Jump to content

Vinterdiesel på VP D4 motor. OK eller fy-fy ?

Puffen

Recommended Posts

Egentlig helt utrolig dersom halvparten av det jeg leser her stemmer. Nå skal altså ikke en VP D-motor tåle vinterdiesel????

Tror nok det er helt andre ting som en problemet med disse D-motorene. Det virker jo forresten ikke som VP vet det selv engang, så da er det neppe dieselen det er feil med.

Auto vinter diesel for bil er tilsatt et stoff får å øke smøreevnen fro CR motorer, noe auto vinter diesel marine ikkje har

Du bruker begreper om diesel som er ukjent for meg. Smøreevnen er ivaretatt i alle dieselkvaliteter, graden av additiver varierer med hvilke komponenter dieselen består av.

Ulike oljeselskaper har også litt ulik tilnærming til dette.

Avgiftsfri diesel avviker fra auto-diesel i større grad enn tidligere. Spesielt fordi autodiesel nå har innblanding av biodrivstoff.

Tror de fleste oljeselskapen leverer avgiftsfri diesel uten innblanding av bio.

Marin gassolje er et produkt som avviker fra både autodiesel og avgiftsfri diesel. Spesielt fordi det er et tyngre produkt.

Marin gassolje finnes med ulike grader av svovelinnhold.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Det som gjør det vanskelig for oss som ikke er kjemikere eller innehavere av en bensinstasjon, er at hvis du spør på f. eks. en marina om hva slags diesel de har i tanken, vet de det ikke. Jeg spurte før jeg bunkret for vinteren om dette. Innehaveren så bare ut som et spørsmålstegn, :confused: og ble faktisk lettere irritert over et så "dumt" spørsmål. Han hedde ikke peiling på hva han solgte, og hadde ikke hørt om de forskjellige dieselkvaliteter og egenskaper.

Det skjer nok ingen katastrofe om jeg fyller vinterdiesel tilsatt litt parafin, men når man leser at det finnes vinterdiesel UTEN parafin og med gode smøreegenskaper, hadde jeg valgt det siste. Men det var det altså ikke mulig å få svar på, på denne marinaen. :headbang:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Bitteliten: Her finner du forenklede produktdatablad for Statoils diesel produkter.

Generelt er vel autodiesel innblandet bio. Farget diesel er det normalt ikke.

Tetthet, cetantall og svovelinnhold er ganske likt.

Marin gassolje er tyngre, gjerne litt lavere cetantall og kan leveres med ulikt (høyere) svovelinnhold.

Legg også merke til at Statoil, og sikkert de andre oljeselskapene, har noe de kaller for vinterdiesel eller lettdiesel (Esso). Dette er diesel med mye parafin beregnet på temperaturer ned mot 40-50 kalde.

Men det er bare steder med ekstrem kulde vinterstid du får fylt denne kvaliteten.

Diesel og marin gassolje som vi fyller langs kysten har kuldeegenskaper som varierer fra -11 til -32 avhengig av sommer/vinter, mange steder kan du også få diesel med kuldeegenskaper ca -24 vår/høst.

Bensinstasjoner langs landeveien har altså diesel på sine tanker tilpasset årstid, men også justert for lokale forhold.

Når det gjelder marinaer er det noe mer usikkert hva som finnes på tankene vinterstid.

Men svært mange har sommerkvalitet året gjennom.

Redigert av Johannes (see edit history)

Da har jeg fylt diesel :smiley:

Jeg fikk tak i "vanlig" farget sommer. Den har "bruksgrense" ned til - 11. Det holder i lange baner her på vestlandet. Blir det kaldere så gidder ikke jeg på sjøen. Dessuten blir det aldri så kaldt i tanken eller i maskinrommet.

Også slo jeg nedpå en klunk med Statoil forbrenningsforbedrer. :cheers_wine:

Det ble uansett svært mye interesant informasjon som kom fram i denne tråden.

Bitteliten: Her finner du forenklede produktdatablad for Statoils diesel produkter.

Takk,

Poenget mitt er at den avgiftsfrie dieselen vi fyller antakelig er lavsvovel marin gassolje eller fyringsolje eller noe som ligner begge. Det er sjelden jeg i hvertfall får en presist svar på hva som er på tanken på marinaen. Og oljeselskapene er ikke rasende nøyaktig i sin info heller

Jeg leser i siste utgave av MotorBoat and Yachting at det er et nytt EU direktiv som krever at diesel brukt til ikke veirelater fremdrift skal være sulfat fri fra og med 1. januar 2011. Noen som vet om dette kommer til å påvirke oss i Norge? Jeg ser gjerne at norsk marinediesel blir i tråd med EN590 standarden. Det hadde gjort livet mye enklere for mange D motor eiere

Det er etter min mening fine saker med marin gassolje, men er det slått fast at den ikke er noe bra for VP D serien?

Ellers er eg enig i at det selges mye under begrepet diesel som ikke er det.

Det hadde egentlig vert veldig nyttig om de som solgte drivstoff var pliktig å merke pumpa med hva som faktisk ble levert.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...