Jump to content

Skroggjennomføringer i plast?


Rastløs

Recommended Posts

Hei

 

Jeg skal bytte skroggjennomføringer. ( Toalett, selvlens i cocpit )  Jeg ser at Biltema har disse i nylon/plast. ( Det vil jo være kjekt med hensyn til elekrolyse o.s.v )

 

Er det tilrådlig å bruke disse, eller må det være messing eller syrefast.... ?

 

- Noen som har meninger om det ?

Link to post

Hvem selger gjennomføringer billigst da ?  

Hehe -skal du ha messing, forkrommet messing, hvilken diameter, hvilket antall osv ..

 

Generelt tror jeg maritim, www.maritim.no er ganske gunstige på sånt. Åpner butik i Oslo innen kort tid, sier i alle fall ryktene..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

under vannlinjen SKAL  gjennomføringer være av metall. ( messing eller syrefast )

Noen som kan utdype dette? Har lenge lurt på hvorfor en aksepterer alle disse problemene - nå leser jeg at de SKAL være i metall. Hvem krever det? Hvorfor? Hvilken straff blir det dersom en ikke følger kravet? osv

 

Andreas - uten noen som helst 'ekte' skrogsgjennomføring under vann

Link to post

Noen som kan utdype dette? Har lenge lurt på hvorfor en aksepterer alle disse problemene - nå leser jeg at de SKAL være i metall. Hvem krever det? Hvorfor? Hvilken straff blir det dersom en ikke følger kravet? osv

Forsikringsselskaper krever metall gjennomføringer. Straff blir det neppe, men kanskje avkortning om no gæli sku skje ?

 

Om det er logisk ? Neppe, men det er nå engang sånn det er ..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Forsikringsselskaper krever metall gjennomføringer. Straff blir det neppe, men kanskje avkortning om no gæli sku skje ?

 

Om det er logisk ? Neppe, men det er nå engang sånn det er ..

 

Suzuki

Sitter å studerer vilkårene fra Terra og Norske sjø. står ingen slike krav der. det nærmeste jeg kommer er at båten skal være sjødyktig. - Og det er den vel med plast også. Selv om jeg kjøper argumentet om Biltema og sikkerhet.  - Prøvde noen vantskruer derfra. -Ingen suksess.   Ser forøvrig at flere tilbyr gjennomføring i plast. Se; egnelltrading.se
Link to post

Sitter å studerer vilkårene fra Terra og Norske sjø. står ingen slike krav der. det nærmeste jeg kommer er at båten skal være sjødyktig. - Og det er den vel med plast også. Selv om jeg kjøper argumentet om Biltema og sikkerhet.  - Prøvde noen vantskruer derfra. -Ingen suksess.   Ser forøvrig at flere tilbyr gjennomføring i plast. Se; egnelltrading.se

Skal rote fram mine egne papirer, mener helt klart det sto der ja....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Praktisk Batagande har på sin prosjektbåt testet ut en av disse nye gjennomføringene i kompositt. De hadde visst foreløpig bare montert den så erfaringene kommer vel etterhvert. Fordelene virket i alle fall forlokkende.

 

Biltema sine er som andre sier til bruk over vannlinjen. Til det er det sikkert helt OK. Monterte faktisk to stk i forgårs i forbindelse med nye lensepumper.

Link to post

mja-mange forsikringsselskap krever dette også-

Når det gjelder de "nye" kompositt gjennomføringene i bla.a marolon ( ? )  er visstnok disse IKKE CE merket enda. Og da sier forsikringsselskapene NJET. Om de får vite det da..

 

Suzuki

Det fine er jo at alle vi som har båter fra før 1996 ikke er omfattet av CE bestemmelsene

( mener jeg å ha oppfattet )

Link to post

Det fine er jo at alle vi som har båter fra før 1996 ikke er omfattet av CE bestemmelsene

( mener jeg å ha oppfattet )

FEIL ! Utstyr som installeres SKAL være CE merket. Dette er ikke kødd. Og desverre KAN forsikringsselskapene nesten "lage" sine egne regler, alt ettersom.

Det var derfor jeg nesten fikk problemer med å forsikre "trebåten" min.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
  • 3 måneder senere...

