Jump to content

Lading Volvo D2-55 med to dynamoer


Redpants

Recommended Posts

Har lest meg "blind" på alle innleggene ang. ladeproblemer, så jeg stiller noen konkrete spørsmål, gjerne besvart av noen som har ordentelig peiling.....

 

Jeg har en D2-55 2004 model. I tillegg til den originale dynamoen på 60A (VAELO) har jeg en BALMAR 110A med BALMAR regulator. Begge dynamoene henter strøm til D+ (for å starte lading) gjennom samme ladelampe. Jeg vet at det betyr at ladelampa ikke vil lyse om en av dynamoene slutter å lade, og vil bygge om dette opplegget med egen ladelampe for den nye dynamoen.

 

Jeg kjøler ned dynamoene med en vifte som henter strøm fra B+ på den originale 60A dynamoen. Denne dynamoen er koblet til en skillediode, slik at det ikke er spenning på B+ når motoren ikke går.

 

Mitt problem startet når jeg oppdaget at vifta noen ganger ikke gikk. Koblet derfor vifta inn på batterisiden av skilledioden via en bryter. Hadde mye annet å tenke på, så det falt meg ikke inn i øyeblikket at dynamoen ikke ga lading da ladelampen ikke lyste (ref. begge dynamoer koblet via samme ladelampe).

 

Ifbm. at jeg nå SKAL til bunns i dette, har jeg midlertidig koblet ut spenningssettingen (D+) til 110A dynamoen

 

Diverse observasjoner:

 

1) 60A dynamoen kommer ikke i gang med lading før ved høyt turtall (2500 rpm)

2) Ladelampen er på 2W

3) Hvis jeg kobler bort batteriføleren (den gule ledningen) lyser ingen av lampene på panelet når jeg spenningssetter panelet med trykknappen (naturlig iflg. TRICONOR ??)

4) Spenningen på D+ er på 3,5V (Iflg. TRICONOR bør den ligge mellom 7V og 9V)

5) Dynamoen er testkjørt hos TRICONOR uten at det er funnet noen feil.

6) Noen ganger kommer det ikke lys i varselslampene når jeg spenningssetter panelet. Hvis jeg i slike tilfeller trykker og slipper en gang på testknappen lyser lampene som normalt etterpå. Dette er med gul leder innkoblet.

7) I tillegg til den runde 15 pin kontakten, er det koblet en rød leder inn på elektronikkeneheten. Denne er koblet inn ved tegnet +

 

Jeg får ikke tak i større pærer enn 2W til den aktuelle pæreholderen. Derfor vil jeg koble opp en motstand paralellt for å få høyere spenning på D+ Jeg vil forsøke meg frem med forskjellige motstander intil spenningen ligger mellom 7V og 9V på D+

 

Spørsmål:

 

1) Noen som vet hva den rød lederen som er koblet til elektronikkenheten brukes til(vises ikke på koblingsjemaet til VP) ?

2) Noen som kan forklare hvorfor ladingen nå sliter med å komme i gang da den har fungert tidligere (er pæren blitt svakere kanskje !) ?

3) Kan det være noe vakkel i elektronikkenheten i panelet ?

 

 

Hilsen Redpants (....røde bukser er kun tillat på yachtklubber rundt omkring i verden for de som har krysset store hav...)

Link to post

......

Jeg har en D2-55 2004 model. I tillegg til den originale dynamoen på 60A (VAELO) har jeg en BALMAR 110A med BALMAR regulator. Begge dynamoene henter strøm til D+ (for å starte lading) gjennom samme ladelampe. Jeg vet at det betyr at ladelampa ikke vil lyse om en av dynamoene slutter å lade, og vil bygge om dette opplegget med egen ladelampe for den nye dynamoen.

 

Jeg kjøler ned dynamoene med en vifte som henter strøm fra B+ på den originale 60A dynamoen. Denne dynamoen er koblet til en skillediode, slik at det ikke er spenning på B+ når motoren ikke går.

 

Mitt problem startet når jeg oppdaget at vifta noen ganger ikke gikk. Koblet derfor vifta inn på batterisiden av skilledioden via en bryter. Hadde mye annet å tenke på, så det falt meg ikke inn i øyeblikket at dynamoen ikke ga lading da ladelampen ikke lyste (ref. begge dynamoer koblet via samme ladelampe).

.......

 

Det holder vel at en av dynamoene lader for at ladelampen skal slukke.

