Erik Startet 11.November.2010 Link til dette innlegget Startet 11.November.2010 (redigert) Gjentatte ganger er det satt teiner rett bak båten min, som ligger på privat (ikke min, den er lånt) brygge. De ligger ofte slik at det vil være vanskelig å komme ut fra brygga uten å risikere å få det i propellen, for ikke å snakke om inn til brygga i mørke. Har flere ganger flyttet dem (ved at manskap har hykket dem med båtshaken når jeg manuvrerer fra brygga, og så sluppet dem på samme dybde lenger inne der de ikke er i veien (og det står andre teiner med lik blåse fra før, så eier finner dem igjen). Sist tur vi var ute (Lørdag) gjorde vi dette, og etter å ha lagt til igjen på kvelden i bekmørkna, så vi at den allerede var satt tilbake. Jeg hadde nok kjørt rett over den, men heldigvis var det greie vindfiorhold , så propellen sveiv ikke de siste metrene inn til brygga. Men i dag måtte jeg ut og snu båten i arbeidstiden (det er stormvarsel på ugunstig vindretning her i dag), og der stod det atter en gang teine, akurat utfor rekkevidde av båtshaken. Jeg turde ikke legge fra brygga uten å fjerne den, da det var vind og strøm og jeg var alene. Måtte med andre ord rigge til jolla med påhengeren for å få tak i den. Denne gang var jeg iritert, så jeg slapp ut fangsten og kastet teina opp i strandsteinene. Men hva bør jeg gjøre for å få slutt på idiotien ? Vedkommende (det er like blåser hver gang) skjønner tydeligvis ikke vennlig flytting av redskapen. Hva ville du gjort i en sånn situasjon ? Ps : Det er ikke telefonnr på blåsa, ellers kunne jeg jo bare ringt. Redigert 11.November.2010 av Erik (see edit history) Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mulligan Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Ring Politiet så fjerner de redskapen. Det er ikke tillatt med faststående redskap som ikke er merket. Link to post
avmønstret5 Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Dra den opp, ta en festmiddag på innholdet og gi teina til en du kjenner som fisker med teine mot en middag en gang i året. Dette var "bissnissmåten", med det er flere alternative metoder ;) Link to post
Erik Svart 11.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 (redigert) Ring Politiet så fjerner de redskapen. Det er ikke tillatt med faststående redskap som ikke er merket. Føler streng tatt ikke at dette er en politisak, og hvis de faktisk hadde tatt aksjon i denne saken, når de ikke gjør annet enn å henlegge både innbrudd og tyverier jeg har opplevd tidligere, så hadde jeg nesten blitt litt skuffet av prioriteringen.. Dra den opp, ta en festmiddag på innholdet og gi teina til en du kjenner som fisker med teine mot en middag en gang i året. Dette var "bissnissmåten", med det er flere alternative metoder ;) Hvor mye har jeg rett til å ta meg til rette ? Vedkommende skaper jo ett praktisk problem for meg, og i ytterste konsekvens kan det ende med at han påfører meg matrielle skader som følge av sin praksis, men har jeg rett til å beslaglegge annenmanns redskap ? Ett annet moment er at det nok er nokså opplagt hvem som fjerner redskapen, da det er bak min båt det står. Vil jo helst ikke skaffe meg en uvenn som kan tenkes å sabotere/"beslaglegge" mitt utstyr.. Redigert 11.November.2010 av Erik (see edit history) Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Geir Hel Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Du kan skrive ein lapp som du fester til blåsa og eller trekk opp teina sett den på kaien slik de ser den med ein lapp inni. Hva du skriver på lappen er opp til deg. Endelig båt igjen Link to post
RSL Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Kutt tauet på teina og om noen kommer å spør om du har gjort det, kan du fortelle at det var en helvetes jobb å få tauet ut av propellen. RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
SeaRaymond Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Prøv å oppfordre eier av teinen å ta hensyn, og forklar at måten teinen gang på gang blir satt er til fare både for hans redskap og din båt. Ta bildet av forholdet for evt fremtidig dokumentasjon. Hjelper ikke dette hadde jeg kosekvent kastet redskapen på land hver gang, og selvsagt uten innhold. Om dette heller ikke hjelper kommer steget der du må finne teienefiskerens båt og lage til noe alla det samme for å vanskeliggjøre nettopp for han.... sånn kan en holde det gående til en av dere kapitulerer eller kjører sak rettsmessig eller på egen hånd Sorry, kunne ikke spare meg det siste da jeg ser dette kan strekke langt ut dersom denne teinefiskeren ikk hittil har tatt dine handlinger seriøst. Av alle fantasillioner av teieneplasser i sjøen er det jo rent for j....ig at en ikke kan eller vil se at denne formen for teiensetting er til betydelig hinder. Link to post
