Jump to content

Erfaring med å kjøre 2 vannvarmere på samme varmesløyfe?

Kaftein ØL

Recommended Posts

Jeg har en ett år gammel 9 kw webasto vannvarmer i båten min nå, men vurderer å bytte ut denne til fordel for to mindre varmere...

Jeg har ganske mange radiatorer, konvektorer og defrostere, og båten er 48 fot. For to år siden hadde jeg en Eberspracher 5 kw vannvarmer, og denne var nok til å holde hele båten gjennomvarm gjennom vinteren. Jeg bor i båten, og bruker derfor varmeanlegget ganske mye om vinteren, og synes derfor jeg blir litt sårbar når det skjer noe med disse varmerne. Vanligvis ligger det på 3-4 stopp hver vinter pga. komponentfeil, dessuten synes jeg det er unødvendig å kjøre den kraftige webastovarmeren på høsten og våren når det ikke er iskaldt ute. Jeg pleier å bytte varmer hvert år da jeg driver med slikt (så kostnaden ved ny varmer hvert år er minimal :)), men i år vurderer jeg å bytte ut webastoen med to nye, mindre varmere. Har lurt litt på å f.eks. sette inn en 3 kw og en 5 kw eberspracher. Tanken er at jeg da får to uavhengige systemer, mulighet til å kun kjøre en varmer av gangen (=halvert driftstid per varmer i forhold til en) og naturligvis kjøre begge hvis det mot formodning skulle være behov for det, eller bare ønske om å få båten veldig fort varm! Jeg kobler de da på hver sin uavhengige termostat slik at det også blir slik at dersom den ene varmeren ikke klarer å holde ønsket temp., starter den andre og hjelper til automatisk, eller dersom den ene får driftsstopp vil den andre ta over ved en gitt temperatur. På høsten og våren kan jeg dessuten spare litt strøm ved å kun kjøre den minste varmeren i forhold til dagens 9 kw.

Jeg har ikke noe egnet plass til pottebrenner, dessuten synes jeg det er veldig kjekt å ha muligheten til å f.eks. montere timer på den ene slik at jeg forhåpentligvis våkner til gjennomvarm hver morgen :yesnod: Hvis jeg går for to ebersprachere monterer jeg også et panel som kan brukes for å lese av og slette feilkoder slik at det forhåpentligvis ikke blir behov for noen verkstedsbesøk :clap: .

Jeg har ikke montert noe slikt tidligere selv om jeg har installert mange varmeanlegg, jeg lurer derfor på om noen andre har gjort det, eller noen tanker rundt opplegget? Prismessig så tror jeg det blir ca lik pris på 3+5 kw eber som ny webasto termo 90, men naturligvis litt mer jobb å montere...

Jeg kjører selv en Kabola HR-400 som går på termostat. Har ikke annet en lovord å si om Kabola, og for meg som også bor ombord var det viktig å ha en brenner som var godkjent til bruk også når den ikke blir overvåket. Tror ikke kostnaden blir noe særlig høyere med å ha en driftsikker Kabola opp mot to Eber/Webasto!

Redigert av skiogseil (see edit history)

Har nettopp installert eber 5 kw vannvarmer. Har i tillegg en 2 kw webasto luftvarmer. Syns det er en grei kombinasjon. Ebers vannvarmer bråker ganske mye og det er greit å kunne kjøre en stillegående luftvarmer når det er mildere ute. Forøvrig kunne absolutt en kabola vært tingen, men hvordan er strømforbruket?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg har ingen egnet plass for montering av noen kabola. Dessuten synes jeg det er upraktisk med 230v styring. Det gjør at at inverteren må være i drift døgnet rundt for å holde båten varm så vidt jeg har forstått. Den manuelle varianten er forøvrig ikke så dum, men jeg har ingen god plass å plassere dette. Nå har jeg ingen erfaring med Kabola, men vet at det uansett ikke vil bli slik at jeg monterer den i båten, fyrere den opp hver høst og lar den brenne til vinteren, og glemmer den. Det blir garantert behov for både service og vedlikehold av og til med en slik brenner også. Ser også for meg at det blir propblematisk å få ført vekk eksosen på en god måte. Da er det like greit å kjøpe varmer til grei pris hver høst, bruke den en vinter og selge den uten det største tapet etter et års bruk... Det er synd å si, men noen havarier hver vinter har jeg vent meg til nå, så jeg har montet hurtigkoblinger slik at varmeren utmonteres på 5 min, og vanligvis får jeg den reparert på garanti samme dag hvis det skjer på en virkedag. Varmeren brukes forøvrig kun ved behov og når jeg er obord i båten. Ikke døgnet rundt.. JEg tipper ca. 700 timer på en varmer hver vinter, noe en hvilken som helst varmer burde klart fint uten problemer. Med to varmere blir det kanskje 3-400 timer per varmer og maks uflaks for at begge havarerer på likt!