 

Jeg tror problemet ditt ligger i at D+ bå begge dynamoene i realiteten er koblet sammen. Dermed blir det iinbyrdes krøll i reguleringen på de repsektive dynamoene. D+ fra den ene signaliserer at spenningen er OK på den andre, eller/og visa vers!

 

Adskill med to separate ladelamper/motstander så tror jeg du løser problemet!

 

:flag_bp:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Jeg trodde også at D+ ikke ga nok spenning nettop fordi den dro i gang begge dynamoene (rimer ikke det heller, fordi den eneste lasten i kretsen er ladelampa), men, som jeg spesifiserte i innlegget, koblet jeg ut 110A dynamoen før jeg begynte dette løpet...

 

mvh tg

 

D+ kretsen er i hovedsak forsyningskretsen for magnetisering av rotoren. Det blir derfor feil å si at ladelampa er eneste lasten i kretsen. (I en minusregulert dynamo så går strøm fra D+ via børste, gjennom rotorviklingene, via børste, gjennom regulator, og til minus) En slik minusregulator senser også på D+ og bryr seg katta om hva spenningen måtte være på hoved pluss uttak fra dynamoens B+.

 

dynamominus.png

 

 

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
En slik minusregulator senser også på D+ og bryr seg katta om hva spenningen måtte være på hoved pluss uttak fra dynamoens B+.

 

 

Dette trodde jeg også intil mannen hos TRICONOR påstod noe annet.

 

Men hva med mine konkrete spørsmål:

 

1) Noen som vet hva den rød lederen som er koblet til elektronikkenheten brukes til(vises ikke på koblingsjemaet til VP) ?

2) Noen som kan forklare hvorfor ladingen nå sliter med å komme i gang da den har fungert tidligere (er pæren blitt svakere kanskje !) ?

3) Kan det være noe vakkel i elektronikkenheten i panelet ?

 

mvh tg

Link to post

Vel, hvis du nå snakker bare om Valeoen da er det jo enkelt.

 

Som du sier ble Valeoen O.K.-testet på benken.

Men er det 3,5V på dynamo-D+ eller målte du 3,5V på kablen i fra dashbord?

Er det 3,5V i fra dashbordet da er det for lite, så sant du måler det fra første øyeblikk.

 

Som du også sier starter den først når motoren (eller dynamo?) får ca. 2500 1/min.

Det tyder på egeninduksjon men ikke på startspenning via D+

som tyder på at dynamoet virker men også på feil tilkobling/dashbord en gang til.

 

Pærer blir ikke svakere, men det er jo mulig at paralellmotstandet gikk i stykker.

 

Jeg ville først separere ladekontrollen og dobbeltsjekke at det kommer ordentlig spenning på D+,

så kan man tro at du da blir kvitt problemet siden dynamoet er testet ellers.

 

Lykke til og ha en god helg.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Det er 3,5V på D+ med kabelen fra ladelampa tilkoblet (anbefalt er mellom 7V og 9V iflg. TRICONOR).

 

Når jeg kobler ifra kabelen måler jeg ca. 13V, så der er det ingen feil.

 

Jeg kommer til å koble inn en paralell motstand med ladelampa for å få opp spenningen på D+

 

Ellers fant jeg ut hva den røde kabelen var; spenning til tankmåler.

 

mvh tg

Link to post

Har du sjekket om dynamoen din har minus? For det hender at minusledningen fra dynamoen er løs på bolten som går inn på motorblokken. Han som har denne jobben har glemt å trekke til denne på noen 30 og 40 motorer i alle fall og da får man samme symptom.

 

Ellers må du fortelle hva regulatoren heter, for Balmar har ikke D+ på de eksterne regulatorene.

Link to post

Heisann!

 

Jeg var kanskje litt uklar i mitt første innlegg :

 

”Jeg tror problemet ditt ligger i at D+ bå begge dynamoene i realiteten er koblet sammen. Dermed blir det innbyrdes krøll i reguleringen på de respektive dynamoene. D+ fra den ene signaliserer at spenningen er OK på den andre, eller/og visa vers”!

 

Man sier at et bilde ofte sier mer enn tusen ord. Har forsøkt med en liten skisse:

 

dyn2d.jpg

 

 

Forutsatt at ditt system inneholder nevnte komponenter og er koblet som skissen viser!

 

Scenario:

Når du starter motor så begynner den ene dynamoen og lader (Dynamo B).

D+ fra denne genererer en spenning som utjevner over ladelampen slik at den slukker.