Mulligan Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Føler streng tatt ikke at dette er en politisak,. Vet ikke hvordan det er på dine kanter, men her omkring fjerner politiet umerket redskap. Link to post
avmønstret5 Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 En trenger vel ikke å rope på Staten i en hver liten fillesak. Snakk med personen, han er kansje ikke en vrangvillig og hevnlysten fan, bare litt treig, men er han det første så er det som sagt flere alternative måter å ordne opp på. Link to post
RSL Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Snakk med personen, han er kansje ikke en vrangvillig og hevnlysten fan, bare litt treig, men er han det første så er det som sagt flere alternative måter å ordne opp på. Problemet ligger vel i det at trådstarter vet hvem som eier faanskapet og da blir det litt knotete å snakke med han. Siden plassen er lånt, kan du jo spørre eieren av båtplassen om han har peiling på hvem det kan være. RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
jensemann2 Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 dra de opp og ta fangsten, så senker du de på dypt vann uten blåser. Gjør det hver gang han setter nye så tar det vel ikke lang tid før problemet er løst:) Link to post
rmyra Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 dra de opp og ta fangsten, så senker du de på dypt vann uten blåser. Gjør det hver gang han setter nye så tar det vel ikke lang tid før problemet er løst:) Det er vel ingen god løsning med hensyn te miljø og ikke minst med tanke på hvor mye fangstutstyr det står rundt forbi og bare fanger og fanger Link to post
Halcyon Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 hva med å sette seg i fosterstilling i dusjen å gråte? Link to post
JGH Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Ville tatt opp teina, kappa tauet opp i biter og lagt ved ein lapp som forklarte problemet ditt med å få tauet ut av propellen og at det er ønskeleg at han finner ny plass til teina si. BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
millisivert Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 (redigert) [...] i fosterstilling i dusjen å gråte? Det tror jeg kan fungere, men ikke glem å suge på tommelen mens du rugger sakte frem og tilbake der inne i dusjen... Selv tror jeg hadde satset på ninjaer, masse ninjaer med våtdrakter, som kan svømme ned å åpne teinene og legge små røykbomber skjult inne i tomme krabbeskall i teinene. Når røykbombene eksploderer og fyller kjøkkenet til teineterrosisten med ninja-røyk skjønner han nok at han skal slutte å sette teiner akkurat der Redigert 11.November.2010 av millisivert (see edit history) Link to post
ags88 Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Syns det var endel dårlige løstninger her, som gjør fort saken verre. Heng ved en lapp, hvor du skriver at det skaper problemer for deg, så order det seg sikkert. Om, der ikke løser seg, selv om du vet at han har lest lappen, så tar du bare opp utstyret og legger det på land. Dette løser seg helt sikkert på en normal måte, med normal folkeskikk Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
jensemann2 Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 brenn de da. Link to post
free Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Tipper at det finnes en grense for hvor mange teiner denne fiskeren er villig til å miste på denne fiskeplassen rett bak båten din, det blir din oppgave å finne ut dette. Umerkede teiner tilhører ingen, de skal taes på land. Du får rigge deg til med ei lang lekte med en spiker eller krok i enden å hale inn før du skal utpå. Link to post
