Jump to content

Hjelp til identifisering. Giver koblet til Danfossapparat.

Verrie

Recommended Posts

I vinter skal jeg gjennomgå omfattende oppussing av motorrom, inklusive oppussing av motor med videre.

I anledning dette er der ting jeg lurer på hva egentlig er, og har studert skisser for motoren uten og finne konkret hva dette er egentlig.

(unnskyld dårlige bilder, og et fryktelig utseende på motor/omgivelser/dette skal som sagt pusses opp).

Jeg har denne giveren, ståltråd og montert under ekspansjonstank for kjølevann.

danfossgiver.jpg

Denne ståltråden er koblet til et slikt apparat :

danfoss.jpg

-hva gjør dette apparatet?

-hva slags giver er dette?

Dessverre står der ikke noe skilt/data inni danfossapparatet som kan gi noe mer pekepinn på hva dette er.

Det er nok en termostat. Giveren er en væskebeholder og "ståltråden" er et kapillarrør som forbinder giveren med termostaten (som egentlig er en pressostat). Når temperaturen øker vil væsken utvide seg og strømme gjennom kapillarrøret og påvirke pressostaten (som da fungerer som termostat).

Enkle og robuste saker dette her, brukes mye i industrien og spesielt på kjøleanlegg.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Tipper at det her er snak om en termostatgiver.

Den "ståltråden" er et væskefylt kapilarrør. I enden sitter en væskefylt sensor. Inne i selve "apparatet" sitter en membran som påvirker en bryterfunksjon.

Men hva den styrer har jeg ikke peiling på!

:sailing:

Bjørn

OBS SveinHa var før meg !!

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Takk for svar.

Da har ihvertfall den en funksjon, men det som er utrolig teit er at disse instrumentene er skrudd fast til stålplate som ligger og slenger under motor. Vurderer og flytte disse opp ved siden av motor for bedre oversikt og ikke minst orden i motorrommet.

Jeg vil jo også tro utfra deres forklaringer at denne skal være "stående" dette instrumentet. Pr i dag mer ligger det nede/skrånende....

Utifra bildene dine så ser det ut for at kapilaren ikke er koblet til selve instrumentet?

Sjekk nøye at det ikke er skader på kapilarrøret helt frem til membranen. Hvis hull på sensor, kapilarrør eller membran så er hele greia punktert og væsken har seget ut. Isåfall bare å skrape!

Bjørn

er dette mulig altså? Synes det var mye styr med dette Danfoss instrumentet og voldsomt langt kapilarrør som er ved motoren.

Men i lenken du henviser til er det for forskjellige bilmodeller. Hvordan vite hvilken jeg aller helst skal ha?

Og i uvitenhet/dumhet, hva skal jeg koble denne til i forhold til polskoene som er på? Jeg mener, ut i fra hva jeg kan se nå, er der ikke alarmfunksjon tilknyttet denne pr i dag......

Redigert av Verrie (see edit history)

Først bør du kanksje finne ut funksjonen til denne Danfoss giveren, hvilken bryter funksjon (NC eller NO) den har.

Om det er en lampe for høy temp på instrumentpanel så sjekk om denne lyser med tenning på når du evt. kobler sammen, eller bryter, ledningene som er koblet til Danfoss thermostaten.

Ja, linken viser til forskjellige givere. Noen har NO kontakter som slutter ved 92 gr, og noen ved 95 gt.C. Dessuten er det antagelig forskjellige gjengeforbindelser avhengig av biltype.

Kan hende du trenger en gjengeadapter for å kunne bruke de! Men du kan jo være heldig å finne en som passer direkte!

PS! Jeg tror alle disse giverne som jeg linker til er NO brytere. Om det viser seg at kretsen din benytter NC så kan de derfor ikke benyttes (tror jeg)!

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...