Noen som kan utdype dette? Har lenge lurt på hvorfor en aksepterer alle disse problemene - nå leser jeg at de SKAL være i metall. Hvem krever det? Hvorfor? Hvilken straff blir det dersom en ikke følger kravet? osv

Andreas - uten noen som helst 'ekte' skrogsgjennomføring under vann

Drar opp igjen denne tråden, fordi jeg nå nettopp har montert gjennomføringer for sjøtoalett, valgte da av messing.

Andreas spør hvorfor det skal være metall.

 

Jeg er blitt fortalt at grunnen til at metall må brukes under vannlinjen, er at plast kan sprekke. En plastgjennomføring som er skrudd fast kan stå i spenn, den kan holde lenge, men en dag kanskje oppstår en brist / sprekk, som gjør at båten tar inn vann. Jeg vet ikke, men hvis dette er en reell fare (selv om faren for at det skal skje er prosentvist ytterst lav), så er kanskje dette gunnen til at "man" krever gjennomføringer av metall under vannlinjen?

 

Jeg hadde et nestenhavari for noen år siden i en båt der båtforhandleren hadde satt inn en bunnplugg av plast. Plastpluggen stakk litt ut fra skroget, og ble rett og slett slått ut av en trefjøl som passerte under båten i fart. Båten tok straks inn store mengder vann, omtrent som fra en vannkran, lykken var at det bare var 50 meter fra land. Men etter dette stoler i alle fall ikke jeg på plast brukt til slike formål under vann ... :diving:

Link to post

Jeg er blitt fortalt at grunnen til at metall må brukes under vannlinjen, er at plast kan sprekke.

<{POST_SNAPBACK}>

Takk! Men ihvertfall hos meg er HELE BÅTEN i plast :eek:

 

Ok, for å bli seriøst igjen: det må da bety at man ennå ikke har funnet den riktige plasttypen - fiberarmert f eks. At nemlig skrogsgjennomføringer i metall til stadighet viser seg til å være faremomenter pga uoppdaget svekkelse gjennom korrosjon er vel ingen hemmelighet :rolleyes:

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post

Selv har eg satset på Syrefaste gjennomføringer under vannlinjen i Halco. Bruker plast på lensepumpene da disse blir plassert langt oppe på skroget.

Men hva er vanlig med avløpet fra vaskene? Skal dette monteres over, under eller i vannlinjen? Har hatt båter med alle kombinasjoner.

Har tenkt å samle alle avløpene i en gjennomføring. Dersom det blir under vannlinje blir det syrefast og med stoppekran. Virker dette OK?

Link to post

Min gamle VDO sumlogg hadde gjennomføring i plast.

Min nye VDO sumlogg har gjennomføring i plast.

 

Mine slalom-bindinger er i plast.

Kevlar er plast.

Noen plastyper har 5 ganger høyere bruddstyrke enn stål hensyntatt vekten.

 

Skal ikke påstå at plast gjennomføringer er en lurere ting enn metall, men plast er ikke bare plast.

Her har det skjedd en rivende utvikling.

 

Lotus

Link to post

Noen plastyper har 5 ganger høyere bruddstyrke enn stål  hensyntatt vekten.

 

Skal ikke påstå at plast gjennomføringer er en lurere ting enn metall, men plast er ikke bare plast.

Her har det skjedd en rivende utvikling.

 

Lotus

Forklar DET til forsikringsselskapet. DE dekker seg bak alt som finnes, og litt til..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Takk! Men ihvertfall hos meg er HELE BÅTEN i plast  :eek:

Plast og plast, fru Blom ... Nå er vel ikke den folkelige betegnelsen "plastbåt" helt dekkende for hva våre glassfiberarmerte polyesterbåter egentlig er laget av. Og nettopp glassfiberarmeringen er ikke uten grunn. :wink:

Men selvsagt, bruddfeil kan skje med metall også. :smash:

Link to post

Jeg var innom Båtbua i Fredrikstad tidligere i uka og kjøpte nye gjennomføringer til kjølevannet til maskin. Ble anbefalt gjennomføringer i bronse. (Av en tidligere båtbygger)

 

Da ble det et par skroggjennomføringer i bronse til kr.125 pr.stk.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...