Flow Startet 9.November.2010 Del på Facebook Startet 9.November.2010 Har en TAMD 41P-A med gir HS1A. Propellen som står på båten i dag er venstregående (levert i 1997). Vurdrer å bytte til en mindre propell, og evt. kjøpe en som er pent brukt. Nesten alle brukte propeller som selges er høyregående. Noen som vet om HS1A gearet (enkelt) kan "byttes" om fra venstregående til høyregående, slik at jeg kan sette på en høyregående propell? Evt. fordeler/ulemper med å skifte til høyregående på en gearkasse som har rotert til venstre i 13 år? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 9.November.2010 Del på Facebook Svart 9.November.2010 Send en IM til Kasina. Han kan mer om dette, og har også endret dreiretning på gearet. (Bytter vel over kontrollkabler til motsatt på kontroll(er)for å få motsatt dreieretning. Rewerse blir forward og virsa versa) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 9.November.2010 Del på Facebook Svart 9.November.2010 Dette lurer jeg på å, sånn generelt på rewerse gear. Går det bra å kjøre kassa bakover så man kan benytte høyrepropell i stede eller er ikke dette bra for kassa? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
adeneo Svart 9.November.2010 Del på Facebook Svart 9.November.2010 På HS1 er det ikke noe problem rent teknisk å snu retningen, men det bør ikke gjøres. Det nedre gearet i kassen er opplagret annerledes og ligger konstant i olje, og dette bør være fwd gearet. Dersom man snur retningen vil det øvre gearet bli fwd, og dette er ikke opplagret godt nok, og får lite olje til å brukes til fwd. Det fungerer, men hvor lenge. Ellers er gearene og clutchpakkene like for fwd og rwd, så akkurat det har det liten betydning. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.November.2010 Del på Facebook Svart 9.November.2010 Det var intr., kan ikke huske å sett det nevnt før. Men på MS gearene gjør det ingen forskjell? Spør fordi det faktisk er noen som opplever at konen feiler i akterover først, til tross for at dette jo er ubrukt ift forover. (MS=Mekanisk HS=Hydraulisk ) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.November.2010 Del på Facebook Svart 9.November.2010 (redigert) Det jeg hevder i min post ovenfor har jeg vel ikke akkurat lest i noe av litteraturen fra Volvo så vidt jeg kan huske, men det er ting jeg har hørt fra flere hold opp igjennom årene. Jeg prøver å forklare litt bedre. Hvis man ser på tegningen av HS1 så ser man at #46 er gearene fwd/rwd, og disse samt alle deler rundt gearene og clutchpakkene har samme delenummer enten det er forover eller bakover. Men hvis man ser på det nedre gearet så er det bedre opplagret, ref. #37 / #38 på tegningen som er lageret til det nedre gearet #6, som gir en bedre stabilitet i bunnen av vertikalakselen i forhold til i toppen, ettersom jeg har forstått. Det er også klart at det vil alltid være mer olje nederst i kassen, spesielt dersom det av en eller annen grunn skulle bli litt lite olje. Jeg har derfor i alle år forstått det slik at det nedre gearet er laget for kontinuerlig drift, altså fwd, mens det øvre er beregnet for kun kortere drift, altså rwd. Det vil ikke være noe problem å snu retningen slik at det øvre gearet blir fwd, men man vil jo da få en betydelig økt slitasje ettersom dette gearet egentlig er beregnet for rwd den gangen man designet kostebinderiet. Ettersom jeg har hørt er dette almenn kunnskap blant VP forhandlere, men som vi alle vet er ikke alle VP forhandlere skapt like Derimot på eldre VP drev er det bare å flytte litt på noen duppeditter ved girveksleren til drevet for å snu retningen, og det er jo noe av det same prinsippet med clutchkon som på mekaniske gir, og jeg har aldri hørt at det har vært noe problem på de gamle AQ drevene å gjøre dette. Redigert 9.November.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kasina Svart 9.November.2010 Del på Facebook Svart 9.November.2010 Skjønner ikke helt hva du mener med øvre og nedre gear da alle drev står i inngrep hele tiden og det er øvre eller nedre clutch som bestemmer rotasjonsretning. Disse gearene er smørt av egen oljepumpe som sitter på inngående aksel fra motor. Fikk selv aldrig opplyst om det er noe høyre eller venstre gående gear fra volvo penta og har heller aldrig funnet separate delenummer for dette. Har selv kjørt mitt gear gjennom sesonger med høyregående og sesonger med venstregående propell uten problem. Vet at bla. REM som er mye her på forumet byttet gear på sin den gang P35 og kan ikke huske han nevnte noe om forskjellige delenummer med hensyn til høyre eller venstregående gear. Det eneste en skal være påpasselig med er at om en bruker andre motor og gear kombinasjoner må man passe på at rotasjonsretningen på motor og ing. på gear er ens. Pga. oljepumpen i gearet. Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
adeneo Svart 9.November.2010 Del på Facebook Svart 9.November.2010 Da tar jeg sikkert feil!!! Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 9.November.2010 Del på Facebook Svart 9.November.2010 Men hvordan er det for MS gearene, er det bare å bruke det "feil vei?" Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
cantina Svart 9.November.2010 Del på Facebook Svart 9.November.2010 Det går helt fint å snu dreieretningen på hs1 gear, kjører et med venstre propell og et med høyre propell i dobbel innstalasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.