Jump to content

Ukurrant å kjøpe dyr 90-talls seilbåt?


Framtia

Recommended Posts

Jeg har på mange måter drømmebåten, men har dessverre (?) lagt blikket på en noe eldre (og mye dyrere) brukt båt fra midten av 1990-tallet. Denne er betydelig påkostet, oppgradert og fornyet de siste årene (rigg/seil/motor/interiør). Jeg oppfatter den som å være i svært bra tilstand på alle måter (men har ikke besiktiget den enda). Min antakelse er at jeg vil være godt dekket med denne båten i mange år fremover. Samtidig frykter jeg at denne båten vil være tyngre å selge hvis jeg ønsker noe nytt om f.eks 5 år fra nå. Båten vil da være 20 år gammel og oppgraderingene er ikke så ferske lengre. Det er også en relativt sjelden båt, og sikkert uaktuell for store deler av kjøpegruppen

 

Noen synspunkter på utviklingen av markedsverdien for eldre seilbåter?

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Vanskelig å spå, spesielt om fremtiden sies det, men på generelt grunnlag vil jeg tro at utviklingen vil fortsette mht at folk flest vil ha nytt, eller så nytt som mulig, og at du kjøper deg inn i (og skal igjen ut av!) et lite og svært begrenset nisjemarked. Samtidig så tror jeg det alltid vil være et marked for godt vedlikeholdte kvalitetsprodukter, men med en femårshorisont på kjøpet ville jeg tenkt "tryggere" enn det du synes å vurdere?

Merker at for egen del så har jeg mere lyst på en noe eldre båt, sågar en HR, Najad, Malø eller annen svensk kvalitetsvare, men for samme pengene får jeg noe mye nyere og vil nok gå for det som er mest "safe" til slutt, tror jeg, dog ikke en Bavaria. :giggle:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Jeg tror at markedet for denne type båter vil være der i fremtiden også. Men....dette er vel å regne som ett nisjemarked i dag, og sikkert i fremtiden også.

Så lenge en slik båt blir tatt skikkelig vare på vil den være mulig å selge. Når det gjelder pris er vel det vanskelig å spå, men jeg tror kanskje prisen på slike båter vil falle.

Dette begrunner jeg med at det store flertallet av "nye" seilbåt eiere i dag kjøper masseproduserte relativt store båter. ( i forhold til f.eks på 80 tallet)

De færreste av disse vil kjøpe en eldre båt, til den prisen de kan kjøpe en ny/nyere båt for. De fleste har vert fornøyd med standaren som er i f.eks bavaria, beneteau, janneau, Hanse etc....Men noen vil bytte disse i det som er kalt "kvalitetsbåter" (ref HR tråden :wink: ) Denne gruppen vil bli lagt til nisjen , som også er der i dag. (som deg selv)

Link to post

Hvis man ser på enda eldre båter, typisk Albin viggen/vega/ballad, Comfortinaen, Fenix osv... så er vell dette alle båter som holder seg godt i pris, selv om flere av disse er fra 70 tallet og nærmer seg 40 år, mens båter som First,

Rush og Feeling kanskje har falt noe mer i pris...

Trauste skandinaviske båter fra 70 tallet ble laget med tenke på at de skulle holde og både rigg og skrog ble nok laget litt mer solid enn strengt tatt nødvendig, mens franske båter på 80 tallet ofte ble laget mer spartanske og med rigg og skrog mer tilpasset et spesifikt bruksområde. Som har gjort at båtene har trengt mere utskiftinger og oppgraderinger og dermed en noe lavere bruktpris..

 

Så ting som taler i mot å kjøpe den du nevner er jo at man allerede har trengt å oppgradere vesentlig deler av båten, dermed kan man anta at båten vil trenge nye oppgraderinger om noen år og det vil vell da gå hånd i hånd med prisen på båten.

Link to post

Jeg tror gamle skuter som har holdt seg godt i pris så langt, vil gjøre det fremover også slik at verditapet ikke blir større enn om du velger noe som er ti år nyere.

Jeg kikker for morroskyld på en rekke annonser for å finne min neste båt om jeg skulle bli adoptert av en rik "onkel" som legger på røret like etter.

Jeg må innrømme at jeg skjelden klikker meg inn på mainstreambåtene lengre. Jeg skal være den siste som sier noe galt om Bavaria, for jeg liker interiøret på de mye bedre enn mange andre fabrikksbåter, men det er så HIMLA mange av dem som ligger til salgs at man liksom har sett alle bildene mange ganger før. Ny kjærring og nye unger, men resten har man sett hundrevis av ganger før. Jeg tror m.a.o. at det ikke er så lett å få videresolgt en båt som det ligger dusinvis av ute på finn samtidig. Det eneste salgsargumentet du har for å være den som får solgt, blir jo da å ha lavest pris.

Å kjøpe noe nå, som du skal selge billigst mulig senere kan jeg ikke se noen fordel ved. Det er sikkert mange som er uenig med meg, men det er som det skal være.

 

Jeg kjøpte en gammel svensk i stedet for en "nesten" ny i samme størrelse og prisklasse og har ikke angret en dag.

(Noen timer kanskje i det ting går i stykker, men jeg trøster meg med at ting går i stykker på disse "nesten" nye også)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Jeg tror du har mye rett RSL. Det er god tilgang på standardbåter og mye mindre å velg i hvis man vil ha noe spesielt. Båten jeg ser på ville nok kostet det dobbelte hvis den var fra 2005, så mye av verditapet er jo allerede tatt.

 

Er båter fra 90-tallet mer utsatt for osmose forresten?. I følge selger er denne båten nylig epoxybehandlet, og det skal ikke ha vært noen tegn til osmose.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Man lever bare en gang. Har du råd, så kjøp det du føler er drømmebåten og vil trives godt i. Verdifallet vil være begrenset så lenge du fortsetter å holde den godt og oppgradere jevnlig, samtidig som en velholdt båt alltid vil være mulig å selge.

 

Er båten epoxybehandlet og den ikke hadde osmose før det, behøver du ikke være redd for osmose senere. Men, over vannlinjen vil det jo eldes som på alle gelcoat-/topcoat båter med sine krakeleringer, oksidering og småskader.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post

Tror at markedet med alle de nye "IKEA-båtene" med billig campingvogn-innredning vil synke drastisk i pris om noen år.

Det vil påvirke markedet mer enn det allerede gjør.

Men, det er mitt håp like mye som min tro, at kvalitetsbåtene vil holde seg litt isolert fra disse fluktuasjonene, dog: Generelt går nok prisen ned rundt 1/5 til 1/4 over hele fjøla i forhold til fjorårets marked pga alle de nye billigbåtene som skal selges om 10 år.

Så vi ikke allerede et prisfall på opptil 50.000 i 200.000 kroners klassen denne høsten? Debattér gjerne det, men det var mitt inntrykk.

 

Fasit? Følg hjertet!

Å slite litt med noen umoderne løsninger (som kanskje attpåtil kan moderniseres?) er en del av sjarmen; det som krever litt tanke og sjømannsskap. Sail-by-wire: No thanks!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...