Puffen Startet 8.November.2010 Link til dette innlegget Startet 8.November.2010 Er det noen her som har erfaring eller meninger om bruk av vinterblandet auto-diesel på VP D4 motorer ? Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Hvis du ikke er klar over det så begynte oljeselskapene å fylle opp vinterdiesel allerede i høst. Dvs at hvis du har fylt diesel i høst så har du allerede vinterdielselens egenskaper på tanken din. Forskjellen mellom vinter og sommer diesel er jo bare et tilsetningsmiddel (parafin) som gjør at diesel ikke fryser så lett ved kuldegrader som en sommerdiesel blanding ville ha gjort(fagfolk må gjerne rette meg på dette utsagnet). Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 8.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Joda, jeg er klar over det du nevner her. Spørsmålet blir da om parafienen er "ufarlig" for injektorer etc. Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Vil vel tro at parafin ikke er farlig for injektorer men hvis du er bekymret for at blandingen blir for "tørr" så an vel totaktsolje tilsettes dieselen. En VP forhandler bør vel være den rette plassen å henvende seg til ang din spørsmålstilling. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Kan ikke stå innefor å anbefale 2-takts olje som tilsettning, selv om det sannsynligvis ikke er noe problem. Bruker heller det anbefalte produktet fra statoil "drivstofforbedrer" 1 liter koster 180,- og holder til 2000 liter diesel (bruk doseringsmål) en merutgift på 8 øre per liter drivstoff. Bruker dette hele året, og fåes kjøpt hos blant andre volvopentaforhandlerene Sitér dette innlegget Link to post
Gas Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 (redigert) Om en har en motor som er så skjør at en må ta forhåndsregler med tanke på sommmer/vinterdiesel så hadde jeg gitt opp.Har hatt utallige dieselmotorer i bil og båt har ikke ofret det en tanke,bortsett fra jeg passer på å fylle opp på høsten så en får vinterdiesel på tanken.Vil nevne at jeg selv har commonrail diesel i båten dog av annet merke.Slutt å ha nerver pga desse D-motorene og nyt heller båtlivet Redigert 8.November.2010 av Gas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid.65 Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Joda, jeg er klar over det du nevner her. Spørsmålet blir da om parafienen er "ufarlig" for injektorer etc. Dette skal du ikke bekymre deg noe for. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Dette skal du ikke bekymre deg noe for. Hvorfor er Båtplassen full til randen av sånne tåpelige svar?? Hvordan kan du vite det Arvid.65? D-motorene til Volvo har jo som alle vet hatt sine problemer (tildels alvorlige også) Jeg forstår jo veldig godt at noen lurer på dette når de kanskje kan risikere å rase båtmotoren sin...hva koster en ny D4? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bitteliten Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 (redigert) Om du bruker autodiesel som oppfyller EN590 normen er du trygg. Om du bruker marin gassolje (dvs diesel kjøpt på marinaer) så ha på forbrenningsforbedrer. Jeg har ikke hørt noe om at D motorene ikke kan brukes om vinteren. Jeg vet om VP verksted eier som fyller blå fiskediesel i Sverige på sine D motorer. uten forbrenningsforbedrer. Redigert 8.November.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 8.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Det er akurat det jeg lurer på. Er det stor forskjell på marin-diesel, og auto-diesel om vinteren ? Jeg antar at behovet for prafinblanding er større i auto-dieselen. På sjøen blir det aldri så kaldt i dieseltanken som det kan bli på land. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Det vet jeg ikke. Sjekk med oljeselskapene Men det er jo ikke noe forbud mot å bruke motoren om vinteren da Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Jeg har søkt litt på nettet om forskjeller på de respektive dieselblandinger og finner følgende fra Esso sin side: Esso dieseltyper Kan den enkle forskjellen i dieseltypene ligge i misfargingen av diesel for landbruk (og båt)i forhold til ordinær autodiesel. Sistnevnte er og noe mer miljøvennlig. Her er også produktdatablader fra Statoil: Dieseltyper Statoil Les til øyet blir stort og vått. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid.65 Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 (redigert) Hvorfor er Båtplassen full til randen av sånne tåpelige svar?? Hvordan kan du vite det Arvid.65? D-motorene til Volvo har jo som alle vet hatt sine problemer (tildels alvorlige også) Jeg forstår jo veldig godt at noen lurer på dette når de kanskje kan risikere å rase båtmotoren sin...hva koster en ny D4? Ok, skal ta det litt til meg, at det var litt kort svar. Det jeg mente var at det ikke er farlig å fylle vinter disel, eller drivstoff som blir solgt av selskapene her til lands. Så hvis ikke det står noe i serviceheftet/instruksjonboken din om spesielle forholdsregler angående fylling av drivstoff, tilsetningstoffer o.l, hadde jeg tatt det helt med ro. Men er det derimot feil på insprøytning systemet til diverse motorer, som krever ekstra smøring, bør jo forhandlerne sende ut info. som rekker alle det gjelder? Og hvis dette er såpass kjent problem, har de vel gjort det? Og et ganske klart og konkret svar burde poppe opp her med en gang. Men igjen, beklager mitt til randen tåpelige svar Så lurer jeg litt på hva som kan "rase" pga lite smøring i diselen, i en Common rail ?bortsett fra injectoren? Er det flere følgeskader? Redigert 8.November.2010 av Arvid.65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Du kan fint kjøre på marin vinterdiesel. Gamlingen har 2 d4 300 i sin båt, har kjørt gjennom snart 3000liter vinterdiesel uten problem. Du må ikkje finne på å blande 2takts olje i dieselen din, skal du tilsette noke må du bruke Statoil sin marine diesel forbedrer. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 Du må ikkje finne på å blande 2takts olje i dieselen din, Hvorfor skal du ikke det ,er det noe nytt som har kommet frem eller er det noe du trur og mener bare ? Dette har dem fleste jeg kjenner både her på BP og andre steder gjort i alle år,så hvorfor dette plutselig er så farlig kunne jeg godt tenkt meg å hørt svaret på ? Vi har egen dieseltank i havna ,siste fylling fra Essso fikk vi vinterdiesel.Dette sier jeg ifra om til folk når dem fyller,noen fyrer opp å reiser ut mens andre hiver på litt totaktsolje eller annet lurium fra div sjapper . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Roger jo Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 (redigert) ,noen fyrer opp å reiser ut mens andre hiver på litt totaktsolje eller annet lurium fra div sjapper . Tine IV Er det derfor så mange båter tåkelegger fjorden?? Alle selskapene har da nok smøremiddel i dieselen hele året. Redigert 9.November.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Puffen Svart 9.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 Du kan fint kjøre på marin vinterdiesel. Gamlingen har 2 d4 300 i sin båt, har kjørt gjennom snart 3000liter vinterdiesel uten problem. Du må ikkje finne på å blande 2takts olje i dieselen din, skal du tilsette noke må du bruke Statoil sin marine diesel forbedrer. Greit, men hva med AUTO vinterdiesel ? Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 Hei En ting er sikkert, eg raserte mine injektorer på mine to D6er i vinter samtidig !! på auto vinter diesel Bruk Gassolie med minimum 500 ppm svovel med tilsettnings stoff, totakts olje eller lignede. Der er heilt andre forhold i en båt en i en bil vinterstid, du har en heilt annen temp i maskinromet på en båt en under en bil, så du ikkje bruk for den tynne skvalpet som er totalt uten smøreevne mvh Henning Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 Hvorfor skal du ikke det ,er det noe nytt som har kommet frem eller er det noe du trur og mener bare ? Dette har dem fleste jeg kjenner både her på BP og andre steder gjort i alle år,så hvorfor dette plutselig er så farlig kunne jeg godt tenkt meg å hørt svaret på ? Vi har egen dieseltank i havna ,siste fylling fra Essso fikk vi vinterdiesel.Dette sier jeg ifra om til folk når dem fyller,noen fyrer opp å reiser ut mens andre hiver på litt totaktsolje eller annet lurium fra div sjapper . Tine IV 2taktsolje