Jump to content

Trenger hjelp med å prise Sjømann 22 rett!

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Ligger båten på land på Bjorøy?

Mvh

Båten ligger på sjøen på Bjorøy :smiley:

Får mindreårige ta opp lån da? Jeg tror det er 18 års grense på det.

Det samme lurer jeg på? :yesnod: Man må vell være 18 år, og ha såpass inntekt at banken kan føle seg trygg på at pengene kommer tilbake? :confused:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Tror du hadde fått endel mer respons med en annonse på finn. De 400,- som det koster vil nok gi god avkasting. Den motoren du har satt inn må jo være verdt en god slant bare den .? Burde være mulig å få 39000 for denne båten skulle jeg tro, fremhev det gode og dropp å skrive om småfiks i annonsen.

Lykke til med salget!

Avtale med foreldre,venner eller slektninger er jo en mulighet?

Tror jeg har lånt nokk fra mor :giggle:

Tror du hadde fått endel mer respons med en annonse på finn. De 400,- som det koster vil nok gi god avkasting. Den motoren du har satt inn må jo være verdt en god slant bare den .? Burde være mulig å få 39000 for denne båten skulle jeg tro, fremhev det gode og dropp å skrive om småfiks i annonsen.

Lykke til med salget!

Vil ikke legge den ut på finn før den er pusset opp :yesnod: Ja, motoren er nok verdt noen tusen... Jeg syntest det er viktigt og få med feil og småfix i annonsen, da kjøper er forberedt på dette :smiley:

Man skal selvfølgelig være ærlig i en annonse, men det betyr ikke at man MÅ nevne all småfiks. Dette kan man heller ta når man får en interessent i tale. Det er lett å skape et negativt inntrykk, og på den måten "skremme" bort potensielle kjøpere som ikke ser det positive fordi man henger seg opp i det negative.

Dette med "mye" småfiks, sammen med en del dårlig finish, ville gjort at jeg ikke tok kontakt om jeg var ute etter en Sjømann.

Jeg tenker ofte slik når jeg skal kjøpe noe; "Hvis det er så bagatellmessig og enkelt å fikse som selger sier, hvorfor har han ikke gjort noe med det? Er selger slurvete og/eller lat, og hva har det hatt å si for resten av arbeidet/vedlikeholdet? Eller er det i realiteten ganske mye som må fikses?"

Mine råd må bli:

Fiks mest mulig av småfeil.

Rydde og shine, la båten skinne og fremstå best mulig på alle bilder.

Begrens beskrivelse av småfeil i annonsen.

Som så mange andre er inne på, så er vel dette omtrent verst tenkelige tidspunkt å selge båt på. Det blir neppe noen voldsom budrunde.

En bekjent hadde problemer med å få 15.000 for sin Sjømann, og brukte lang tid på å få solgt. I bra stand, og med nesten ny dieselmotor.

Når markedet er fullt av slike båter, så sier det mest om interressen for båttypen, ikke båtens reelle verdi. Da tvinges man til å selge til en pris langt under det man føler båten er verdt ...dessverre.

Men lykke til, håper du får solgt den til en pris du kan leve med :thumbsup:

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Følger med hva du ev får her. Har vært krass mot deg tidligere, både i den forrige tråden, og den om moped.

Men har vært ung selv, og vil gi deg noen velmendende tips ang markedsføring av båten din:

Nr 1: La bildene tale. Ta nye bilder. Har du brukt blits på nærbildene av innredningen? I tilfelle, dropp blitsen da den får det til å se verre ut enn det er. Ta også bilder fra litt avstand, slik at de ser ut som det man faktisk ser når man kommer om bord. Ikke prøv å skjule noe.

Nr 2: Slett teksten du har skrevet. Når jeg ser teksten din, så ser jeg en båt som har vært dårlig vedlikeholdt gjennom 30 år, og som nå har fått en eier som forsøker så godt han kan å lage båt av dette igjen. Sett kun opp spekket på båten, og noen betraktninger om Sjøman 22 (positive egenskaper selvfølgelig), og noen om den flotte motoren.

Nr 3: Dropp videoene du linker til. De har vært heftig diskuterte her, og jeg tror majoriteten har rett ang kulingen din. Når det gjelder videoer med oppstart av motor osv, er det ikke veldig sexy med lednigner osv..

Nr 4: Kost på en annonse på finn.no. Den koster ikk mer enn en boks med lakk om du skal begynne å pusse ned innredning osv.

Lykke til :-) Regner med at du får 20'-25' for denne om du er heldig.

Til sammenligning har jeg nå en Mamba 29 seilbåt. Kjøpte den for 175 000,- , har kostet på nye seil, nye vinduer, nytt elektrisk og masse utstyr (både nødvenig og unødvendig morro). Totalt påkost 70-80 000,- Er vi heldige så får vi kanskje 175 000,- tilbake den dagen vi selger den.. Kjipt men sannt..

Nr 1: La bildene tale. Ta nye bilder. Har du brukt blits på nærbildene av innredningen? I tilfelle, dropp blitsen da den får det til å se verre ut enn det er. Ta også bilder fra litt avstand, slik at de ser ut som det man faktisk ser når man kommer om bord. Ikke prøv å skjule noe.

