Jump to content

Advarsel, sjekk skroggjennomføringer under opplag, spes. knopmåler

Verrie

Recommended Posts

De aller fleste er selv observante i forhold til de skroggjennomføringer man har, og sjekker vel de jevnlig.

Jeg velger allikevel å legge ut advarsel her, etter egenerfaring.

Jeg har også for moro skyld pratet med tilfeldige i ettertid for å høre om folks erfaring/kontroll.

Jeg hadde knopmåler fastmontert av typen skovlhjul for å måle fart gjennom vann.

I arbeider på skuta når jeg var på slipp ble jeg ganske så sterkt overrasket over at denne kunne fjernes for hånd uten bruk av verktøy. Knakk tvers av.

Tittet noe mer på denne og den er utført i plastikk, såvel hette på utsiden av skrog som mutter for å holde denne sammen.

Denne var helt porøs, av alderdom.

Jeg tok gjenværende del og kunne med letthet bryte av flere deler, fortsatt uten mye makt.

Det som nå gjør at jeg legger ut advarselen, er at flere av de jeg har pratet med sier som så "joda, har knopmåler, men den har ikke virket på mange år, bare stoffer over og gidder ikke ta denne bort", og lignende kommentarer.

Derfor, har dere slike gjennomføringer, sjekk dem gjerne slik at eventuelle negative opplevelser unngåes. Det blir stoooooort hull etter en slik gjennomføring dersom den svikter mens båten er på vann.

Følger deg på dette. Jeg skiftet halvparten av alle gjennomføringer i fjor. Så har jeg tatt ut resten i år. Det inkluderer en knop-måler i plast som jeg ikke setter inn igjen. Jeg har ikke tenkt å tette hullet med annet enn en skroggjennomføring med blindplugg på den.

Knopmålerens mutter kunne jeg skru opp fra innsiden for hånd. Men selve gjennomføringen satt godt i sika. Aggregatgjennomføringen lot seg også løsne for hånd. Men den skulle jeg så vidt ta på før den slapp løs fra sikaen. Så jeg er glad jeg gjorde dette. Dog har alle gjennomføringene mine vist seg å være i god stand - men ventilene på innsiden var jeg mer usikker på. Her de jeg tok ut i fjor:

gjennomfoering_3.jpg

Nabo-båten i opplag skulle rense sjøvannsfilteret til varmepumpen sin nå når den kom på land. I stedet for at lokket gikk opp, så knakk gjennomføringen den satt på tvers av. Så ja - det kan være god grunn til følge med i timen på dette!

Nabo-båten i opplag skulle rense sjøvannsfilteret til varmepumpen sin nå når den kom på land. I stedet for at lokket gikk opp, så knakk gjennomføringen den satt på tvers av. Så ja - det kan være god grunn til følge med i timen på dette!

Varmepumpe i båten, sjøvannskjølt til og med? Det må jeg si :crazy:

Tydeligvis ikke så uvanlig.

Det er flere på brygga hos meg som har det. Både Sea Rayer, Storebroer og Fairliner. Her i fjor så trodde jeg en båt holdt på å synke - rent rant jo ut fra flere gjennomføringer. Var sikker på at lensepumpene gikk som bare det. Men så viste det seg at det var aircondition anlegget.

Varmepumpe i båten, sjøvannskjølt til og med? Det må jeg si :crazy:

Det er nok AC (AirCondition) han sikter til. De fleste båter som er importert fra US har det. Vi har tre, det er jo deilig når det blir for varmt, slik det var syd av Fyn i sommer, men det er ikke plagsomt ofte det skjer! Reversering d.v.s varme er nok mer aktuelt!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...