Jump to content

Trenger en frostvæske i saltvannskjølt motor på sjøen om vinteren?

oda78

Recommended Posts

Om det er nødvendig vet du ikke før det har gått galt. Jeg skal også ha båten ute i vinter, og jeg kjører igjennom saltvannsdelen av motoren med 15l 30% frostvæske etter hver tur. Videre fyller jeg sjøvannsfilteret med frostvæske, slipper ut til frostvæska kommer inn i stengeventilen og lukker igjen. Dette for å unngå å sprenge i stykker kuleventilen som lukker inne en vannskvett i lukket stilling. Bruker BT frostvæske, men har regnet ut at hver tur koster meg en 100-lapp i frostvæske. Jeg har riktignok ferskvannskjølt motor, men sikring av saltvannskretsen blir vel mye det samme i dette spørsmålet.

Jeg ligger i boblehavn, men jeg vet ikke hva vanntemperaturen i råka kan komme ned i om det bare blir kaldt nok. Så lenge det er åpen råk vil nok vann fra dypere lag komme opp, men det skal ikke mer til at det ryker en sikring, bobleanlegget tar en pause, og temperaturen synker raskt.

-koh

Redigert av koh (see edit history)

ahh, trodde motoren skulle i vinterdvale skj du. klart sjøvannskjølte motorer som brukes jevnlig ikke alltid kjøres med frostvæske. sabben min får nøye seg med å dren 2 skruer på vannpumpa når eg bruker den om vinteren. skal den ikke brukes jevnlig så konserveres den med frostvæske.

Om det er nødvendig vet du ikke før det har gått galt. Jeg skal også ha båten ute i vinter, og jeg kjører igjennom saltvannsdelen av motoren med 15l 30% frostvæske etter hver tur.

Jeg gjorde også slik det første året med sjøvannskjølt motor. Men det var fryktelig mye dyr frostvæske som gikk rett på sjøen, så jeg begynte å lure litt på om det egentlig var nødvendig. jeg monterte derfor et ute/inne termometer i båten, med føleren i motorrommet for å følge med på temperaturen. Og i løpet av de åtte-ni årene som har gått siden, har jeg ennå inne vært nede i minusgrader i motorrommet! Så på disse årene har jeg sikkert spart bortimot et par hundre liter frostvæske, og ikke minst spart sjøen for den samme mengde forurensing. Bare prøv, så skal du se at du klarer å holde kontrollen du også!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tja - jeg målte faktisk minimumstemp på 0.00 i går, og det var ikke mange kuldegradene ute - men en heftig vind, og jeg har ikke gjort noe m luftinntakene mine.

Dette på tross av at jeg har en 200w ovn i motorrommet.

Noen som vet laveste % sats man kan ha på vanlig blå frostvæske for å hindre spregning. Det som står på flaska dreier seg jo om å holde kjølevæsken fritt flytende.

Jeg har blitt fortalt at du kan gå ganske langt ned i % før kjølevæsken får sprengekraft. I gråsonen her snakker vi sørpevann som kan tilstoppe systemet midlertidig, men altså ikke sprenger.

-koh

Nei, om du ikke skal bruke båten i vinter så er frostvæske lurt. Både med tanke på frost og korrosjon. Men kjør godt gjennom den med ferskvann først, så du får skyllet ut alt saltet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...