Samtidig sendes den samme spenningen til D+ på dynamo A. Denne spenningen er mer enn nok til å få i gang magnetiseringen, faktisk så er den altfor høy! Den er så høy at Dynamo-A’s regulator oppfatter den som egenprodusert magnetiseringsspenning.

 

Og den ligger så høyt at regulatoren struper helt for gjennomgang i egen magnetiseringsrotor. Dermed forblir også regulatoren i ”strupet” tilstand. M.a.o. den generer ikke magnetiseringsstrøm til egen rotor og den forblir “død”

 

At den ”døde” dynamoen begynner å virke ved 2500 rpm på motor kan skyldes at de to dynamoene har forskjellige karakteristikker m.h.p. spenning og turtall.

 

Illustrert nednfor (PS! Kun for å illustrere. Verdiene er tatt fra lufta og kurvene trenger ikke nødvendigvis å være lineære)

 

urpm.jpg

 

 

Når motoren startes ved 1000rpm så begynner Dynamo B og lader med en spenning på 14,1V. Denne spenningen ligger over Dynamo A som ville hatt 14,0 V ved samme turtall.

Dynamo A’s D+ får signal fra Dynamo B, via felles D+ sammenkobling som følge av at ladelampens minus er sammenkoblet.

Dynamo A oppfatter spenningen som egen magnetiseringsspenning på hele 14,1, og regulatoren ”stenger” for strøm til rotorviklingene.

 

Når motoren øker turtall så oppstår et punkt der de to karakteristikkene møtes (ved 2500 rpm) og regulator i Dynamo A begynner å ”åpne”.

Videre økning av motorens turtall medfører at Dynamo A overtar lasten og Dynamo B’s regulator struper på strømtilførsel til egen rotor.

Dermed blir lastfordelingen snudd på hodet og man risikerer at Dynamo B slutter å virke.

 

Ved å isolere de to dynamoenes D+ kretser med hver sin ladelampe/motstand så tror jeg du er på god vei!

 

Lykke til !! :flag_bp:

 

:flag_bp:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Du kan ikke ha to dynamoer koblet opp med felles D+ uten videre Bjørn. Det vil kortslutte. Men det er mulig å bruke D+ som styring til den andre dynamoen i de tilfellene man har en regulator med reg. on til den andre dynamoen.

 

Balmar bruker dessuten ikke D+ standarden, de bruker Lamp / ind.

En må vite hva som er installert før det er mulig å svare.

Link to post

.........

Jeg har en D2-55 2004 model. I tillegg til den originale dynamoen på 60A (VAELO) har jeg en BALMAR 110A med BALMAR regulator. Begge dynamoene henter strøm til D+ (for å starte lading) gjennom samme ladelampe. Jeg vet at det betyr at ladelampa ikke vil lyse om en av dynamoene slutter å lade, og vil bygge om dette opplegget med egen ladelampe for den nye dynamoen.

............

 

Utifra trådstarters info så ressonerte jeg med at D+ fra begge dynamoene måtte være sammenkoblet til felles punkt som også utgjorde minuspunkt for ladelampen!! (felles ladelampe) Har jeg misforstått til de grader???

 

Du kan ikke ha to dynamoer koblet opp med felles D+ uten videre Bjørn. Det vil kortslutte

 

Ole Petter, kan du forklare hvordan en slik kortsluttning vil oppstå?? (ref. skisse)

 

:sailing:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Fordi D+ er en innarbeidet standard hvor man har minus gjennom regulatoren når dynamoen ikke lader og pluss når den lader. Hvis du kobler disse sammen så vil det gå strøm gjennom kretsen hvis den ene dynamoen har kommet i gang med ladningen og den andre ikke har kommet i gang. Derfor er det også oppgitt en maksbelastning på D+ utgangen, som gjerne er begrenset av diode trioen i dynamoene.

 

L / lamp / ind trenger ikke å ha samme egenskap som D+/61 , og på Balmar eksterne regulatorer har den ikke det.

Link to post

Ref skisse igjen!

 

I min skisse, som beskrevet, så forutsetter jeg at systemet inbefatter de inntegnede komponentene og at de er koblet slik som tegnet!

 

Hvor senser en intern minusregulert regulator?

 

Det må vel være fra D+ ? Om ikke, hvor fra da?

 

Sensing ifra D+ så vil vel regulatoren automatisk strupe gjennomgangen om spenningen er for stor til minus! Og i det gitte tilfellet så er det snakk om at begge dynamoene sviver og derav også en induktiv motstand i rotorviklingene som også bremser betydelig?? En direkte kortslutning kan jeg derfor ikke se!!

