Sebaldus Svart 12.November.2010 Link til dette innlegget Svart 12.November.2010 Har heller ikke skjønt hvorfor folk snakker om mva og generell motstand mot avgifter i denne tråden. Her er det snakk om en særnorsk, årlig avgift på nærmere 1/3 av innkjøpsprisen på enheten. Lurer hvor denne avgiften egentlig havner? Er det en fiskal avgift som skal rett i statskassa? går det til finansiering av leteaksjoner? til finansiering av post og teletilsynet? Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 12.November.2010 Link til dette innlegget Svart 12.November.2010 Hva skjer dersom vi kjøper nødpeilesender i utlandet og gir pokker i Norske avgifter. Senderes skal kun utløses i en nødsituasjon, antar at vi blir reddet selv om senderen ikke er registert. Ved nød skal vi bruke alle midler for å bli reddet, også uregisterte sendere!! Sitér dette innlegget Link to post
Lbjordal Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 Gammel tråd, men problemet er like my tillstede. Bestillte nylig PLB med tanke på atlanterhavskryssing og deltakelse i ARC. Må innrømme at eg var klar over lisensavgifta på 600kr året. (ja, ja. Bor i norge tjener greit og lever med det.) Det jg ble irritert over var at denne avgiften er per kalenderår, slik eg no må betale 600kr for å ha denne senderen resten av året (50 dager) og nye 600,- for kommende år. Post og teletilsynet burde i det minste fakturert etter bruksår Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 Ja, det er et synpunkt man kan ha sympati med, men er ikke årsavgiften et greit bidrag til finansiering av tjenesten? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 Det er en enkel måte å finansiere tjenesten på, men i mine øyne totalt uegnet. Her har samfunnet så mye å vinne på at terskelen for kjøp og bruk er lav at det ville være langt bedre å finansiere dette over skatteseddelen. Å sørge for borgeres sikkerhet var blant de siviliserte staters første og viktigste oppgaver, jeg synes det er direkte merkelig at både dette og VHF-lisens driftes som om det var snakk om normale varer og tjenester uten noen betydning for samfunnet. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 Det er en enkel måte å finansiere tjenesten på, men i mine øyne totalt uegnet. Her har samfunnet så mye å vinne på at terskelen for kjøp og bruk er lav at det ville være langt bedre å finansiere dette over skatteseddelen. Å sørge for borgeres sikkerhet var blant de siviliserte staters første og viktigste oppgaver, jeg synes det er direkte merkelig at både dette og VHF-lisens driftes som om det var snakk om normale varer og tjenester uten noen betydning for samfunnet. Ganske riktig. Har ikke registrert at noen politisk konstelasjon er for en omlegging. Svarer derfor årsavgiften både fordi den er obligatorisk og fordi det er mitt økonomiske bidrag til et sikkerhetssystem jeg selv har svært stor nytte/glede av. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 (redigert) Hva skjer dersom vi kjøper nødpeilesender i utlandet og gir pokker i Norske avgifter. Senderes skal kun utløses i en nødsituasjon, antar at vi blir reddet selv om senderen ikke er registert. Ved nød skal vi bruke alle midler for å bli reddet, også uregisterte sendere!! Det som kan skje er at serienummeret til nødpeilesenderen leses av, sammenlignes med listene og de finner ut at den var solgt i f.eks USA. (Dette skjer automagisk). Det neste som skjer er at varselet i første omgang går til den amerikanske kystvakten i stedet for til hovedredningssentralen i furet værbitt. Kystvakten vil så se at "Hei, dette er laaaaaaangt utfor vårt område" og så videresende varselet dit det skal. Med andre ord, du risikerer unødvendig forsinkelse. Og det er ikke helt heldig om du bader ufrivillig i Vestfjorden i januar f.eks. Redigert: Signalet fra nødpeilesenderen oppfangest først av satellitter. Hvem som får info'en fra satellitten først avhenger av hvilken bakkestasjon den passerer først etter å ha fanget opp signalet. Med litt flaks så går det rett til Hovedredningssentralen, med litt uflaks så havner den først en annen plass. Da brukes serienummeret til å finne ut hvor nødpeilesenderen hører hjemme og signalet routes dit automatisk. Det er personell som overvåker prosessene og signalet skal i utgangspunktet varsles til nærmeste redninssentral uansett hvor senderen er registrert. Men er den registrert i Norge, så fjerner man mulige komplikasjoner og man er sikrest mulig på at alarmen går på rett sted fortest mulig. Redigert 5.November.2012 av Kenneth (KAH81) (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
