Jump to content

Regulere fuelmengden på oljeovnregulator?

jensemann2

Recommended Posts

Jeg har en oval regulator av typen som sitter på refleks ovner. Min leverer for lite til ovnen jeg har den på (Pyro) selv om jeg har skrudd den lille justeringsskruen på max og regulatoren står på max. Er bare såvidt det kommer olje og det brenner bare med en liten lunk i ovnen. Går det an å justere disse regulatorene inni ved å åpne dem? J

Hei

På pyro ovner har brennstoffrøret inn til potta en tendens til å tette seg av sot/rustpartikler og må rengjøres av og til ved å løse av røret å stake det opp med en streng, samt blåse ut driten etterpå. det sitter oanskje en tapp(dyse)rør utgangen, den kan være tett.

Ellers så har regulatoren sikkert justeringsmuligheter ved å ta av topplokket på den. Da kommer du til 2 ekstra justeringsskruer + den du har justert på. 1skruen for å justere lavt flammenivå og den andre for justere "full speed".

Prøv deg frem når byssen brenner å juster deretter.

Husk å rengjøre filteret også, nede på siden av regulatoren.

Lykke til

Redigert av Skoghaug (see edit history)

ok. jeg bruker diesel. Tror det er diesel dyse. Den satt på en refleks. Det står refleks på regulatoren. Jeg kan skru på 2 skruer uten å ta av lokket, low fire og high fire. Når jeg tar av lokket kommer jeg til en skrue på selve hovedknotten, ser ut som at jeg ved å skru den mere inn løfter hele hovedknotten mer fra sporet sitt. Kan det hjelpe?

Jeg hadde for lenge siden litt problem med en slik ombord i min gamle POSEIDON. Alt så egentlig fint og normalt ut fra utsiden, og likedan da jeg tok av det ovale lokket.

Men så viste det seg at der var komme vann/kondens inn sammen med dieselen og dette hadde lagt seg i bunnen av den ovale beholderen og videre i røret frem til pottebrenneren. Noe som selvfølgelig torpederte hele funksjonen.

Jeg demonterte, gjorde godt rent og dermed virket den helt utmerket i minst 10 år til :thumbsup:

Med vennlig hilsen POSEIDON

ok, jeg har den liggende i garasjen nå så skal rense den i mårra og prøve å stille litt på den. High Fire skruen har alltid vært på max siden jeg monterte den, men den har alltid levert for lite brensel. Mener det står 4mm3/sekund på den. kan det stemme?

Del nummer 28 på denne tegningen, kan jeg justere mengden med den??

Ja, såvidt jeg ser av tegningen er det den skruen som spenner fjæren som gir mottrykk på flottøren. Dvs med større fjærtrykk ovenfra og ned på flottøren må en større del av flottøren være neddykket i olje før den flyter opp og stenger tilførselen. (Ref. vår badende venn Archimedes).

Dermed blir oljenivået i beholderen stående litt høyere i den ovale beholderen og tilsvarende mer olje kommer frem til brenneren.

Med vennlig hilsen POSEIDON

noen som vet?

Ja. eg vet! Har arbeidd mykje med slike, prinsippet det same som på oljeomner brukt i hus. Vi tek utgangpunkt i teikninga med flotørkammer. Skrue 28 justerer max-/minimum, ein sleide som får meir eller mindre vinkel mot oljedysa. Brukast helst til å stille inn minimumsmengde. Dysa, nr. 11, har ei langsgåande tynn spalte som vert avdekka til høgare dysa kjem og tilfører meir brennstoff til brennaren, Denne spalta kan gå seg tekk av lo eller liknande, så den må vere rein og open. Skrue nr. 19 (påverkar nåla nr. 9)stiller mengde/nivå inn i kammeret. På utside av kammeret er der eit merke som syner kor høg standen skal vere inne i kammeret.

For å sjekke om det er nok tilførsel av brennstoff til sjøve brennaren, kan ein fjerne dysa og olje vil då renne fritt inn i kammeret, etter som nivået i kammeret vert besteemt av nivået i flottøren. Nivået i kammeret skal då vere 2-4 mm. (må tømast igjen før oppstart) Pass på at røret frå flottør til brennkammer ikkje ha bue oppover slik at det står luft.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...