 

Om den ene dynamoen står stille og den andre sviver så formoder jeg at det hele blir en helt annen problemstilling!

 

Her er det snakk om trådstarters kobling iflg. innlegget, og ikke slik jeg har ville koblet. Ref. mine innlegg der jeg foreslår adskilllse av de to D+ kretsene!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Start opp motoren og dra av D+ på en Valeo, så vil du se at dynamoen lader akkurat likt.

Kanskje trådstarter skal prioriteres hjelp?

Nei den går jeg ikke med på!! Om du drar av D+ til børstene så opphører ladningen tvert!!!!! SOm jeg skriver innledningsvis så er D+ HOVEDSAKLIG magnetiseringsstrøm til rotor!!!

 

Om du derimot drar av kabel til ladelampa så har det ingen forskjell!!!

 

Når det gjelder trådstarters problem så er det nettopp det jeg har forsøkt med mine innlegg !!!

Hans problem er at han IKKE får noen strømgjennomgang i den ene rotoren. Jeg setter fokus på at regulatoren til denne kanskje får for stor spenning ifra den andre dynamoens D+ da begge har felles D+ (iflg. trådstarters info om felles ladelampe) Dermed strupes gjennomgang i dynamoens rotorviklinger og den slutter å lader!!

 

Trådstarter nevner D+ på begge dynamoer, og det er heller ikke snakk om noen ekstern regulator. Iallefall ikke enda (kanksje det kommer etterhvert).

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Hei igjen Ole Petter, takk for sist.

Nå skulle det jo være fakt at Redpants ha separert begge dynamoer for testen.

Få se hva det blir.

 

Det er 3,5V på D+ med kabelen fra ladelampa tilkoblet (anbefalt er mellom 7V og 9V iflg. TRICONOR).

 

Når jeg kobler ifra kabelen måler jeg ca. 13V, så der er det ingen feil.

 

Det du Redpants må vite er at det ikke er nødvendig med ladekontrolle i det hele tatt.

Det som interesserer meg er at du sier flere ting, korrigere meg hvis jeg har misforstått.

 

Først har Valeoen virket tilsammen med Balmaren.

Så sluttet Valeoen, men ikke Balmaren.

 

Deretter har du frakoblet Balmaren for å sjekke Valeoen alene.

Det fikk du ikke til derfor ble den testet på benken hos Triconor.

 

Triconor sier at dynamoet virker der og at de ikke kan se noe feil.

 

Du sier at du måler 13V på frikoblet D+ kablen.

Du måler 3,5V mens dynamoen går.

Dynamoen tenner likevel ikke på laver turtall.

 

Men den starter så snart motoren dreier mer enn 2500 1/min,

med eller uten D+ tilkoblet?

 

------------------------

Utgående fra hobbymessig magefølelse og begrenset på Valeoen kan jeg tenke meg

at man klarte å lage noe kortslutning på D+, med det overlastskade på lampekrets på dashbordet.

 

Dynamoer er enkle greier og bare i noen tilfelle trenger man spesiell verktøy.

 

Hadde jeg vært Redpants ville jeg nå starte motoren/dynamoen for morro skyld uten tilkoblet D+,

for så å gi kortværig spenning på D+.

Det skulle holde for å starte dynamoen umiddelbart.

 

Er det tilfelle da er det antakeligvis noe på bordkretsen som gir direkte kortslutning på D+,

som dermed stjeler alt spenning fra D+ = ikke noe igjen for rotoren.

 

...så sant kablen som sitter på D+ er virkelig den som kommer fra L? :rolleyes:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Nei den går jeg ikke med på!! Om du drar av D+ til børstene så opphører ladningen tvert!!!!!

Han kommer jo ikke til D+ på børstene, hvis du mener det.

Her snakker vi jo ikke om børstene men bare om D+ / L, da kan man godt fjerne lampekablen. :yesnod:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei alle mine gode hjepere.

 

Gi meg litt tid så skal jeg sjekke alle koblinger til Balmar'n på nytt slik at jeg kan gi mer eksakt informasjon. MEN, Balmar'n (110A serie 6) lader så det suser, og i denne testfasen er startspenningen til Balmar som jeg henter fra D+ på Vaeloen koblet fra.

 

Problemet mitt gjelder kun Vaeloen, ikke Balmar'n.

 

Siden Vaeloen kommer i gang ved høyt turtall (selvinduksjon), kan det være så enkelt som at 3,5V på D+ ikke er nok som startspenning.

