Gas (see edit history)

Dette skal du ikke bekymre deg noe for.

Hvorfor er Båtplassen full til randen av sånne tåpelige svar?? Hvordan kan du vite det Arvid.65? D-motorene til Volvo har jo som alle vet hatt sine problemer (tildels alvorlige også) Jeg forstår jo veldig godt at noen lurer på dette når de kanskje kan risikere å rase båtmotoren sin...hva koster en ny D4?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Om du bruker autodiesel som oppfyller EN590 normen er du trygg.

Om du bruker marin gassolje (dvs diesel kjøpt på marinaer) så ha på forbrenningsforbedrer. Jeg har ikke hørt noe om at D motorene ikke kan brukes om vinteren.

Jeg vet om VP verksted eier som fyller blå fiskediesel i Sverige på sine D motorer. uten forbrenningsforbedrer.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg har søkt litt på nettet om forskjeller på de respektive dieselblandinger og finner følgende fra Esso sin side: Esso dieseltyper

Kan den enkle forskjellen i dieseltypene ligge i misfargingen av diesel for landbruk (og båt)i forhold til ordinær autodiesel. Sistnevnte er og noe mer miljøvennlig.

Her er også produktdatablader fra Statoil: Dieseltyper Statoil

Les til øyet blir stort og vått.

Hvorfor er Båtplassen full til randen av sånne tåpelige svar?? Hvordan kan du vite det Arvid.65? D-motorene til Volvo har jo som alle vet hatt sine problemer (tildels alvorlige også) Jeg forstår jo veldig godt at noen lurer på dette når de kanskje kan risikere å rase båtmotoren sin...hva koster en ny D4?

Ok, skal ta det litt til meg, at det var litt kort svar.

Det jeg mente var at det ikke er farlig å fylle vinter disel, eller drivstoff som blir solgt av selskapene her til lands.

Så hvis ikke det står noe i serviceheftet/instruksjonboken din om spesielle forholdsregler angående fylling av drivstoff, tilsetningstoffer o.l, hadde jeg tatt det helt med ro.

Men er det derimot feil på insprøytning systemet til diverse motorer, som krever ekstra smøring, bør jo forhandlerne sende ut info. som rekker alle det gjelder?

Og hvis dette er såpass kjent problem, har de vel gjort det? Og et ganske klart og konkret svar burde poppe opp her med en gang.

Men igjen, beklager mitt til randen tåpelige svar

Så lurer jeg litt på hva som kan "rase" pga lite smøring i diselen, i en Common rail ?bortsett fra injectoren? Er det flere følgeskader?

Redigert av Arvid.65 (see edit history)

Du kan fint kjøre på marin vinterdiesel. Gamlingen har 2 d4 300 i sin båt, har kjørt gjennom snart 3000liter vinterdiesel uten problem. Du må ikkje finne på å blande 2takts olje i dieselen din, skal du tilsette noke må du bruke Statoil sin marine diesel forbedrer.

Du må ikkje finne på å blande 2takts olje i dieselen din,

Hvorfor skal du ikke det ,er det noe nytt som har kommet frem eller er det noe du trur og mener bare ? Dette har dem fleste jeg kjenner både her på BP og andre steder gjort i alle år,så hvorfor dette plutselig er så farlig kunne jeg godt tenkt meg å hørt svaret på ?

Vi har egen dieseltank i havna ,siste fylling fra Essso fikk vi vinterdiesel.Dette sier jeg ifra om til folk når dem fyller,noen fyrer opp å reiser ut mens andre hiver på litt totaktsolje eller annet lurium fra div sjapper .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Du kan fint kjøre på marin vinterdiesel. Gamlingen har 2 d4 300 i sin båt, har kjørt gjennom snart 3000liter vinterdiesel uten problem. Du må ikkje finne på å blande 2takts olje i dieselen din, skal du tilsette noke må du bruke Statoil sin marine diesel forbedrer.

Greit, men hva med AUTO vinterdiesel ?

Hei

En ting er sikkert, eg raserte mine injektorer på mine to D6er i vinter samtidig !! på auto vinter diesel

Bruk Gassolie med minimum 500 ppm svovel med tilsettnings stoff, totakts olje eller lignede.

