Jump to content

Skroggjennomføringer i plast?


Rastløs

Recommended Posts

under vannlinjen SKAL  gjennomføringer være av metall. ( messing eller syrefast )

Noen som kan utdype dette? Har lenge lurt på hvorfor en aksepterer alle disse problemene - nå leser jeg at de SKAL være i metall. Hvem krever det? Hvorfor? Hvilken straff blir det dersom en ikke følger kravet? osv

 

Andreas - uten noen som helst 'ekte' skrogsgjennomføring under vann

Link to post

Noen som kan utdype dette? Har lenge lurt på hvorfor en aksepterer alle disse problemene - nå leser jeg at de SKAL være i metall. Hvem krever det? Hvorfor? Hvilken straff blir det dersom en ikke følger kravet? osv

Forsikringsselskaper krever metall gjennomføringer. Straff blir det neppe, men kanskje avkortning om no gæli sku skje ?

 

Om det er logisk ? Neppe, men det er nå engang sånn det er ..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Forsikringsselskaper krever metall gjennomføringer. Straff blir det neppe, men kanskje avkortning om no gæli sku skje ?

 

Om det er logisk ? Neppe, men det er nå engang sånn det er ..

 

Suzuki

Sitter å studerer vilkårene fra Terra og Norske sjø. står ingen slike krav der. det nærmeste jeg kommer er at båten skal være sjødyktig. - Og det er den vel med plast også. Selv om jeg kjøper argumentet om Biltema og sikkerhet.  - Prøvde noen vantskruer derfra. -Ingen suksess.   Ser forøvrig at flere tilbyr gjennomføring i plast. Se; egnelltrading.se
Link to post

Sitter å studerer vilkårene fra Terra og Norske sjø. står ingen slike krav der. det nærmeste jeg kommer er at båten skal være sjødyktig. - Og det er den vel med plast også. Selv om jeg kjøper argumentet om Biltema og sikkerhet.  - Prøvde noen vantskruer derfra. -Ingen suksess.   Ser forøvrig at flere tilbyr gjennomføring i plast. Se; egnelltrading.se

Skal rote fram mine egne papirer, mener helt klart det sto der ja....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Praktisk Batagande har på sin prosjektbåt testet ut en av disse nye gjennomføringene i kompositt. De hadde visst foreløpig bare montert den så erfaringene kommer vel etterhvert. Fordelene virket i alle fall forlokkende.

 

Biltema sine er som andre sier til bruk over vannlinjen. Til det er det sikkert helt OK. Monterte faktisk to stk i forgårs i forbindelse med nye lensepumper.

Link to post

mja-mange forsikringsselskap krever dette også-

Når det gjelder de "nye" kompositt gjennomføringene i bla.a marolon ( ? )  er visstnok disse IKKE CE merket enda. Og da sier forsikringsselskapene NJET. Om de får vite det da..

 

Suzuki

Det fine er jo at alle vi som har båter fra før 1996 ikke er omfattet av CE bestemmelsene

( mener jeg å ha oppfattet )

Link to post

Det fine er jo at alle vi som har båter fra før 1996 ikke er omfattet av CE bestemmelsene

( mener jeg å ha oppfattet )

FEIL ! Utstyr som installeres SKAL være CE merket. Dette er ikke kødd. Og desverre KAN forsikringsselskapene nesten "lage" sine egne regler, alt ettersom.

Det var derfor jeg nesten fikk problemer med å forsikre "trebåten" min.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
  • 3 måneder senere...

Noen som kan utdype dette? Har lenge lurt på hvorfor en aksepterer alle disse problemene - nå leser jeg at de SKAL være i metall. Hvem krever det? Hvorfor? Hvilken straff blir det dersom en ikke følger kravet? osv

Andreas - uten noen som helst 'ekte' skrogsgjennomføring under vann

Drar opp igjen denne tråden, fordi jeg nå nettopp har montert gjennomføringer for sjøtoalett, valgte da av messing.

Andreas spør hvorfor det skal være metall.

 

Jeg er blitt fortalt at grunnen til at metall må brukes under vannlinjen, er at plast kan sprekke. En plastgjennomføring som er skrudd fast kan stå i spenn, den kan holde lenge, men en dag kanskje oppstår en brist / sprekk, som gjør at båten tar inn vann. Jeg vet ikke, men hvis dette er en reell fare (selv om faren for at det skal skje er prosentvist ytterst lav), så er kanskje dette gunnen til at "man" krever gjennomføringer av metall under vannlinjen?

 

Jeg hadde et nestenhavari for noen år siden i en båt der båtforhandleren hadde satt inn en bunnplugg av plast. Plastpluggen stakk litt ut fra skroget, og ble rett og slett slått ut av en trefjøl som passerte under båten i fart. Båten tok straks inn store mengder vann, omtrent som fra en vannkran, lykken var at det bare var 50 meter fra land. Men etter dette stoler i alle fall ikke jeg på plast brukt til slike formål under vann ... :diving:

Link to post

Jeg er blitt fortalt at grunnen til at metall må brukes under vannlinjen, er at plast kan sprekke.

<{POST_SNAPBACK}>

Takk! Men ihvertfall hos meg er HELE BÅTEN i plast :eek:

 

Ok, for å bli seriøst igjen: det må da bety at man ennå ikke har funnet den riktige plasttypen - fiberarmert f eks. At nemlig skrogsgjennomføringer i metall til stadighet viser seg til å være faremomenter pga uoppdaget svekkelse gjennom korrosjon er vel ingen hemmelighet :rolleyes:

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post

Selv har eg satset på Syrefaste gjennomføringer under vannlinjen i Halco. Bruker plast på lensepumpene da disse blir plassert langt oppe på skroget.

Men hva er vanlig med avløpet fra vaskene? Skal dette monteres over, under eller i vannlinjen? Har hatt båter med alle kombinasjoner.

Har tenkt å samle alle avløpene i en gjennomføring. Dersom det blir under vannlinje blir det syrefast og med stoppekran. Virker dette OK?

Link to post

Min gamle VDO sumlogg hadde gjennomføring i plast.

Min nye VDO sumlogg har gjennomføring i plast.

 

Mine slalom-bindinger er i plast.

Kevlar er plast.

Noen plastyper har 5 ganger høyere bruddstyrke enn stål hensyntatt vekten.

 

Skal ikke påstå at plast gjennomføringer er en lurere ting enn metall, men plast er ikke bare plast.

Her har det skjedd en rivende utvikling.

 

Lotus

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...