går greit å blande i motorer med vanlige dyser, ikkje motorer med common rail eller pumpedyse, der skal det brukest Statoi Marine Dieselforbedrer. Regner med dette har noe med trykk og klaringer å gjøre, om du tar kontakt med ditt lokale VP verksted eller et Bosch verksted, kan du sikkert få ei grei forklaring på det. I veldig mange tilfeller trur eg det er begrepsforvirringer ute å går når det gjelder dieselkvalitet. Om en spør på den lokale plassen der en bunkrer, har en krav på å få sjå/få utlevert sertifikat på det produktet en fyller på tanken sin. Her oppe får en det som enkelte kaller farga autodiesel, med maks 500ppm. Husk at vanlig "sommer" diesel begynder å skille ut voks før den når 0grader, med dei følgende det får for filter osv. Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 Hei En ting er sikkert, eg raserte mine injektorer på mine to D6er i vinter samtidig !! på auto vinter diesel Bruk Gassolie med minimum 500 ppm svovel med tilsettnings stoff, totakts olje eller lignede. Der er heilt andre forhold i en båt en i en bil vinterstid, du har en heilt annen temp i maskinromet på en båt en under en bil, så du ikkje bruk for den tynne skvalpet som er totalt uten smøreevne mvh Henning Er det dårligere smøreegenskaper på vinterdiesel? Kan dette dokumenterest? Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 Hei Om det kan dokumenterast? ta på den, det er som a ta handa i bensin, du blir heil tørr i huda Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 Ser den. Før var det vel vanlig å blande inn ei viss mengde med parafin for å få kuldeegenskaper på diesel. Blir dette praktisert enda eller blir det tilsett andre stoffer nå til dags? Slitasjen på pumper, dyser kan ikkje overhodet ikkje være bra om en tar vekk/minker smøreegenskapene feks svovlen gir. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 (redigert) Hei En ting er sikkert, eg raserte mine injektorer på mine to D6er i vinter samtidig !! på auto vinter diesel Bruk Gassolie med minimum 500 ppm svovel med tilsettnings stoff, totakts olje eller lignede. Der er heilt andre forhold i en båt en i en bil vinterstid, du har en heilt annen temp i maskinromet på en båt en under en bil, så du ikkje bruk for den tynne skvalpet som er totalt uten smøreevne mvh Henning Hvis dieselen er levert av et oljeselskap så er smøreevnen ivaretatt. Det er heller ikke slik at det nødvendigvis er så mye mer parafin i diesel med vinteregenskaper, det benyttes i stor grad flytforbedrer i stedet for innblanding av lette komponenter. Mange marinaer fyller heller ikke vinterdiesel på sine tanker, og de som gjør det kan ha vinterdiesel til langt ut på sommeren. Så hvis man er oppriktig bekymret for at man har motorer som ikke tåler diesel beregnet for lave temperaturer da bør man skifte motorer eller få gjort noe med bekymringen. At dieselen forårsaker havari bør dokumenteres. Er det VP som slo fast at dysene havarerte som følge av diesel med for liten smøreevne? Hva mente oljeselskapet som hadde levert dieselen? Hva gjør de med bil som trenger "det tynne skvalpet"? Er det havarier over en lav sko når det brukes i bilmotorer med commonrail? Det kan vel tenkes at dyseproblemene du erfarte ikke hadde noe med vinterdieselen å gjøre? Red: Det er ingen diesel som er eget destillat. ALLE dieselkvaliteter er en blanding av ulike destillater. Blandingsforholdene og ulik bruk av additiver bestemmer egenskapene. Redigert 9.November.2010 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 Auto vinter dieasel er eit eget destilat no, og er ikkje inn blanda parafin i diesel Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 Hei Johannes Auto vinter diesel for bil er tilsatt et stoff får å øke smøreevnen fro CR motorer, noe auto vinter diesel marine ikkje har Vi leverte inn prøve på dieselen og fann ut at der var litt mykje setla og usetla vaten dieselen, men eg veit ikkje om det er det som gjorde utslaget. injektorane løsna igjenn etter dei fekk seg gassolje ( rail, pumpe og dyserør vart drenert) effekta i motorane vart redusert etter hendinga, så vi bytta 12 dyser! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.