oda78 Startet 10.November.2010 Link til dette innlegget Startet 10.November.2010 Altså, er det nødvendig å ha frostvæske i en saltvannkjølt motor i en båt som skal ligge på sjøen i vinter? Har stengt tilførsel av saltvann. Båten er fortøyd i sjøen og det blir ikke is der. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 Ville nok kjørt gjennom med ferskvann først for å få ut saltet og etterpå kjørt gjennom utblandet frostvæske for å stoppe videre korrosjon i løpet av vinteren. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
loix Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 du må nesten kjøre inn litt frostvæske i motoren ja, ellers så riskikerer du sprekk i blokka, frostplugger som detter ut osv... Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 Når du kjører gjennom frostvæske blandingen så husk å fjerne termostaten, da trenger du ikke å kjøre den varm for å vente på at termostaten åpner. Gjør du ikke dette så forsvinner bare frostvæskeblandingen rett i eksosen og ikke i blokka. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 Sjøvannskjølte motorer har oftest muligheter for drenering av sjøvann fra sylindre og manifold. Ved frostfare må disse åpnes slik at sjøvannet renner ut. Samtidig slippes der oksygen til slik at rusten får herje vilt. Fyller man opp med frostvæske unngår man dette. Sitér dette innlegget Link to post
salti Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 siden du antageligvis vil ta best mulig vare på motoren din så er det ikke noe å lure på. først ferskvannskjøring,deretter frostvæske blandet med vann vanligvis 50/50 ref til kanna på frostvæska du kjøper. deretter har både du og motoren det bra!! Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 det er da mange saltvannskjølte motorer som brukes om vinteren og da.. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 (redigert) Om det er nødvendig vet du ikke før det har gått galt. Jeg skal også ha båten ute i vinter, og jeg kjører igjennom saltvannsdelen av motoren med 15l 30% frostvæske etter hver tur. Videre fyller jeg sjøvannsfilteret med frostvæske, slipper ut til frostvæska kommer inn i stengeventilen og lukker igjen. Dette for å unngå å sprenge i stykker kuleventilen som lukker inne en vannskvett i lukket stilling. Bruker BT frostvæske, men har regnet ut at hver tur koster meg en 100-lapp i frostvæske. Jeg har riktignok ferskvannskjølt motor, men sikring av saltvannskretsen blir vel mye det samme i dette spørsmålet. Jeg ligger i boblehavn, men jeg vet ikke hva vanntemperaturen i råka kan komme ned i om det bare blir kaldt nok. Så lenge det er åpen råk vil nok vann fra dypere lag komme opp, men det skal ikke mer til at det ryker en sikring, bobleanlegget tar en pause, og temperaturen synker raskt. -koh Redigert 10.November.2010 av koh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
salti Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 ahh, trodde motoren skulle i vinterdvale skj du. klart sjøvannskjølte motorer som brukes jevnlig ikke alltid kjøres med frostvæske. sabben min får nøye seg med å dren 2 skruer på vannpumpa når eg bruker den om vinteren. skal den ikke brukes jevnlig så konserveres den med frostvæske. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 Om det er nødvendig vet du ikke før det har gått galt. Jeg skal også ha båten ute i vinter, og jeg kjører igjennom saltvannsdelen av motoren med 15l 30% frostvæske etter hver tur. Jeg gjorde også slik det første året med sjøvannskjølt motor. Men det var fryktelig mye dyr frostvæske som gikk rett på sjøen, så jeg begynte å lure litt på om det egentlig var nødvendig. jeg monterte derfor et ute/inne termometer i båten, med føleren i motorrommet for å følge med på temperaturen. Og i løpet av de åtte-ni årene som har gått siden, har jeg ennå inne vært nede i minusgrader i motorrommet! Så på disse årene har jeg sikkert spart bortimot et par hundre liter frostvæske, og ikke minst spart sjøen for den samme mengde forurensing. Bare prøv, så skal du se at du klarer å holde kontrollen du også! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
koh Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 Tja - jeg målte faktisk minimumstemp på 0.00 i går, og det var ikke mange kuldegradene ute - men en heftig vind, og jeg har ikke gjort noe m luftinntakene mine. Dette på tross av at jeg har en 200w ovn i motorrommet. Noen som vet laveste % sats man kan ha på vanlig blå frostvæske for å hindre spregning. Det som står på flaska dreier seg jo om å holde kjølevæsken fritt flytende. Jeg har blitt fortalt at du kan gå ganske langt ned i % før kjølevæsken får sprengekraft. I gråsonen her snakker vi sørpevann som kan tilstoppe systemet midlertidig, men altså ikke sprenger. -koh Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 Jeg har vært nede i pluss 0,5, da med minus femten på utsiden. Men jeg har ikke utvendige luftinntak, så i mitt motorrom er det vindstille... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
oda78 Svart 11.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Takk, takk for raske og gode svar som vanlig Da blir det nok en runde med frostvæske. Båten vil ikke bli brukt før i vår, så det blir ikke så mye penger i frostvæske eller forurensing av det. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Nei, om du ikke skal bruke båten i vinter så er frostvæske lurt. Både med tanke på frost og korrosjon. Men kjør godt gjennom den med ferskvann først, så du får skyllet ut alt saltet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Her står det noe fornuftig som bør kunne berøre denne saken: http://www.marna.no/subdet48.htm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.