Jump to content

Lading Volvo D2-55 med to dynamoer


Redpants

Recommended Posts

Hei Ole Petter

 

For å presisere; jeg har ennå ikke montert en paralellmotsatnd over ladelampa.

 

Jeg har sjekket det du .......osv.

 

Et annet spørsmål: min Mobitronic 45A landstrømslader .......

Vi skulle rydde litt også her, ikke at det blir for mye rot.

 

Den gule, så sant den er fra Valeoen, er sensekablen som Valeoregulatoren bruker for å sjekke på spenningen.

Avhengig type (det finnes bare to måter) er den enten a) permanent aktiv, eller b) ikke aktivert så snart den mister spenning.

I tilfelle a) er den vanligvis koblet til dynamoets B+, eller på referansebatteri (gjerne ved bruk av skillediode).

Er det så da ville dynamoen øke spenningen så snart gul mister kontakt til spenningskilden.

 

I tilfelle b) reagerer sense bare -så sant det finnes spenning på "S".

I så fall og når den mister kontakt til spenningskilden skjer ikke mer enn at regulatoren både regulerer etter det den senser på (intern) D+.

 

 

Som Ole Petter sa og du ser kan det være litt vanskelig å fremkalle et problem på nytt så sant problemet ikke finnes lengre.

Kanskje det var så enkelt som litt irr et stedt?

 

Siden du ikke har noe senterfilder eller slik er det like greit hvis du installerer noe separat ladelampe.

Med det blir det sikkert at dynamoen får alt den trenger samtidig du kan se om og når det blir bråk igjen.

 

Ang. laderen skulle man kanskje presisere det med ladespenninger m.m.

Det du spør om er "vedlikeholdslading med 14,8V".

Det som finnes er vanligvis 3 ladetrinns, samtidig man snakker om trinns nr. 4 med en lader som kan skifte på "return",

som betyr at den skifter tilbake til trinns 1 så snart den senser noe batterispenning med lavere enn gjennomsnittlig 12,8V.

 

Til "dine" trinns:

1. er det bulklading, dvs. hovedlading med maks strøm opp til maks spenning laderen er justert til.

 

2. Equalisation / utjevningslading, som er innstillt maksimalt ladesluttspenning (f.eks. 14,2 / 14,4 / 14,8V).

Utjevningsladingen er koplet til bestemt tid/lengde som er typisk/nødvendig for å topplade batteriet.

 

3. Vedlikeholdspenning, antakeligvis det du spør etter.

Det er noe definert nedsatt/lavere spenning som laderen skal holde så lenge

det ikke er nødvendig med nytt gjennomgang fra trinns nr. 1.

Her kommer vi også til omtalt uttørking.

 

Ikke alle, men mange AGM batterier trenger noe vedlikeholdspenning av -ikke- mer enn 13,6V (og mindre)for å ikke tørke ut over lengre tid.

Vel og merke gjelder de fleste spenninger betegnet ved 20°C.

 

Nå er det ikke klar hvor mye at batteriene dine er beregnet for frem til trinns nr. 2, => les på datablad,

men det som er sikkert er at dine 14,8V er feil så sant vi snakker om trinns nr. 3.

 

:seeya:

Jörg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Forrige innlegg med bare et sitat kom ut litt for fort. Noen ganger klarer jeg ikke å komme inn i redigeringsmodus på innlegg jeg akkurat har postet??

 

Her er svaret til Joerg Becker. Jeg siterer, og forsøker å kommentere :

 

Den gule, så sant den er fra Valeoen, er sensekablen som Valeoregulatoren bruker for å sjekke på spenningen.

Avhengig type (det finnes bare to måter) er den enten a) permanent aktiv, eller b) ikke aktivert så snart den mister spenning.

I tilfelle a) er den vanligvis koblet til dynamoets B+, eller på referansebatteri (gjerne ved bruk av skillediode).

Er det så da ville dynamoen øke spenningen så snart gul mister kontakt til spenningskilden.

 

I tilfelle b) reagerer sense bare -så sant det finnes spenning på "S".

I så fall og når den mister kontakt til spenningskilden skjer ikke mer enn at regulatoren både regulerer etter det den senser på (intern) D+.

