Jump to content

Utenbords kontra innenbords

AQ140A

Recommended Posts

Har tenkt nå de siste dagene om å bytte ut motoren jeg har med en ny evt. utenbords. Dette på grunn av både sikkerhet, pris, plass og støy innvendig. Skroget jeg har, er det nærmeste jeg kommer en selco 22 ancas. Jeg klarer 22 knop med AQ140A. Skroget er ganske flatbunnet.

Noen som erfaringer med å bytte til utenbords mtp. fart evt. andre erfaringer?

(Vennligst se bort fra å støpe igjen hullet da dette er i boks vist jeg bestemmer meg for det)

Setter pris på all hjelp da jeg er i gropen av å ta hele motoren og drevet ut.

Hei du. Er den eksisterende volvomotoren på 140 hk? En utenbord vil nok være vesentlig lettere ,og billigere i innkjøp.

Velger du en moderne utenbordsmotor være seg 4 takt eller DI 2 takt. Vil forbruket ditt gå ned. En slik innstallasjon vil virke vesentlig piggere også. En 150 hk 2 takt veier godt under 200 kg.

Tror du vil greie ca samme fart med 100 hk. Dette grunnet lavere vekt ,og moderne nyere motor. Hvet du noe om fartspotensialet til båten din?

Hvis det er noe høyere en 22 knop la oss si 30 knop. Kan f.eks en 150 v6 maskin være et bedre valg med dertil bedre marsj engenskaper.

Tror ikke 30 knop skulle være noe problem nei, men den er fremtung så mulig den ville overplane, men muligens vil vekten som kommer lengre bak oppveie litt.

Vet ikke. Muligens burde jeg bare starte med å ta ut å tette og lete etter utenbordsmotor

Noen andre som har erfaringer å dele?

Hei du. Er den eksisterende volvomotoren på 140 hk? En utenbord vil nok være vesentlig lettere ,og billigere i innkjøp.

?

En innbordsmotor er jo nesten gratis? jeg vurder båt med innbords bensin nettop pga at de koster 30-40% mindre en påhenger!

Veier mer ja, og bruker no bittelitt mer bensin. Men trygghet, støy og pris er noe som absolutt trekker opp

Ja det er mulig at en innebordsmotor er billigere, ser ikke helt det på finn sine bruktsider men muligens har du kontakter.

Ett annet moment jeg ser er at på mine trakter er det omtrent umulig å få service/overhalt drev og bensinmotorer. Selv om jeg kjøper diesel så er veien lang til nærmeste sted.

Da er det langt enklere å ha en utenbordsmotor som jeg kan ta med på hengeren vist det trengst.

For all del jeg har ikke låst meg til utenbord men:

Pristilbud på en ny volvo bensiner 130hk inkl. drev 115000 pluss 20000 i instalasjonskostnader.

Hvorfor skal en motor med færre hk gi samme fart fordi den er moderne?

Ellers: Innenbordsmotor for meg. :smash:

Primært med tanke på vekt, men også alder/slitasje. At det er mindre problemer med innenbords innstallasjoner stiller jeg meg skeptisk til. 150 hk utenbords får en jo tak i en fin en til 50 000 kr.

Da er det lite service, styr og stell å tenke på. Støy og plass er nevnt ovenfor også som fodeler med utenbords.

Hva tenker du på når du velger å si at sikkerhet er en av grunnene til at du vil bytte til utenbordsmotor?

Tenker at det er mange fordeler og ulemper når det kommer til sikkerhet alt ettersom hvordan man ser på det, å lurer på hva du tenker på når du nevner det kriteriet(ikke for å være vanskelig, bare litt matnyttig info for en som driver med samme motor)

Tenker på det å komme seg vekk ved en evt. bensin brann evt.

Ser for meg at risikoen er større for lekkasje og eksplosjon medfølgende brann i ett motorrom som du er bare 1,5 meter fra når du kører med evt. familie ombord som gjerne sitter på benkene over motoren.

Har du dritten bak båten så er det litt anneledes.

Ett annet moment er at ved utenbordsmotor kan du faktisk unngå å ha hull i båten med belger etc. under vannlinjen. Jeg har sett skjellene som skraper på belgen mellom belgen og kåpen ved opptak av båten og jeg grøsser litt ved tanken på ett lite hull her.

Slik tenker jeg det.

Helt enig i de betraktningene.

Dessuten er det fare for mere gassamlinger i motorrommet ved innenbords enn ved en utenbords motor.

Utenbordsmotoren er "naturlig ventilert"

Men spørsmålet er vel hva er de praktiske ulempene med å bytte til utenbords?

den eneste ulempen jeg ser er dårligere lading.

Man har dynamo på en innenbordsmotor og har også muligheten til å montere flere hvis behov.

Når det gjelder effektforskjeller ble det sagt da jeg vokste opp (på midten av 80 tallet) at en 130 hk innenbords tilsvarte en 90 - 100 hk utenbords.

Dette hadde ikke med slitasje å gjøre men at det var større effekttap i drevene på innenbordsmotorer.

En mulig forskjell er også at innenbordsmotoren hadde oppgitt effekt målt på svinghjulet mens utenbordsmotorene (fra ca 1980) hadde/har effekt målt på propellen.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Takk for at du deler tankene, har tenkt mye av det samme og vurdert frem og tilbake på hva jeg skulle gå for. Jeg bestemte meg for å beholde innenbordsløsninga i min 19-foter med aq140/145 og det mest av økonomiske grunner.

Det jeg tenker på med sikkerhet er brann og tilsvarende fare med innenbords, å tenker på å endre litt på lufteløsninga for å få større sirkulasjon å videre få ut mere gasser fra motorrommet for å minske eventuell eksplosjonsfare. Bruker dobble slangeklemmer så satser på at bensindamp ikke skal bli et tema uansett.

Har i dag et co2 apparat stående løst i båten, tenker på å prøve å ordne noen dyser og rør rett inn i motorrommet, slik at jeg kan dumpe 2kg co2 rett inn i motorrommet ved evt brann. vet at det er stor mulighet for å havarere motor hvis den får i seg tørris men det får så være.

Videre har jeg mere tro på innenbords med tanke på driftssikkerhet og mulighet for utbedringer av feil som måtte oppstå, ihvertfall hvis man er litt selvhjelpen og har gammelt utstyr. Tenker da at det er lettere å utføre rep på en innenbordsmotor en å ligge i jolla bak for å skru på en påhenger.

Hvis drevet er problemet så har man problemer uansett...

Har kjøpt støydempingsmatter for å få bukt med litt av støyen :)

• 3 måneder senere...

Hei igjen. Har hatt en lang tenkepause.

Jeg heller for å bytte ut innenbords med utenbords.

Årsak er kostnader som jeg får med å bytte eksosmanifold, samt eventuelle fremtidige kostnader med en gammel motor og drev. Det som er dritten er at jeg allerede har kostet på motor og drev mye penger i håp om at den skulle vare og det kan tenkes at den gjør men det vet man aldri.

Burde jeg fått på besøk en ekspert på montering av utenbords ang. innfestning, heis etc.? før jeg starter med demontering og tetting av hull i bakplate? Tenk om båten ikke er egnet i det hele? mtp. oppdrift så reagerer båten feks. lite på om jeg går helt bak i hekken, så tyngden bakover burde ikke være ett roblem.

Hei.

Det skal ikke være enkelt, men billig :thumbsup:

Har kikket litt på nettet på følgende båter som kan sammenlignes:

22fot

sovelass til 4

badelattform akter med stiger for entring.

Manuell lensepume, el. lensepume fremme, el. lensepume bak

pantry med el. pump og ferskvannstank

toalett med eget avlukke

ståplass under kalesje

200 l. rustrfri ståltank

2 adskilte batterier og el. anlegg med adskilte strømbrytere

Det er ikke lett å finne en lignende båt som ikke koster skjorten.

Arbeid med å ta ut innenbordsmotoren tar jeg selv. Det samme med hullet etter aggregatet, samme med motorkasse og ny dørk som skal på i samme slengen.

Du kan si det slik at jeg kjøpte egentlig båten med potensiale, den gang med sikte på at motoren måtte ut.

Vist jeg skaffer en 115 hk. til 50.K, inkl. instrumneter og kabler,slanger, så må jo totalen i dette komme bedre ut en ved å kjøpe en ny båt.?

jeg klarer 22 knop med motoren som står i. Når den var ny for 30 år side så ytte den 125 hk. kan den yte 100hk. idag?

Eller ?

Slik båten ligger nå med motor så er det ikke sikkert jeg får så mye for den heller.

før påhengsmotoren løftes helt inni himmelen på vinger av tvilsomme argumenter så kan eg nevne noen småting som taler imot.

Innenbords: billig billig billig, mulighet for varme og varmtvann og ingen motor evt i veien på hekken. Dette med at påhenger er lettere er jo sant men det er ikkje alltid lettere er bedre! Flate båter spesielt trenger den ekstra vekten fremover i båten for å sikre en noenlunde behagelig tur. Med påhengs på brakett vil båtens våte flate bli spesielt liten noe som kan slå svært uheldig ut både mht komfort og sikkerhet om båten er 'flat' bak og konstruert for innenbords. Som kjent er ofte bunnen ulik på like båter om den har utenbords eller innenbords.

En annen ting, påhengs til rundt 50' eg ser for meg dette blir en to-takt forgassermotor med dertilhørenede astronomisk bensinforbruk og skrammel. Det er mange som fokuserer på at en båt med utenbordsmotor på X antall hk går fortere enn en innenbords med samme hk antall. Det er korrekt. Men det man glemmer er at en innenbords og en utenbords med samme hk ikkje brukes samme mengde bensin. Påhengsen bruker meir med god margin pr/hk så forbruk pr/nm blir i favør innenbords likevel. Sjøl en toppmoderne innsprøytningspåhengs med alskens bokstaver i navnet kan bare såvidt matche en tilårskommen forgasserinnenbordsmotor i forbruk. Høres ikkje direkte logisk ut men sånn er det.

Dette utgamle brannfare argumentet spiller bare på gamle skrøner og vikarierende motiv. Gamle installasjoner som ikkje har blitt rørt kan jo sjølvsagt ta fyr da slanger morkner med tiden. Dette gjelder jo i høyeste grad dieselmotorer også og dreier seg nesten utelukkende om manglende ettersyn. At båten synker ved kai er omtrent det einaste argumentet som statistisk sett taler imot innenbords og drev.

Du får en glimrene V6/V8 innenbordsmotor komplett for 50 000 som er nyere en en påhengs til samme pris. Og et kraftoverskudd, støynivå og motorgange som er av en annen verden enn det treskeverket som står i båten nå.

Redigert av Plutonium (see edit history)

Leser du skal støpe igjen selv, løfte ut motor selv..bygge akterspeil selv...dette er IKKE gratis :headbang: Å viss du har disse kunnskapene kunne du jo like godt ha lagt 50k å arbeidstimene med støping/utak av motor osv i å renovere drev å motor som sitter der :thumbsup:

Ett par tusen kroner i matriell holder for å støpe igjen hullet. Speilet er bra dimmnsjonert pga. aggregatet at brakett til påhenger. Gi meg 2 dager så er toppcoaten under herding. Motoren, gi meg ett par dager der også, men så er det resten.

Tar poenget ditt FM. Jeg kan skru mye å motoren for denne tiden. Vist en ser på den siden. Hvor mye ville det koste å se over mtp. overhaling av denne motoren?

Nå vet jeg fra før at det ikke er så mange år siden motoren er blitt overhalt av volvo verksted, så en bør kanskje kunne regne med at motoren ikke er så værst, uansett så må motoren ut.

Største problemet mitt er faktisk å få kyndige til å se på motoren. Det er mye jeg kan gjøre selv, men det som regel tiden som ikke strekker til.

Hallo, vent nå litt. Føler at jeg blir litt overtalt her :rolleyes:

Redigert av AQ140A (see edit history)

Hvis stempel, sylindre, råde og rammelagre er greie men vil ha ting på stell så kan du hone sylindre og bytte stempelringer, kontrollere oljepumpe og bytte pakninger på bunndel i første runde når du har motoren ute.

Så er det å slipe ventiler og bytte toppakning, register, toppdekselpakning og tettering på kammen.

Totaltsett så koster satsen for bunndel, slipesats, og registerreimsats ca 5-6000kr på mekonomen uten rabatter(mulig det var med stempelringer også). Mulig jeg har notert ned noen liter olje, kjøleveske med mer i den prisen.

Har regnet på dette selv, siden motoren som står i kjelleren og venter på at det skal ramle inn penger så den kan få deler skal bli overhalt og overmalt. Regnet da at det ble å koste meg rundt 6000kr med litt rabatter, samt en del dilldall som jeg trenger av pakninger, ledninger og annet elektrisk rundt om.

Tenker også at en ny fordeler fra 123ignition til ca 4000kr setter kronen på verket, ettersom denne gir en mye bedre gange, lavere bensinforbryk og en mer lettstartet motor.

Overhalingssats til gasserne dine koster vel rundt 1000kr hvis du trenger å ta disse også.

betalte rundt 2500kr for eksos'en på mekonomen, dette var med pakninger og nye bolter.

Så for rundt 10 000kr har du en "nesten ny" motor, noen kroner til i råde og rammelager(burde du få montert på verksted hvis du ikke er flink med slik eller har gjort det før) så er jo motoren "ny". Ettersom din har vært på volvo verksted og er påskostet en del regner jeg med at deler av det jeg tenker er unødvendig for deg.

Hvis du med go innsats klarer å svi av 20 000 båtpenger på dette, og har en "ny motor" igjen med masse annet nytt også, så har du fortsatt 30 000båtpenger og flere arbeidstimer igjen å gå på, og for disse kan du kjøpe deg 1 ekstra drev, samt sende dette inn og få det overhalt. Eller du kan bare kjøpe det, la det stå dær, kjøre til det du har begynner å lage skumle lyder for så å bytte. da har du enda 20-25000 du kan bruke på å overhale dette....

Det kan bli problemer og feil med en "gammel" påhenger til 50 000 også, samt at du må ha alt av braketter +++ i tillegg.

Blir spennende å se uansett hva du går for, husk å lage prosjekttråd :)

Hei å takk for info.

Forgasserne er overhalt ifjor.

Jeg har elektronisk tenning fra drevdeler. Ny overhalt fordeler med ferdig montert el. tenning. Problemet er at jeg får ikke opp turtallet mer en 3600. Vet ikke hva som er galt.

Ny ferskvannspumpe.

Snakket med mekonomen men de hadde ikke eksosmanifold Har du tips til hvor/hvem jeg skal ringe?

Drevet ble sjekket for 2 år siden. Det ble gjort noen småting ifbm. aksling på propell. og kostet meg 4000kr. inkl. belgskifte, olje etc. Komentaren var det beste 280 drevet han hadde sett på mange år. Takket være bensinmotor og lavt dreiemoment.

Filteret på sjøvannspumpe er gåent lokket på og satsen er sprukket. Kjøleren har jeg reparert før pga. tæring så vet ikke hvor lenge denne holder. Har vurdert tidligere å bytte dette ut med slanger, for så å kjøpe ett standard filter på sugesiden av pumpen. Noen synspunkt?. Dette burde ikke være ett problem og langt billigere.

Vi for se, men jeg tror jeg vil ta av toppen først å ta det derfra. Jeg får da samtidig utbedret ene eksosporten som er tæret.

Tok en kompresjonestest på den for en stund siden og ene sylinderen lå på 7-8 og de andre lå fint på ca. 9.

Tråd må jeg få laget til.

Hvorfor skal en motor med færre hk gi samme fart fordi den er moderne?

F.eks fordi en nyere utenbords har HK oppgitt på propellaksel, en gammel Volvo på veiva.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...