Jump to content

"Lime" fast vinduer på alu-overbygg. Type lim?

Sunnmøringen

Recommended Posts

Vinduene på båten skal "limes" fast, utenfra naturligvis. Glass limt mot aluminium.

Pga litt ujevn flate, krumming osv, så vil fugetykkelse variere med opptil ca 5 mm.

Vinduene er større enn hullet, og jeg har ca 1 cm overlapp til å lime på.

Det som er brukt nå, det har ikke god nok "heft", og gjør at det lekker flere steder, og ett av vinduene har sågar falt ut/av. Føler ikke for å gå i samme "felle" som forrige eier og velge feil type, og spør simpelthen:

Er det noen som har tips til fugemasse/lim?

Selv tenkte jeg på hvit Tec-7, men kjekt med synspunkter og tips.

Hva med "Plastic Padding Montage X-Treme"? For meg et ukjent produkt, men om det er fleksibelt og overmalbart, så kan det sikkert brukes?

Et annet produkt jeg fant, heter X-tack7 (samme produsent som Tec-7). Dette er hurtigherdende, men er det veldig tungt å arbeide med? Ser for meg at jeg må "pynte" på fugen etter montering, og dette stoffet ser ikke ut til å kunne brukes/formes som Tec-7.

Ideelt sett, så hadde hurtigherdende fugemasse vært å foretrekke. Ser for meg det frustrerende i å montere vinduer for så å finne ett eller flere som på "uforklarlig vis" har flyttet seg når jeg returnerer til åstedet dagen etter :lol:

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Skulle tro at Tec7 ville virke bra, men jeg ville gjort en prøve først. Lim på en glassbit og prøv hvor bra det sitter etter noen uker. Men dette er det sikkert mange som har bedre greie på enn meg.

Hvorfor hvitt. Det blir lett seende gult og møkkete ut etter en tid. Jeg ville absolutt valgt sorte fuger. Spesielt til hvitt overbygg.

Først fester du glasset med så lite fugemasse at det ikke tyter ut. Da kan du vel enkelt støtte opp glasset så det ikke siger? Så fuger du med pistol både fra innsiden og utsiden etter at glasset er festet. Nøyaktig maskering er er veldig viktig for å få det pent. Fugetykkelsen bør nok ikke være under ca 3 mm noe sted.

Da jeg fuget inn glassene på Tora brukte jeg Casco Marin & Teknik. Det sitter "som spikret", men det var glass mot tre. Har også limt glass mot rustfritt stål med det samme stoffet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du får sjekke litt rundt Sikaflex, mener disse har en lim som er beregnet for dette og som tåler sollys over tid. Vanlig Sika duger ikke då den ikke er UV-bestandig. "VannTro" her på forumet er en tettemasseguru og kan sikkert gi gode råd. På bil er alltid limet beskyttet av en svart kant på ruta.

Da jeg fuget inn glassene på Tora brukte jeg Casco Marin & Teknik. Det sitter "som spikret", men det var glass mot tre. Har også limt glass mot rustfritt stål med det samme stoffet.

Denne ser jo ut til å være midt i blinken, og så lenge jeg sliper ned og grunner aluminiumen slik at den ikke oksiderer, så burde det sitte "som fjell". Takk for den!

"VannTro" her på forumet er en tettemasseguru og kan sikkert gi gode råd.

Her inne finnes visst guruer innen de fleste fagfelt. :thumbsup: Takk for tipset.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Du får sjekke litt rundt Sikaflex, mener disse har en lim som er beregnet for dette og som tåler sollys over tid. Vanlig Sika duger ikke då den ikke er UV-bestandig.

Det stemmer Sika har to typer,en for plexi og en for "vanlig" glass. Jeg har tettet mitt vindu med produkter fra Sika, to ganger... Første gang med vanlig Sikflex. Katastrofalt dårlig resultat. Så neste gang med primer og rutelim tilpasset formålet. Veldig bra resultat så langt (1 sesong).

Kontakt Sika Norge, de vet hvilke produkter som duger.

Heisan Sunnmøringen.

Tenker vi bruker erfaringen fra Karosseri Nord her. De bygger om Mercedes Vito til Maxi Taxi og i den prosessen blir rutene langs hele bil-siden skiftet med glass som limes direkte mot karosseriet.

Det som benyttes husker jeg ikke nummeret på, men det er en Sika Polyurethan samt en primer. Ta en telefon og si du har hørt de limer ruter og spør om hvilke produkter. Spør etter Knut Mjelde.