 

Valeoen har koblet sensekabelen direkte til batteriet (forbi skilledioden)

 

Som Ole Petter sa og du ser kan det være litt vanskelig å fremkalle et problem på nytt så sant problemet ikke finnes lengre.

Kanskje det var så enkelt som litt irr et stedt?

 

Ja, nå er jo alt skrudd ut og inn flere ganger, så evt. irr el kan ha forsvunnet. Jeg har dessverre mistanke til vakkel i elektronikkdelen på panelet (alt er støpt inn så den kan ikke vedlikeholdes)

 

 

Til "dine" trinns:

1. er det bulklading, dvs. hovedlading med maks strøm opp til maks spenning laderen er justert til.

 

2. Equalisation / utjevningslading, som er innstillt maksimalt ladesluttspenning (f.eks. 14,2 / 14,4 / 14,8V).

Utjevningsladingen er koplet til bestemt tid/lengde som er typisk/nødvendig for å topplade batteriet.

 

3. Vedlikeholdspenning, antakeligvis det du spør etter.

Det er noe definert nedsatt/lavere spenning som laderen skal holde så lenge

det ikke er nødvendig med nytt gjennomgang fra trinns nr. 1.

Her kommer vi også til omtalt uttørking.

 

Ikke alle, men mange AGM batterier trenger noe vedlikeholdspenning av -ikke- mer enn 13,6V (og mindre)for å ikke tørke ut over lengre tid.

Vel og merke gjelder de fleste spenninger betegnet ved 20°C.

 

Nå er det ikke klar hvor mye at batteriene dine er beregnet for frem til trinns nr. 2, => les på datablad,

men det som er sikkert er at dine 14,8V er feil så sant vi snakker om trinns nr. 3.

 

Jeg har en MOBITRONIC (WAECO) 945-012TB Det er en 3-trinns lader som kan programmeres til 3 forskjellige batterityper (Gamle startbatterier, Våt/gel og AGM)

 

Velger jeg AGM programmet vil den følge dette programmet:

 

I-fase: Konstant strøm inntil batterispenningen når 13,8V. Så avtar ladestrømmen langsomt inntil den har kommet ned på 80% av ladestrømmen.

U0-fase: Nå begynner tidsregistreringen på 8 timer. Ladestrømmen øker til maks verdi og forblir konstant så lenge batterispenningen er under 14,8V Når 14,8V er oppnådd avtar ladestrømmen igjen

U-fase: Etter 8 timer (UO-fase), eller hvis ladestrømmen faller til 10% av max ladestrøm, kobles laderen over til vedlikeholdslading på 13,8V

 

Databladet for mine SEM 269Ah (DJM12-250T11) sier at flytladespenningen skal være 13,6V, max ladespenning 14,4V og max ladestrøm 80,7A

 

Hvis jeg skal følge databladet, så passer ikke AGM programmet til laderen min. Det kritiske er at vedlikeholdsspenningen til laderen er 13,8V. SEM batteriene skal ha 13,6V

Som regel har jeg noen laster (kjøleboks) stående permanent på om sommeren. Dessuten er jeg ofte i båten, og da bruker jeg belysning, radio etc i tillegg. Derfor er jeg ikke så redd for uttørking om sommeren. Derimot er jeg oppmerksom på dette nå, så laderen kobles ifra når batteriet er fulladet om vinteren (ingen permanente laster)

 

Hva synes dere jeg skal gjøre. Beholde AGM programmet, eller stille inn laderen til våt/gel batterier med max ladespenning på 14,4V (vedlikeholds spenningen på 13,8V kan ikke justeres så vidt jeg kan se)?

 

mvh tg

Link to post

Hvis batteriet skal lades med maks. 14,4V da er det det som er bestemmt av produsenten.

 

Man kan jo diskutere om både hva den takler ellers og faktiske forhold,

men jeg anbefaler gjerne å gjøre det som står på embalasjen siden det er gjennomsnittlig riktig.

Det samme gjelder også (og er nesten like viktig) for vedlikeholdspenninger.

 

Ellers må du også lese ved hvilken temperatur det er angitt og hva kompensasjonsfaktoren er.