Manzon Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Vist teinene er umerkete så er det bare å trekke teinene opp, ta dem med deg hjem. Skulle noen spørre så er det bare å si at fiskerioppsynet har hatt kontroll, og at vedkommende må kontakte dem. Vist han lurer på hvorfor så er det bare å si at det er krav til merking. Snakket med en som jobbet i fiskeri tilsynet, og han sa det enkelt. De trekker alle teiner som er umerkete eller som er ulovlige. Han oppfordret oss faktisk til å enten rapportere inn til dem eller politiet eller å gjøre det enkelt for alle parter, trekk teiner og garn som ikke er merket og behold dem selv... Dette var vel og merke etter en del brune, men allikevel, han har jo ett poeng. Ingen som ringer og vil ha tilbake teiner som er umerkete eller ulovlige da boten er relativt stiv for å si det mildt :) Link to post
Skipper Worse Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Du er i din fulle rett til å lempe teinene på land, siden de hindrer din tilflottsrett til bryggen. Legg dem på bryggen med en lapp om hvorfor, så kommer eieren i al høve i ansvar hvis du får skade pga. teinene. I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Vidar'n Svart 12.November.2010 Link til dette innlegget Svart 12.November.2010 (redigert) Heisann Jeg har det samme problemet her hos meg, ikke det at det er det helt stoore problemet, for jeg har god plass rundt meg. Men dog må teinene plasseres rett rundt skroget.. Men så over til mitt lille spørsmål: Her ute hos meg har jeg noen småtrange sund å gå gjennom når jeg skal ut å nyte sjølivets gleder. Sundene er både merket striplet lei i kartene, samt at de er godt merket med både fine fargede lys og staker med leimerker. Selvfølgelig nå i hummertia, ligger sundene proppa av teiner, både merket og umerket. Jeg er også ute en del i mørket, så min store skrekk er at jeg tråler teiner og ruser på veg ut og inn, skader på propeler og andre ting, hvem er ansvarlig, og til slutt, er det lovlig ? Se for deg et sund, 20m bredt, 7 blåser midt i leia på forskjellig bredde. Etter mørkets frembrudd. Hmm, hadde Politi sett unnamanuvreringen hadde jeg sikkert blitt tatt for fyllakjøring. Vidar'n Redigert 12.November.2010 av Vidar'n (see edit history) Link to post
lnjk Svart 12.November.2010 Link til dette innlegget Svart 12.November.2010 Klipt fra Fiskeridirektoratet sine sider; fritidsfiske/redskap Ansvar for andres redskap I perioder av året er fiskeriaktiviteten langs kysten større enn ellers. Dette gjelder både fritidsfiske og yrkesfiske. Hvis du kommer til et område der redskap er satt ut, plikter du å gjøre deg kjent med hvor redskapen står. Du må ikke manøvrere eller plassere båten din slik at du skader redskap, eller slik at fangstmulighetene hemmes. Alle som skader andres redskap som er satt i sjøen for fangst, må erstatte skaden. Dette gjelder også tap av fangst og tap som følge av avbrudd i fisket. Det er forbudt å la redskap, fortøyninger og andre gjenstander stå igjen i sjøen eller på sjøbunnen uten grunn. Det er også forbudt å bruke levende dyr eller fisk til agn. På Skagerrak-kysten er det forbudt å bruke lyster (stikkeredskap), eller ålesaks med kunstig lys når du fisker. Link to post
Vidar'n Svart 12.November.2010 Link til dette innlegget Svart 12.November.2010 Hehe, ja, riktig, eller rett å slett bli hjemme, for teinefiskeren som skal ha hummer til Jul, har sperra sundet. Var vel dette jeg var på jakt etter og hadde mistanken. Vidar'n Link to post
Erik Svart 12.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2010 Umerkede teiner tilhører ingen, de skal taes på land. Vist teinene er umerkete så er det bare å trekke teinene opp, ta dem med deg hjem. Skulle noen spørre så er det bare å si at fiskerioppsynet har hatt kontroll, og at vedkommende må kontakte dem. Vist han lurer på hvorfor så er det bare å si at det er krav til merking. Snakket med en som jobbet i fiskeri tilsynet, og han sa det enkelt. De trekker alle teiner som er umerkete eller som er ulovlige. Han oppfordret oss faktisk til å enten rapportere inn til dem eller politiet eller å gjøre det enkelt for alle parter, trekk teiner og garn som ikke er merket og behold dem selv... Dette var vel og merke etter en del brune, men allikevel, han har jo ett poeng. Ingen som ringer og vil ha tilbake teiner som er umerkete eller ulovlige da boten er relativt stiv for å si det mildt :) Har vi noen forskrifter eller annet materiale som sier det ? Da kunne jeg skrevet ut/markert dette, og hengt på teinene. Må bare finne en vanntett metode. Du får rigge deg til med ei lang lekte med