Jump to content

hvilken innenbordsmotor mener du er den beste!?

:båt1

Recommended Posts

Har lagt det til, men det kommer nok flere forespørsler etterhvert, slik det gjorde med den gamle. En mulighet er at jeg sletter hele greia og at du setter den opp på nytt slik at du får med deg alle. Dette skjer ved at du poster et nytt innlegg i denne tråden, da vil du kunne legge til meningsmåling. Si ifra om du ønsker dette.

Litt fjortis-problemstilling, dette?

Ville valgt forskjellig om jeg skulle på jordomseiling og skulle kunne gjøre all "mekking" selv og om jeg skulle ha en stillegående og drivstoffgjerrig motor til å tøffe med i en fjord.

En venn med lang erfaring og stort kontaktnett innen seilbåter/motorer sier dette om Yanmar vs Volvo Penta (utsagnet gjelder små motorer med relativt enkel teknologi): "Yanmar'n låter penere, men Volvo'n holder lengre."

Selv må jeg avstå fra å stemme pga liten erfaring med dieselmotorer.

Er sjeleglad for å ha en enkel og liten motor.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Jeg er heller ikke i tvil om hva resultatet blir, men det er jo som med båtmerker og bilmerker også, veldig generelt ! Alle har vel en og annen motor som er mindre bra, eller superbra. Skulle dette vært en facit måtte man jo gått helt ned på hvilken type motor fra de respektive fabrikantene, men den lista ville blitt lang. Og kunnskapen til en hvermansen på hvilken som egentlig var best.. sitter jo ikke en mann med det svaret ?

Alle motorene nevnt i oversikten er gode motorer. Men det er bortimot umulig å si hvilken som er "best", da hver motor har sitt spesifikke bruksområde og egenskaper. I tillegg så har de forskjellige modeller av et merke vidt forskjellige egenskaper: Sabb har for egsempel svært gode og mindre gode modeller, det samme har VP, Yanmar etc. Når man da også vet at de færreste båtmotorprodusenter lager motorene selv, men kjøper motorer fra andre (ofte de samme som konkurrentene kjøper av) så blir bildet alt for uoversiktlig til at det er mulig å konkludere med noe som helst. Når du så også drar inn 60-70 år gamle konstruksjoner som FM og Marna og sammenlikner disse med årets nye modeller, så sier et seg selv at en konklusjon er umulig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Må jo bare få sagt at Ingars meningsmåling fra 2003 er langt bedre, da det er engang slik at en "bare" kan utale seg om de motorer en har erfaring eller kjennskap til. På den måten er det greit om en også får med om en er missfornøyd med den båtmotoren en har.....

En tanke, siden de fleste har en volvomotor, og mange av oss en D-3,4 eller 6 motor. Kanskje noen skulle våget å lage ne poll om hvorvidt en er fornøyd med sin D-motor eller ikke, kunne vært interresant og kanskje nesten lagt all "kritikk" som herser på dette forumet litt til side? Om det motsatte kunne vi jo brukt resultatet som pressmiddel ovenfor volvo og markedet?

I 1986 kjøpte jeg en ny yanmar 77hk med 1.6 ltr slagvolum. Denne motoren hadde jeg i 10 år. Motoren var feilfri hele tiden.

I 1996 kjøpte jeg en ny volvo Kad24P-A. HJELP problemer fra første år. Det er utrolig hvor mye som kan gå i stykker på en Kad 42!! Ikke ett eneste år uten flere feil!

I 2002 orket jeg ikke mere. For å redde båtlivet måtte volvo`n ut.

I 2002 kjøpte jeg steyr. Hurra og dermed var alle bekymringer vedrørende motor over.

I 2008 ble det overgang til seilbåt. I seilbåten var det en yanmar. Når jeg åpnet opp luka til motoren for første gang, stod det faktisk en helt lik motor som jeg hadde kjøpt i 1986!

Utseendemessig var den stort sett lik, men effekten er senket med 5 hk og slagvolumet er øket til 1.8 ltr, eller 2.0 !

Jeg stemte på yanmar, men kunne også ha stemt på steyr.

Nå er det ikke sikkert at yanmar er så feilfri som mange gir uttrykk for, men å se igjen den samme motorkonstruksjonen etter 20 år betyr for meg at yanmar holder seg til det trygge.

Selvfølgelig gjelder dette også mange andre motormerker, men man blir jo farget av sine egne erfaringer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...