Det finnes ganske mange ladere som passer likevel halveis til AGM så snart man regner riktig.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Er ikke helt ferdig med denne tråden ennå:

 

Vedlikeholdspenningen på landstrømsladeren er nok litt for høy, men ved å svitche til "silent mode" (vifte avslått, laderen senker kapasiteten) synker faktisk vedlikeholdsspenningen til et tilfredsstillende nivå. Hvis dette endrer seg, vil jeg stille om laderen til programmet for våt/GEL batterier.

 

Jeg har også temperaturføler på batteriet, men det står ingenting om hvordan laderen responderer på signaler herfra. Det står bare at ladingen tilpasser seg temperaturen på batteriet. Om det gjelder vedlikeholdslading står det ingenting om.

 

Når det gjelder kompensasjonsfaktor finner jeg ikke den i manualen. Det er kun oppgitt en kurve som viser hvordan ladingen synker med økende temperaturer (kan sikkert interpolere og regne ut men kurven er dårlig målsatt)

 

Alt dette har lært meg at man ikke skal følge standard anvisninger blindt. Som i mitt tilfelle hvor laderen i AGM-modus gir for høy spenning ift. anbefalinger fra batteriprodusenten (les datablad)

 

Så, tilbake til ekstra-dynamoen.

 

Nå har jeg trukket leder fra tenningsbryteren, og vil koble denne til exitering av Balmar dynamoen eller Balmar regulatoren.

Jeg har en vender som lederen går til. Med venderen kan jeg velge om jeg vil bruke ekstern eller intern regulator.

 

Spørsmålet er om jeg skal bruke en pære (ladelampe) før venderen. Jeg måler forskjellige spenninger over ekstern og intern regulator. Hvis jeg skal bruke en før pære venderen, hvor stor skal den være for at begge kretser (intern/ekstern) skal bli tilfredsstilt og vil den slukke ved lading som en vanlig ladelampe ?

 

Bær jeg heller bruke to forskjellige pærer koblet etter venderen, og hvor mange watt skal de være ?

 

Se skisse:

 

vender.gif

 

mvh tg

Link to post

Hei igjen.

Vel.

Hvis det ikke finnes noe info da er det best at -du- tar deg tid for å måle på spenningene,

anbefales uansett.

Du ser jo i så fall hvor mye det blir, mens du vet at det skal bli maks. 14,4 og ca. 13,6V senere.

Det eneste du ikke ser umiddelbart er hvor lenge (tid) at laderen står på utgjevning før den skifter på vedlikeholdslading.

 

Er du i tvil kjøper du helst en lader som kan tilpasses batteriene.

Andre svar finnes dessverre ikke.

 

 

Ang. dynamoen forstår jeg ikke helt hvor du skal med ladelampen.

Det som finnes er D+, den kommer fra ladekontrolllampen (bruk 3 til 4 Watt).

Men lampen kobles til D+ og ikke til felt.

Håper du forstår forskjellen fordi den interne regulatoren henter spenning fra D+

for så å regulere (så langt jeg husker ang. Balmar) positiv på felt.

Selve feltspenningen kommer altså -ikke- fra ladekontrollampen etter hvert.

 

Det du i hvert fall ikke trenger er å koble en slags ladelampe til regulatoren.

MC612 tilbyr en alarmuttak men den skal ikke belastes med mer enn 0,5W og virker ikke på noe annet enn deg som ser det.

 

Jeg mangler tid her for å skrive mye mer men kanskje at Ole Petter forlarer det videre, hvis det finnes behov.

Eller finner du det meste også på Balmar sidene.

http://balmar.net/manuals.html

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg har trukket en egen leder fra tenningsbryteren slik at den originale ladelampen kun brukes til den originale dynamoen (Valeo). Som tidligere diskutert ble jeg anbefalt og ikke la begge dynamoene exiteres over samme ladelampe.

 

Derfor ønsker jeg en egen ladelampe for Balmar dynamoen, men jeg er usikker på hvilken effekt den ladelampen skal ha siden jeg måler forskjellige spenninger avhengig av om jeg bruker den interne regulatoren i Balmar'n eller den eksterne. Derfor har jeg også tegnet inn to ladelamper etter venderen, en for intern og en for ekstern reg.

 

Blir det komplisert så dropper jeg ladelampe. Jeg ser kjapt på batterimonitoren om den lader eller ikke.

 

mvh tg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...