en spiker eller krok i enden å hale inn før du skal utpå. Jeg har en entrekrok jeg av og til bruker når jeg skal inn til land. Den kan jeg bruke og få fatt i blåsene fra brygge/båt uten å legge utpå først Du er i din fulle rett til å lempe teinene på land, siden de hindrer din tilflottsrett til bryggen. Legg dem på bryggen med en lapp om hvorfor, så kommer eieren i al høve i ansvar hvis du får skade pga. teinene. Ja har han det ? En ting er at jeg ser og forholder meg til teinene i dagslys når jeg legger ut, men på denne årstiden er det stort set bekmørkt når jeg jkommer inn igjen, og senest Lørdag var en teine jeg hadde flyttet da jeg dro ut flyttet tilbake da jeg kom inn. Kjørte rett over den, men heldigvis sveiv ikke propellen da. Små mørkerøde kuler viser dårlig i mørket, og selv om jeg hadde en person i baugen som skulle hoppe i land (samme person som hjalp å flytte teina) så vi den ikke. Det er mao bare ett tidspørsmål før dette havner i propellen hvis det ikke løser seg. Er teinesetter i ett ansvar dersom teinetau i propellen skaper skade ? Det kan jo både generere skade på min og andre båter hvis motor/propell stopper under tillegging i vind og strøm, og det kan og tenkes jeg må ha dykker/slipping for å bli kvitt det igjen. Kan jeg da trekke vedkommende i ansvar ? Heisann Jeg har det samme problemet her hos meg, ikke det at det er det helt stoore problemet, for jeg har god plass rundt meg. Men dog må teinene plasseres rett rundt skroget.. Men så over til mitt lille spørsmål: Her ute hos meg har jeg noen småtrange sund å gå gjennom når jeg skal ut å nyte sjølivets gleder. Sundene er både merket striplet lei i kartene, samt at de er godt merket med både fine fargede lys og staker med leimerker. Selvfølgelig nå i hummertia, ligger sundene proppa av teiner, både merket og umerket. Samme her. Det er ett sund med ei bru over, ca 10-15 meter bredt (der man kan seile, det er skjær på andre siden). Der har det også flere ganger stått teiner, både før og i hummersesongen. Heldigvis er det litt lys fra brua, så når man vet om det har jeg greid å se dem, samt har motor i fri gjennom sundet. Men det er trist at enkelte bruker så lite gangsyn ved valg av fiskested. Klipt fra Fiskeridirektoratet sine sider; fritidsfiske/redskap Ansvar for andres redskap I perioder av året er fiskeriaktiviteten langs kysten større enn ellers. Dette gjelder både fritidsfiske og yrkesfiske. Hvis du kommer til et område der redskap er satt ut, plikter du å gjøre deg kjent med hvor redskapen står. Du må ikke manøvrere eller plassere båten din slik at du skader redskap, eller slik at fangstmulighetene hemmesAlle som skader andres redskap som er satt i sjøen for fangst, må erstatte skaden. Dette gjelder også tap av fangst og tap som følge av avbrudd i fisket.. Det er forbudt å la redskap, fortøyninger og andre gjenstander stå igjen i sjøen eller på sjøbunnen uten grunn. Det er også forbudt å bruke levende dyr eller fisk til agn. På Skagerrak-kysten er det forbudt å bruke lyster (stikkeredskap), eller ålesaks med kunstig lys når du fisker. Uthving gjort av meg. Dette betyr i praksis at det er JEG som gjør noe galt her. Jeg har bryggeplass som skaper fare for teinene hans. Det er ikke mulig å gå trygt fra til brygga slik de står, og avbryter jeg fisket ved å ta de på land må jeg erstatte både den fangst som er i dem, og den fangst som ikke får sjansen til å gå i dem. Til mitt forsvar hadde jeg båten der da teinene ble lagt der første gang, så hadde jeg latt være å bruke båten hadde det vært greit, men alt bruk av båten de siste ukene samt min selvtekt ved å flytte teinene og nå siste gang åpne dem og kaste dem opp i strandsteinene er i strid med forskriftene da Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
SeaRaymond Svart 12.November.2010 Link til dette innlegget Svart 12.November.2010 Ser slik ut ja, men er ganske sikker på at det også finnes en regel som sier at en ikke skal plassere fiskeredskaper på en slik måte at det er til betydelig sjenanse og hinder for fartøy, og i ditt tilfelle må da en slik regel (om den finnes) tale til din fordel. Hva om en fisker la fiskeredskaper langs kaier og fergeleier rundt om i landet, tror du dette hadde da vært til lovlig hinder for yrkesflåten? neppe, vekk med det, pronto! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn