Rastløs Startet 3.Oktober.2004 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2004 Hei Jeg skal bytte skroggjennomføringer. ( Toalett, selvlens i cocpit ) Jeg ser at Biltema har disse i nylon/plast. ( Det vil jo være kjekt med hensyn til elekrolyse o.s.v ) Er det tilrådlig å bruke disse, eller må det være messing eller syrefast.... ? - Noen som har meninger om det ? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 3.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2004 under vannlinjen SKAL gjennomføringer være av metall. ( messing eller syrefast ) Det finnes forresten noen nye i kompositt, men det er noe usikkert om disse er godkjent. Biltema sine i plast skal kun brukes OVER vannlinjen.. Suzui Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Rastløs Svart 3.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2004 Hvem selger gjennomføringer billigst da ? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 3.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2004 Hvem selger gjennomføringer billigst da ? Hehe -skal du ha messing, forkrommet messing, hvilken diameter, hvilket antall osv .. Generelt tror jeg maritim, www.maritim.no er ganske gunstige på sånt. Åpner butik i Oslo innen kort tid, sier i alle fall ryktene.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 3.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2004 under vannlinjen SKAL gjennomføringer være av metall. ( messing eller syrefast )Noen som kan utdype dette? Har lenge lurt på hvorfor en aksepterer alle disse problemene - nå leser jeg at de SKAL være i metall. Hvem krever det? Hvorfor? Hvilken straff blir det dersom en ikke følger kravet? osv Andreas - uten noen som helst 'ekte' skrogsgjennomføring under vann Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 3.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2004 Biltema sine i plast skal kun brukes OVER vannlinjen.. Suzui Jeg hadde ikke tørt å bruke noe fra Biltema der det kreves en viss sikkerhet... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 3.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2004 Noen som kan utdype dette? Har lenge lurt på hvorfor en aksepterer alle disse problemene - nå leser jeg at de SKAL være i metall. Hvem krever det? Hvorfor? Hvilken straff blir det dersom en ikke følger kravet? osv Forsikringsselskaper krever metall gjennomføringer. Straff blir det neppe, men kanskje avkortning om no gæli sku skje ? Om det er logisk ? Neppe, men det er nå engang sånn det er .. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Rastløs Svart 3.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2004 Forsikringsselskaper krever metall gjennomføringer. Straff blir det neppe, men kanskje avkortning om no gæli sku skje ? Om det er logisk ? Neppe, men det er nå engang sånn det er .. Suzuki Sitter å studerer vilkårene fra Terra og Norske sjø. står ingen slike krav der. det nærmeste jeg kommer er at båten skal være sjødyktig. - Og det er den vel med plast også. Selv om jeg kjøper argumentet om Biltema og sikkerhet. - Prøvde noen vantskruer derfra. -Ingen suksess. Ser forøvrig at flere tilbyr gjennomføring i plast. Se; egnelltrading.se Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 3.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2004 Sitter å studerer vilkårene fra Terra og Norske sjø. står ingen slike krav der. det nærmeste jeg kommer er at båten skal være sjødyktig. - Og det er den vel med plast også. Selv om jeg kjøper argumentet om Biltema og sikkerhet. - Prøvde noen vantskruer derfra. -Ingen suksess. Ser forøvrig at flere tilbyr gjennomføring i plast. Se; egnelltrading.se Skal rote fram mine egne papirer, mener helt klart det sto der ja.... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Sebaldus Svart 3.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2004 Praktisk Batagande har på sin prosjektbåt testet ut en av disse nye gjennomføringene i kompositt. De hadde visst foreløpig bare montert den så erfaringene kommer vel etterhvert. Fordelene virket i alle fall forlokkende. Biltema sine er som andre sier til bruk over vannlinjen. Til det er det sikkert helt OK. Monterte faktisk to stk i forgårs i forbindelse med nye lensepumper. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 4.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2004 Nå tror jeg vel jeg har funnet svaret på HVEM som krever metall gjennomføringer. Nordisk båtstandard for fritidsbåter sier visst noe om dette. Så du hadde nok rett Suzuki, men det var bare en annen instans som sto for "kravene". Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2004 mja-mange forsikringsselskap krever dette også- Når det gjelder de "nye" kompositt gjennomføringene i bla.a marolon ( ? ) er visstnok disse IKKE CE merket enda. Og da sier forsikringsselskapene NJET. Om de får vite det da.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Rastløs Svart 4.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2004 mja-mange forsikringsselskap krever dette også- Når det gjelder de "nye" kompositt gjennomføringene i bla.a marolon ( ? ) er visstnok disse IKKE CE merket enda. Og da sier forsikringsselskapene NJET. Om de får vite det da.. Suzuki Det fine er jo at alle vi som har båter fra før 1996 ikke er omfattet av CE bestemmelsene ( mener jeg å ha oppfattet ) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2004 Det fine er jo at alle vi som har båter fra før 1996 ikke er omfattet av CE bestemmelsene ( mener jeg å ha oppfattet ) FEIL ! Utstyr som installeres SKAL være CE merket. Dette er ikke kødd. Og desverre KAN forsikringsselskapene nesten "lage" sine egne regler, alt ettersom. Det var derfor jeg nesten fikk problemer med å forsikre "trebåten" min. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 4.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2004 På min Raymarine logg er gjennomføringen i plast. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2004 Ditto på min VDO logg og Skipper ekkolodd... Men jeg ville allikevel aldri satset på plast hvis det fantes alternativer. Ingen grunn til å bruke noe annet enn syrefast her, de har det hos bl.a. Maritim. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 15.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2005 Noen som kan utdype dette? Har lenge lurt på hvorfor en aksepterer alle disse problemene - nå leser jeg at de SKAL være i metall. Hvem krever det? Hvorfor? Hvilken straff blir det dersom en ikke følger kravet? osv Andreas - uten noen som helst 'ekte' skrogsgjennomføring under vann Drar opp igjen denne tråden, fordi jeg nå nettopp har montert gjennomføringer for sjøtoalett, valgte da av messing. Andreas spør hvorfor det skal være metall. Jeg er blitt fortalt at grunnen til at metall må brukes under vannlinjen, er at plast kan sprekke. En plastgjennomføring som er skrudd fast kan stå i spenn, den kan holde lenge, men en dag kanskje oppstår en brist / sprekk, som gjør at båten tar inn vann. Jeg vet ikke, men hvis dette er en reell fare (selv om faren for at det skal skje er prosentvist ytterst lav), så er kanskje dette gunnen til at "man" krever gjennomføringer av metall under vannlinjen? Jeg hadde et nestenhavari for noen år siden i en båt der båtforhandleren hadde satt inn en bunnplugg av plast. Plastpluggen stakk litt ut fra skroget, og ble rett og slett slått ut av en trefjøl som passerte under båten i fart. Båten tok straks inn store mengder vann, omtrent som fra en vannkran, lykken var at det bare var 50 meter fra land. Men etter dette stoler i alle fall ikke jeg på plast brukt til slike formål under vann ... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 15.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2005 (redigert) Jeg er blitt fortalt at grunnen til at metall må brukes under vannlinjen, er at plast kan sprekke. <{POST_SNAPBACK}> Takk! Men ihvertfall hos meg er HELE BÅTEN i plast Ok, for å bli seriøst igjen: det må da bety at man ennå ikke har funnet den riktige plasttypen - fiberarmert f eks. At nemlig skrogsgjennomføringer i metall til stadighet viser seg til å være faremomenter pga uoppdaget svekkelse gjennom korrosjon er vel ingen hemmelighet Redigert 15.Januar.2005 av Andreas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 15.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2005 Kjøpte nye skrog-gjennomføring,ventil,bend og slangetilkobling i messing hos Marinesenteret i Bergen. Kostet fra 35-55 kr stykket for delene jeg trengte. Ikke noe å si på den prisen Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 15.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2005 Selv har eg satset på Syrefaste gjennomføringer under vannlinjen i Halco. Bruker plast på lensepumpene da disse blir plassert langt oppe på skroget. Men hva er vanlig med avløpet fra vaskene? Skal dette monteres over, under eller i vannlinjen? Har hatt båter med alle kombinasjoner. Har tenkt å samle alle avløpene i en gjennomføring. Dersom det blir under vannlinje blir det syrefast og med stoppekran. Virker dette OK? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 15.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2005 Min gamle VDO sumlogg hadde gjennomføring i plast. Min nye VDO sumlogg har gjennomføring i plast. Mine slalom-bindinger er i plast. Kevlar er plast. Noen plastyper har 5 ganger høyere bruddstyrke enn stål hensyntatt vekten. Skal ikke påstå at plast gjennomføringer er en lurere ting enn metall, men plast er ikke bare plast. Her har det skjedd en rivende utvikling. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 15.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2005 Noen plastyper har 5 ganger høyere bruddstyrke enn stål hensyntatt vekten. Skal ikke påstå at plast gjennomføringer er en lurere ting enn metall, men plast er ikke bare plast. Her har det skjedd en rivende utvikling. Lotus Forklar DET til forsikringsselskapet. DE dekker seg bak alt som finnes, og litt til.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Skvulpen Svart 15.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2005 Takk! Men ihvertfall hos meg er HELE BÅTEN i plast Plast og plast, fru Blom ... Nå er vel ikke den folkelige betegnelsen "plastbåt" helt dekkende for hva våre glassfiberarmerte polyesterbåter egentlig er laget av. Og nettopp glassfiberarmeringen er ikke uten grunn. Men selvsagt, bruddfeil kan skje med metall også. Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ00 Svart 16.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2005 Jeg var innom Båtbua i Fredrikstad tidligere i uka og kjøpte nye gjennomføringer til kjølevannet til maskin. Ble anbefalt gjennomføringer i bronse. (Av en tidligere båtbygger) Da ble det et par skroggjennomføringer i bronse til kr.125 pr.stk. mvh GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.