 

Er litt sliten nå, men mer utfyllende info kommer utpå dagen søndag.

 

mvh tg

Link to post

Hei mine gode hjelpere !

 

For det første; Joerg Beckers beskrivelse av min situasjon er helt riktig oppfattet.

 

For det andre: Ole Petters beskrivelse av Balmarens exitering via den brune ledningen er også helt riktig.

 

D+ på Balmaren er ikke koblet til noe som helst. Den brune lederen til Balmaren er koblet inn på D+ på Vaeloen til en vender slik at jeg kan velge å bruke Balmarens interne regulator, eller den eksterne Max Charge MC-612 regulatoren. Det betyr selvsagt at begge dynamoene exiteres over den samme ladelampa (noe jeg vil bygge om)

I denne testfasen er den brune lederen til Balmaren koblet vekk fra D+ på Valeoen.

 

I dag har jeg testet ut alt på nytt, og dessverre skjedde det som ikke skulle skje. Alt fungerte feilfritt.

 

Her er testforløpet:

 

Jeg prøvde å starte motoren både med exiteringskabelen til Balmar innkoblet og utkoblet. Ladelampen slukket forskriftsmessig selv ved lavt turtall i begge tilfeller. Spenningen på Vaeloen var ca. 14.98V både på D+ og B+

 

Jeg koblet så vekk den gule følerledningen fra Vaeloen. Da kom det ikke lys på instrumentpanelet i det hele tatt. Motoren startet, og ladelampen lyste ikke. Ved oppstart lyste derimot glødelampa et par sekunder før den sluknet (prøvde å starte flere ganger, og det samme skjedde hver gang). Når motoren ble stoppet begynte oljetrykksmålere å lyse og alarmen hyle etter noen sekunder (dette er normalt)

 

Jeg begynner å helle til at det kanskje er noe vakkel i elektronikkdelen på panelet. Det er 4 lamper; gløding, lading, oljetrykk og temperatur. To av pærene lyser svakere enn de andre. Jeg har forsøkt å bytte om på pærene, men det gjør ingen forskjell. Det er de to midterste (lading og oljetrykk) som lyser litt svakere enn de andre to.

 

Når jeg vipper ned testbryteren så skal alle lampene lyse og alarmen hyle iflg. instruksjonsmanualen. Hos meg lyser ikke glødelampa ved bruk av testfunksjonen, men den lyser når jeg aktiviserer gløding.

 

mvh tg

 

PS! Ole Petter; heter du xxxxxxx til etternavn ?

Kommentar fra moderator: Slike spørsmål må taes via IM, og det er selvsagt helt frivillig å svare, alle bestemmer selv hvor anonym man vil være på forumet. :smiley:
Link to post

Om en motstand er koblet i parallell over ladelampen og ryker har dette liten betydning for ladningen hvis ladelampen lyser. Motstanden er jo der i tilfelle lyspæren ryker.

Jo en vil kanskje erfare at ladelampen slukker litt senere men dette vil normalt skje rundt 1100 omdreininger på motoren hvis ladelampen er 2 W. De Valeo dynamoene som sitter i VP har en spesiell regulator som gir lav cut in speed fordi det er så lite reimhjul, på disse motorene, og dette merkes når noen skifter ut en regulator og får feil type. Da kan man få høy cut in speed.

 

I den sorte boksen på motoren finner du en liten effektmotstand med blå ledning og rød stripe og dette er kretsen til ladelampen.

Hovedkabelen til instrumentet er koblet til denne boksen med en stor kontakt som er full av rundstikk, og i disse kontaktene hender det at vakkelkontakt oppstår enten som følge av irr eller at kabelen ikke er strekkavlastet.

 

Og så litt om oppkoblingen av ekstrautstyr på motor. Jeg nevnte tidligere at man ikke måtte koble D+ på to dynamoer sammen og begrunnet dette med faren for kortslutning. En kortsluttning oppfattes ofte som når man kobler pluss og minus sammen, men dette er en lavohmig kortslutning. En høyohmig kortslutning er en feil hvor det går mer strøm i kretsen enn kretsen er konstruert for, og da får vi gjerne termiske feil i elektronikk på lang eller kort sikt.

 

Derfor må man studere system før man kobler, og i ditt tilfelle så ville jeg koblet Balmar inn før motstanden i denne boksen på motoren. Da har man oppnådd to ting.

 

Sikret reg. on signalet en mer tilnærmet lik driftspenning som systemspenning. Ideelt sett burde jo dette signalet blitt hentet fra tenningslåden, men det er bedre enn ingen ting.

 

Så har man fått effektmotstanden mellom komponentene, og i tilfelle en feil så vil strømmen som går mellom komponentene bli mindre slik at elektronikken blir spart.

Link to post

Hei Ole Petter

 

For å presisere; jeg har ennå ikke montert en paralellmotsatnd over ladelampa.

 

Jeg har sjekket det du skriver om den svarte boksen. Jeg finner ingen egen effektmotstand inne i boksen så vidt jeg kan se, men på utsiden er det en litt rar sikringsholder med 4 platesikringer (rød leder inn og rød leder ut). Meningen er at man skal flytte lederen til neste stikk hvis en sikring går. Denne lederen henter + til panelet.

 

Ellers er det to releer inne i boksen. Det er også en tjukk kabel som er terminert i en kontakt med mange rundstikk som du nevner. Denne er jeg sikker på går til panelet i cockpit. En av lederne som går inn i multikontakten kommer fra sikringsboksen på utsiden (den med 4 sikringer) via et av releene. Den henter + til panelet.

 

Nå har gått over alt, og testet i flere forskjellige moduser, bla. med og uten exiteringen til Balmar'n koblet på D+ på Vaeloen.

 

Jeg klarer ikke å fremprovosere at ladelampa lyser igjen. I dag dro jeg ut panelet for n'te gang og reiste ned til LA-SA for å høre om de hadde noen forslag. De var forsåvidt kjent med at disse elektronikkdelene i panelene noen ganger feilet, men de hadde ingen prosedyre på uttesting. Dvs. prosedyren var å skifte på mistanke (3400,- + MVA)

 

Det kan selvsagt være at fordi jeg nå har skrudd ut og koblet fra panelet og dratt det frem og tilbake mellom båt og heim noen ganger at en-eller-annen dårlig kontakt inne i den helstøpte uniten har ristet på plass !!

 

Men, jeg forstår ennå ikke hvorfor det ikke er lys i noen av varselspærene når jeg kobler vekk den gule lederen (batteriføleren), selv om han på Triconor fortalte at det er naturlig (jeg får vel bare akseptere den)

 

 

Når det gjelder oppkoblingen av exiteringen av Balmarn, så finner jeg som sagt ikke den effektmotstanden du nevner. Jeg planlegger derfor å hente driftspenning via tenningsbryter. Men, kan jeg da koble inn en 5w pære for å overvåke lading ?

 

Et annet spørsmål: min Mobitronic 45A landstrømslader leverer 14,8V (vedlikeholdslading) når jeg stiller den inn på AGM (som jeg har). Noen mener dette er for mye for AGM batterier, og at man risikerer å tørke de ut over tid. Bør jeg heller stille laderen til det programmet som leverer 14,4V ?

 

mvh tg

Redigert av Redpants (see edit history)
Link to post

Jeg har hatt oppe en del slike bokser og så vidt jeg kan huske så står det en effektmotstand i alle sammen. Men den er inni en krympestrømpe og kan være vanskelig å se uten å ta ut releene.

 

Med hensyn til at alle kontroll lampene er svarte hvis du tar av senseledningen så synes jeg det var en rar måte å lage dette på, men det er jo min måte å vurdere konstruksjoner på. Jeg har aldri testet dette selv, så du får heller låne en båt og teste det samme i den.

 

Ellers ville jeg med en slik feil koblet koblet en last tilsvarende lasten av regulatoren inn på ledningen nede og koblet til et voltmeter. Så ville jeg røsket og slitt litt i ledningsnetter for å se om spenningen varierer. Jeg bruker Fluke 289 med loggefunksjon til slike jobber, og hvis jeg kan slite rundt en halvtimes tid uten at opptaket viser noe feil så regner jeg med feilen er et annet sted.

 

Når det gjelder laderen din så må du se litt i batterifabrikkantens data. Det er jo hovedsaklig vedlikeholdsladningen som har mest interesse vil jeg anta. Hvis produsenten oppgir at batteriet går i utgjevningsladning etter 70 timer med 14,8 volt så er ikke faren for at noe går galt særlig stor.

 

Men det er jo få AGM batterier som tåler 14,8 volt lenge. Typisk for AGM batterier er at de trenger 4-8 timer absorbering så er de fulladet.

Fikk jeg med meg alt i farten? Har det litt travelt og må stikke uten å rettskrive.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...