Libre Startet 10.November.2010 Del på Facebook Startet 10.November.2010 Dette er utstyr som kan redde liv, og som er alt for lite utbredt blant båtfolk i Norge. Myndighetene bør motivere til at folk anskaffer personlig nødpeilesender, og ikke demotivere ved å avgiftsbelegge. Saken tas opp i Stortinget i forbindelse med behandling av statsbudsjettet, se: http://www.venstre.no/vestagder/artikkel/30061/ I Sverige og i USA er det gratis å eie og registrere en personlig nødpeilesender. Det bør det bli i Norge også. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 Bra ! Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 Velkommen til BP - Libre Forslaget er prisverdig og det kunne jo utvides (fjern mva og avgifter) til alt utstyr som har med sikkerhet å gjøre. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mouche Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 Ja, og ikke bare på båt, men også på bil, sykkel, motorsykkel, komfyr (barnesikring) osv osv Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Junke Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 (redigert) Da er det jo ett visst håp. Men det er jo en stund til venstre vil få gjennomslag for sine budsjetter! Her er svaret jeg fikk fra Post og Teletilsynet i sommer, da jeg spurte om det var noen planer for dette, eller muligheten for å inkludere en PLB i VHF lisensen: Hei, En PLB er ikke regnet som maritimt utstyr. PLB er knyttet opp mot annet register enn maritimt utstyr og administreres av Post- og teletilsynet. Telenor maritim Radio administrerer maritimt utstyr, herunder EPIRB. Så; Nope, det vil nok være slik det er nå. Redigert 10.November.2010 av Junke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 (redigert) Og hvor er logikken i at det kun er 14% mva på take-away mat ? Siden vi snakker om det :-) http://www.dagsavisen.no/innenriks/article474987.ece?status=showall Redigert 10.November.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 Når det gjelder skatter og avgifter er logikken svært ofte fraværende ...... Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
OT-flyktning Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 Nix! Logikken er: mest er best! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 Hei, En PLB er ikke regnet som maritimt utstyr. PLB er knyttet opp mot annet register enn maritimt utstyr og administreres av Post- og teletilsynet. Telenor maritim Radio administrerer maritimt utstyr, herunder EPIRB. Så; Nope, det vil nok være slik det er nå. Det svaret der gjelder spørsmålet om PLB kan knyttes mot VHF lisensen. Det er neppe aktuelt av mange gode grunner, og det er heller ikke det det Venstre vil endre på. Hvis Stortinget vedtar at PLBer skal være gratis å registrere, så blir det slik. P&T må bare rette seg etter et slikt vedtak, og finansiere registeret på annen måte enn gjennom avgifter fra brukerne. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Junke Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 Det svaret der gjelder spørsmålet om PLB kan knyttes mot VHF lisensen. Det er neppe aktuelt av mange gode grunner, og det er heller ikke det det Venstre vil endre på. Hvis Stortinget vedtar at PLBer skal være gratis å registrere, så blir det slik. P&T må bare rette seg etter et slikt vedtak, og finansiere registeret på annen måte enn gjennom avgifter fra brukerne. Problemet er at svaret var ikke fullstendig på spørsmålet! men det er en annen sak. Kan du nevne gode grunner til at disse ikke skal kunne registreres mot VHF lisens, mens en nødpeilesender kan? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 Hva med redningsvester, redningsflåter, sikkerhetsliner, radar reflektor, AIS, VHF, nødraketter osv... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sebaldus Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 En PLB koster nå fra 230 dollar i Usa. I Norge må man altså betale ca halve innkjøpsprisen i årlig avgift for å ha en slik enhet. Er jo fullstendig meningløst. Kan ikke skjønne annet enn at dette må skyldes et ønske om å holde antall slik enheter nede for å unngå falske alarmer. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 Kan du nevne gode grunner til at disse ikke skal kunne registreres mot VHF lisens, mens en nødpeilesender kan? Den viktigste årsaken er at VHF og EPIRB er knyttet til ett fartøy som sentralene har detaljerte opplysninger om. Maritim kommunikasjon og EPIRB er dessuten regulert i internasjonale avtaler og konvensjoner. En PLB er pr definisjon en personlig enhet som ikke kan være knyttet til et fartøy, og som heller ikke tilfører noen ny funksjonalitet i forhold til EPIRB for fartøyet. En PLB kan dessuten brukes i helt andre omgivelser enn på sjøen, og det vil føre til merarbeid og komplikasjoner for maritimt redningsarbeid og kommunikasjon, og det tror jeg ingen ønsker seg. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Jawik Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 Hva med redningsvester, redningsflåter, sikkerhetsliner, radar reflektor, AIS, VHF, nødraketter osv... Fjern mva og avgiftene for alt dette utstyret. Men sørg da for at ikke prisen økes tilsvarende slik enkelte kremmere pleier å gjøre. En PLB kan dessuten brukes i helt andre omgivelser enn på sjøen, og det vil føre til merarbeid og komplikasjoner for maritimt redningsarbeid og kommunikasjon, og det tror jeg ingen ønsker seg. Dette kan da vel ikke være et argument som motsier at en bør fjerne avgiften. Bruken av PLB er jo uansett ikke forbeholdt landjorden. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sjøtunga Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 Dette kan da vel ikke være et argument som motsier at en bør fjerne avgiften. Nei, det er det på ingen måte. Det var da heller ikke det jeg skrev. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Jawik Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 Du skrev vel det som jeg understreket i innlegget ditt Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sjøtunga Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 Vær så snill og prøv å få med deg konteksten også, jawik. Det var snakk om å begrunne hvorfor en PLB ikke kan ventes å kunne kobles til en VHF.lisens som erstatning for en EPIRB Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Jawik Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 OK :wflag: Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mouche Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 Fjern mva og avgiftene for alt dette utstyret. Men sørg da for at ikke prisen økes tilsvarende slik enkelte kremmere pleier å gjøre. Vanskelig å finne eksempler på at det ikke er akkurat det som vil skje vil jeg tro? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
OT-flyktning Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 Nå er jeg ikke særlig informert på dette området, men dersom disse dingsene kjøpes på internett fra utlandet - noe som jo er etterhvert nokså vanlig - så skulle det jo ikke være et problem - tollen bare krever ikke inn mva. De norske sjappene får enda større prispress dersom de stikker 'momsen' i egen lomme. Og de utenlandske tilpasser neppe sine priser til Norge. Men ellers er jeg enig: hvor skal man begynne, hvor slutte? Å kjøpe fra utlandet - også med norsk moms - når utlandet er rimeligst er nok best for å holde norske priser nede. Sitér dette innlegget Link to post
Söderberg Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 Hej fra Danmark, Lææænge siden jeg har postet noget her - men NU håber jeg at kunne bidrage lidt. Skal huske at nævne først at jeg selv er Maritim Tilbehørs forhandler her i DK - hvorfor jeg kender til dette produktet. Om der findes Norsk forhandler ved jeg ikke - men tjek gerne selv med den Tyske producenten. PLB nu via AIS !!! http://www.weatherdock.de/en/product_page.php?prodid=14 Hvis nogen vil vite mere er det bare at spørge! Med venlig hilsen Anders Rungsted Danmark LM28 Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 Men ellers er jeg enig: hvor skal man begynne, hvor slutte? Jeg tror at en må begynne hos politikerne og sørge for at disse blir overbevist om at sikkerhetsutstyr redder liv, uansett hvor dette befinner seg i bruk, og at mva/avgifter på dette utstyret bør avvikles. Slik det er idag er det usmakelig at staten skal sko seg på dette. Utopi - muligens, men det er lov å Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
OT-flyktning Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 Merverdiavgift er en av de få avgiftene som jeg uten å blunke akseptere som grunnlag for å finansere statens utgifter. Og den skal være flat - panneflat. Har ikke noe sans for redusert mva på mat heller - da bør det være redusert mva på klær også: du fryser raskere ihjel enn at du sulter ihjel. Det finnes nok av særavgifter som er ment til å styre oss - idag hit, imorgen ditt. Da skal de helle legge noen avgifter på farlige ting enn å redusere avgifter på ting som gjør livet sikrere. Er kollisjonsputer mva-fri? Sikkerhetsbelter? Mobiltelefoner (de fleste nødrop kommer idag inn fra mobiltelefoner)? Helt dødfødt tankegang... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 Enig med Trikola. Vi er ikke tjent med at det bygges opp enda et byråkrati som skal vurdere hva som er verdig sikkerhetsutsyr og hva som ikke er. Samt hvordan sikkerhetsutstyr som leveres i en pakke sammen med bil/båt/whatever skal verdivurderes i forhold til totalprisen på pakken, etc, etc... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
OT-flyktning Svart 12.November.2010 Del på Facebook Svart 12.November.2010 Omtales nå også her: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=553252&cat=5867 Må si at jeg først nå forstår at forslaget ikke angår merverdiavgift, men en særavgift (kr 600/år). Dette er jeg selvfølgelig enig i, men finansdepartementet vil sikkert styre oss i en mer miljøvennlig retning med denne avgiften Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.