finnmarken Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 Egentlig helt utrolig dersom halvparten av det jeg leser her stemmer. Nå skal altså ikke en VP D-motor tåle vinterdiesel???? Tror nok det er helt andre ting som en problemet med disse D-motorene. Det virker jo forresten ikke som VP vet det selv engang, så da er det neppe dieselen det er feil med. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 Auto vinter diesel for bil er tilsatt et stoff får å øke smøreevnen fro CR motorer, noe auto vinter diesel marine ikkje har Du bruker begreper om diesel som er ukjent for meg. Smøreevnen er ivaretatt i alle dieselkvaliteter, graden av additiver varierer med hvilke komponenter dieselen består av. Ulike oljeselskaper har også litt ulik tilnærming til dette. Avgiftsfri diesel avviker fra auto-diesel i større grad enn tidligere. Spesielt fordi autodiesel nå har innblanding av biodrivstoff. Tror de fleste oljeselskapen leverer avgiftsfri diesel uten innblanding av bio. Marin gassolje er et produkt som avviker fra både autodiesel og avgiftsfri diesel. Spesielt fordi det er et tyngre produkt. Marin gassolje finnes med ulike grader av svovelinnhold. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 Johannes - kan du komme opp med et produktdatablad for hhv MGO og avgiftsfri diesel? Jeg skulle gjerne visst forskjellen på disse to. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 (redigert) http://www.bominflot.net/media/downloads/bominflot-material-safety-data-sheet-dmb-dmc.pdf http://www.essoenergi.no/userfiles/file/pdf/Esso%20Diesel(1).pdf http://www.essoenergi.no/Farget_ADO.aspx Redigert 9.November.2010 av ahamm (see edit history) Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Mulligan Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 Jeg har hørt at fuel til disse motorene kun fåes på apoteket i 0.7 l. flasker. Og at man må forevise resept fra en Volvo forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 (redigert) Ja, det fåes også på apoteket, men du kan også kjøpe på det svarte markedet. Litt billigere det, men da gjelder selvsagt ikke VP-garantien Redigert 9.November.2010 av finnmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 det stemmer nesten. Det er kun VP i Sverige som kan skrive ut en slik resept. Og det gjøres kun ved personlig oppmøte. Ventetid for time er ca 3 år. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 Det som gjør det vanskelig for oss som ikke er kjemikere eller innehavere av en bensinstasjon, er at hvis du spør på f. eks. en marina om hva slags diesel de har i tanken, vet de det ikke. Jeg spurte før jeg bunkret for vinteren om dette. Innehaveren så bare ut som et spørsmålstegn, og ble faktisk lettere irritert over et så "dumt" spørsmål. Han hedde ikke peiling på hva han solgte, og hadde ikke hørt om de forskjellige dieselkvaliteter og egenskaper. Det skjer nok ingen katastrofe om jeg fyller vinterdiesel tilsatt litt parafin, men når man leser at det finnes vinterdiesel UTEN parafin og med gode smøreegenskaper, hadde jeg valgt det siste. Men det var det altså ikke mulig å få svar på, på denne marinaen. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Johannes Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 (redigert) Bitteliten: Her finner du forenklede produktdatablad for Statoils diesel produkter. Generelt er vel autodiesel innblandet bio. Farget diesel er det normalt ikke. Tetthet, cetantall og svovelinnhold er ganske likt. Marin gassolje er tyngre, gjerne litt lavere cetantall og kan leveres med ulikt (høyere) svovelinnhold. Legg også merke til at Statoil, og sikkert de andre oljeselskapene, har noe de kaller for vinterdiesel eller lettdiesel (Esso). Dette er diesel med mye parafin beregnet på temperaturer ned mot 40-50 kalde. Men det er bare steder med ekstrem kulde vinterstid du får fylt denne kvaliteten. Diesel og marin gassolje som vi fyller langs kysten har kuldeegenskaper som varierer fra -11 til -32 avhengig av sommer/vinter, mange steder kan du også få diesel med kuldeegenskaper ca -24 vår/høst. Bensinstasjoner langs landeveien har altså diesel på sine tanker tilpasset årstid, men også justert for lokale forhold. Når det gjelder marinaer er det noe mer usikkert hva som finnes på tankene vinterstid. Men svært mange har sommerkvalitet året gjennom. Redigert 9.November.2010 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 9.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 Da har jeg fylt diesel Jeg fikk tak i "vanlig" farget sommer. Den har "bruksgrense" ned til - 11. Det holder i lange baner her på vestlandet. Blir det kaldere så gidder ikke jeg på sjøen. Dessuten blir det aldri så kaldt i tanken eller i maskinrommet. Også slo jeg nedpå en klunk med Statoil forbrenningsforbedrer. Det ble uansett svært mye interesant informasjon som kom fram i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 Bitteliten: Her finner du forenklede produktdatablad for Statoils diesel produkter. Takk, Poenget mitt er at den avgiftsfrie dieselen vi fyller antakelig er lavsvovel marin gassolje eller fyringsolje eller noe som ligner begge. Det er sjelden jeg i hvertfall får en presist svar på hva som er på tanken på marinaen. Og oljeselskapene er ikke rasende nøyaktig i sin info heller Jeg leser i siste utgave av MotorBoat and Yachting at det er et nytt EU direktiv som krever at diesel brukt til ikke veirelater fremdrift skal være sulfat fri fra og med 1. januar 2011. Noen som vet om dette kommer til å påvirke oss i Norge? Jeg ser gjerne at norsk marinediesel blir i tråd med EN590 standarden. Det hadde gjort livet mye enklere for mange D motor eiere Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 Ingen grunn til at dette EU direktivet ikke skulle bli gjeldende også i Norge. Tror neppe at Norge bruker veto på dette... Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 Det er etter min mening fine saker med marin gassolje, men er det slått fast at den ikke er noe bra for VP D serien? Ellers er eg enig i at det selges mye under begrepet diesel som ikke er det. Det hadde egentlig vert veldig nyttig om de som solgte drivstoff var pliktig å merke pumpa med hva som faktisk ble levert. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 Det er etter min mening fine saker med marin gassolje, men er det slått fast at den ikke er noe bra for VP D serien? Så vidt jeg vet er det aldri konkludert med at det er dieselen som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
jallis b Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Alle stasjoner/bunkrings anlegg har krav til å ha dokumentasjon som datablad og sertifikat på produktet de leverer/oppbevarer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Det er interessant. Vil det si at vi kan be om å få se databladet på dieselen før vi fyller? Bortsett fra at de på marinaen antakelig blir litt over oss virker jo det litt interessant å vite Sitér dette innlegget Link to post
jallis b Svart 12.November.2010 Link til dette innlegget Svart 12.November.2010 Ja, du får spørre neste gang. Men det er på Certificatet, flammepunkt,cloud point,cfpp,vekt, viskositet,Cetanindex,svovelinhold osv. står. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.