Jump to content

VP gear HS1A, venstre eller høyregående?


Flow

Recommended Posts

Har en TAMD 41P-A med gir HS1A.

 

Propellen som står på båten i dag er venstregående (levert i 1997). Vurdrer å bytte til en mindre propell, og evt. kjøpe en som er pent brukt. Nesten alle brukte propeller som selges er høyregående.

 

Noen som vet om HS1A gearet (enkelt) kan "byttes" om fra venstregående til høyregående, slik at jeg kan sette på en høyregående propell?

 

Evt. fordeler/ulemper med å skifte til høyregående på en gearkasse som har rotert til venstre i 13 år?

Link to post

På HS1 er det ikke noe problem rent teknisk å snu retningen, men det bør ikke gjøres.

 

Det nedre gearet i kassen er opplagret annerledes og ligger konstant i olje, og dette bør være fwd gearet.

Dersom man snur retningen vil det øvre gearet bli fwd, og dette er ikke opplagret godt nok, og får lite olje til å brukes til fwd. Det fungerer, men hvor lenge.

Ellers er gearene og clutchpakkene like for fwd og rwd, så akkurat det har det liten betydning.

Link to post

Det jeg hevder i min post ovenfor har jeg vel ikke akkurat lest i noe av litteraturen fra Volvo så vidt jeg kan huske, men det er ting jeg har hørt fra flere hold opp igjennom årene.

Jeg prøver å forklare litt bedre.

 

Hvis man ser på tegningen av HS1 så ser man at #46 er gearene fwd/rwd, og disse samt alle deler rundt gearene og clutchpakkene har samme delenummer enten det er forover eller bakover.

Men hvis man ser på det nedre gearet så er det bedre opplagret, ref. #37 / #38 på tegningen som er lageret til det nedre gearet #6, som gir en bedre stabilitet i bunnen av vertikalakselen i forhold til i toppen, ettersom jeg har forstått.

Det er også klart at det vil alltid være mer olje nederst i kassen, spesielt dersom det av en eller annen grunn skulle bli litt lite olje.

Jeg har derfor i alle år forstått det slik at det nedre gearet er laget for kontinuerlig drift, altså fwd, mens det øvre er beregnet for kun kortere drift, altså rwd.

Det vil ikke være noe problem å snu retningen slik at det øvre gearet blir fwd, men man vil jo da få en betydelig økt slitasje ettersom dette gearet egentlig er beregnet for rwd den gangen man designet kostebinderiet.

Ettersom jeg har hørt er dette almenn kunnskap blant VP forhandlere, men som vi alle vet er ikke alle VP forhandlere skapt like :flag_sw:

 

Derimot på eldre VP drev er det bare å flytte litt på noen duppeditter ved girveksleren til drevet for å snu retningen, og det er jo noe av det same prinsippet med clutchkon som på mekaniske gir, og jeg har aldri hørt at det har vært noe problem på de gamle AQ drevene å gjøre dette.

 

23757.jpg

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Skjønner ikke helt hva du mener med øvre og nedre gear da alle drev står i inngrep hele tiden og det er øvre eller nedre clutch som bestemmer rotasjonsretning. Disse gearene er smørt av egen oljepumpe som sitter på inngående aksel fra motor. Fikk selv aldrig opplyst om det er noe høyre eller venstre gående gear fra volvo penta og har heller aldrig funnet separate delenummer for dette. Har selv kjørt mitt gear gjennom sesonger med høyregående og sesonger med venstregående propell uten problem. Vet at bla. REM som er mye her på forumet byttet gear på sin den gang P35 og kan ikke huske han nevnte noe om forskjellige delenummer med hensyn til høyre eller venstregående gear. Det eneste en skal være påpasselig med er at om en bruker andre motor og gear kombinasjoner må man passe på at rotasjonsretningen på motor og ing. på gear er ens. Pga. oljepumpen i gearet.

"Sistemann tar med flagget"

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...