Jeg har ingen egnet plass for montering av noen kabola. Dessuten synes jeg det er upraktisk med 230v styring. Det gjør at at inverteren må være i drift døgnet rundt for å holde båten varm så vidt jeg har forstått.

Og jeg som trodde du hadde et fungerende Combi anlegg? Men ved nærmere ettertanke, så er det vel ikke Victron, og da er det ikke så rart hvis det ikke fungerer. :lol: (Beklager, jeg kunne ikke dy meg.) Neida, Jeg tar poenget ditt, da strømforbruket er et viktig parameter når man ligger uten lading. Men i bobåt er det ofte andre egenskaper som veier tyngre.

Den manuelle varianten er forøvrig ikke så dum,

Mindre egnet i bobåt, etter min mening.

Nå har jeg ingen erfaring med Kabola

Nettopp! :tongue:

men vet at det uansett ikke vil bli slik at jeg monterer den i båten, fyrere den opp hver høst og lar den brenne til vinteren, og glemmer den. Det blir garantert behov for både service og vedlikehold av og til med en slik brenner også. Ser også for meg at det blir propblematisk å få ført vekk eksosen på en god måte.

Nå regner jeg med at du snakker om pottebrenner(?)

Da er det like greit å kjøpe varmer til grei pris hver høst, bruke den en vinter og selge den uten det største tapet etter et års bruk... Det er synd å si, men noen havarier hver vinter har jeg vent meg til nå, så jeg har montet hurtigkoblinger

Dette er jo fullstendig tragisk! Med Kabola snakker man tross alt om 15 - 30 år (+) med kontinuerlig, problemfri drift og minimalt med vedlikehold. Men det blir kanskje feil å sammenligne uansett.

@free: HR- og B- serien kan leveres i 24VDC versjon.

Synd du ikke har plass Kaftein Øl, jeg har selv brenner fra Buderus, dvs Kabola lignende produkt.

1 gang de 3 årene jeg har eid båten er der gjort vedlikehold.

Står på kontinuerlig vinteren igjennom.

Det er kun 220 volt til vannpumpe for å drive vannet rundt, men vil tro det er mulig å få 12/24 volts pumpe til det formål.

Men inverteren min står på hele året. Har faktisk ikke skrudd denne av en eneste gang. Levert fra Victron.

Det undrer meg at du i den store skuta di ikke har plass til dette.

Poenget er vel egentlig det at jeg er en av de som aldri har båten i opplag, og i tillegg så HATER jeg gjestehavner (vel de kan være et greit alternativ om vinteren noen ganger), så det blir stort sett uthavner på meg. Selv om jeg har over 700 amp med agm-batterier ombord og combiinverter fra mastervolt og ladesystem fra balmar som gir rikelig med strøm så jeg tom kan kjøre vaskemaskinen ombord på den, så synes jeg det er unødvendig at denne må være i drift for at båten skal være varm. Jeg har vel heller aldri slått den av da jeg stort sett har hatt rikelig med strøm ombord, men ønsker fortsatt å ha muligheten til å gjøre det dersom jeg skal være lenge ute på tur og ikke har tilgang på landstrøm. I fjord vinter opplevde jeg forøvrig at landstrømanlegget på brygga havarerte og var borte i 4-5 dager (når det var på det kaldeste på østlandet). Da var det veldig greit å slå av inverteren, slå på webastoen og spare litt på belysningen så hadde jeg gjennomvarm båt hele tiden til strømmen ble ordnet igjen. Det hadde jeg nok ikke hatt dersom jeg hadde varmer som gikk på 220v og var avhengig av at inverteren i tillegg sto på døgnet rundt. Har mye annet som kjøres på 220v, men akkurat vamen vil jeg skal være uavhengig av 220v. Husker du strømforbruket på de automatiske fyrkjelene, Steinar? Var det rundt 100w eller husker jeg feil?

Jeg har jo seilbåt, og da synes jeg det er greit å seile mest mulig :sailing: , og støyende generator synes jeg heller ikke er noe morsomt :nonod: . Ser helt klart poenget med kabola i en bobåt, og ser helt klart at det passer bra inn i motorbåter o.li. med store maskinrom, men i min båt prioriteres "båt"delen først, og "bobåt"-fasilitetene i neste omgang. Muligens litt motsatt av den gjennomsnitlige båtboeren, som er ute mak,s 4-5 ganger i året :giggle: Slik jeg ser det er det også dårlig økonomi å holde båten varm med diesel. Båten min er ikke større enn at temperaturen sjeldent faller under 8 grader på vinterstid når jeg har 1300 w vifteovn på, og da synes jeg det er like greit at den får gjøre jobben når jeg ikke er ombord, også kjører jeg på med diesel i tillegg når jeg er i båten. Båten blir jo fort varm uansett...

Etter 10 desember skal jeg forøvrig ha julebord i båten på svenner fyr, også seile viderre over til skagen og bruke 4-5 dager på svenskekysten hjemover. Hvis det blir mye seiling da er jeg redd at jeg kan se langt etter gjennomvarm båt hele turen dersom jeg går for kabolaløsningen, når det i tillegg går endel strøm på belysning, autopilot (vi håndstyrer aldri), instrumenter, kjøleskap osv. DA kommer nok batteribanken på 700 amp. lett til kort er jeg redd...