Der er heilt andre forhold i en båt en i en bil vinterstid, du har en heilt annen temp i maskinromet på en båt en under en bil, så du ikkje bruk for den tynne skvalpet

som er totalt uten smøreevne

mvh

Henning

Hvorfor skal du ikke det ,er det noe nytt som har kommet frem eller er det noe du trur og mener bare ? Dette har dem fleste jeg kjenner både her på BP og andre steder gjort i alle år,så hvorfor dette plutselig er så farlig kunne jeg godt tenkt meg å hørt svaret på ?

Vi har egen dieseltank i havna ,siste fylling fra Essso fikk vi vinterdiesel.Dette sier jeg ifra om til folk når dem fyller,noen fyrer opp å reiser ut mens andre hiver på litt totaktsolje eller annet lurium fra div sjapper .

Tine IV

2taktsolje går greit å blande i motorer med vanlige dyser, ikkje motorer med common rail eller pumpedyse, der skal det brukest Statoi Marine Dieselforbedrer. Regner med dette har noe med trykk og klaringer å gjøre, om du tar kontakt med ditt lokale VP verksted eller et Bosch verksted, kan du sikkert få ei grei forklaring på det.

I veldig mange tilfeller trur eg det er begrepsforvirringer ute å går når det gjelder dieselkvalitet. Om en spør på den lokale plassen der en bunkrer, har en krav på å få sjå/få utlevert sertifikat på det produktet en fyller på tanken sin.

Her oppe får en det som enkelte kaller farga autodiesel, med maks 500ppm. Husk at vanlig "sommer" diesel begynder å skille ut voks før den når 0grader, med dei følgende det får for filter osv.

Hei

En ting er sikkert, eg raserte mine injektorer på mine to D6er i vinter samtidig !! på auto vinter diesel

Bruk Gassolie med minimum 500 ppm svovel med tilsettnings stoff, totakts olje eller lignede.

Der er heilt andre forhold i en båt en i en bil vinterstid, du har en heilt annen temp i maskinromet på en båt en under en bil, så du ikkje bruk for den tynne skvalpet

mvh

Henning

Er det dårligere smøreegenskaper på vinterdiesel? Kan dette dokumenterest?

Ser den. Før var det vel vanlig å blande inn ei viss mengde med parafin for å få kuldeegenskaper på diesel. Blir dette praktisert enda eller blir det tilsett andre stoffer nå til dags? Slitasjen på pumper, dyser kan ikkje overhodet ikkje være bra om en tar vekk/minker smøreegenskapene feks svovlen gir.

Hei

mvh

Henning

Hvis dieselen er levert av et oljeselskap så er smøreevnen ivaretatt. Det er heller ikke slik at det nødvendigvis er så mye mer parafin i diesel med vinteregenskaper, det benyttes i stor grad flytforbedrer i stedet for innblanding av lette komponenter.

Mange marinaer fyller heller ikke vinterdiesel på sine tanker, og de som gjør det kan ha vinterdiesel til langt ut på sommeren.

Så hvis man er oppriktig bekymret for at man har motorer som ikke tåler diesel beregnet for lave temperaturer da bør man skifte motorer eller få gjort noe med bekymringen.

At dieselen forårsaker havari bør dokumenteres. Er det VP som slo fast at dysene havarerte som følge av diesel med for liten smøreevne? Hva mente oljeselskapet som hadde levert dieselen?

Hva gjør de med bil som trenger "det tynne skvalpet"? Er det havarier over en lav sko når det brukes i bilmotorer med commonrail?

Det kan vel tenkes at dyseproblemene du erfarte ikke hadde noe med vinterdieselen å gjøre?

Red: Det er ingen diesel som er eget destillat. ALLE dieselkvaliteter er en blanding av ulike destillater. Blandingsforholdene og ulik bruk av additiver bestemmer egenskapene.

Redigert av Johannes (see edit history)

Hei Johannes

Auto vinter diesel for bil er tilsatt et stoff får å øke smøreevnen fro CR motorer, noe auto vinter diesel marine ikkje har

Vi leverte inn prøve på dieselen og fann ut at der var litt mykje setla og usetla vaten dieselen, men eg veit ikkje om det er det som gjorde utslaget.

injektorane løsna igjenn etter dei fekk seg gassolje ( rail, pumpe og dyserør vart drenert) effekta i motorane vart redusert etter hendinga, så vi bytta 12 dyser!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...