Jump to content

Motoren er konservert. Spørs. Ang. Påfylling igjen.

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei. Har vinterkonservert motoren min for 3 uker siden... Nå komme det en og skal se på båten idag, og på koble alt sammen igjen.. Men jeg har ikke noe form for væske, utenom vann... Det skal egentlig være 60/40% blanding... Dette gjelder en Yanmar 3GM30F.... Skader det om jeg fyller på 100% reint vann? :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Så lenge du tapper det av igjen så skal det gå greit, men anbefaler at du fyller 50/50 blanding (SNARLIG) og lar det stå i ferkvannskretsen. Ingen grunn til å tappe av ferskvannskretsen om man har 50/50 blanding fra før. Dette fryser ikke føre 30 - og vil være rusthindrene vintern igjennom. Jeg har ALDRI tappet av ferskvannskretsen, men måler at frostvæsken før vinteren slik at jeg vet den har de antifrost egenskapene den skal ha.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Hvis det blir frost i motorrommet så skader det jo...

Hvorfor har du tømt ferskvannsiden under konserveringen, egentlig?

Akkuratt ja :thumbsup: Vet egentlig ikke hvorfor :confused::giggle:

Så lenge du tapper det av igjen så skal det gå greit, men anbefaler at du fyller 50/50 blanding (SNARLIG) og lar det stå i ferkvannskretsen. Ingen grunn til å tappe av ferskvannskretsen om man har 50/50 blanding fra før. Dette fryser ikke føre 30 - og vil være rusthindrene vintern igjennom. Jeg har ALDRI tappet av ferskvannskretsen, men måler at frostvæsken før vinteren slik at jeg vet den har de antifrost egenskapene den skal ha.

Då vet jeg det :yesnod: Takktakk :seeya: Det er frostvæske som skal på sant? Og tanken på motoren skal helt full, og plasttanken skal halvfull? :cheers:

Hvis du har tømt hele ferskvannsiden (sikker på at du har det forresten?) så må du helle på vann til det er fullt, så må du kjøre motoren skikkelig varm til termostaten åpner og til du ser vannet synker. Dette kan ta mye lenger tid enn du tror og du må kjøre lenge helt opp i 100 grader før vannet blir borte for deg. Da kan du fylle på mer og mer helt til det er fullt.

Det var kanskje litt dårlig forklart men dette er veldig viktig

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

om du har hatt blå frostvæske på før, så hold deg til det. Du må ha skylt igjennom hele systemet godt før du bytter til annen farge. Har du bare tappet tankene? Du vet det ligger vann i blokka også? Eller har du tappekran for blokka også?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Nå komme det en og skal se på båten idag, og på koble alt sammen igjen..

Jeg pleier å starte motorer bare når resten er avgjort og interessenten vill kjøpe ellers.

Hvis noen bare skal se på båten da trenger motoren vel ikke en kaltstart for nothing,

bare for "se-farere"?

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

ALDRI ALDRI ALDRI ALDRI bruk rent vann i ferskvannskretsen. Vannet kjøler greit nok men det fryser og det medfører rust og dårlig smøring av vannpumpen. Simmerringene i vannpumpen har fjær som ruster og når denne er rustet i stykker vil du kunne få deg en ubehagelig overraskelse...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hvis du har tømt hele ferskvannsiden (sikker på at du har det forresten?) så må du helle på vann til det er fullt, så må du kjøre motoren skikkelig varm til termostaten åpner og til du ser vannet synker. Dette kan ta mye lenger tid enn du tror og du må kjøre lenge helt opp i 100 grader før vannet blir borte for deg. Da kan du fylle på mer og mer helt til det er fullt.

Det var kanskje litt dårlig forklart men dette er veldig viktig

Har tømmt alt ja! Ja, jeg vet jeg må kjøre den varm og etterfylle... Takk for tips! :thumbsup:

om du har hatt blå frostvæske på før, så hold deg til det. Du må ha skylt igjennom hele systemet godt før du bytter til annen farge. Har du bare tappet tankene? Du vet det ligger vann i blokka også? Eller har du tappekran for blokka også?

Har hatt rød hele tiden.. :yesnod: Det er tappekran for blokka og ja :smiley:

Jeg pleier å starte motorer bare når resten er avgjort og interessenten vill kjøpe ellers.

Hvis noen bare skal se på båten da trenger motoren vel ikke en kaltstart for nothing,

bare for "se-farere"?

Jørg

De sa de ville ta en prøvetur med den, så da er det greit og ha en motor som starter uten og koke :yesnod:

Svein: Jeg har 1,3 liter ferdigblandet kjølevæske, vist jeg hiver dette på, og resten vann, vil det ikke holde til jeg får kjøpt mere? :smiley:

De sa de ville ta en prøvetur med den,

Chartertours går vanligvis mot betaling, da?

Du bestemmer selvfølgelig selv,

men hvis du gjør det med alle da konserverer du over hele vintern. :rolleyes:

Ellers, lykke til med salget!

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jeg vil nå si at for å kunne mene noe om hva båten er verdt, så ville jeg spesielt forsikre meg om at alt er i orden, og at å starte motoren er en viktig del av det inntrykket man danner seg..