Husk også at om du har aluminium som pusses før liming, så må dette limes fort etter pussingen(15minutter) siden aluminium oksiderer utrolig fort om den ikke er overflatebehandlet.

Karosseri Nord

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Takker for nyttig info :-)

Jeg var tenkt å prime aluminiumen rett etter sliping, nettopp for å unngå oksidering.

Det ser for meg ut som om nettopp dette har vært problemet den forrige eieren har hatt, ettersom store deler av malingen på overbygget løsner pga oksidering under. Tidligere i sommer slipte jeg ned ca halvpartenav aluen, og primet nesten fortløpende med 2-komp, og jeg ser ingen tegn til problemer der.

Bertrand Russel

Aluminium må primes og lakkeres.

Deretter er det "plankekjøring"....

Ta kontakt med et bilglassfirma, der får du enkomponent rutelim i "et sett" som inneholder:

Rutelim, primer for lakk, aktivator for glass, primer for glass (sort UV tett).

Det er ikke vanskelig, men må gjøres på rett måte og, i rett rekkfølge.

Prøv å få være "flue på veggen" i bilglassverkstedet.

Bilglassfirmaet bruker sannsynligvis tokomponent lim. Men det krever en spesialpistol for dobbelpatroner, som koster "noen tusen".

• 8 måneder senere...

Låner denne tråden til et beslektet tema, hvordan montere nye gummipakninger i gamle vindusrammer av aluminium? Som man ser på bildet vil pakningen sprike i hjørnene. Verftet rådet meg til å lime, men med hvilket lim? En bilglass montør foreslo Tech 7, men dette må vel stå i press til limet er herdet før gummien ligger fint inntil glasset og vinduet lar seg montere i rammen? Finnes det et egnet lim som kleber med en gang? Noen med erfaring med dette?

gummipakning.jpg

En bilglass montør foreslo Tech 7, men dette må vel stå i press til limet er herdet før gummien ligger fint inntil glasset og vinduet lar seg montere i rammen? Finnes det et egnet lim som kleber med en gang?

Jeg brukte Tec7 på mine vinduer, men som du sier; Det tar tid å herde dette.

Et alternativ, kan kanskje være X-Tach7? Det er ihvertfall hurtigherdende, og det fester på "alt".

Du kan lese om det her: http://www.novatech.as/Default.aspx?ID=320&ProductID=PROD735

Bertrand Russel

primer for glass (sort UV tett).

Så denne tråden dukket opp igjen og tenkte å kommentere denne meget viktige opplysningen fra "rover".

Denne sorte UV-tette primeren som skal påføres glasset er meget viktig. Grunnen er at både Polyurethan og MS Polymer mister heften om det kommer UV stråler til mot lim-siden(adhesjons-siden).

Silikon er den eneste fugemassen som ikke påvirkes og den er for svak(for lav kohesjonsstyrke for den som vet hva det er).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg brukte Tec7 på mine vinduer, men som du sier; Det tar tid å herde dette.

Et alternativ, kan kanskje være X-Tach7? Det er ihvertfall hurtigherdende, og det fester på "alt".

Du kan lese om det her: http://www.novatech....oductID=PROD735

Dette er ikke noe annet enn en MS polymer som er meget tykk(uherdet). Den vil gi høy heft før herding, men herdingen går ikke raskere enn andre MS Polymerer.

Verden vil bedras vettu.......og det er mange produsenter/leverandører som har hatt dette i proff sortimentet lenge, men bare Novatech vet å skrike "revolusjon".

Vær også klar over at svært få elastiske lim sitter spesielt godt på slike gummilister. Det er selvfølgelig avhengig av typen gummi. Om du skal teste så vask listen god med rødsprit for å få av slippmidler som brukes når gummi produseres. Det som er brukt mest til liming av gummi er cyanoacrylat(populært kalt superlim/lynlim).

Casco Marine og Teknik er det beste du kan få tak i. Limer på tom våte flater og under vann og er elastisk og enormt sterk. Glem alle andre "super" alternativer. Har brukt de sammenlignet real life. Maxbo pleier å ha den.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Casco Marine og Teknik er det beste du kan få tak i. Limer på tom våte flater og under vann og er elastisk og enormt sterk. Glem alle andre "super" alternativer. Har brukt de sammenlignet real life. Maxbo pleier å ha den.

Hyggelig at du har funnet din "favoritt", men det er og blir også en MS og silan/polymer er lite egnet til gummmi liminger.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...