Nr 2: Slett teksten du har skrevet. Når jeg ser teksten din, så ser jeg en båt som har vært dårlig vedlikeholdt gjennom 30 år, og som nå har fått en eier som forsøker så godt han kan å lage båt av dette igjen. Sett kun opp spekket på båten, og noen betraktninger om Sjøman 22 (positive egenskaper selvfølgelig), og noen om den flotte motoren.

Nr 3: Dropp videoene du linker til. De har vært heftig diskuterte her, og jeg tror majoriteten har rett ang kulingen din. Når det gjelder videoer med oppstart av motor osv, er det ikke veldig sexy med lednigner osv..

Nr 4: Kost på en annonse på finn.no. Den koster ikk mer enn en boks med lakk om du skal begynne å pusse ned innredning osv.

Lykke til :-) Regner med at du får 20'-25' for denne om du er heldig.

Takk for masse nyttige tips :yesnod: Har sett litt over annonsen, og ser det kansje er skrevet litt mye, noe som evt. kjøper heller kan få høre og se når han ser på båten :thumbsup: Har fått bud på 25.000. Men vil helst ha litt mere.. :smiley:

hei! jo flere kokker jo mere søl!!!!!!!!! det er bare du som vet hva du egentelig vil ha for båten for å være fornøyd. har selv en gammel snekke ganske lik din og den er faktisk ganske sjøsterk og robust. for å være ærlig når det gjelder videoen din så har du virkelig ikke vært i hardt vær i det hele tatt. min kjære far gav meg disse visdomsord engang- hvis du ønsker deg noe vikelig høyt så se om ønsket ditt er det samme etter 2-3 mnd, deretter ønsk deg det i ytterligr 3-4 mnd, hvis du da har samme meningen så er det greit å gå for det. hva eg prøver å si? jo skjønner at mc er kjekt, men du har da en grei båt, kansje du har ekte sjøvann i blodet og da blir den gamle snekka du engang hadde alltid noe du ko til å angre på at du solgte. så ikke selg den for ingenting,vent til du blir fornøyd med prisen, eller ta tau i propellen ang hele greia,og kansje det kan ordne seg på en annen måte med mc planene. m.v.h.

Til sammenligning har jeg nå en Mamba 29 seilbåt. Kjøpte den for 175 000,- , har kostet på nye seil, nye vinduer, nytt elektrisk og masse utstyr (både nødvenig og unødvendig morro). Totalt påkost 70-80 000,- Er vi heldige så får vi kanskje 175 000,- tilbake den dagen vi selger den.. Kjipt men sannt..

Har og en mamba 29 som jeg kjøpte som oppussingsobjekt som kommer til å koste meg 175-200 totalt før jeg har den 95% da en bruktbåt aldri blir 100% strøken, regner da med å ha gratis båt i noen år hvis jeg ser bortifra timene jeg jeg bruker og prissetter de som rørlegger.

I Norge er det såvidt jeg har sett ikke solgt en eneste mamba i år i mottsetning til Sverige , billigste ligger vel i underkant av 200 mot den dyrerst oppunder 300 men ingen båt er verdt mer enn det personer gir.

Nå er iallefall feil årsstid for selger å selge båt, annonser den uten å "slakte" den , ved samtale med potensiell kjøper kan du evt nevne evt mangeler i forkant så kan det hende de blir posetivt overrasket da de har dannet seg et negativt bilde men kan miste noen før visning.

Dette har skjedd meg i flere sammenhenger ved kjøp da jeg er forrutinntatt og blir gledelig overrasket, men skal det skje må pris eller kjøper være riktig.

De verste kjøperene er de som forventer seg å finne en 30-40 år gammel båt i tilnærmet strøken tilstand.

AH, en FLEKK

AH, EN RIPE

Ja denne har liggi på bånn også kan man si da.....så er man kvitt uvesenet.

Jeg solgte en Nidelv i sommer. Sa som det var. Skade her, nytt her, har liggi på bånn, men ikke med denne motoren. Motoren går bra, starter lett, men hvor lenge den holder er umulig å si.

Er som å vente på at alle potetene blir like store det...

Han kjøpte balja med et smil og alt er bra, for begge parter.

Føkk deg...

helt enig brodern!!! Det viktigste er at motor går som den skal.... Jeg sier ikke at båten min er verken strøken eller kanon stand, men jeg vil heller ikke si den er verken stygg eller mye arbeid med... En helt grei båt, med en helt grei motor :smiley:

Jeg solgte en Nidelv i sommer. Sa som det var. Skade her, nytt her, har liggi på bånn, men ikke med denne motoren. Motoren går bra, starter lett, men hvor lenge den holder er umulig å si.

Han kjøpte balja med et smil og alt er bra, for begge parter.

Blir som når jeg kjøpte Mambaen, fikk den billigt og ble forestillt mer skade enn det det var, startet ikke motoren da den alikevel skulle byttes til større. tenkte jeg skulle selge den men vist seg at den står så får vel ikke mye for den nå hvis jeg ikke går over den( mulig en bagatell men har mistanke om kondens/vann i eksos og rusten sylinder)... men er pris riktig og selger har vært ærlig er slike ting bare en bagatell selvom du nå og da får en merkostnad ...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...