ravddo Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 At årsavgiften betales inn ved registrering første gang er helt ok. Norge er et av veldig få land som faktisk registrerer senderen på person. Avgiften skal ikke dekke inn drifting av systemet kun for å stå på listen hos post og teletilsynet. Jeg mener at det burde holdt å betale for førstegangsregistrering! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Vestkystseiler Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 (redigert) Signalet fra nødpeilesenderen oppfangest først av satellitter. Hvem som får info'en fra satellitten først avhenger av hvilken bakkestasjon den passerer først etter å ha fanget opp signalet. Med litt flaks så går det rett til Hovedredningssentralen, med litt uflaks så havner den først en annen plass. Da brukes serienummeret til å finne ut hvor nødpeilesenderen hører hjemme og signalet routes dit automatisk. Det er personell som overvåker prosessene og signalet skal i utgangspunktet varsles til nærmeste redninssentral uansett hvor senderen er registrert. Men er den registrert i Norge, så fjerner man mulige komplikasjoner og man er sikrest mulig på at alarmen går på rett sted fortest mulig. Er det registrering på PLB i Norge ? I USA er det ikke noe offentlig registrering av PLB (i motsetning til EPIRB). Dersom jeg med min USA-kjøpte PLB kommer i havs- eller fjell-nød her i Norge og utløser denne, regner jeg da med at det er Norske redningsinstanser som alarmeres ? Signalet kan jo peiles med ~100 m nøyaktighet, og da burde det jo ikke være vanskelig å finne ut at det er norske redningsinstanser som skal alarmeres, ansett serienummer på PLBen. Er det noe jeg har misoppfattet her ? Dette gjelder PLB med innebygd GPS, hvordan det stiller seg med PLB uten GPS vet jeg ikke. Redigert 5.November.2012 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 Det er ingen forskjell i redningstjenesten. Blir en utløst så rykkes det ut like fort uansett. Med GPS blir søkeområdet mindre. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Kenneth 81 Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 Den største forskjellen på PLB og EPIRB er størrelsen, batteritid og sendeegenskaper når enheten ligger i vann. Der er EPIRB er stor og beregnet for fast montering, har omtrent dobbelt så stort batteri og fungerer litt bedre når enheten flyter i vannet. PLB'en bør du feste høyt på redningsvesten når du og den må forlate skuta. Det gir den best forhold å jobbe i. Serienummeret vil fremdeles fortelle hvilket land PLB'en er kjøpt i og dermed antatt brukt i. I utgangspunktet så skal nærmeste redningssentral ha beskjeden, men det har hvistnok vært tilfeller der HRS på Bodø har fått beskjeden via USA pga serienummer-krøll. Når det gjelder dette så er det ingen forskjell på med og uten GPS. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kenneth 81 Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 Jeg må legge til at jeg selvsagt er enig i at årsavgiften må fjærnes snarest mulig på nødpeilesendere. Både personlige og båtmonterte til privat bruk. Registrering er jeg derimot for. Det er en del falske alarmer, og hvis redningssentralen kan slå opp navn og telefonnummer så har de mulighet til å ringe å dobbeltsjekke om det er en falsk alarm eller ikke. Litt dumt at redningshelikopteret jakter på en falsk alarm når noen får problemer... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Vestkystseiler Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 Ifølge US Coast Guard er 94% (!) av alle EPIRB alarmer falske. Som følge av registreringsplikt på EPIRB var man istand til å fastslå at det dreide seg om falsk alarm før iverksettelse av redningsaksjon i 65% av tilfellene. Kilden er West Marine sine websider, det sies ingenting om tilsvarende tall for PLB. Sitér dette innlegget Link to post
Lbjordal Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 I forbindelse med drifting av systemet er eg av den oppfattning at 600,- årlig fra hver bruker burde kjøpe eit system der brukeren sjølv kan endre registrert informasjon (Bruksområde, kontakinformasjon osv) for kvar gong PLB en blir brukt i ulike områder til ulike aktiviteter. Dette burde det vere en "app" for men også eit enkelt skjema på nett. Sjølv skal eg i første omgang bruke PLB en på atlanterhavskryssing, men når eg kjem heim vil bruken vere meir variert (kajakk, seiling, fjellet osv. ) Det burde også stillast spørsmål om en slik nasjonal registrering er det optimale eller om bruker burde ha direkte kontakt med eit felles internasjonalt register.... Ein forventer tross alt at Ein EPIRB eller PLB virker like bra og effektivt uavhengig av kvar i verden en befinner seg. (Sjølve rednings apperatet er ei anna sak) Lars Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Post og teletilsynet må jo ha penger til andre ting ! Som denne meget viktige saken..... Man må jo passe på at ting er korrekt merket. Og spesielt siden det har med EU å gjøre så må jo det norske Post og teletilsynet ordne opp Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Post og teletilsynet må jo ha penger til andre ting ! Som denne meget viktige saken..... Man må jo passe på at ting er korrekt merket. Og spesielt siden det har med EU å gjøre så må jo det norske Post og teletilsynet ordne opp Kanon! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.