Enig, Svaap. Da jeg var og besiktiget Amalie før vi kjøpte henne, startet selger opp motoren uten at jeg engang behøvde å spørre. Hun lå riktignok på land, så noen prøvetur var umulig i mitt tilfelle. Det er mange faktorer som er med på å bestemme pris på en båt, men at motoren starter greit, og går pent er nok numero uno i min bok. Stiller meg også bak uttalelser som Fru Jacobsen kom med angående innvendig finish. Litt mer jobb der hadde vært gull verdt, men det toget har vel gått. Vet det er forskjell på prisnivået på plast kontra tre, men til sammenligning betalte jeg 36k for Amalie, som med sine 29 fot er mye mer båt. Hun var prissatt til 45k, så det er nevnt.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Man skulle jo tro at motor er motor?

Hvis man snakker om en hvilken kjøretøy som helst må man kunne forutsette at motoren er o.k.

Om den starter lett eller ikke betyr bare lite for kjøperen,

hvis ikke den enten er fagutdannet eller har minst veldig mye erfaring.

Også det er enkelt å forklare, fordi noen som selger noe som har en dårlig startende motor må si noe om det før.

For å kunne si noe i det hele tatt etter en start er det altså nødvendig

at vedkommende -vet- allerede hva som skal forutsettes ved start.

Men til hvilken temperatur?

Det finnes motorer som starter kalt bedre enn varm (se Mercruiser og andre bensinmotorer),

hva hjelper det å starte den om vintern?

Bankelyd og slitne stempelringer av motorer som -begynner- å bli sliten hører man best når oljen er varm,

hvor mange vet noe om oljejetemperatur og hvordan det vises tegn?

Bare litt for de som ikke vet: Bil trenger ca. 2 mil før oljen (ikke vann) kommer fra 0°C til ca 40°C

mens vanlig olje trenger -minst- 70°C at den i det hele tatt kan jobbe for fullt.

Jo kaldere desto verre.

Og for å sette en på topp: Det finnes "fine" kemikalier som sørger for rolig løp og t.o.m. bra kompresjon.

Koster noen kroner, da er sørgene borte for noen uker.

Men bare for selgeren. :rolleyes:

For min del gjelder: Fint med noe fagprat, men skrivtlige avtaler er bedre.

En selger som ikke må gjemme noe kan avtale ting.

Folk som ikke har virkelige kunnskap skulle alltid hente fagfolk før en bruker mye penge på noe.

Og, bare til slutt, motoren er ikke alt.

Allerede gir, propell- og andre lager kan koste like mye som motoren.

Derfor er subjektive følelser pga. noen motorlyder som man ikke kan tyde rikelig uegnet for å avgjøre noe.

Bare det som står på papir er det som gjelder, så enkelt er det for meg.

Alle andre er bare gode kunder for svindlere. :wink:

Jørg

Absolutt enig, Hifo. Mitt ideelle "båtkjøpevær" er regn og +1°C, om det ikke regner er jo 10-15 grader under null glimrende. Da får en god indikasjon på startvilligheten og samtidig om båten er tett ovenfra.

En liten historie fra et potensielt båtkjøp: Vandret rundt i en av landets største båthavner og så en båt som jeg godt kunne tenke meg med "Til salgs"-lapp i vinduet. Hoppet ombord og åpnet motorluken og der slo varmen fra grønnmotoren mot meg så eieren kunne ikke være langt unna. Ringte til han og han var på plass i løpet av 2-3 minutt. Da jeg ba om å få startet motoren ble det L A N G kinning før den omsider våknet til liv i en skikkelig røyksky og da sa han "Den er alltid litt tungstartet når den er kald". Kjøpte ikke denne jeg...

En dieselmotor er ALLTID lettere å starte varm men bensinmotorer kan gjerne være mer triksne når de er varme.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Lov og lov, jeg bryter meg da ikke inn, går kun på åpent dekk e.l. Dette er jo heftig diskutert i en annen tråd på BP men den rettigheten tar jeg meg og ville ikke reagert på om andre gikk ombord i min båt heller om den var til salgs. Å bryte seg inn er en helt annen sak...

Er uenig i nesten alt Joerg Becker sier. Selvfølgelig starter man motoren for en potensiell kjøper om man får det spørsmålet. Man skal da vel selge.

Virker motoren tilfredstillende, er den jo testet og demonstrert for kjøper og missforståelser kan ungåes.

Lekkasjer, ulyder, røyk og lignende kan være viktig for magefølelsen når man skal kjøpe båt. Kan jo ikke leie folk inn folk for å kjøpe båt til 40000kr.

Jeg vil nå si at for å kunne mene noe om hva båten er verdt, så ville jeg spesielt forsikre meg om at alt er i orden, og at å starte motoren er en viktig del av det inntrykket man danner seg..

Prisen kommer når "alt er på bordet" (For min del i allefall)

:yesnod:

Er helt enig... Aldri skal jeg noen gang i mitt liv kjøpe båt, ELLER andre motordrevne saker uten og se at motor starter, og alt fungerer... Den smellen har jeg gått på før, og kommer aldri mer til og skje i mitt tilfelle...

Du Martin, er det ikke mulig å få litt veiledning av onkelen din, han med NB'en?

Forøvrig, å la motoren stå med ferskvann og tømme saltvannet; den skjønte jeg ikke?

Hvorfor skal jeg ringe min Onkel som er på jobb (Stuert på Libas) når jeg har alle dere hjelpsome karer her inne? :thumbsup:

Jeg har ikke sløyfe under båten. Jeg har ferskvannstank på motoren, som blir kjølt ned av saltvann som går i egne kanaler rundt i motoren.. Jeg pleier alltid og stenge bunnventilen, og starte motoren i 5 sec, så den får spyttet ut saltvannet som ligger i motor og eksosslangen :thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...