En pottebrenner fra f.eks. refleks eller disckinson hadde ikke værft dumt det heller, men synes ikke jeg har noen god plass å plassere det uten å fjerne deler av sofaen i salongen. :headbang: iflg servicemannnen kan det også komme nedslag i ovnen som gjør at hele salongen fylles med sot, men dette har jeg aldri hørt at noen har hatt store problemer med...

Steinar, du må gjerne sende meg et tilbud på im hvis du mener du har en brenner som egner seg. Dere har jo mange spennende produkter, så jeg registrerer meg gjerne som forhandler hos dere dersom det lar seg gjøre. Utofdringen slik jeg ser det er plass og strømforbruk, samt at jeg ikke har noe ønske om at brenneren skal gå døgnet rundt hele vinteren..Bør kunne startes på en enkel måte, helst ved et tastetrykk, eller automatisk...

Har undersøkt og pratet med litt folk og teknikere rundt omkring i dag, og bestemt meg for å kjøre 2 x 3kw fra Eberspracher. Det skal komme en 5 kw vannvarmer fra eber snart som er beregnet for kommersiell bruk med børsteløs motor, så jeg monterer 2 x 3kw varmere nå, også bytter jeg muligens ut den ene med ny 5kw når den kommer på markedet om noen måneder. Denne skal visst være konstruert for mer eller mindre kontinuerlig drift, så blir det spennende å se hvor lenge den holder :giggle: Jeg tror dette blir en god løsning for mitt bruk :sailing: Kanskje jeg hiver ut noen bilder når jeg er ferdig å montere. Servicemannen hos eber hadde aldri vært borti et slikt system med to varmere før, men mente også at dette burde fungerer bra. Alternativt kan jeg montere en varmer og ha en reserve liggende, men da blir jeg avhengig av å bytte den med en gang den stopper, dessuten blir det flere driftstimer når jeg kun har en varmer til å holde skuta varm.. Strøm og dieselforbruket på to små varmere i forhold til en stor er forøvrig omtrent det samme så dette blir spennende å prøve ut :cheers:

2 x 3kw fra Eberspracher har vært i min tanke helt siden vi monterte den første Ebern helt akterut. Vi har et opplegg med sløyfe på ca. 25m, og som fordeler seg på hver side av motoren - ikke koblet til enda - med 2 x 3 radiatorer i serie på sløyfa.

Framover på SB og akterover på BB side. Høyden fra Ebern varierer ved at SB side går ca. 1m ned i forreste halvdel av båten og ca. 1m opp igjen på BB side tilbake til "påfyllingstank" og pumpa som ble byttet ut med en kraftigere utgave, hvor den møter Ebern. Sløyfa har også et fordelingssystem, under dørken, på feed og return siden i aktre del av båten, ca. 3m fra Ebern.

VB er montert under dørken, ca. 0.75m ned i forhold til Eber, mellom feed og return siden. Her under dørken er det også monter 2 stk. defrostere som henholdsvis blåser til bad og kartrom. En bypass i sløyfa sørger for at alle radiatorene kan utelukkes når det ikke er behov for disse om sommeren.

VB kan også kjøres på 220V, og denne alene sammen med pumpa kan få det ganske varmt i båten. VB kobles da til først og varmen, som stiger fra VB får utvikle seg i systemet før vi starter pumpa.

Tanken på 2 x 3kw Eber begrunner jeg i at skulle den ene ryke så er vi ikke helt hjelpeløs med varme. Og etter hva jeg har hørt så har Eber det best når den får kjøre på full speed hele tiden. Nå skulle #2 Eber vært montert i systemet, men skipskassa har stort sett blitt prioritert til andre oppgaver så vi venter inntil videre på et bra tilbud.

Ser ikke noe problem med å koble til flere varmegivere i et system. Vi har jo fra før av VB og motoren - når denne kobles til.

Når Eber og VB med 220V kjøres samtidig struper vi retur siden på VB og åpner fult på feed siden slik at varmen i sløyfa følger sirkulasjonen til Eber og derved oppnår vi enda mere varme i sløyfa.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Dette blir sikkert bra! Jeg håper å få satt i gang med dette prosjektet om en uke eller to så gjenstår det bare å se hvordan resultatet blir! Det blir nok et par andre mindre ombygginer på den elektriske fronten også tror jeg. Noen som vet om en termostat som kan stilles for dag og natt-temperatur? Jeg ønsker å ha en termostat som kjører eks. 12 grader om natta, som kan programmers til 20 gr f.eks. kl. 6 om morgenen. Jeg har sett flere slike, men de går på 220v. Jeg husker Clasohlson hadde en slik termostat som det bare var å sette batteri i for noen år siden, men de selger ikke denne termostaten mer. Noen som har tips??

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...